annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 49 af 97 < 1 2 ... 47 48 49 50 51 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30974 - 12/11/2020 18:37 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du skriver:
Citat:
Jeg har givet dig Anders Klostergaards forklaring, læste du det ikke?
Mit svar:
Jo, det var: #30959 - 12/11/2020 00:56:
Citat:
Den jordiske Jesus i paulinsk kristologi
Hvis man skal gøre sig klart, hvilken rolle den jordiske Jesus spiller i pau-
linsk kristologi, må man være sig bevidst, at det er Paulus’ og ikke evangeli-
ernes Jesus, der spørges til. Jesu jordeliv, som det er udfoldet i evangelierne,
hører hjemme i en tid, hvor Kristusbevidstheden er truet af glemsel. Kun
truslen om et erindringstab kan forklare evangeliegenrens fremkomst – en
virkelig eller latent risiko for at miste Kristus som nærværende realitet i dag-
ligdagen.19 Det er anderledes hos Paulus, som forudsætter menigheder, i hvis
midte den opstandne Herre er til stede gennem Guds ånd udmøntet i forskel-
lige nådegaver.
Og den bekræfter jo ikke de udtryk, du bruger:
Citat:
"evangelierne er bestilte konstruerede teologiske biografier"
Udsagnene: "bestilte" og "konstruerede" er alene dine - "står alene for din regning".
Det vil du ikke indrømme.
Dermed gør du helt klart dig selv endegyldigt upålidelig! cool

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30975 - 12/11/2020 18:58 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jesu jordeliv, som det er udfoldet i evangelierne,
hører hjemme i en tid, hvor Kristusbevidstheden er truet af glemsel. Kun
truslen om et erindringstab kan forklare evangeliegenrens fremkomst



Kun
truslen om et erindringstab kan forklare evangeliegenrens fremkomst


Skal jeg hjælpe dig med at forstå hvad der står ovenfor???? Kirken opdager der er en chance for at Kristusbevidstheden går tabt, det får de rettet op på ved at få foranstaltet at evangelierne skrives (på Kirkens initiativ skrives evangelierne = et bestillingsarbejde sat igang af Kirken, på Kirkens initiativ)

Vh HansKrist

PS:

Jeg frygter for din kognitive tilstand og jeg er meget ked af at skulle skrive det til dig Arne, men på et tidspunkt skal det siges

Noget andet er din ubehøvlede trættekære evindelige "at æres" opførsel.

Hvorfor jeg frygter for din kognitive tilstand skyldes at du ikke forstår en tekst, du kan ikke læse en tekst, og hvad der står

Jeg aner ikke om det teologiske tidsskrift jeg læste hvor Anders Klostergaard skrev "evangelierne må vi forstå som en senere tids Kirkes bestilt arbejde" - findes på internettet, men finder jeg det får du det,

Men det gør mig ikke utroværdig upålidelig og da slet ikke da

1):

hvad Anders Klostergaard skriver ovenfor dækker over eller er udtryk for nøjagtig samme tanke, tankegang

2):

Jeg render ikke rundt og lyver, var jeg taget i at lyve kunne du sige jeg er upålidelig, men her må du tro hvad jeg siger

Og tror du ikke på hvad jeg siger har du alvorlige problemer Arne med din tillid til andre mennesker

Vi kan være uenige og have forskellige opfattelse af mange ting, men at påstå jeg er upålidelig fordi noget jeg har læst måske slet ikke findes på internettet, der stopper festen sgu min ven, og da især når ovenfor citat udtrykker nøjagtig det samme
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30977 - 12/11/2020 20:16 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Så du vil have din udtalelse:
Citat:
"evangelierne er bestilte konstruerede teologiske biografier"
til at være i overensstemmelse med:
Citat:
Kun truslen om et erindringstab kan forklare evangeliegenrens fremkomst
Jeg finder det nu ikke så svært at sætte sig i en situation, hvor minderne om Jesus fornemmes at være ved at "gå i glemmebogen".
Men derfra og så til at anklage en daværende kirke - var der overhovedet dengang en kirke? - for at bestille og konstruere dette evangelium, dér er der et stykke vej - så lang, at din påstand tydeligvis står som alene din egen opfindelse.

Dét vil du ikke indrømme.
Derfor er du - i mine øjne - helt klart upålidelig cool

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30978 - 12/11/2020 22:14 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Vi er langt på afstand i tid fra Jesus liv og korsfæstelse, og på det tidspunkt er alle enige om at vi nu kan tale om en såkaldt Kirke (præster biskopper (overapostler) og en mere eller mindre officiel teologi) der ønsker af angst eller bekymring for at Kristusbevidstheden skulle gå i glemmebogen at få nogle stærke Jesus Kristus biografier. Hvad kalder du skabelsen, frembringelsen, af disse? Det er et stykke litterært arbejde der skal gøres, ikke? Der skal en eller flere forfattere til for at skabe, forfatte, konstruere, skrive, disse, ikke?

At det er ikke er historiske dokumentariske øjenvidner beretninger er alle klar over og det står 100% sikkert for os med jomfru fødsel, at ærindet er andet end en historisk virkelighedstro biografi vi er ude i. Det er teologiske biografier portrætter, for det er Kirkens Jesus der er Kristus der er tale om, der er på tale.

Hvor meget der peger på noget der skulle kunne være historisk korrekt og er historisk korrekt vil vi aldrig opnå sikker viden, hvilket alle forskere er enige om. Men vi kan ud fra historisk forskning og viden om livet der i verden, i Mellemøsten, på det tidspunkt, og ud fra Paulus breve, vide noget om hvad der med stor sandsynlighed kunne pege på noget historisk korrekt. Men nok ikke tolv disciple, ej heller jomfrufødsel, ej heller himmelfart etc, her er vi ude i teologisk tænkning og ja konstruktion, man konstruere ud fra Kirkens Jesus Kristus tro, det skal jo stemme med Kirkens idéer om Jesus som Guds Søn, som værende KRISTUS i ham der er frelse og Gud kommet os nær, ihvertfald i sin Ånd, den hellige Livgivende Guds Ånd der virker i vores liv.

For min skyld hvis du afviser at vi kan tale om en konstruktion, hvilket andet dækkende begreb, ord, vil du være med til at godkende. Skabe og skabelse, forfatter og skrive, men et litterært kreativt produkt er der tale om. Og helt fri i "kreativitet" er forfatterne ikke, for hvad de skriver om Jesus skal svare til Kirkens opfattelse af ham som Kristus, Guds Søn og vi igennem hans "gerning" eller igennem ham også Guds børn. Derfor jeg og nok også Anders Klostergaard har brugt ordet konstrueret. At det er et "bestilt" og/eller ønsket arbejde der skal tilfredsstille Kirkens idéer om Jesus "guddommelighed" er ret tydeligt ellers fx ikke snak om jomfru fødsel fx.

Kirken har et ønske pga frygt for at Kristusbevidstheden går i glemmebogen, vi/Kirken har brug for stærke billeder og/eller biografier af Kirkens Jesus der er Kristus (ikke nødvendigvis den historiske Jesus (hvilket er tydeligt at dette ikke er hvad der kun er tale om) da han er langt væk i tid og man har nok kun mundtlige beretninger og måske lidt skriftligt (her er visse teorier i omløb)). Hvis det der skrives ikke stemmer overens med Kirkens idéer om Jesus Kristus vil de selvfølgelig kassere det. Det er på kirkens foranledning og initiativ at disse evangelier kommer til verden, og de skal godkendes ud fra at de indeholder eller portrættere Kirkens Jesus der er Kristus, dette er kriterierne, så altså bestilt arbejde er det, da kirken ved med sig selv ret meget om hvad de ønsker slutresultatet skal være, ihvertfald hvad det ikke må udmønte sig i, nemlig at være for meget på kollisionskurs med Kirkens Jesus der er Kristus.

