annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 30 af 59 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31922 - 16/04/2021 18:44 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Har fortrudt mit indlæg og slettet det hele

Go weekend til jer alle

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31924 - 16/04/2021 19:32 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Også god weekend herfra heart

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31925 - 16/04/2021 19:46 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for svar.
Du skriver:
Citat:
Ser du forbinder tro med det at ”sluge en kamel” - ak ja …
Mit svar:
"Kamelen" var jo ikke tro, men:
Citat:
at vi mennesker så ikke længere kan hæve os op over alt andet værende
I øvrigt er det for mig ikke så meget en tro, som det er en oplevelse, der startede med forsøget på at forestille sig det absolutte Intet, der førte til, at alt værende pludselig ser ud som et ufatteligt mirakel, som som jeg ikke kan finde bedre ord for end: guddommeligt.

Det er så også her, det går op for mig, hvor meget vi mennesker alene ser verden ud fra vore egne interesser.
Det guddommelige bliver nu en menneskelignende Gud - af hankøn.
Og det onde er alene, hvad der skader vi menneskers interesser og behov.
Og hvad en gulerods væren er, tror jeg ikke vi mennesker nogensinde lærer at forstå.

Jo, vi mennesker har en bevidsthed om det værende, men bevidstheden og det værende er jo ikke det samme!
Bevidstheden kan jo opleve det værende som: Nåh ja, det er jo som det plejer at være.
I kvantefysikerens bevidsthed opleves det værende meget anderledes.
Men bevidstheden kan også opleve det værende som et fantastisk vidunder.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Har du din forståelse af livet som guddommeligt, grundet manglende forståelse af livets opståen …
Mit svar:
Du skal et "spadestik" dybere til: manglende forståelse af at verden er blinker
Det gælder også din pc, en sten, en klode et solsystem, en galakse et univers - og måske endda flere universer blinker

Du skriver til slut:
Citat:
Så vil gerne høre mere om den gud, du ikke kan forklare, når du også mener ondskab og det mislykkede er gud ... hvordan kan du sige det, når du ikke kender gud?
Mit svar:
Jeg kender ikke det guddommelige - slet ikke "den Gud" - jeg tror heller ikke på, at vi mennesker skal have sådan kundskab, men jeg fornemmer sommetider - når mit sind er i ro og harmoni - det guddommeliges nærvær inderst i alt.

Det er egentlig så enkelt og ligetil, og jeg gætter, at ethvert menneske kan have denne skønne oplevelse smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31926 - 16/04/2021 20:11 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg har ikke så meget at bidrage med på nuværende tidspunkt ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31930 - 17/04/2021 02:00 Popcorn time ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Du skriver:
Citat:
Ser du forbinder tro med det at ”sluge en kamel” - ak ja …
Mit svar:
"Kamelen" var jo ikke tro, men:
Citat:
at vi mennesker så ikke længere kan hæve os op over alt andet værende

Jeg læser, du forbinder tro med det at ”sluge en kamel”

Du skrev:
Citat:
Denne tråd er nu oppe på 32 sider med indlæg, og så vidt jeg kan se er Tikka den eneste, der klart har taget afstand fra panteisme: at det guddommelige er i alt.

Det er vel heller ikke "nogen nem kamel at sluge", når en af konsekvenserne er, at vi mennesker så ikke længere kan hæve os op over alt andet værende, men ydmygt må se os selv på lige fod dermed-

Der er vel altid konsekvenser ved en tro. Troen påvirker da vel det hele menneske.


###

Citat:
I øvrigt er det for mig ikke så meget en tro, som det er en oplevelse

Du tror vel forhåbentligt på dine oplevelser – en tro som vel giver et verdensbillede – et verdenssyn

###

Citat:
der startede med forsøget på at forestille sig det absolutte Intet,

Det kan man ikke forestille sig, da du skal bruge bevidstheden til dette og dét umuliggør intetheden.
Intetheden kan ikke opleves. Intethed er = død.

###

Citat:
der førte til, at alt værende pludselig ser ud som et ufatteligt mirakel, som som jeg ikke kan finde bedre ord for end: guddommeligt.

Det er så også her, det går op for mig, hvor meget vi mennesker alene ser verden ud fra vore egne interesser.

Hvilken interesse har du i, at alt er gud og gud er i alt.

Hvilken værdi har dette, når verden forstås sådan, når du ikke ved hvorfra dette guddommelige kommer fra, men bare er noget som er skønt for dig, imens ondskaben som også er gud husere

###

Citat:
Og hvad en gulerods væren er, tror jeg ikke vi mennesker nogensinde lærer at forstå.

Ikke desto mindre påpeger du den som guddommelig – er vi ikke ude i noget med guds ånd –

Hvis ja spiser vi guds ånd, når vi spiser en gulerod. Er det rigtigt forstået?

###

Citat:
Jo, vi mennesker har en bevidsthed om det værende, men bevidstheden og det værende er jo ikke det samme!

Uden bevidstheden ville du ikke vide du var til, ej heller alt det der med det guddommelige, og en kønsløs guds ånd

og uanset hvordan din bevidsthed ser din virkelighed – er det tanken der konkludere, hvad du skal tro.

###

Citat:
Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Har du din forståelse af livet som guddommeligt, grundet manglende forståelse af livets opståen …
Mit svar:
Du skal et "spadestik" dybere til: manglende forståelse af at verden er blinker

Så manglende forståelse gør alting guddommeligt!!? stortchock

###

Citat:
Jeg kender ikke det guddommelige - slet ikke "den Gud" - jeg tror heller ikke på, at vi mennesker skal have sådan kundskab, men jeg fornemmer sommetider - når mit sind er i ro og harmoni - det guddommeliges nærvær inderst i alt.

Du vrøvler.
Man kan da ikke fornemme det guddommeliges nærvær inderst i alt, når du ikke kender den gud, som det kommer fra … syntes da også det er vildledende du sidestiller skønne oplevelser med det guddommeliges nærvær – ren volapyk – åh nu spiser jeg denne skønne og guddommelig is …

Tænker på. Når du spiser forskelligt guddommeligt, bliver du så mere guddommelig?

Nå, også god weekend til dig smiler

***
Top Svar Citer
annonce
Side 30 af 59 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk