annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 138 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 71 af 97 < 1 2 ... 69 70 71 72 73 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31121 - 07/12/2020 10:04 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Nej nej sandheden er ikke om en påstand er sand, om noget der er skrevet er sandt, om det der står i Bibelen er sandt ord for ord,,,

I nye testamente er der vidnesbyrd om begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden der skaber de kristne samfund, menigheder og også står bag dannelsen af Kirken.

Der er ikke noget vi skal tro på som påstande, der er kun vidnesbyrd om det Gudsliv, liv med Gud, der bryder løs med Jesus vi kan tá imod og deltage i eller lade være.

Man kan ikke læse Bibelen forfra og bagfra og så mene man har fundet et samlet logisk system der hænger sammen sådan og sådan og at tro i kristen kontekst betyder at tro dette. Nej dette er blot mentale bibelkonkordantiske trosforestillinger (det Luther kalder menneskelig indbildning (og som du selv kalder for hjernespind)), noget mennesket ved egen mental hjernekraft holder op foran sig selv fra læsninger i Bibelen.. Også derfor du konstant falder tilbage til ateisme, fordi du jo ikke er dummere end du kan se denne øvelse er hjernespind, og korrekt det er hjernespind eller hjernegymnastik, og har intet med TROEN at gøre, som TROEN forstås i kristendommen.

Det er LIV - og det liv mennesket kan få ved at leve sit liv med Gud. Og dette foregår ikke i forhold til en bog, da det kun findes eksistentielt som det liv vi erfarer gennem vores ånd og Guds Ånd i konstant sparring og samarbejde.

Ingen har sagt det bedre end Luther:

Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


Troen garanterer den faktiske forandring af virkeligheden i det personlige liv - gennem begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus = Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed som griber vi mennesker - det begyndte for to tusinde år siden og det forsætter som et eventyr og en opdagelsesrejse for hvert enkelt af os der tar imod og åbner os overfor denne mulige åndelige spirituelle virkelighed, og det er meget meget mere omfattende end hvad et menneske kan få ud af at læse og lære Bibelen forfra og bagfra, da dette er mentalt, og kristendommens tro har aldrig bestået af bibelkonkordantiske trosforestillinger, men er:

Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting,


Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.


Og det skal ske derefter, at jeg vil udgyde min ånd over alt
kød, eders Sønner og eders Døtre skal profetere, eders gamle
skal drømme Drømme og eders unge skue Syner; også over Trælle og Trælkvinder vil jeg udgyde min Ånd i de Dage. Joel 3.


Kierkegaard om sandheden i kristen sammenhæng:

dette at finde en person i stedet for en lære, noget individuelt i stedet for noget universelt, er ensbetydende med sammenstødets, forargelsens mulighed, med muligheden af at blive kastet tilbage på sig selv som individ,,, forargelsens mulighed? Den er, at et menneske skulle have den realitet som enkelt menneske at være lige over for Gud",


-0-0-0-0-0-0-


TRO går ikke på Bibelen, men TRO går på vores personlige liv og eksistens - her er det vi har TRO eller ikke TRO - fx erfarer vi Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus, lever vi dette liv, er vi i proces hermed? Her kan vi stille spørgsmål til et menneske om TRO nemlig dette menneskes TRO eller mangel på TRO. TRO er ikke knyttet til Bibelen, men til vores eksistens og liv, altid her vi kan tale om tro eller mangel på tro, som er lig med om vi har Gejsten, Ånden, om Guds Ånd er over os og med os med alle Åndens gaver og frugter.



-0-0-0-0-0-

PS:

Paulus som skatteopkræver er meget mere snublende nær end vi tænker over det, nemlig at Paulus samler ind til menighederne i Jerusalem. Det vil ikke være forkert at betragte dette som skat, da det også er forløberen for de moderne stater (socialstaten) i nyere tid der tager sig af sygdom og fattigdom, gennem økonomiske midler kommet ind via skat.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31122 - 07/12/2020 10:51 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


Det er meget enkelt.

Sandheden er en fastlåst tanke.

Når man som Jesus mente at være vejen sandheden og livet rummer dette både en fast overbevisning, men også en anvisning til efterfølgelse.

***
Top Svar Citer
#31123 - 07/12/2020 11:02 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Sandheden er en fastlåst tanke. Tikka


Nej nej,

Så forstår du jo overhovedet ikke hvad der menes med sandheden i en kristen kontekst

Det er ikke noget mentalt og sindsligt - det er i forbindelse LIV

altså ikke hjernespind og menneskelig indbildning,,,,,

Du skal ikke binde og fastlåse dine tanker til Bibelen, men til Gud - det er Gud der gennem sin Ånd åbenbarer for dig sine tanker, ideer og motiver - du må aldrig leve i en fastlåst tanke og ide om tingene

Hvilket jeg godt kan mærke du gør, også det der irriterer mig - hvorfor fastlåser du dig selv til nogle bestemte tanker når nu du virkelig har mulighed for at kende Guds tanker gennem at du har Guds Ånd (1 Kor 2) ikke igennem dine læsefærdigheder, nej det er igennem at du har Guds Ånd at du vil lære Guds tanker at kende og disse er ikke fastlåst til noget der er skrevet af mennesker



Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.


Hvis der kun var os to til at drøfte burde vi stoppe, da vi bare er fundamentalt uenige, vores positioner ståsteder og forståelse kristendommen er så vidt forskellige, nok også derfor du er ateist og jeg vil betegne mig selv som endda "hard core" svoren tilhænger af det kristne trosliv, Gudsliv og dets SPIRITUALITET - den paulinske SPIRIT CHRISTOLOGY.


Jeg tror det der sker for dig Tikka, er at du når du fastlåser dig selv til en bestemt læsning af Bibelen, så blusser lyser dit mentale legeme af menneskelige forestillinger voldsomt op

Denne form for mental malpraksis og hjernespind og menneskelig indbildning forveksler du med det kristne trosliv gudsliv og spiritualitet, men nej det er det ikke som jeg tålmodig gang på gang gør dig opmærksom på


Du gør tingene statisk og dødt, men "Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting"

De nye skabninger vi er i KRISTUS - har INTET at gøre med fastlåste tanker
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31124 - 07/12/2020 12:09 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


Paulus var ifølge skrifterne, ikke skatteopkræver, og der er stor forskel på skat og gaver.

De indsamlede midler til de fattige hellige i Jerusalem var frivillige barmhjertighedsgaver ... og man kunne jo godt tænke det var årsagen til at de "accepterede" Paulus når han - ud over at være langt væk fra fællesskabet dog kunne bidrage økonomisk til menigheden

***
Top Svar Citer
#31125 - 07/12/2020 12:32 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


”altså ikke hjernespind og menneskelig indbildning,,,,,”

- Netop. Det bliver en identitet, og den kan man ikke rokke, med mindre man gør det gennem tanken.

Forståelsen er vel at Jesus som jøde var oplært og indført i den jødiske tro og kultur, derved har han jo lært om gud som han på et tidspunkt mente, han havde været sammen med ”fra tiders morgen” … og det er jo hvad der kan ske, når mennesker påvirkes og eller manipuleres og derved gribes … ligesom Paulus der mente, den opstandne Jesus slog ham til jorden og talte til ham … hæ hæ – den slags kommer ofte når man netop har beskæftiget sig med bestemte tanker i længere tid – vanvid … hvem havde indgivet Paulus den tanke, at døde kan opstå og tilmed henvende sig til mennesker på jorden.

***
Top Svar Citer
annonce
Side 71 af 97 < 1 2 ... 69 70 71 72 73 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager ..
18/04/2024 04:44
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Ind..
18/04/2024 03:58
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i v..
18/04/2024 02:40
Prins William genoptager arbejdet efter ..
18/04/2024 02:08
EU's stats- og regeringschefer fordømme..
18/04/2024 00:39
Nyheder fra Religion.dk