annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 137 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 97 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30684 - 02/10/2020 00:17 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du vil gerne bestemme, hvordan jeg skal forholde mig til den Kristus Ikon, jeg mødte i psykisk nød på toppen af et mindre bjerg over en subtropisk urskov på en lille græsk Ø for nu snart mange år siden. [img:center]http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/galleries/5147/IKON_AF_KRISTUS.html[/img] (klik på linket og klik på et af billederne).
DET KAN DU GODT OPGIVE!

Dét, jeg lærte, var den helt dybe altomfattende kærlighed - og dertil, hvad der dengang voldsomt forvirrede mig, at jeg ikke skulle tage dogmerne højtideligt.

Hvordan alt dette gik til, kan jeg ikke forklare, men kærligheden - også til mig - også videre fra mig - dén er urokkelig.
Og det med dogmerne er gennem årene blevet klarere og klarere.

Du har din form for kristendom, og fred være med dét, men det jeg har, det er sandhed for mig - og jeg oplever - med stor glæde - at det stadig udvikler sig.

Jeg lytter gerne til, hvad andre tror og oplever, og respekterer det, men foreløbig har intet af det påvirket mig.

M.v.h. Arne smiler agnostisk panteist, indre harmoni, ydmyg kærlighed, lykke heart
Top Svar Citer
#30686 - 02/10/2020 12:35 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Hej Gerth

Du skriver:

Citat:
Du vil religiøs tradition, pr. status fysiske repræsentanter på den og en materiel kirke


Det var en dårlig forståelse af hvad jeg står for og skriver. Jeg har sagt vi skal formå at være i kritisk og konstruktiv dialog med traditionen, med vores fortid, for alene derpå kan vi skabe holdbare løsninger for fremtiden, dette gælder et folk, en kirke eller religiøs kulturel (filosofisk teologisk) bevægelse, men det gælder også det enkelte menneske, nemlig at det er vigtigt at forstå hvem vi er og hvor vi kommer fra for at finde vejen fremad.

En vis dannelse og historisk bevidsthed og forståelse hvem vi er, hvor vi kommer fra, hvad vi er rundet af og hvilke fremskridts kampe vores forfædre og formødre tappert har deltaget i er nødvendigt.

Snakker vi kristendom så snakker vi begivenheden Kristus (at Kristus vinder skikkelse over folk at folk iklæder sig Kristus) ind i verden ved mennesket Jesus, nemlig den Gud HelligÅndens Ny Væren og Virkelighed ind i verden der også betyder kristne menigheder, samfund og KIRKE her i verden begyndende for to tusind år siden.

Gud Helligåndens ny væren og virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus, den Paulinske Kristus-mystik SPIRITUALITET ind i verden er den kraftigste SPIRITUALITET ind i verden nogensinde set, endnu ikke overgået af de utallige former for new age spiritualitet der blomstrer så flot i vor tid. Også derfor at HansKrist er så religionsfilosofisk vigtig, fordi jeg som den eneste har opdaget at kristendommens SPIRITUALITET ikke er dogmatisk kirkelige overtroslære som er den måde fx højrepopulismen forsøger en renæssance og genaktualisering kristendommen.

Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus betyder også HELBREDELSE af folk og folket, gennem Gud Helligåndens Kærlighed, HEALING (helbredelse og omsorg for) af relationer og den enkelte, så KIRKE uden HEALING og HELBREDELSE og RECOVERY for mennesker som det helt centrale er utænkeligt og dette selv idag hvor vi har moderne naturvidenskabelig grundlagt lægevidenskab.

Det er om noget kendetegnet ved Gud Helligåndens ekstatiske livgivende helbredende nærvær og kreative nyskabende virke i vores liv, også i forbindelse de karismatiske forhold (1 Kor 12 fx), så til en HEALING og HELBREDELSE hører også en personlig udvikling og kreativ blomstring.

Ja medicinsk naturvidenskab kan endda idag påvise hvordan det er vores SPIRITUALITET (ENTUSIASME) hvilken ÅND (Gud Helligånd) vi er drevet af og har over os, der har grebet os, der bestemmer vores lykke og sundhed. I øjeblikket finder neurovidenskab ud af noget hver dag og langsomt som jeg har spået for mange mange år siden, opdager man at det ikke kun er new age buddhisme mindfulness der virker, men at der gemmer sig noget langt større og kraftigere virkende SPIRITUALITET indenfor kristendommen, den kristne tradition, indenfor den kristne mystik og gudstjeneste livs spiritualitet og bønspraksis, der er meget kraftigere virkende end meditation, fordi det fylder os og styrker vores personlighed, frem for at svække os og bringe os til ro og fald.

Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Nå men jeg kunne blive ved, men stopper foreløbigt her.

Men læs mig og mine principielle vigtige indlæg, studer mig, hvad jeg skriver nærmere og ingen med en vis høj intelligens vil upåvirket kunne leve videre efter mødet med mine religionsfilosofiske tanker såvidt den kristne spiritualitet, i KRISTUS SPIRITUALITET, uden at være blevet fornyet og inspireret til at nærme sig en kristen dåb, iklædning KRISTUS og ønske om at blive og være og agere KIRKE i verden.

Jeg skylder Paulus alt, og meget Luther Albert Schweitzer Rudolf Steiner Nicolai Berdyaev Paul Tillich Karl Barth og Alain Badiou med mange mange flere og det hele bygger på begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus, Den Gud Helligåndens Ny Væren og Virkelighed der slippes løs og fri for ca to tusind år siden (Friheden og Ånden fra Gud i Kristus) der også altid betyder, bliver, udmønter sig i KIRKE i verden, i gudstjeneste liv, i bønsliv og ikke mindst i sang og musik:

Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.

🙏💓💪🏋💋❤

🏊🚵🏃

Buddha når ikke KRISTUS til sokkeholderne 😉 og selvfølgelig er Jürgen Klopp personlig bekendende kristen og ud over i KRISTUS Firminho i angrebet har han de to største super star fodboldspiller i den muslimske verden, Salah og Mane, der begger er muslimer. Hvilket viser at ægte kristen spiritualitet ikke har en aggressiv agenda i verden overfor andre religioner, men respekt, fair play.

-0-0-0-0-

Gerth:

Citat:
Sjovt nok skal jeg imorgen til spirituel møde med en eller anden mand, som ikke er den samme her førnævnte spirituelt interesserede kvinde i denne tråd.


Det er RoseMarie fra tråden Mellemrummet der er den spirituelt interesserede kvinde.

Engang var hun fri og helt normal i hendes omgang med folk, debattører her på siden og hun skrev og kommunikerede frit med os alle. Så en nat over ændrede hun adfærd og blev Simons underdanige. Hvad der er sket bag kulisserne kan vi andre kun gætte på, men fra Kræn-p i sin tid blev jeg informeret om at det ikke altid var småting der foregik bag ryggen på vi andre. Og kun RoseMarie selv ved hvorfor hun ændrede sig en nat over og blev Simons underdanige og støttede Simon og Bjørn i at nogle her på siden var troll'e og gerne skulle udelukkes og ellers chikaneres fra morgen til aften med non stop smæde kampagner.

Jeg har hukommelse som en elefant, dog det betyder ikke at jeg ikke kan glemme og tilgive.

Simon er blevet fornærmet fordi spiritus sanctus alkohol Jan ABC begyndte at optræde med sit vidtløftige humør i tråden Mellemrummet.

Denne selvhøjtidelighed såvidt Mellemrum tråden Simon her gang på gang udviste, hvor han endda klagede til moderator hvis han fandt at andre optrådte og opførte sig upassende i tråden mellemrummet har jeg moret mig inderligt over, også fordi det er så grotesk absurd set i lyset af at Simon gennem tiderne har spammet og stort set ødelagt, sjoflet, alle mine seriøse indlæg og skriverier. Ja han har endda haft en Zeff mener jeg det var, til at hjælpe sig i at sjofle og spamme mine indlæg og tale usandt om både min person og hvad jeg skrev.

Idag ved jeg hvem Simon er, efteråret 2019 faldt alle brikker på plads, og han trådte ud af anonymitet og jeg kunne fortælle mine venner om hvem den mand var der har siddet på nakken af mig og beklikket og belyvet mig i så mange år var.

Stort set alle mine venner sagde, at jeg skulle ta det som en kompliment, fordi han næppe ville have brugt så meget krudt på at forfølge og intimidere mig om han ikke fandt at jeg udgjorde en trussel for ham og hvad han stod for og kæmpede for her i livet.

Når nu Simon ikke optræder her mere har jeg været så begunstiget at kunne høre ham veloplagt i en radioudsendelse. Han spillede også en ikke uvæsentlig rolle i forbindelse med Muhammed krisen. Her har jeg set ham flot indlede en "konference" hvor de vigtigste aktører og hoveder i Danmark såvidt en menig om ytringsfrihed var samlet og ellers husker jeg manden fra visse deadline udsendelser der går længere tilbage end mit møde med ham på religionsdebatten i 2003.

Ofte har jeg tænkt på hvem mon alle disse mange dygtige anonyme debattører har været, fra religionsdebatten og over til trosfriheds debatten har været in real life (fordi en del tydeligvis kom fra samme segment af samfundet såvidt position og stilling som Simon). Nogle har jeg lært, lærte jeg at kende og af disse er der et par stykker jeg kender rigtig godt den dag i dag og andre har jeg langsomt opdaget hvem var, som fx her med Simon.

En sjov historie og rejse har det været. En historie der har visse ligheder med musen der siger til elefanten på vej over broen, "ih nøj for søren da hvor vi to gungrer, larmer", vækker højlydt opsigt i landskabet.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30687 - 02/10/2020 15:51 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Jeg får lyst til at tilføje til mit seneste indlæg ovenfor lidt fra det forkætrede Thomas Evangeliet, et af de korte udsagn (logier):
Logion 77:
Citat:
77. Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over
dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig
opstod det hele, og til mig strakte det hele sig.
Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten,
og I vil finde mig der.
Ja, panteisme er ikke just nogen helt ny idé smiler

Jeg har i samme evangelium også hæftet mig ved logion 67:
Citat:
67. Jesus sagde: Den, der kender det hele,
men ikke sig selv, han mangler alt.
Det vil buddhisterne nok nikke genkendende til smiler

M.v.h. Arne smiler agnostisk panteist, indre harmoni, ydmyg kærlighed, lykke heart
Top Svar Citer
#30688 - 02/10/2020 15:57 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Jesus sagde: Den, der kender det hele,
men ikke sig selv, han mangler alt.



-0-0-0-0-


Nøjagtig kristendommens kongstanke og bestemt ikke en buddhistisk tankegang eller en Arne tankegang, ham der mener vi mennesker er fuldstændig uden nævneværdig betydning i forhold til altet, i forhold til det hele
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30689 - 02/10/2020 18:18 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Jag får en fornemmelse af, at Hanskrist's udtalelser om buddhisme, hviler på et tyndt grundlag - uden noget reelt kendskab til f.eks. dette eller dette, hvorfra jeg citerer:
Citat:
For et stykke tid siden blev jeg kaldt "idiot" af et familiemedlem i en åben post på Facebook. Det vil sige, et sted hvor mine venner og familie kan læse det. Min umiddelbare reaktion var vrede, og jeg annullerede uden videre forklaringer venskabet med personen. Jeg har ikke lyst til at bruge tid og energi på mennesker der opfatter mig som idiot, og jeg vil ikke behandles så respektløst, familie eller ej.

Den reaktion vil mange sikkert synes er naturlig, men set fra et buddhistisk synspunkt var det ikke den korrekte rektion, for den viser at jeg har en stærk tilknytning til mit ego. Mit ego blev såret, men sandheden er at mit ego er betydningsløst. I virkeligheden er det ikke-eksisterende. I stedet burde jeg have følt medfølelse, kærlighed og taknemmelighed for den værdifulde læring. Sandheden er jo at jeg via denne hændelse gik i gang med at fordybe mig i buddhismens doktriner, først og fremmest for at blive i stand til at tage imod sådanne uforskammetheder med et helt roligt, upåvirket og åbent sind, men også fordi jeg gerne vil undgå at opleve de samme følelser næste gang noget lignende sker.

Dette er blot et enkelt eksempel på, hvor vanskeligt det er at "omstille" sine tanker, følelser og vaner, og ikke mindst hvor mange og stærke tilknytninger almindelige mennesker ubevidst har.
Dét at blive kaldt idiot, har jeg jo netop oplevet i denne tråd fra - Hanskrist smiler
Her fik jeg dog ikke det helt store behov for hjælp fra buddhismen, da jeg jo kender Hanskrist, som en person, der tydeligvis ikke magter at styre sine følelser blinker
Men havde det været en person, jeg respekterede, der kaldte mig idiot, finder jeg dette fra det andet link nyttigt:
Citat:
Wright giver i sin bog et konkret eksempel på en metode til at få kontrol over vores følelser, som er inspireret af buddhistisk meditation. Metoden hedder RAIN.

R står for recognition – erkendelse: Hov, der dukkede en følelse af vrede op i mig.

A står for acceptance – accept: Forsøg ikke at fortrænge eller benægte vreden – det vil alligevel ikke lykkes – men accepter, at den er der.

I står for investigation – undersøgelse: Find ud af, hvor i kroppen vreden sidder. Mærk, hvordan den er.

N står for nonattacment – ikketilknytning: Se på følelsen udefra. Lad være med at identificere dig med følelsen og lad være med at forfølge de tanker, som følelsen afføder. Du er ikke din følelse. Når vi identificerer os med en følelse og lader os forføre af de tanker, som følelsen skaber, forstærker vi den.

Ved at bruge en metode som RAIN, skaber vi en distance til følelsen, hvorved den lidt efter lidt mister sin styrke og sin magt over os.

Buddhismen er relevant i det omfang, den kan det, den hævder at kunne.

Buddhismen er – blandt andre ting – en metode til at bekæmpe den negative indflydelse, som følelser kan have på vores liv. Følelser som had, nag, misundelse og vrede er ikke blot en trussel mod det enkelte menneskes lykke – de er en trussel mod menneskeheden som helhed.

Hvis buddhismens metoder faktisk virker, har den potentiale til at ændre verden.

M.v.h. Arne smiler agnostisk panteist, indre harmoni, ydmyg kærlighed, lykke heart
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 97 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
11-årig piges fund af kæbeben stammer ..
18/04/2024 06:01
Storebæltsbroen er åben igen efter kor..
18/04/2024 05:16
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager ..
18/04/2024 04:44
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Ind..
18/04/2024 03:58
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i v..
18/04/2024 02:40
Nyheder fra Religion.dk