annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 24 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31738 - 20/03/2021 19:25 Re: Adam og Eva [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg ser, at jeg spilder min tid på dig.
Ordene:
Citat:
Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.
fatter du tydeligvis ikke, at de kan forstås panteistisk.

Ej heller er du opmærksom på, at panteismen er ret ny for mig - selvom jeg har været på vej mod den længe - uden at vide det blinker

Jungs kritik af Treenigheden - Psychology and Religion (1938) - er åbenbart heller ikke gået op for dig blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31739 - 20/03/2021 19:39 Re: Adam og Eva [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du skrev for et par dage siden at vi ingen viden kunne have om det guddommelige. Du har afvist enhver form for personlig kommunikation dialog og proces med Gud. Kaldt dette alt muligt nedladende og nu stemmer det pludselig med hvad du selv oplever.

Og jeg kan sige dig 110% sikker at Paulus intet har med panteisme at gøre.


Hvad har Paulus at gøre med treenigheden, KIRKENS TREENIGHEDS DOGMER?

Hvad er det du forsøger at sige og rode mig og ja Paulus ind i????
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31740 - 20/03/2021 21:59 Re: Adam og Eva [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du skriver til mig:
Citat:
Du skrev for et par dage siden at vi ingen viden kunne have om det guddommelige. Du har afvist enhver form for personlig kommunikation dialog og proces med Gud.
Mit svar:
Jeg husker ikke, om jeg skrev, at jeg eller vi ingen viden kunne have om det guddommelige, men jeg holder fast ved det for mit eget vedkommende.
Men det betyder jo ikke, at jeg er uden oplevelse af det guddommeliges nærvær - altid - overalt - i alt, for det sker ganske ofte for mig.
Personlig kommunikation dialog og proces med Gud, som du vist hævder at opleve, det kender jeg ikke til, og det tror jeg faktisk heller ikke på - selvom nogle påstår at have oplevet det.
Jeg tror ikke på, at det er dét, der er meningen med vi menneskers tilværelse.

Du stiller så spørgsmålet:
Citat:
Hvad har Paulus at gøre med treenigheden, KIRKENS TREENIGHEDS DOGMER?
Mit svar:
Treenigheden er jo Faderen, Sønnen og Helligånden.
Mon ikke Paulus har en hel del med Sønnen at gøre blinker
Det var så her jeg citerede omtalen af C.G. Jung:
Citat:
Han opdager at årsagen til den hidtidige undertrykkelse af det irrationelle ligger i kristendommens
gudsbegreb, treenigheden. Treenigheden stemmer nemlig ikke overens med psykens egentlige
beskaffenhed, og fokuserer ensidigt på rationaliteten, logos, bevidstheden (det maskuline), som
med sin tildelte overmagt kommer i ubalance og går amok i videnskabens navn. Det irrationelle,
primitive og naturlige (det feminine) udelades og forkastes til en underjordisk tilværelse i
djævelens skikkelse.
For mig ser det ud som om, du igen og igen støtter dig til C.G. Jung, men ikke rigtig er klar over, hvad han står for blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31741 - 21/03/2021 08:19 Re: Adam og Eva [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du er erklæret agnostiker (du mener vi ingen viden kan have om det guddommelige) og påstår vi mennesker ikke er noget særligt. Dermed er du så radikalt forskellig fra Jesus og Paulus og ja kristendommen som man kan komme.

Det virker derfor skørt og meningsløst at du pludselig påstår at hvad der står i 1 Kor 2 kommer tæt på hvad du selv oplever.



Arne:

Citat:
Treenigheden er jo Faderen, Sønnen og Helligånden.
Mon ikke Paulus har en hel del med Sønnen at gøre blinker
Det var så her jeg citerede omtalen af C.G. Jung:


Jeg kan sige dig at Jung er positiv beskæftiget med Kristus, Guds Søn, begrebet størrelsen også Gud Fader begrebet og størrelsen og ja Helligånden, Gud Helligånden.

Og igen hvad har det at gøre med treenigheden og kirkens dogmelære? Paulus der var indædt modstander af dogmer.


Arne:

Citat:
For mig ser det ud som om, du igen og igen støtter dig til C.G. Jung, men ikke rigtig er klar over, hvad han står for ;)



UPS UPS 🤭😲

Dig der ikke har læst Paulus og nægter at gøre det, fordi du ikke bryder dig om manden (hvordan skal du iøvrigt kunne vide det når du afviser at læse ham, studere ham).

Jeg har lige læst Aksel Haaning's store Jung bog "JUNG en stemme fra dybet". Aksel Haaning der har været vejleder på den opgave du citerer fra.

Og her er også de citater om Jungs syn på kristendommen du bringer, hvorfor jeg er ret så fortrolig med Jung's syn på kristendommen. Jung der iøvrigt ikke forkaster kristendommen, ja en kritik af kristendommen er ikke nødvendigvis en forkastelse af kristendommen.

Paulus har søsat kristendommen kritisk tænkende og han er modstander af dogmer, af dogmatiske bogstavelige læsninger. Hvilket iøvrigt også Jung selvfølgelig har bemærket og påskønner ved Paulus når han henviser til 2 Kor 3.

Paul Tillich er meget inspireret af Jung, jungiansk psykologi, som han endda finder støtter op om kristendommen og især Paulus. Så din idé om at man/vi ikke kan være kristne hvis vi skatter Jung højt, fordi du mener Jung afviser kristendommen, har ikke sin gang på jorden.

Problemet er at du er total blank med hensyn til Paulus. Du kender dine egne fordomme og aversioner imod fx folkekirken men du kender ikke Paulus. Og så lykkes det dig at blande og rode tingene sammen så det du skriver bliver meningsløst. Du kan ikke holde tingene fra hinanden.

-0-0-0-0-

Når du begynder at påstå der er panteisme at finde i 1 Kor 2 - så afslører du at du ikke aner hvad du snakker om.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31742 - 21/03/2021 13:08 Re: Adam og Eva [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
- en kritik af kristendommen er ikke nødvendigvis en forkastelse af kristendommen.
Og så er det endda Treenigheden - og dermed også Kristus - der kritiseres blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 24 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk