annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 510 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...


Jeg har ingen fastlåst tanke om identitet, da der jo er flere definitioner af begrebet, men jeg forstår det også som det, der kendertegner det enkelte menneske … og her erfares det bedst når mennesket er presset, da mennesket er mest ærlig her.

Identitets dannelsen starter med den psykiske kønsidentitet som opstår i samspil mellem barnet og forældrene og senere socialt i forhold til det samfund man befinder sig i, ja faktisk er der de som mener, identiteten starter i fostertilstand så identiteten sidenhen også påvirkes af det ubevidste.

Historisk var det traditionerne som bestemte ens identitet samt den tid man var sat ind i og derfor handler det også om klasseskel, og derfor har menneskets identitet især i den vestlige verden ændret sig for den enkelte grundet samfundsudvikling og kan for så vidt være noget, som ikke mere er en permanent størrelse som tidligere da meget i dag hos os er flydende …

dog … hørte jeg den anden dag, om én der var født og opvokset i et akademisk miljø, han opfattede sig selv som på besøg i arbejderklassen, da han havde fået et job der hørte ind under denne betegnelse, og jeg tænkte at det kunne jeg godt genkende … ens baggrund følger én i en vis forstand ...

… men – man kan også kort sige, at den personlighed man fødes med er kønsløs der formes psykisk, socialt og kulturelt - og identiteten dannes også i kraft af de værdier og muligheder man har fra vugge til grav.


Er man ligeglad med gud og næsten og mener, man er sin egen lykkesmed vil man helt sikkert tage farve af det … og modsat hvis man tror, at det at elske gud og næsten er sagen vil man jo forsøge at indrette sit liv efter det - og - som klart kan give store udfordringer, fordi man hele tiden opdager den indre svinehund.

Var jo også hvad Paulus skrev:
For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg. Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

Altså han var påvirket af sin fortid under loven, som han spøjst nok mente ikke var ham, men ja - det var tillært via loven, da han jo gennem den havde lært, hvad synd var


En stabil identitet opfattes oftest som et sundhedstegn, men i den tid vi lever i kan man skifte uden at blive erklæret psykisk syg blot man opfattes rimeligt ”normal” og ikke er til fare for sig selv eller andre – dog vil man ikke kunne benægter sin baggrund, selv om den ikke er fremtrædende, og når jeg siger skifte, skal det forstås i forhold til hvad der foregår bevidst og ubevidst i ens liv, da det er dette som former en.
Engang sagde man: Du er hvad du spiser, men jeg mener man kan tilføje man er hvad man tænker og derved kan man bruge eksemplet om glasset er halvt fyldt eller halvt tomt.

***
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Dæmning kollapset i Kenya efter oversv..
29/04/2024 11:11
Nu kan vi alle tjekke ind med mobilen i ..
29/04/2024 11:09
Politi undersøger dødsfald ved Horsens
29/04/2024 11:06
Forsvarsforhandlinger slut uden aftale: ..
29/04/2024 10:25
Danskerne har stor tillid til politiet, ..
29/04/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk