annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 6154772
Et andet syn 1341707
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1216799
Jesu ord 950220
Spirituel omsorg 851944
Galleri
Den nye synagoge i Berlin
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 109 gæster og 22 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 13 < 1 2 ... 10 11 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31369 - 10/01/2021 15:41 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Tak for opsamlingen tommelop

I den sidste video hæfter jeg mig ved, at der er tale om en samling af bøger, som fortæller en forenet historie.

En pointe må være at der er tale om forskellige stilarter, og hvis man ikke er opmærksom på det, så går man glip af det geniale ved hver bog. En anden pointe må være det med at vore hjerner er "hardwired" til at tage information ind gennem fortællinger. Jeg kan ikke lige formulere de resterende pointer, så det overlader jeg til dig.

Your friend forever

Jan
#31371 - 10/01/2021 17:43 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Flot formuleret! Er du ikke en kvik - og meget ydmyg - mand? Du er et meget behageligt væsen, synes jeg.

Jeg lægger også mærke til procenterne for hoved-genrerne:

Narrative 43%
Poetry 33%
Discourse 24%

Her er den næste video. Ancient Jewish Meditation Literature

Top Svar Citer
#31372 - 10/01/2021 19:32 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Forstår ikke helt din respons?

Jeg er ikke god til at samle op på tingene eller komme med pointerne, så...???

Your friend forever

Jan
#31374 - 10/01/2021 23:21 Re: BibleProject [Re: Anonym]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Jeg vil ikke forkert udstille folk. Bemærk, flere af mine seneste skriverier fremstiller jeg som en casestory.

Du sagde, at jeg engang imellem har skrevet noget interessant, men der kommenterede du intet om det. Jeg synes, at du ligesom Hans K ikke værdsætter mine skriverier nok og derfor behandler jeg også dig sådan:

Biblen, NT - Matthæusevangeliet (kapitel 10 - Udsendelsestalen - Dog fjerner jeg netop her det om Jesu befaling): "Følg ikke vejen til hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer; men gå derimod til de fortabte får af Israels hus. Gå ud og prædik: Himmeriget er kommet nær! Helbred syge, opvæk døde, gør spedalske rene, driv dæmoner ud. Når I kommer ind i en by eller landsby, så spørg efter, hvem i den der er det værd, og dér skal I blive boende, til I rejser. Når I kommer ind i et hus, så ønsk fred over det. Er huset det værd, skal jeres fred komme over det, men er huset det ikke værd, skal jeres fred vende tilbage til jer selv. Men vil nogen ikke tage imod jer eller høre jeres budskab, så forlad det hus eller den by. Sandelig siger jeg jer: Det skal gå Sodomas og Gomorras land tåleligere på dommens dag end den by."

Du virker helt utaknemmeligt ligeglad for min åndelige hjælp til jer og jeg vedkender dig derfor ikke. Vig bort fra mig med din skæbne til ilden.

Jeg genfortæller ikke om al mit livs prøvelse og ekstrem modgang i et liv, men på det seneste sker følgende gentagelse:
En dag på et socialt værested vil jeg lukke en dør mellem to rum, hvor i den ene af dem sidder en ældre mand, som aldrig plejer at vise et hensyn til os andre om tingene i den og med hans uden filter perverse ytringer og højlydte støj. Istedet for en fornuftig snak om det siger han kommanderende ved ordre til mig: "Du skal ikke lukke døren."I det andet rum ønsker jeg mere stilhed og ro i sofastolen uden hans larm fra fjernsynet lige ved siden af. De andre gæster tør ikke at konfrontere ham om det, at han for dominerende ofte bare kun gør, hvad der passer ham selv. Jeg føler mig simpelthen så som sædvanligt undertrykt, ikke hørt og magtesløs men desværre nu meget vred på ham. Had er ikke lykken. Jeg går klagende hen til personalet, men så er min kaffe blevet halvkold og min krop mere stresset. I dagene derefter bagtaler han mig til nogen, stirrer aggressivt på mig igen og igen med de senere ord: "Jeg vil fortsat forfølge dig. Hvis du ikke gør, som jeg vil, så skal jeg nok få dig ordnet." Den slags nyder altså livet uden omtanke for medmennesket. Han fortsætter ondt plagende på et lavere problembørnehaveniveau istedet for fornuftig forståelse af tilgivelse, forsoning og fred. Det lyder endda som en voldelig trussel og frygt styrer uretfærdigt jo endnu en hel del mennesker idag. Jeg tænker dermed på Jesus og andre kristne martyrer, hvor det gode for dem ikke føltes fysisk og socialt godt på grund af andres psykopatisk primitive adfærd og handlinger imod dem. Tiltrods for denne persons mangel på empati, medfølelse, situationsfornemmelse og evne til kommunikation vinder han aldrig over min ånd og jeg fatter faktisk noget om deres dårlige tilstand af psykisk sygdom og hjerneskader. Han bliver ikke min ven og vedkommende sidder meget alene for sig selv foran TV´et der. Ifølge evolutionteorien virker jeg som værende den flygtende taber overfor den type personers idiotiske behandling af mig. Nå, selvom mange folk omkring mig meningsløst og ligegyldigt siger, at Gud eksisterer ikke, må jeg åbenbart alligevel finde mig i alt, fordi ´de´ vil ikke lytte til min kritik og råd.
#31375 - 11/01/2021 11:09 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Jan, du formulerer dig rigtig fint! Og du er tydeligvis interesseret i at undersøge tingene i fællesskab. Det er meget prisværdigt begge dele.

Du er da også god til at komme med pointer, hvis jeg spørger efter dem.

Hvad vil du helst nu? På den ene side virker du på mig mest interesseret i at forfølge dine konkrete spørgsmål (jeg forstår dig godt!). På den anden side siger du ja til at få et overblik over kristendommen via videoerne.

Hvad trækker i dig? Hvor går vi hen herfra? (Nogle gange er det en god "angrebsvinkel" på konkrete spørgsmål at få et generelt overblik - det giver en kontekst!).

Gerth, hvis du har brug for at tale om tingene, så lytter jeg smiler

Kh Thomas
Top Svar Citer
Array
Side 12 af 13 < 1 2 ... 10 11 12 13 >

Seneste indlæg
Adam og Eva
af ABC
16/01/2021 23:35
Panteisme
af Arne Thomsen
14/01/2021 14:24
BibleProject
af ABC
12/01/2021 13:14
Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
af Gerth
05/01/2021 03:09
2021
af Tikka
04/01/2021 18:57
Nyheder fra DR
Alle frygter den britiske corona-variant..
16/01/2021 20:55
Så kom den berygtede sydafrikanske coro..
16/01/2021 20:55
Tocifrede minusgrader i Horsens: Lørdag..
16/01/2021 20:50
Alle militære missioner i udlandet er g..
16/01/2021 20:41
Ekspert imponeret over lave smittetal: G..
16/01/2021 16:54
Nyheder fra Religion.dk
Forfatter i ny bog: Det er ikke Koranen,..
12/01/2021 11:31
Hvad er kildekritik?
12/01/2021 10:27
Kan en protestant og en ortodoks blive g..
11/01/2021 05:48
Videnskabsteori: Få styr på begreberne
06/01/2021 10:57
Føniksfuglens symbolik findes både i K..
05/01/2021 05:00