annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 583 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 35 af 59 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31965 - 23/04/2021 15:19 Re: Panteisme/hellighed [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Kan du forklare, hvordan ordet hellighed i den sammenhæng skal forstås?
Mit svar:
Jeg har lyst til at svare: Ak ja, gid jeg kunne blinker - men når jeg ser på, hvad Den Danske Ordbog fortæller, så hælder jeg mest til:
Citat:
1. som er forbundet med det guddommelige eller indeholder guddommelig kraft, og som derfor behandles med religiøs ærefrygt
Dette ud fra min oplevelse af, at alt er mirakuløst - set ud fra perspektivet: Den absolutte intethed smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31966 - 23/04/2021 16:03 Re: Panteisme/hellighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Citat:
Du skriver:
Citat:
Kan du forklare, hvordan ordet hellighed i den sammenhæng skal forstås?
Mit svar:
Jeg har lyst til at svare: Ak ja, gid jeg kunne blinker - men når jeg ser på, hvad Den Danske Ordbog fortæller, så hælder jeg mest til:
Citat:
1. som er forbundet med det guddommelige eller indeholder guddommelig kraft, og som derfor behandles med religiøs ærefrygt
Dette ud fra min oplevelse af, at alt er mirakuløst - set ud fra perspektivet: Den absolutte intethed smiler


Så altså ligemeget om du bruger ordet det guddommelige eller ordet hellighed i forhold til beskrivelse af det at være panteist for dig.

***
Top Svar Citer
#31967 - 23/04/2021 18:09 Re: Panteisme/hellighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Du skriver:
Citat:
Så altså ligemeget om du bruger ordet det guddommelige eller ordet hellighed i forhold til beskrivelse af det at være panteist for dig.
Mit svar:
Ja, egentlig, ingen af dem er - for mig - helt rigtige.
En tredje mulighed kunne være: Det mirakuløse i alt, men det virker lidt rigelig sensationspræget om noget, der jo egentlig er/kan være i harmoni.
Hvis "det guddommelige" kunne være fri af de traditionelle menneskelignende gudsforestillinger, ville det nok være dét udtryk, jeg fornemmer, der kommer nærmest.

Hvor står du selv?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31970 - 23/04/2021 21:33 Re: Panteisme/hellighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
I spalten ude til højre her på Trosfriheds forside under Nyheder fra Religion.dk kan man læse under overskriften: Præsters natursyn:
Citat:
Det første kristne natursyn opstod i antikken som et modsvar til den gældende opfattelse af, at naturen var guddommelig. Med kristendommens indtog blev denne ophøjelse anset som hedensk, og det gamle natursyn blev erstattet af et antropocentrisk natursyn, hvor mennesket betragtes som hersker over naturen i kraft af sin særlige plads som ‘kronen på skaberværket’.
Desværre kan man ikke sige, at dette er en ukristelig tankegang, men forkert er den - efter min mening!

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31971 - 23/04/2021 23:05 Re: Panteisme/Pan [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Citat:
Citat:
Så altså ligemeget om du bruger ordet det guddommelige eller ordet hellighed i forhold til beskrivelse af det at være panteist for dig.
Mit svar:
Ja, egentlig, ingen af dem er - for mig - helt rigtige.
En tredje mulighed kunne være: Det mirakuløse i alt, men det virker lidt rigelig sensationspræget om noget, der jo egentlig er/kan være i harmoni.
Hvis "det guddommelige" kunne være fri af de traditionelle menneskelignende gudsforestillinger, ville det nok være dét udtryk, jeg fornemmer, der kommer nærmest.


Jeg ved ikke, hvordan du vil forklare du er panteist, når du ikke vil vedkende dig ordet gud, som du dog ophøjer til det ypperste = Gud er alt og i alt

Du skriver mange steder, at du ikke kender gud – og derved ikke kan beskrive det højeste - ja - hvis dette gøres, så er der tale om storhedsvandvid, men jeg forstår, du tror på en guds eksistens, også her når du skriver:

Citat:
Hvis "det guddommelige" kunne være fri af de traditionelle menneskelignende gudsforestillinger, ville det nok være dét udtryk, jeg fornemmer, der kommer nærmest.


fornemmer? men hvilken gud der er tale om i forståelse af panteismen, har du ikke noget svar på.

Der kan jo ikke være tale om en højere bevidsthed, når du siger gud også er i min pc.

Ordet gud fortæller jo heller ikke noget om hvem/hvad/hvilken gud der tales om, men – har lige læst at guden - den ene - i panteismen er Pan.
Deraf panteisme.
Citat:
Pan er naturens gud i den græske mytologi (heraf Panteisme). Pan er en personificering af det maskuline aspekt i naturens skabende kraft.
http://www.visdomsnettet.dk/o-2466/


Nå, men nu er der så også dette med tilbedelse.

Gør man en sten til gud er dette bibelsk afgudsdyrkelse, men bekymre dig nok ikke.

***
Top Svar Citer
annonce
Side 35 af 59 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Nyheder fra Religion.dk