annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 262 gæster og 298 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31405 - 22/01/2021 19:44 Konfucianisme
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Alene navnet er jo til at blive helt konfus af, men skønt det ligner, har det ikke sprogligt noget med konfucianisme at gøre, for her er der vist ikke megen forvirring - i hvert fald ikke når man slår op i Den Danske Ordbog:
Citat:
kinesisk filosofi og religion hvor bl.a. fromhed, næstekærlighed og indordning i familie- og samfundsstrukturen er fremtrædende elementer baseret på læresætninger overleveret fra den kinesiske filosof Kong Fuzi, der levede 551-479 f.Kr.
Konfucianismen siges at præge det moderne Kina.

Og det moderne Kina er nok ikke noget, vi vesterlændinge har så let ved at godtage.
Vi hæfter os ved manglende demokrati og menneskerettigheder, hvor de i stedet har en slags meritokrati og kunne - hvis de ville men det vil de vist ikke - påstå, at vi har en slags "de uvidendes diktatur" - at flertallet der afgiver deres stemme ikke er særlig velorienterede blinker

Det indså de åbenbart - sammen med næstekærligheden - ca. 500 år før Kristus.

Og når man ser deres evne til Corona-bekæmpelse - sammenlignet med vores - og i USA - så er der åbenbart noget, de kan - med deres samfundsorden.

Om vi så her i Vesten kunne udholde at leve "kinesisk", det er nok ikke så ligetil at svare på - og jeg ved også alt for lidt om, hvordan det ville være smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31410 - 23/01/2021 16:57 Re: Konfucianisme [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver til mig:
Citat:
Du opfordrer os til, at vi udtrykker forklarende vores overbevisninger, men du gør ikke det selv -
Mit svar:
Jeg er da ked af, at du har det indtryk.
Dér, hvor jeg står, kan siges ret kort:
For mange år siden mødte jeg Kristus, som jeg ellers ikke troede på.
Det var i en meget lille mennesketom ortodoks kirke på en lille græsk Ø i et forladt kloster på toppen af et mindre bjerg i en subtropisk urskov.
Kristus - ja det var jo Kristus-Ikonen på den lille kirkes Ikonostase (Billedvæggen foran helligdommen) - fik mig til at se ind i mig selv, hvad der viste sig at være så ulykkeligt for mig, at jeg græd, indtil der ikke var flere tårer tilbage.
Efter nogen tid - stadig foran Kristus - fik jeg tanken om, at det nok havde været hårdt for dig, Kristus, at udholde tortur og korsfæstelse, ja alle de menneskelige lidelser, som du påtog dig.
Efter lidt yderligere tid gik jeg ud af den lille kirke - og blev ramt af lyset - sollyset - og var lykkelig.
Jeg husker at jeg undrede mig, men også min straks-reaktion: "Hold dog kæft med at ræsonnere din gamle idiot. Det kan du jo alligevel ikke forstå. Nyd det!"
Det har jeg så gjort siden smiler
Alligevel dæmrede det efterhånden for mig, at det var kærlighed fra Kristus - og efter en del år begyndte denne kærlighed også at vokse i mig - en altomfattende kærlighed.
På et tidspunkt fornemmede jeg fra Kristus, at kærligheden er det centrale, og at jeg ikke skulle tage alle dogmerne som ret meget andet end kulisser.
Jeg har således ikke noget "religiøst verdensbillede", men for ret nylig nærmest snublede jeg ind i det panteistiske: Alt er Gud, og jeg opdagede, at det kunne jeg ikke afvise.

Selvfølgelig kommer så spørgsmålet: Hvad så med "det onde" - er det også Gud?
Mit svar er: Ja.
Begrebet "det onde" er noget, vi mennesker har opfundet i vores egoisme, og det guddommelige er ikke fuldkomment, sådan som vi mennesker forestiller os det fuldkomne.
Jeg skal vare mig for at forsøge at beskrive "det guddommelige". Det tilkommer ikke mig som et almindeligt menneske at bilde mig ind, at det er noget, jeg kan magte eller har adgang til.

Nå da, det blev ikke så kort, som jeg troede, at fortælle, hvor jeg står.
Men sådan er det vel, når man vil så tæt på sandheden, som man kan komme blinker

Jeg har tit håbet på, at også du ville søge at fortælle, hvor du står, og jeg er jo klar over, at det er svært.
Jeg har et temmelig tåget billede af, at du har haft en - eller flere - oplevelse(r) af, hvad du kalder Helligånden, som har ændret dit liv både i dit forhold til andre og i forhold til det guddommelige, men som nævnt det står ret tåget for mig.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31411 - 23/01/2021 19:17 Re: Konfucianisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Når jeg finder konfucianismen interessant, er det primært, fordi kineserne åbenbart dyrkede næstekærligheden allerede et halvt årtusind før Kristus.
Det siger mig, at vi nok skal passe på ikke at blive alt for snæversynet vesterlandske blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31413 - 24/01/2021 23:28 Re: Konfucianisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg mener, at jeg nu har forklaret, hvad der er min overbevisning.
Er der noget, du finder uklart, da sig blot til, og jeg vil søge at afklare.

Og så kan jeg ikke lade være at tænke: Er der nogen udsigt til, at du vil forklare, hvor du står?
Jeg har en idé om, at det på flere måder kunne være frugtbart smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31415 - 25/01/2021 15:15 Re: Konfucianisme [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Gert.
Jeg har lidt svært ved at forstå, hvad du skriver.

Du skriver om mig:
Citat:
Du lyder jo som en kristen på grund af dine højtidelige ord om Kristus.
Mit svar:
Ja, Kristus, som formidler af den helt dybe kærlighed, kan jeg ikke løbe fra. [img]http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/galleries/5147/IKON_AF_KRISTUS.html[/img]
Klik på formlen - og klik på et af de to billeder - og se ham lige i øjnene!

Du skriver også om mig:
Citat:
Blasfemisk afguderi fra dig, men ikke mere reagerer jeg med foragt mod jer!
Mit svar:
Det forstår jeg ikke, men det lyder jo meget alvorligt. Kan du forklare, hvordan jeg gør mig skyldig i blasfemisk afguderi?

Du skriver:
Citat:
Helligåndens kraft handler blandt andet om en renselse og forsoning.
Mit svar:
Er det muligt for dig at forklare, hvordan du er nået til dette?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
By i Slovakiet i alarmberedskab efter fl..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Nyheder fra Religion.dk