annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15796962
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393288
Et andet syn 1999413
Åndelig Føde 1562911
Jesu ord 1530466
Galleri
treram som stjernedreng anno 1946
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 48 gæster og 26 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 41 af 59 < 1 2 ... 39 40 41 42 43 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32006 - 27/04/2021 14:37 Re: Jordbær, gud og venskab [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1906
Citat:
Citat:
Hvor jordbær og græsset helt konkret kan ses, og vi ved hvad vi taler om, forholder det sig anderledes med ordet gud og de oplevelser/erfaringer folk har med denne.

HK: Arrrgh der er vist ikke mange der ved noget om græs - en ko måske


Når græs og jordbær helt konkret kan ses, så er det langt nemmere at vide, hvad der tales om modsat begrebet gud …

… og det bliver ikke nemmere hvis en panteist hvis livssyn er, at gud er alt og i alt ikke vil bruge ordet gud.

Gud forstås - er først og fremmest et ord der kan betegne noget ophøjet med magt uden for mennesket, mener jeg.

En som ikke kan ses, da gud er ånd/en ånd med en ånd..

Forstås gud som universal, er der tale om den enestes sande skabergud, men troen på gud er jo en påstand, så i sagens natur nemmere at tale om jordbær og oplevelsen ved dette end gudsforhold.

Jordbærret er nu ikke så sundt, som du vil gøre det til, da de fleste ikke mere er basiske som tidligere.
Så ikke så sundt at spise mange, da det er et meget syreholdigt bær.


Når vi taler om guds hellige ånd - er jeg enig i, at denne kan et menneske mene at há i sig, dog er det ikke gud selv

Gud bor ikke i mennesket men ifølge Jesus i himmlene. Vor Fader, du som er i himlene! - Hvor det så måtte være,
.. men - da hver vejrtrækning bør være som bøn, kan gud vel ligge os nær gennem vejtrækningen, jo også det folk som meditere fokuserer på – og så er vi jo i nuet --- og gud siger jo om sig selv han ER


*

Det er jo klart - bør være klart - at gud for den kristne - kommer først, da alting - kærligheden og visdommen blot for at nævne 2 fremherskende egenskaber siges at komme derfra, men korrekt, det troende menneske bør elske - og tá vare på medmennesket og skaberværket, men det mener jeg også en ikke troende bør om muligt.

Dog skal den troende - den der har taget imod Jesus - altid holde sig gud for øje om guds kærlighed og ledelse ved hans ånd vil bevares, for mennesket kan sagtens narres.
Citat:
HK: Mennesker der har Gud kan ikke narres, kan ikke forføres
Enhver der tror han står, skal se til han ikke falder, for hjertet er forræderisk


*

Ang. dit skriv om venskab til mennesket og gud betinger dette et tillidsforhold – og til gud at vi tager imod hans søns - Jesu offerdød, hvorigennem man kan stå ren for gud.

Sagt anderledes.
Mennesket er som udgangspunkt fjender af gud, men kan blive - bliver gennem tro og gerning forsonet med ham, fordi hans søn døde for os ifølge bibelen.

Nå, man siger jo også at venskab med verden er fjendskab med gud, og derfor er sætningen søg først guds rige her passende i forhold til venskab med gud, og det at tá vare på skaberværket, og derved er det kapitalistiske og materialistiske livssyn dødt hvis alle fulgte tilskyndelsen … men kan mennesket blive enige om en fælles gud?

***
Top Svar Citer
#32011 - 29/04/2021 17:38 Re: Jordbær, gud og venskab [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7219
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tillad mig et par ord her i din dialog med Hanskrist:
Du skriver afsluttende:
Citat:
Nå, man siger jo også at venskab med verden er fjendskab med gud, og derfor er sætningen søg først guds rige her passende i forhold til venskab med gud, og det at tá vare på skaberværket, og derved er det kapitalistiske og materialistiske livssyn dødt hvis alle fulgte tilskyndelsen … men kan mennesket blive enige om en fælles gud?
Min kommentar:
Så vidt jeg kan se, er der intet, der tyder på at vi mennesker kan blive enige om en fælles Gud.
Lige siden shamanismen for mindst 40.000 år siden var noget nær global, og man dér blot talte om "åndeverdenen", har det jo vrimlet med menneskelignende guder - fortrinsvis af hankøn - men dog også i matriarkater (f.eks. da kvinderne i Lilleasiens jæger/fiskersamfund fandt ud af at så og høste) kunne være af hunkøn.