Hvorfor er denne hypotese som er meget udbredt ret sandsynligt? Fordi vi nu pludselig forstår alt det med Jomfru fødsel og meget andet, dette bliver jo forståeligt når vi ved at det er Kirkens Jesus der er Kristus der er på tale. Ja med den hypotese er evangelierne pludselig forståelige og vi behøver ikke rive os selv i håret over alt det vi ikke kan komme overens med, som jomfru fødsel, vand til vin, gå på vandet, himmelfart og andre ting. Nemlig er evangelierne teologiske biografier, ikke hverken øjenvidner beretninger eller forsøg på en dokumentarisk historisk korrekt livsbiografi for Jesus.


Mange ting bliver pludselig forståeligt når man læser Paulus først for at forstå hvad der er ældst, og hvor vi er tættest på Jesus i tid og stadig har mennesker der har kendt Jesus, Paulus omgås uden tvivl mennesker der har omgås Jesus, levet med Jesus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30979 - 12/11/2020 23:45 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du skriver:
Citat:
Kirken har et ønske pga frygt for at Kristusbevidstheden går i glemmebogen, vi/Kirken har brug for stærke billeder og/eller biografier af Kirkens Jesus der er Kristus (ikke nødvendigvis den historiske Jesus (hvilket er tydeligt at dette ikke er hvad der kun er tale om) da han er langt væk i tid og man har nok kun mundtlige beretninger og måske lidt skriftligt (her er visse teorier i omløb)). Hvis det der skrives ikke stemmer overens med Kirkens idéer om Jesus Kristus vil de selvfølgelig kassere det. Det er på kirkens foranledning og initiativ at disse evangelier kommer til verden, og de skal godkendes ud fra at de indeholder eller portrættere Kirkens Jesus der er Kristus, dette er kriterierne, så altså bestilt arbejde er det, da kirken ved med sig selv ret meget om hvad de ønsker slutresultatet skal være, ihvertfald hvad det ikke må udmønte sig i, nemlig at være for meget på kollisionskurs med Kirkens Jesus der er Kristus.

Kristendom.dk skriver:
Citat:
Det Nye Testamente - evangelierne
Det Nye Testamente består af 27 skrifter af forskellige litterære genrer. Den første hovedgrupper er de fire evangelier, der fortæller om Jesu liv, hans forkyndelse, død og opstandelse. De fire evangelier er opkaldt efter de formodede forfattere og hedder: Matthæus-, Markus-, Lukas- og Johannesevangeliet. De tre første kaldes også de synoptiske evangelier, fordi de kan ses sammen (synopse), det vil sige de følger i store træk hinanden i fremstillingen af Jesu forkyndelse og livsskæbne.Markusevangeliet regnes for at være det ældste af de tre, idet næsten alt, hvad Markus skriver, er indeholdt i Matthæus- og Lukasevangeliet. Johannesevangeliet afviger fra de andre tre ved en helt anderledes disposition af stoffet og i øvrigt ved at bruge andre begreber og en anden sproglig stil. Evangelierne er først skrevet mellem år 70 og 100 e. Kr. Det vil sige, at der forud for evangelierne er gået en mundtlig overlevering af fortællingerne om Jesus inden den skriftlige udformning. Det kan naturligvis undre os, at man først 40 år efter Jesu død og opstandelse nedskriver beretninger om ham. Forklaringen kan være, at de første generationer af kristne levede i forventning om Jesu nære genkomst. Denne forventning opgives, da Jerusalem i år 70 bliver ødelagt af den romerske besættelsesmagt. Begivenheden gør, at de kristne menigheder begynder at nedskrive, hvad man havde overleveret om Jesus.

Denne orientering fra Kristendom.dk ligner jo ikke just den "konspirationsteori", du præsenterer - og som du jo er alene om - uanset om du vil indrømme det eller ej cool

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 49 af 97 < 1 2 ... 47 48 49 50 51 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk