annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 59 af 63 < 1 2 ... 57 58 59 60 61 62 63 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34749 - 07/02/2022 19:22 Re: En pind til bålet ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
og så er der jo det, at han forstås som fuldkommen grundet jomfrufødslen


Blot en mindre detalje:

Nej han betragtes som fuldkommen og det er hvad Jomfrufødsel teologisk skal sige, påpege.

Han er fuldkommen i kraft af at det Guds Billede han er skabt i som han ikke forrådte eller svigtede eller forkastede

Der er intet gemt i Jomfrufødsel (eller undfanget ved Helligånden) hvorfor vi ej heller hører om det hos Paulus - hvilket afslører at de første kristne slet ikke har opereret med Jomfrufødsel eller undfanget ved Helligånden - det er nemlig blot en teologisk måde at sige noget på - at påpege visse forhold på

Ikke engang de evangelie forfattere der indfører Jomfrufødsel og undfanget ved Helligånden har tænkt på at det måtte opfattes i bogstaveligste forstand - de var 100% bevidste om at det var en poetisk teologisk beskrivelse de var igang med.

Og hver gang eftertiden opfatter det i bogstaveligste forstand roterer de i deres grav og bliver død irriteret over hvordan eftertiden dog kunne forveksle det poetiske teologiske sprog der skal sige noget om virkeligheden med virkeligheden selv.


Evangelierne er teologiske biografier og må sørme ikke opfattes som ret meget andet.

Hvis man vil undgå teologiske "fiks fakserier" og hellere vil høre om hvordan tingene var i virkeligheden så skal man læse Paulus.

Ikke fordi Paulus ikke også kan anvende poetiske teologiske sprogbilleder men han gør det så vi er klar over hvad det symbolsk skal sige os, vi er aldrig i tvivl.


Mvh HansKrist

PS:

Er alt det du skriver stadig HJERNESPIND?

Og hvis det er, hvorfor skriver du så som du gør uden at påpege overfor folk at det er HJERNESPIND?

Du forvirrer folk da de der læser dig anser dig for at have en konservativ bibelfundamentalistisk kristent ståsted.

Og dette er jo slet ikke tilfældet da du betragter det hele som HJERNESPIND og du bestemt ikke er kristen.

PPS:

Hvis du gerne vil forstå kristendommen så er din idé om at det hele er HJERNESPIND en stor forhindring.

Udgangspunktet bør være en videnskabelig tilgang og nysgerrighed overfor 1): de forskellige kristne Kirker 2): overfor teologisk tænkning (begreberne her) 3): overfor Bibelen (begreberne her) sammenholdt med 4): vi menneskers religiøse spirituelle åndelige erfaringer (alle mennesker har erfaringer fx med det Guds Billede vi er skabte i og fx med vores ånd og Guds Ånd og ja en lang række begreber og størrelser Bibelen refererer til men ingen har erfaringer med undfanget ved Helligånden eller jomfrufødsel (der er vigtigt at kunne skelne det åndelige spirituelle vi har adgang til og de teologiske sprogbilleder som blot skal påpege noget men som ikke har noget at gøre med den spirituelle åndelige virkelighed vi kan gøre os erfaringer med)


PPPS:

Jeg har sagt det før, det er mig en gåde at du ikke læser, studerer Paul Tillich.

Også Arne og Jan ABC burde læse, studere Paul Tillich - vores debatter - ville blive så meget bedre i kvalitet og vi ville kunne tale om de her ting uden at folk der lytter på sidelinjen anser os for at være småt begavede.


PPPPS:

Hvorfor stikker du halen mellem benene - gemmer dig når jeg sætter tingene på spidsen og forsøger at skabe en debat der kunne bringe os videre i teksten - få os allesammen til at gøre fremskridt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34752 - 07/02/2022 21:10 Re: En pind til bålet ... [Re: Tikka]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Tikka og HansKrist 🔥

Jeg har sat mig til at drikke øller, så jeg vil bare sætte noget musik på og følge med på sidelinjen...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34755 - 08/02/2022 01:35 Re: En pind mere til bålet ... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Når jeg har været i troen er dette en virkelig virkelighed - altså ikke noget med hjernespind.

Hjernespind erfares i bagspejlet, når troen er væk, for hvor kom den fra?

Biblen siger:
Citat:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10

Dette har jeg erfaret er sandt, og derved også at der i mit tilfælde var tale om bevidst - frivillig manipulation, at tro på noget som andre fremlægger som sandhed fordi jeg gribes

Sandhed er for mig en fastlåst tanke, og det betyder, at kommer tvivlen op imod biblens ord og sejre fremstår det tidligere troet som hjernespind – ellers ville der jo stadig være tale om tro, som er en fast overbevisning

Det betyder jo ikke, jeg har - behøver at kasseret min forståelsen af ordet der var troens grundlag -

jo også stadig meget jeg tror på fra biblen, og som jeg erfare som sandhed i mit liv uden at være det man kalder kristen troende.

