annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 73 af 97 < 1 2 ... 71 72 73 74 75 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31132 - 07/12/2020 16:42 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Jeg stillede dig spørgsmålet:
Hvad du synes er det allermest væsentlige, som Vandrer mod Lyset vil korrigere kristendommen med?
Det synes du ude af stand til at svare på - udover at "smide nogle hjemmesider i hovedet på mig" blinker

En sådan form for missionsvirksomhed "bider" ikke på mig blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31133 - 07/12/2020 17:51 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Der er da ikke tale om missionsvirksomhed. Som sådan forsøgte jeg, at give dig et svar, som dækkede det allermest væsentlige...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-33/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxiii/

Men du er måske uenig i, at der er tale om det allermest væsentlige blinker Skulle jeg bare have skrevet forsoningslæren = at Jesus ikke har sonet vore synder...ville det have været dækkende for det allermest væsentlige? Hvad med at Gud ikke har skabt mennesket? Skal sådan noget ikke med? Hvor begynde og hvor ende...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31134 - 07/12/2020 18:10 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym/Tikka.
Du peger - igen - på Johannesevangeliets Jesus-ord:
Citat:
Jeg er vejen, sandheden og livet. (Kap. 14)
Oplevelser i mit liv gør, at jeg ikke kan benægte de ord.

Men med tanke på, i hvor mange led ordene fra Jesus må være gået fra mund til mund, før de fæstnedes i skrift, er det jo ikke usandsynligt, at noget af det oprindelige budskab kan være gået tabt - eller er blevet forvrænget.

Det er så her, jeg finder det nærliggende, at vi mennesker på denne måde kan have givet os selv en fejlagtig forstørret rolle i den store sammenhæng - at vi regner os selv for mere, end vi er.

Og når jeg sammenholder dét med det - som jeg oplever det - mirakuløse i altings væren (som sufien Rumi kalder: Sandhedens mirakel), så er der jo ikke langt til at opleve alt værende som guddommeligt.
Dermed er man jo allerede tæt på panteismens: Alt er Gud. Gud er Alt (hvilket jo ikke udelukker, at Gud kan være mere end dét).

Dermed bliver ikke alene du, men alle mennesker, alt levende og alt andet værende i universet (måske universerne) - også din pc! blinker - guddommelig - og Satan bliver blot en bekvemt opfundet ikke-værende undskyldning for vore fejltagelser blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31137 - 07/12/2020 23:24 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


Jeg har ingen fastlåst tanke om identitet, da der jo er flere definitioner af begrebet, men jeg forstår det også som det, der kendertegner det enkelte menneske … og her erfares det bedst når mennesket er presset, da mennesket er mest ærlig her.

Identitets dannelsen starter med den psykiske kønsidentitet som opstår i samspil mellem barnet og forældrene og senere socialt i forhold til det samfund man befinder sig i, ja faktisk er der de som mener, identiteten starter i fostertilstand så identiteten sidenhen også påvirkes af det ubevidste.

Historisk var det traditionerne som bestemte ens identitet samt den tid man var sat ind i og derfor handler det også om klasseskel, og derfor har menneskets identitet især i den vestlige verden ændret sig for den enkelte grundet samfundsudvikling og kan for så vidt være noget, som ikke mere er en permanent størrelse som tidligere da meget i dag hos os er flydende …

dog … hørte jeg den anden dag, om én der var født og opvokset i et akademisk miljø, han opfattede sig selv som på besøg i arbejderklassen, da han havde fået et job der hørte ind under denne betegnelse, og jeg tænkte at det kunne jeg godt genkende … ens baggrund følger én i en vis forstand ...

… men – man kan også kort sige, at den personlighed man fødes med er kønsløs der formes psykisk, socialt og kulturelt - og identiteten dannes også i kraft af de værdier og muligheder man har fra vugge til grav.


Er man ligeglad med gud og næsten og mener, man er sin egen lykkesmed vil man helt sikkert tage farve af det … og modsat hvis man tror, at det at elske gud og næsten er sagen vil man jo forsøge at indrette sit liv efter det - og - som klart kan give store udfordringer, fordi man hele tiden opdager den indre svinehund.

Var jo også hvad Paulus skrev:
For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg. Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

Altså han var påvirket af sin fortid under loven, som han spøjst nok mente ikke var ham, men ja - det var tillært via loven, da han jo gennem den havde lært, hvad synd var


En stabil identitet opfattes oftest som et sundhedstegn, men i den tid vi lever i kan man skifte uden at blive erklæret psykisk syg blot man opfattes rimeligt ”normal” og ikke er til fare for sig selv eller andre – dog vil man ikke kunne benægter sin baggrund, selv om den ikke er fremtrædende, og når jeg siger skifte, skal det forstås i forhold til hvad der foregår bevidst og ubevidst i ens liv, da det er dette som former en.
Engang sagde man: Du er hvad du spiser, men jeg mener man kan tilføje man er hvad man tænker og derved kan man bruge eksemplet om glasset er halvt fyldt eller halvt tomt.

***
Top Svar Citer
#31139 - 08/12/2020 00:22 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
(hvilket jo ikke udelukker, at Gud kan være mere end dét)

Hmm … Hvis : Alt er Gud. Gud er Alt - kan han vel hverken blive/være mer eller mindre.


Citat:
og Satan bliver blot en bekvemt opfundet ikke-værende undskyldning for vore fejltagelser

Satan må jo også høre ind under udsagnet: Alt er Gud. Gud er Alt - for der er vel ingen gud, uden satan også eksisterer før gudsriget på jord.
Lige som lys og mørke. Kærlighed og ondskab … Satan forstås som guds modstander i kristen sammenhæng.


Citat:
eller er blevet forvrænget.

Nå, men du har da ret, hvem ved hvad? Dog ved vi at indre mission har haft indflydelse på den sidste reviderede udgave af den danske autoriserede bibel i forhold til indsættelse af guds navn.

Men uanset alt muligt er fortællingen, at guds udsendte søn, mente han var vejen sandheden og livet.

Det kan man så tro eller ej.

I forhold til: Alt er Gud. Gud er Alt og dette også gælder min pc er jeg ikke af samme opfattelse … men tror man på en skabende gud kan jeg strække mig til at materialerne til min pc har gud frembragt, men der er intet gud i min pc.

Gud forstås jo ikke som en fysisk størrelse

***
Top Svar Citer
annonce
Side 73 af 97 < 1 2 ... 71 72 73 74 75 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk