annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
0 registrerede 347 gæster og 417 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Konfucianisme

Alene navnet er jo til at blive helt konfus af, men skønt det ligner, har det ikke sprogligt noget med konfucianisme at gøre, for her er der vist ikke megen forvirring - i hvert fald ikke når man slår op i Den Danske Ordbog:
Citat:
kinesisk filosofi og religion hvor bl.a. fromhed, næstekærlighed og indordning i familie- og samfundsstrukturen er fremtrædende elementer baseret på læresætninger overleveret fra den kinesiske filosof Kong Fuzi, der levede 551-479 f.Kr.
Konfucianismen siges at præge det moderne Kina.

Og det moderne Kina er nok ikke noget, vi vesterlændinge har så let ved at godtage.
Vi hæfter os ved manglende demokrati og menneskerettigheder, hvor de i stedet har en slags meritokrati og kunne - hvis de ville men det vil de vist ikke - påstå, at vi har en slags "de uvidendes diktatur" - at flertallet der afgiver deres stemme ikke er særlig velorienterede blinker

Det indså de åbenbart - sammen med næstekærligheden - ca. 500 år før Kristus.

Og når man ser deres evne til Corona-bekæmpelse - sammenlignet med vores - og i USA - så er der åbenbart noget, de kan - med deres samfundsorden.

Om vi så her i Vesten kunne udholde at leve "kinesisk", det er nok ikke så ligetil at svare på - og jeg ved også alt for lidt om, hvordan det ville være smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
USA's militær: Har gennemført angreb m..
26/06/2026 22:55
EU efter Trumps told-trusler: Har ret ti..
26/06/2026 21:38
Trump anklager Iran for brud på våbenh..
26/06/2026 19:18
Trump truer med told som reaktion på di..
26/06/2026 18:49
Tidligere Trump-rådgiver indrømmer at ..
26/06/2026 17:43
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Venezuelas leder takker Trump for støtt..
26/06/2026 22:45
Vance i advarsel til Iran: Vold vil bliv..
26/06/2026 22:42
USA udfører angreb i Iran efter beskyld..
26/06/2026 20:56
Vi overser den kultur, der binder mennes..
26/06/2026 18:00
Historiker: Hele Danmark er fyldt med ku..
26/06/2026 18:00