annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 469 gæster og 55 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Adam og Eva

Du er erklæret agnostiker (du mener vi ingen viden kan have om det guddommelige) og påstår vi mennesker ikke er noget særligt. Dermed er du så radikalt forskellig fra Jesus og Paulus og ja kristendommen som man kan komme.

Det virker derfor skørt og meningsløst at du pludselig påstår at hvad der står i 1 Kor 2 kommer tæt på hvad du selv oplever.



Arne:

Citat:
Treenigheden er jo Faderen, Sønnen og Helligånden.
Mon ikke Paulus har en hel del med Sønnen at gøre blinker
Det var så her jeg citerede omtalen af C.G. Jung:


Jeg kan sige dig at Jung er positiv beskæftiget med Kristus, Guds Søn, begrebet størrelsen også Gud Fader begrebet og størrelsen og ja Helligånden, Gud Helligånden.

Og igen hvad har det at gøre med treenigheden og kirkens dogmelære? Paulus der var indædt modstander af dogmer.


Arne:

Citat:
For mig ser det ud som om, du igen og igen støtter dig til C.G. Jung, men ikke rigtig er klar over, hvad han står for ;)



UPS UPS 🤭😲

Dig der ikke har læst Paulus og nægter at gøre det, fordi du ikke bryder dig om manden (hvordan skal du iøvrigt kunne vide det når du afviser at læse ham, studere ham).

Jeg har lige læst Aksel Haaning's store Jung bog "JUNG en stemme fra dybet". Aksel Haaning der har været vejleder på den opgave du citerer fra.

Og her er også de citater om Jungs syn på kristendommen du bringer, hvorfor jeg er ret så fortrolig med Jung's syn på kristendommen. Jung der iøvrigt ikke forkaster kristendommen, ja en kritik af kristendommen er ikke nødvendigvis en forkastelse af kristendommen.

Paulus har søsat kristendommen kritisk tænkende og han er modstander af dogmer, af dogmatiske bogstavelige læsninger. Hvilket iøvrigt også Jung selvfølgelig har bemærket og påskønner ved Paulus når han henviser til 2 Kor 3.

Paul Tillich er meget inspireret af Jung, jungiansk psykologi, som han endda finder støtter op om kristendommen og især Paulus. Så din idé om at man/vi ikke kan være kristne hvis vi skatter Jung højt, fordi du mener Jung afviser kristendommen, har ikke sin gang på jorden.

Problemet er at du er total blank med hensyn til Paulus. Du kender dine egne fordomme og aversioner imod fx folkekirken men du kender ikke Paulus. Og så lykkes det dig at blande og rode tingene sammen så det du skriver bliver meningsløst. Du kan ikke holde tingene fra hinanden.

-0-0-0-0-

Når du begynder at påstå der er panteisme at finde i 1 Kor 2 - så afslører du at du ikke aner hvad du snakker om.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Nyheder fra Religion.dk