annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15638496
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378734
Et andet syn 1988078
Jesu ord 1521606
Åndelig Føde 1507217
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 120 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 45 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32060 - 07/05/2021 00:28 Nå da da ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1886

Citat:
Det guddommelige - den ånd - jeg fornemmer - oplever, ved jeg intet om.
Det eneste, jeg kan sige, er, at jeg oplever, at den ER, og at den føder kærlighed og ærbødighed i mig.
Jeg kan derfor ikke besvare dine - som jeg oplever dem: upassende - spørgsmål om oprindelse.
Det er altså noget, jeg oplever - fornemmer - som virkeligt - ikke blot noget jeg tror.
Hmm …
Upassende
Nu er det vel sådan, at det man bringer til torvs på et debatforum kan der stiles spørgsmål til med tanke om evt. debat?

Ånd
I øvrigt er det da ikke uvæsentligt hvor det man fornemmer kommer fra, og da især ikke når dette noget er alt og i alt.

At dette/denne ukendte ånd, men dog virkelige som er i alt – også i min pc føder kærlighed og ærbødighed i dig forstår jeg ikke
Forstår godt man kan være taknemmelig for ”det hele” - og da især hvis man sidestiller det med intet og ingen gud kender og eller tilbeder, så tilbedelsen flyttes fra gud til livet og alt det materielle/min pc. … som jo vel er en synder når du taler om: menneskers tilsvining af denne klode

De kristne
Her ved jeg så nu, at din definition på det at være en kristen er, når et menneske: har tilsluttet sig kristne kirker – såsom luthersk-evangeliske, katolske og ortodokse m.fl.

Nu skal jeg nok undlade, at spørge dig om hvori denne tilslutning består, og om det indbefatter deltagelse ud over kultur kristnes dåb, bryllup og begravelse –

Det som er mere interessant er, når du skriver:
Citat:
men det undrer mig fortsat, at kristne har så lidt respekt og ydmyghed overfor "skaberværket", som de jo selv er en del af
og uddyber:
Citat:
Den manglende respekt ser jeg i, at de ikke modvirker vi menneskers tilsvining af denne klode i skaberværket.
Hvad er det helt konkret, du mener disse mennesker ikke lever op til efter din mening?

Gør du selv det, som du generaliserende siger om disse mennesker, du kalder kristne ikke gør?


Det spøjse er tilmed, at samtidig med din undren over de kristnes manglende indsats har du kærlighed og ærbødighed over for dem – ikke sandt? – gud er jo alt og i alt

Kan man respektere – ha ærbødighed og kærlighed til mennesker man mener ikke har respekt og ydmyghed nok, så de modvirker andres svineri af kloden?

Ærbødighed: som udviser eller vidner om stor respekt og evt. ydmyghed over for nogen
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=%C3%A6rb%C3%B8digt

I øvrigt underligt du pålægger disse mennesker denne opgave.


***
Top Svar Citer
#32066 - 07/05/2021 19:31 Re: Nå da da ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7176
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Kan man respektere – ha ærbødighed og kærlighed til mennesker man mener ikke har respekt og ydmyghed nok, så de modvirker andres svineri af kloden?
Mit svar:
Ja. Og man kan også have medfølelse med, at de - efter min mening - er faret vild ved at de misbruger kloden og kun tænker på deres Gud og sig selv.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32067 - 07/05/2021 21:10 Re: Nå da da ... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5413
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Mon du har talt med Gud om tingene ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32068 - 08/05/2021 00:13 Gud er alt og i alt - selv i spørgsmål [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1886

Så du har respekt, kærlighed og medfølelse over for mennesker der misbruger kloden - og dem du har i tanke og kalder kristne, tænker kun på deres gud og sig selv.

###########################################################


Citat:
Ja. Og man kan også have medfølelse med, at de - efter min mening - er faret vild ved at de misbruger kloden og kun tænker på deres Gud og sig selv.


de - efter min mening - er faret vild ved at de misbruger kloden og kun tænker på deres Gud

Det må du forklare.

1. Hvordan mener du, dem med tilknytning til kirkerne misbruger kloden?

2. Hvorfor mener du, disse – som du mener er kristne - bør modvirke: vi menneskers tilsvining af denne klode i skaberværket.

3. Hvad tænker du på, de skal gøre – og hvorfor gør du det ikke selv?

4. Hvorfra har du den idé, at de med en tilknytning til kirken, alle tror på deres gud?

Alle kan komme i den danske folkekirke uden at fremvise tro.
Selv præsten kan være ikke-troende.

***

Top Svar Citer
#32069 - 08/05/2021 00:19 Re: Nå da da ... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7176
Sted: Sydsjælland
Hej Jan/ABC.
Du spørger:
Citat:
Mon du har talt med Gud om tingene ler blinker halvfuld
Mit svar:
Du er tydeligvis ikke præget af ydmyghed og ærbødighed overfor det guddommelige trist

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 45 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Tikka
16/04/2024 22:30
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Trump blev irettesat under retsmøde
16/04/2024 22:08
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Storbritannien tager første skridt mod ..
16/04/2024 21:13
Afspærringer ved Børsen opretholdes og..
16/04/2024 20:41
Nyheder fra Religion.dk