*

Ang. det at læse.
Mit syn er ikke godt, så jeg skal helst ha en større tekst oplæst, og dit Tillich forslag finder jeg ikke på e-reolen som lydbog
Top Svar Citer
#34756 - 08/02/2022 02:47 Re: En pind til bålet ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Herligt at du svarer mig Tikka

Din "position" er yderst sjældent

-0-0-0-0-

Citat:
Citat:
"Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord". Rom 10


Tikka:

Dette har jeg erfaret er sandt, og derved også at der i mit tilfælde var tale om bevidst - frivillig manipulation, at tro på noget som andre fremlægger som sandhed fordi jeg gribes

Sandhed er for mig en fastlåst tanke, og det betyder, at kommer tvivlen op imod biblens ord og sejre fremstår det tidligere troet som hjernespind – ellers ville der jo stadig være tale om tro, som er en fast overbevisning

Det betyder jo ikke, jeg har - behøver at kasseret min forståelsen af ordet der var troens grundlag.



Hvad jeg har hørt eller læst har aldrig gjort indtryk på mig hvis det ikke stemte med mine erfaringer med virkeligheden. Sådan er jeg født (og jeg tror altså andre også kan være født sådan, fx Bohr og Einstein og håndværkere (min far, Jesus og Paulus med flere andre praktiske anlagte mennesker)). For os er ordene ikke noget der vil kunne gribe os, og ordene har kun betydning i den grad de formår at beskrive virkeligheden men uanset hvor perfekt de formår at beskrive virkeligheden så forbliver de blot ord hvormed vi kan tale med andre om tingene.

Derfor vil jeg umuligt kunne begynde at læse og studere i Bibelen og så bare tro hvad der står og tage dette for gode varer.

Hver eneste linje bliver nøje undersøgt af mig - aldrig troet - men undersøgt for om der er noget her der svarer til menneskelig erfaring af virkeligheden.

Paulus og Jesus har haft det på samme måde - også derfor de skaber en religion til folket der på alle måder er kun praktisk og ikke teoretisk. Ja Jesus har ikke skrevet et eneste ord. Paulus har men han har tænkt sig om i mange mange år før han kunne sætte ord på de oplevelser og erfaringer han havde haft. Også derfor Paulus skriver som han gør i 1 Kor 2 og 2 Kor 3 - hvor han hævder at det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET - bygger på vores åndelige religiøse erfaringer (i den forstand er Paulus gnostiker (selv om han ikke er enige med de der kaldes gnostiker) derfor Paulus kaldes Åndens Apostel pr se. Blind tro findes ikke hos Paulus som Albert Schweitzer siger det. Også derfor Albert Schweitzer kalder Paulus for Tænkningens Skytshelgen.

I skolen udmærkede jeg mig ret for alvor da vi kom til matematik og naturfag som fysik og kemi og biologi. Pludselig var jeg fri for ord ord ord som aldrig rigtig har sagt mig noget andet end som middel, det middel sproget er for os, når vi overfor andre skal videregive en beskrivelse af virkeligheden. Ord og sprog kan aldrig gøre det ud for virkeligheden, og det er hvis vi ikke er digtere altid vores virkeligheds erfaringer der bestemmer hvordan vi bruger ordene.

Hvorfor evangelierne aldrig rigtig har sagt mig noget skyldes at det er en litterær genre - et teologisk skønmaleri man har lavet mange år efter Jesus død og det er meget tvivlsomt hvor meget Jesus der er i disse teologiske biografier. Så det er ikke her vi skal lede efter Jesus - da han selvfølgelig ikke er født af en Jomfru eller undfanget ved Helligånden fx.

Hvor pokker finder vi så Jesus? Det nærmeste vi kommer er hos Paulus - her er vi i Jesus's "virknings historie" - så meget at vi stadig kan fornemme tydeligt hvilken mand Jesus har været igennem hvad han har iværksat og mobiliseret af passioneret motiveret menneskelig aktivitet og engagement i verden. Han har som Paulus fået mennesker til at tro på deres egne spirituelle åndelige erfaringer - folks iboende talenter og evner for det spirituelle. Det religiøse spirituelle åndelige skal ikke længere forbindes med autoritetstro lydighed og underkastelse men flyttes over til folk selv - hvilke religiøse spirituelle åndelige erfaringer de på autentisk vis selv har.

Det åndelige liv og gudslivet er det vi mennesker selv har og er født med.

Derfor kristendommen er så stærk en bevægelse der aktiverer det enkelte menneskes egne potentialer evner og ressourcer. Mennesket er ikke lydig og ydmyg og artig men dygtig og entreprenant kreativ - alle dets iboende talenter og evner bliver realiseret. Mennesket er kaldet af Gud til noget stort - det er enestående hvert enkelt og synd er ikke at agte på hvad Gud vil nøjagtig med hvert enkelt af os.

Denne duelighed og entreprenante kreativitet og virkelyst er de urkristne paulinske menigheder gennemsyret af som en fortsættelse af Jesus virknings historie ind i verden. Så her er Jesus selv - da han har igangsat alt dette må han også selv have været sådan.

Han har ikke forlangt artige pæne flinke disciple fordi han ikke selv var sådan et skvat - men han har forlangt mennesker discipler følgere der noget ved tingene, forandre tingene, gennem at de dygtig gør sig og lader alle deres guddommelige iboende talenter og evner komme til udfoldelse og bliver realiseret nøje igennem det GUDS eller GUD HELLIGÅNDENS kald der er over hvert menneskes liv. Alle er vi kaldede af Gud - af ÅNDEN til virkeliggøre vores iboende guddommelige potentialer og essens.

Ideen om at vi skal opføre os artige pæne og flinke og ydmyge selvudslettende er overhovedet ikke en urkristen tanke - men vi skal udvise social intelligens og være ydmyge som samarbejds villige til at få vores fælles praktiske anliggender ført ud i livet.

Kristendom er ny SKABENDE aktivitet ind i verden - derfor kristendommen er en kraft der forandrer verden gennem at det enkelte menneske bliver en ny skabning der magter at agere skabende i verden.

Alt dette der er så eksplicit udtalt hos Paulus stammer fra Jesus. Jesus, den historiske Jesus, er at finde hos Paulus.

Jesus har ikke ønsket får - en flok får - disciple som selvudslettende ydmyge mennesker der underkastede sig autoriteter - men i stedet det kald og den bestemmelse og mening Gud har med hvert enkelt af os. I GUDS ØJNE er vi mennesker enestående og synd er at vi glemmer vores guddommelige muligheder - vores personlige selvaktualisering men ikke på andres bekostning.

Både Jesus og Paulus ved godt de leger med ilden - hvilke mægtige gerninger Gud Helligånden formår at udvirke i vores liv i forbindelse med at vi den vej over realiserer vores iboende guddommelige potentialer og essens talenter og evner. Når man sætter så meget røre i andedammen og foretagsomhed og initiativ igang i verden kommer spørgsmålet hvordan pokker lykkes vi hermed og så stadig kunne fungere socialt med hinanden indbyrdes og det omgivende samfund (Romerske samfund). Og som noget sekundært kommer der lidt moralske løftede pegefingre i den anledning, i den sammenhæng.

Men disse er ikke det egentlige ved det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Kristendommens egentlige ærinde er slet slet ikke LOVEN og moral - dette er afledte sekundære pragmatiske drøftelser der opstår i kølvandet på den leben og halløj i verden det afstedkommer at Gud eksploderer hos hvert enkelt menneske - at hvert enkelt menneske får sit suveræne Gudsliv med dets kreativitet.

Kristendommen er en eksplosion af INTELLIGENS og ENTREPRENANT KREATIVITET - verden har aldrig set en så voldsom ny foretagsomhed.

Derfor at Jesus og Paulus var håndværkere og de appellerer til folket - almindelige praktiske anlagte mennesker.

Hverken Jesus eller Paulus er specielt åndelige oplyste trænede mennesker som mange i vor tid gerne vil gøre ihvertfald Jesus til.

Men resolutte snarrådige instinktive intelligente praktisk begavede mennesker - duelige dygtige i verden - nærværende var de i alle menneskets eksistentielle nødvendige sat i verdens forhold.

Kristendommen satte en politisk kurs båret oppe af og motiveret af ægte autentisk SPIRITUALITET.

Gud fortæller os hvad det rigtige er at gøre og vi gør det.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34761 - 08/02/2022 14:33 Re: En pind til bålet ... [Re: Tikka]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Tikka

Hvad var meningen med ofringer...

https://da.wikipedia.org/wiki/Forsoning

Det bringer os frem til dette...

http://www.religionrevised.com/forsoningslaeren/

Citat:
Fordi Jesus ikke selv anså sin korsdød som en offerdød.
For kun hvis han gjorde det, kunne døden ”slette menneskers syndeskyld”. I Matt. 9.13 siger Jesus: ”Barmhjertighed ønsker jeg – ikke slagtoffer”, og gik Jesus frivilligt i døden? Han siger i Johs. 8.40: ”Men nu vil I have mig slået ihjel, et menneske der har sagt jer sandheden, som jeg har hørt af Gud.”

Jeg går ind for en forståelig lære...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 59 af 63 < 1 2 ... 57 58 59 60 61 62 63 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk