annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 37 af 48 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 47 48 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32962 - 08/08/2021 19:36 Re: Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta [Re: ]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1461
Disse vidnesbyrd, som alle er forskellige fra hinanden, tillader os ikke at konkludere noget. Evangelister er ikke enige om, hvordan Kristus ('aleyhi Salam) blev arresteret, heller ikke om, hvem der var til stede på tidspunktet for korsfæstelsen eller på tidspunktet for korsfæstelsen eller om indskriften på krucifikset eller om diskussionen med de to tyve,

hverken om, hvorvidt Jesus smagte vinen, før han nægtede den, eller på hans sidste ord eller til de mennesker, der gik til graven, eller til de mennesker, der var der, eller om hvad der blev sagt ved graven, eller om hvorvidt kvinderne meddeler disciplene Jesu tilbagevenden
eller endda på det sted, hvor sidstnævnte ser sine disciple igen efter korsfæstelsen?

Vi har snarere det indtryk, at kristne bare gætter. Desuden hvordan skulle de rapportere om disse fakta, hvis de ikke overhovedet havde været vidne til det, fordi, som evangelierne siger, "Og de forlod Ham alle og flygtede. »(Mk 14,50).

For at validere en begivenhed, ville det ikke være bedre, hvis vi fandt sammenfaldende historier? Hvordan indsamlede evangelisterne disse vidnesbyrd? Sørgede de for at rapportere pålidelige oplysninger i stedet for at rapportere de rygter, der cirkulerede på markederne?


Vi ved desværre aldrig, selvom alt dette bevis peger på den "ikke-seriøse" indsamling af information. Vi kan kun afslutte denne diskurs med udtrykket i Markus 14:59: ”Og end ikke saaledes stemte deres Vidnesbyrd overens.
. "
Top Svar Citer
#32963 - 08/08/2021 21:31 Re: Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta [Re: somo]
ABC
Uregistreret

Hej Somo (fred være med dig)

Mon de bare har fundet på nogle historier om en mand ved navn Jesus...

https://www.youtube.com/watch?v=Wnfl6ZuZgrg

Hvad kan vi regne med...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32964 - 09/08/2021 07:56 Re: Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta [Re: somo]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Du forstår det tilsyneladende stadig ikke Somo - at kristendommen ikke hænger på Bibelen eller bygger på Bibelen - kristendommen er ikke en "bog'religion" men bygger på ægte SPIRITUALITET - a Spiritual reality in itself:


Citat:
Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is [b]the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence
.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death. [/b]



Citat:
I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


Og der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN og det er ikke gennem Loven, lovgerninger at ægte SPIRITUALITET formår at gøre sig gældende men gennem TRO: a Spiritual reality in itself der er virksom i kærlighed. Sufisme ligner på nogle områder den LIVLIGE kristne SPIRITUALITET selv om der også er helt afgørende forskelle.


Bibelen har på ingen måder i kristendommen den status som Koranen har i islam. Hvilket du må lære at forstå Somo, skrive dig bag øret.

Meget af det du finder er en mangel ved kristendommen finder vi kristne er en styrke.


PS: evangelierne er teologiske biografier og ikke et forsøg på kun en dokumentarisk historisk biografi over Jesus virke.

Nye Testamente er KRISTUS VIDNESBYRD - vidnesbyrd om begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32965 - 09/08/2021 09:32 Re: Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta [Re: Hanskrist]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1461
Nye Testamente er KRISTUS VIDNESBYRD - vidnesbyrd om begivenheden KRISTUS

Dine ord er forkerte, fordi Kristus Jesus ikke kendte til Det Nye Testamente og ikke så det


Hvorfor en sådan afvigelse i synspunkter? Til at begynde med er forskellige teologiske lejre uenige om, hvilke bøger der skal medtages i Bibelen. En lejres apokryfe karakter er en anden skrift. For det andet, selv blandt de bøger, der er blevet kanoniseret, mangler de mange variantkildetekster ensartethed. Denne mangel på ensartethed er så allestedsnærværende, at The Interpreter’s Dictionary of the Bible siger: "Det er sikkert at sige, at der ikke er én sætning i NT, hvor MS [manuskript] traditionen er fuldstændig ensartet." [2]

Ikke en sætning? Kan vi ikke stole på en enkelt sætning i Bibelen? Svært at tro.
måske

Faktum er, at der er over 5700 græske manuskripter af hele eller dele af Det Nye Testamente. [3] Desuden er "ingen af ​​disse manuskripter nøjagtigt ens i alle deres detaljer ... Og nogle af disse forskelle er betydelige. ”[4] Faktor i omtrent ti tusinde manuskripter af det latinske Vulgata, tilføj de mange andre gamle varianter (dvs. syrisk, koptisk, armensk, georgisk, etiopisk, nubisk, gotisk, slavisk) og hvad har vi?
En masse manuskripter

En masse manuskripter, der undlader at svare på steder og ikke sjældent modsiger hinanden. Forskere anslår antallet af manuskriptvarianter i hundredtusinder, nogle vurderer så højt som 400.000. [5] I Bart D. Ehrmans nu berømte ord, "Muligvis er det nemmest at sætte sagen i komparative vendinger: der er flere forskelle i vores manuskripter end der er ord i Det Nye Testamente." [6]
Hvordan skete dette?

Dårlig journalføring. Uærlighed. Inkompetence. Læremæssige fordomme. Vælg dit valg.

Ingen af ​​de originale manuskripter har overlevet fra den tidlige kristne periode. [7]/[8] De ældste komplette manuskripter (Vatikanet MS. Nr. 1209 og Sinaitic Syriac Codex) stammer fra det fjerde århundrede, tre hundrede år efter Jesu ' ministerium. Men originalerne? Faret vild. Og kopierne af originalerne? Også tabt. Vores ældste manuskripter er med andre ord kopier af kopierne af kopierne af ingen-ved-lige-hvor-mange kopier af originalerne.
Ikke underligt, at de er forskellige

I de bedste hænder ville kopieringsfejl ikke være nogen overraskelse. Nytestamentlige manuskripter var imidlertid ikke i de bedste hænder. I perioden med kristen oprindelse var de skriftkloge utrænede, upålidelige, inkompetente og i nogle tilfælde analfabeter. [9] Dem, der var svagtseende, kunne have begået fejl med bogstaver og ord, der ligner hinanden, mens dem, der var hørehæmmede, kan have begået fejl ved at optage skriften, mens den blev læst højt. Ofte blev de skriftlærde overanstrengt og derfor tilbøjelige til de fejl, der ledsager træthed.



Med Metzgers og Ehrmans ord: "Da de fleste, hvis ikke alle, af dem [de skriftlærde] ville have været amatører i kopieringskunsten, kom et relativt stort antal fejl uden tvivl ind i deres tekster, da de gengav dem." [10] Endnu værre, nogle skriftlærde tillod doktrinære fordomme at påvirke deres overførsel af skriften. [11] Som Ehrman siger: "De skriftkloge, der kopierede teksterne, ændrede dem." [12] Mere specifikt: "Antallet af bevidste ændringer foretaget i lærens interesse er svært at vurdere." [13] Og endnu mere specifikt, "I teknisk sprogbrug af tekstkritik - som jeg bevarer for dens betydelige ironier - 'korrumperede' disse skriftlærde deres tekster af teologiske årsager. ”[14]






Fejl blev introduceret i form af tilføjelser, sletninger, substitutioner og modifikationer, oftest af ord eller linjer, men lejlighedsvis af hele vers. [15] [16] Faktisk kom der "mange ændringer og tilvækster i teksten", [17] med det resultat, at "alle kendte vidner i Det Nye Testamente i større eller mindre grad er blandede tekster, og endda flere af de tidligste manuskripter er ikke fri for alvorlige fejl. ”[18]