Hvorfor guder skal ligne mennesker, er der sikkert mange forklaringer på, men for mig forekommer dette at være et primitivt menneske-centreret livssyn, hvor det eneste væsentlige, vi mennesker kan få øje på, er: os selv blinker

Hvis vi åbnede øjnene lidt, eksisterer der jo faktisk også andet her i verden end mennesker, og biologisk set er vi jo blot én art blandt mange andre på en planet i et solsystem i universet - som der måske endda er flere af.

Vi ved ikke, hvordan det er gået til, at verden er - og vi ved heller ikke hvad verden er.

De guder, der tros på, har vi jo ingen viden om.

Det er vel det nærmeste, vi mennesker kunne komme indbyrdes enighed - og selv dét kan jo nok blive ret så svært.

Men skulle vi nå så langt, ville næste skridt vel være at respektere hinandens tro - så længe den ikke skader andre smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32013 - 29/04/2021 20:04 Re: Jordbær, gud og venskab [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne

Jeg er lige faldet over dette...

http://carstenplougolsen.dk/gud.pdf

Måske du vil finde det inspirerende...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32024 - 01/05/2021 19:09 Re: Jordbær, gud og venskab [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7219
Sted: Sydsjælland
Hej Jan/ABC.
Når jeg læser, hvad du bringer fra Carsten Ploug Olsen, hæfter jeg mig ved dette:
Citat:
Jeg har selv erfaret noget om Guds væsen, ikke fordi jeg er et specielt fremragende menneske, der har Guds særlige bevågenhed, men fordi Gud har åbenbaret sig for mig, ladet mig se - eller rettere
føle - noget om hvem Han er.
I de ægte åbenbaringer jeg har modtaget fra Ham kan jeg slet ikke genkende dette med at Gud skulle fremkalde frygt eller angst - og slet ikke genkende dette med at jeg bør og har grund til at frygte den Almægtige.
Tværtimod - de åbenbaringer jeg har haft er af en Gud, som på den ene side unddrager sig menneskeord, det er svært at finde adækvate ord og udtryk for Ham, og det er som om at sproget bryder sammen når jeg forsøger at beskrive disse oplevelser.
Men den følelse Han har givet mig i disse åbenbaringer eller oplevelser har dels været præget af en fuldkommen ro og tryghed (også langt fra den af andre rapporterede ekstase ved oplevelsen eller erkendelsen af Gud), og dels af et uendeligt væsen af en Magt og tyngde og dybde som ikke kan beskrives og desuden et uendelig mildt væsen.
Dertil også ved hans egen hjemmeside, hvor det her viser sig, at han er tilknyttet "Vandrer mod Lyset".

Min kommentar:
Manden påstår, at Gud har åbenbaret sig for ham - og han omtaler Gud som en "han" - altså en person af hankøn.
Jeg tvivler på begge påstande, men bortset fra dét finder jeg da mange smukke tanker og ord samt åbenhed for andet end kristendom.

Alligevel holder han fast i idéen om Satan - og det er jo tydeligt, at denne Gud, "han" er alene en gud for mennesker.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32025 - 01/05/2021 21:21 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7219
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Om manden her, Carsten Ploug Olsen, har oplevet en form for åbenbaring - som han påstår - det hverken kan eller vil jeg benægte.
Men hvis han har, ser det for mig ud som om, han er begrænset i sin oplevelse pga. nogle fordomme fra religioners dogmer.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 41 af 59 < 1 2 ... 39 40 41 42 43 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Tikka
07/05/2024 00:21
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Byråd politianmelder sig selv
07/05/2024 09:26
Jyske Bank tjente knap 1,3 milliarder kr..
07/05/2024 09:11
Studerende på Københavns Universitet: ..
07/05/2024 08:54
Arbejdsuge på fire dage har også sine ..
07/05/2024 08:49
Amerikansk soldat er blevet anholdt i Ru..
07/05/2024 07:32
Nyheder fra Religion.dk