annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689441
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382369
Et andet syn 1991953
Åndelig Føde 1525882
Jesu ord 1523571
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
0 registrerede 425 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 36 af 59 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31972 - 23/04/2021 23:38 Re: Panteisme/Pan [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Mit umiddelbare indtryk er, at du "med djævelens vold og magt" blinker vil have "Gud" gjort til en person.
Det opfatter jeg som en primitivt forsimpling af "det guddommelige".

Min overbevisning er, at vi mennesker ikke kan gøre os håb om at fatte "det guddommelige", men godt kan ane/fornemme/føle dets nærvær.
Al tale om "en Gud" er for mig en forsimplet misforståelse - og i øvrigt noget, jeg tror, vi mennesker ikke skal "gramse" i.

Derimod tror jeg på, at vi bør leve op til de mirakler, vi er - og som alt andet værende også er - i hvert fald, som det ser ud, set med mine øjne.

Om dét så kan - eller ikke kan - kaldes panteisme bekymrer mig egentlig ikke blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31973 - 24/04/2021 00:18 Re: Panteisme/Pan [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Citat:
Min overbevisning er, at vi mennesker ikke kan gøre os håb om at fatte "det guddommelige", men godt kan ane/fornemme/føle dets nærvær.

Betinger jo man har et ”billede” af ”det guddommelige” får at kunne hæfte det på fornemmelsen.

Jo en form for genkendelse.

Har jeg spist jordbær før, og skal smage på jordbær med bind for øjnene, og uden at vide hvad jeg får puttet i munden, vil jeg sandsynligvis straks vide det er jordbær fordi jeg genkender smagen/oplevelsen.

***
Top Svar Citer
#31974 - 24/04/2021 00:59 Re: Panteisme/Pan [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Som jeg opfatter det, er du ved kernen i det hele nu smiler
Jeg kan ikke sige, at min oplevelse af det guddommelige er noget, jeg genkender.
Det var det i hvert fald bestemt ikke den første gang - hvor mine fordomme ikke længere spærrede for oplevelsen, og hvor jeg var opmærksom på det fantastiske i al tings væren.

Men - indrømmet - det var ikke så nemt at få dem ryddet af vejen - fordommene blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31975 - 24/04/2021 01:31 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Jeg kan ikke sige, at min oplevelse af det guddommelige er noget, jeg genkender.
Det var det i hvert fald bestemt ikke den første gang

Nej det er klart.
Jeg vidste heller ikke første gang jeg fik jordbær, hvad det var, før end jeg fik det fortalt – og sådan er det vel også med gud og det guddommelige. Vi skal kende det for at genkende det.

Hvorfra du så har alt det der med gud fra - har lært det at "kende" stammer jo nok fra barndommen af hvor vi fik fortalt om gud.


***
Top Svar Citer
#31976 - 24/04/2021 02:47 Re: Panteisme [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3669
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Jeg vidste heller ikke første gang jeg fik jordbær, hvad det var, før end jeg fik det fortalt – og sådan er det vel også med gud og det guddommelige. Vi skal kende det for at genkende det.


😂😂😂👏🙌

Jeg vidste heller ikke første gang jeg fik jordbær, hvad det var


Lol 😂😂😂

Fåg det er grineren, jo du gjorde, det at du så jordbær rørte ved dem og spiste og smagte jordbær 🍓🍓🍓 (og måske endda selv var med til at plukke af jordbær planterne i haven) ALENE og KUN det er årsagen til at du ved hvad jordbær er.

Navnet "jordbær" og hvad det nu hedder på alle andre sprog siger intet, INTET om hvad jordbær 🍓 er, men er blot den sproglige betegnelse der gør at vi kan snakke med hinanden om vores erfaringer med jordbær 🍓.

På samme måde er det med Gud, også det begreb tror du har at gøre med hvad vi læser i Bibelen. Nej i Bibelen fortæller forskellige mennesker os andre om deres oplevelser og erfaringer med Gud. Vi kan kun vide hvad Gud er fra vores guds'erfaringer i vores liv. Bibelen er så ud over milliarder af andre skrifter hvor vi kan læse om andres erfaringer med Gud. Såvel som vi kan snakke med hinanden om vores guds'erfaringer som fx vi gør her på trosfrihed.

Om du husker det Tikka (hvilket jeg begynder at tvivle på du kan) så har vi to haft denne her principielle meget afgørende samtale utallige gange.

Med Gud er det som med Kærlighed og forelskelse, det er vores erfaringer med Gud og kærlighed og forelskelse der alene gør at vi forstår hvad Gud er og hvad kærlighed og forelskelse er.

Ordene gør bare at vi kan læse og snakke med hinanden om Gud og kærlighed og forelskelse (derfor de mange forskellige sprog med deres forskellige ord). Ordene er bare en konventionel praktisk foranstaltning vedtagelse, og betyder intet andet end at vi nu kan snakke og læse og studere fx på universitetet hvad folk har af erfaringer og har gjort sig af måske videnskabelige undersøgelser af Gud og kærlighed og forelskelse.

Hvis vi kunne afholde et menneske fra at have erfaringer med Gud og kærlighed og forelskelse så kunne de læse fra morgen til aften om Gud og kærlighed og forelskelse men de ville aldrig vide hvad de læste om og deres forestillinger ville være tågede og forvirrede da de ingen erfaringer jo har med Gud og kærlighed og forelskelse. Men såvidt mit tænkte eksempel så kan vi næsten umuligt forhindre folk i at have erfaringer med Gud og kærlighed og forelskelse, da det er medfødt.

Jeg nægter at tro på du kommer fra et arbejder hjem, da stort set alle der kommer fra et arbejderhjem mener at det er vores fysiske konkrete omgang med jordbær 🍓 der gør at vi ved hvad jordbær 🍓 er. Og ikke ordet: jordbær der gør at vi hvad de her er: 🍓🍓🍓🍓


Først kom 🍓

Og så på et tidspunkt da vi fik sprog kom betegnelsen jordbær for de her 🍓🍓🍓🍓


Med sproget kunne mennesker snakker med hinanden om deres erfaringer med Gud og kærlighed og forelskelse og jordbær. Et vældigt fremskridt eller fordel at kunne det. Fx kunne man lynhurtigt fortælle andre at de her 🍓 de smager godt ved at udtale, sige: "jordbær smager godt, prøv at spis en af de røde".

Med kærlighed og forelskelse og Gud kan vi også fortælle hinanden, fx børn og unge mennesker hvordan de gør klogt i at forholde sig til disse eksistentielle livsvigtige erfaringer livet vil byde dem på. Når du bliver forelsket og måske vil opleve kærlighed, så pas på "den" - vi ældre kan med vores livserfaringer fortælle dig at det er det smukkeste og noget af det største og at det gælder om at værne om den, kæmpe for at bevare den.

På samme måde med Gud som vi kender gennem vores guds'erfaringer - også her kan vi ældre fortælle at alting samvirker til gode for de mennesker der udbygger deres kontakt til Gud og dagligt agter herpå gennem bøn og andagt og at de hellige øjeblikke af stor nåde hvor Gud gennem åbenbaringer og stor overvældende inspiration og ja gennem syner og visioner bryder igennem til os at vi skal agte og holde disse erfaringer for hellige og vigtige. Og er disse erfaringer stærke så er det Gud Helligånden der har grebet os og nu manifesterer sig og gør sig gældende. Så kan disse mennesker igen fortælle andre hvad det er vi må/skal forbinde med Gud Helligåndens Nærvær og kraft og Ny Væren og Virke/Virkelighed.

Ovenfor kom jeg ind på alle de fordele der er med at vi Homo sapiens slægten fik sprog, talesprog.

Næste voldsomme fordel kommer med skriftsproget. Nu kan generationer af mennesker og mennesker langt væk fra os, på den anden side jorden fortælle os om deres erfaringer med 🍓 jordbær og Gud og kærlighed og forelskelse. Så gider far og mor ikke fortælle os om de her 🍓 jordbær eller Gud og kærlighed og forelskelse så kan de stikke os nogle bøger hvorigennem vi kan læse om andres erfaringer med de her 🍓 jordbær og Gud og kærlighed og forelskelse.

Med Internettet sker der igen en revolutionerende fordel, nemlig nu kan vi øjeblikkeligt komme i kontakt med hinanden om vores erfaringer med de her 🍓 jordbær og Gud og kærlighed og forelskelse, og vi behøver ikke gå på biblioteket eller i boghandel da nogle klik på vores internet computer gør at vi får det der tidligere var bøger som e-bøger.


Det der er sket er at vi nu øjeblikkeligt kan dele med hinanden vores erfaringer og viden med alt muligt som fx de her 🍓 og Gud og kærlighed og forelskelse. Så vi er ikke længere prisgivet deprimerede tavse indesluttede forældre der ikke gider opdrage og snakke med os tingene - vi kan simpelthen selv søge erfaringer og viden nu idag. Fx er vi ikke længere afhængige af Kristeligt Dagblads forældede autoritære dogmatiske syn på kristendommen, fordi vi kan læse HansKrist på religionsdebatten og nu på trosfrihed, så det er en stor stor vinding at vi får direkte adgang til hinanden om vores erfaringer og viden med tingene. Som med bogtrykker kunsten Kirken kunne ikke længere holde folk i uvidenhed med Paulus, hvad han havde skrevet der er med i Nye Testamente, og dette fuldstændig reformerede kristendommen at lægfolk fik adgang til Bibelen, og vi fik protestantismen, Vestkirken der delte sig.

På samme måde da HansKrist begynder takket være Internettet at kunne blive læst af mange mennesker det reformerer kristendoms forståelsen i Danmark og som dråber i vandet det spreder sig til hele verden. Fremskridt og fordel er det at alle bliver hørt, også et højt begavet geni på området som HansKrist.

Mine tanker er langsomt men sikkert ved at vinde indpas. Problemet er at folk hugger mine ideer og tanker, min store viden og erfaringer med SPIRITUALITET og det religiøse, med det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET uden at referere til mig. De glemmer referencer, at sige/skrive at inspirationen kom fra HansKrist, ved at læse HansKrist med Gud Helligåndens hjælp.

At kunne høre læse om andres erfaringer er så altafgørende vigtig da det vil kunne være til stor inspiration så folk får åbnet op for deres eget liv med Gud, får sat skub i deres egne vitale guds'erfaringer, så Gud - Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed (fx HEALING POWER) kan komme til i folks liv og gøre underværker. Folk har brug for Gud, for ÅNDEN - den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket som er KIRKEN og gerne/helst i KIRKEN og ellers er HANSKRIST en hel KIRKE i verden i sig selv. HansKrist han KIRKER i verden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 36 af 59 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Nyheder fra Religion.dk