Ved misforståelse af Jesus fremlægger Ehrman overbevisende beviser for, at historien om kvinden taget i ægteskabsbrud (Johannes 7: 53-8: 12) og de sidste tolv vers af Markus ikke var i de originale evangelier, men tilføjet af senere skriftlærde. [19] Desuden repræsenterer disse eksempler "kun to ud af tusinder af steder, hvor manuskripterne i Det Nye Testamente kom til at blive ændret af skriftlærde." [20]


Faktisk blev hele bibelen i Bibelen forfalsket. [21] Dette betyder ikke, at deres indhold nødvendigvis er forkert, men det betyder bestemt ikke, at det er rigtigt. Så hvilke bøger blev smedet? Efeserne, Kolossenserne, 2 Thessalonikerne, 1 og 2 Timoteus, Titus, 1 og 2 Peter og Jude-hele ni af de syvogtyve nytestamentlige bøger og breve-er i en eller anden grad mistænkt. [22]
Forfalskede bøger? I Bibelen?

Hvorfor er vi ikke overraskede? Selv er evangelieforfatterne ukendte. Faktisk er de anonyme. [23] Bibelforskere tilskriver sjældent, om nogensinde, evangelisk forfatterskab til Matthew, Mark, Luke eller John. Som Ehrman fortæller os, “De fleste forskere i dag har opgivet disse identifikationer og erkender, at bøgerne blev skrevet af ellers ukendte, men relativt veluddannede græsktalende (og skrivende) kristne i anden halvdel af det første århundrede.” [24] Graham Stanton bekræfter: ”Evangelierne er i modsætning til de fleste græsk-romerske skrifter anonyme. De velkendte overskrifter, der giver navnet på en forfatter ('Evangeliet ifølge ...'), var ikke en del af de originale manuskripter, for de blev først tilføjet tidligt i det andet århundrede. "[25]

Så hvad havde Jesu disciple i det hele taget at gøre med at skrive evangelierne? Lidt eller ingenting, så vidt vi ved. Men vi har ingen grund til at tro, at de har forfattet nogen af ​​bibelens bøger. Lad os til at begynde med huske på, at Mark var sekretær for Peter og Lukas en ledsager til Paulus. Versene i Lukas 6: 14-16 og Mattæus 10: 2-4 katalogiserer de tolv disciple, og selvom disse lister adskiller sig fra to navne, skriver Mark og Lukas ingen af ​​listene. Så kun Matthew og Johannes var sande disciple. Men ikke desto mindre diskvalificerer moderne forskere dem stort set som forfattere alligevel.
Hvorfor?

Godt spørgsmål. Hvorfor er John den mest berømte af de to, hvorfor skulle vi diskvalificere ham fra at have forfattet evangeliet om “Johannes”?
Umm… fordi han var død?

Flere kilder erkender, at der ikke er andre beviser end tvivlsomme vidnesbyrd fra forfattere fra andet århundrede, der tyder på, at disciplen Johannes var forfatteren til "Johannesevangeliet". [26] [27] Måske er den mest overbevisende modbevisning, at disciplen Johannes menes at være død i eller omkring 98 e.Kr. [28] Imidlertid blev Johannesevangeliet skrevet omkring 110 CE. [29] Så uanset hvem Luke (Paulus ’ledsager), Markus (Peters sekretær) og Johannes (den ukendte, men bestemt ikke den længe døde) var, har vi ingen grund til at tro, at nogen af ​​evangelierne blev forfattet af Jesu disciple



New Testament of the Bible regarding Jesus by Yusha ...

https://www.youtube.com/watch?v=2vv-CX516GI
Top Svar Citer
#32966 - 09/08/2021 11:35 Re: Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1461
Top Svar Citer
annonce
Side 37 af 48 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 47 48 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk