Kristne kritiserer meget ofte Jihad i islam og forstår ikke eller foregiver ikke at forstå, at krig kan blive uundgåelig i visse situationer og endda nødvendig. Alligevel er det tilstrækkeligt at se på historien for at indse, at krig altid har været en del af menneskets masse.
En religion, der ikke har nogen lov, der styrer krig, kan ikke være en kærlighedsreligion af den enkle grund, at i konfliktsituationer risikerer dens tilhængere at overindulere. Kristendommens historie er et godt eksempel på denne sag. Faktisk, uden at have nogen lov, der styrede krig, var kristendommen skyldig i korstogene, kolonisering, slaveri, inkvisition, udryddelse af amerikanske indianere og australske aboriginer. , apartheidsituationen i Sydafrika osv. Ville en religiøs kærlighed, som argumenteret af kristne polemikere, give så meget råddent frugt?
Disse polemikere forstår absolut ikke forestillingen om at opgive sig selv for at kæmpe på Guds vej og beskytte de svage som den hellige Koran siger:
. (75) Hvad fejler jer da, at I ikke kæmper for Allahs sag og for de svage blandt mændene og kvinderne og børnene – dem, der siger: Vor Herre, før os ud af denne by, hvis beboere er undertrykkere, og skænk os en beskytter fra Dig selv, og skænk os en hjælper fra Dig selv
”
Holy Quran, Sura an-Nisâ (Kvinder) 4, 75
Det er derfor fra perspektivet at kæmpe for Gud og for de svages sag, at islam opfatter krig. Det er med realisme, vi læser i bogen om islamisk retspraksis, Fiqh As-Sunna:
Krig er et uudvindeligt socialt fænomen, der berører alle nationer og alle tider eller næsten så; de tidligere åbenbarede love anerkender denne kendsgerning: vi finder i Torahen, som jøderne mediterer over den juridiske anerkendelse af begrebet krig i sin mest bratte form. Med hensyn til international ret definerer den de situationer, hvor krigen bliver legitim, og kodificerer for den love og skikke, der mildner dens virkninger, ud over det faktum, at disse love aldrig er blevet anvendt. "
Kilde: Sayyid Sabiq, Fiqh As-Sunna, ENNOUR udgaver, bind 3, s.25
Hvis islam styrede krigen, var det ganske enkelt at begrænse dets ugjerninger. Ville vi være tåbelige nok til at forkaste Genève-konventionerne og hævde, at de legitimerer krig? Klart ikke. I islam kan Gud ikke lide krig, og selv den kristne historiker Karen Armstrong forstod dette, da hun sagde:
[...] Ordet Islam kommer fra den samme arabiske rod som ordet fred og Koranen fordømmer krig som en unormal begivenhed i strid med Guds vilje:
" Hver gang de tænder en ild til krig, vil Allah udslukke den, og de anstrenger sig for at stifte ufred på jorden. Og Allah elsker ikke dem, der stifter ufred."
"(Koranen, sura al-Ma'ida, vers 64)
Islam retfærdiggør ikke aggressiv krig eller udryddelse, som Torah gør i de første fem bøger i Bibelen. En mere realistisk religion end kristendommen erklærer islam, at krig er uundgåelig og undertiden en positiv forpligtelse til at afslutte undertrykkelse og lidelse. Koranen lærer, at krigen skal begrænses og føres på den mest menneskelige måde. Mohammed måtte kæmpe ikke kun indbyggerne i Mekka, men også de jødiske stammer i regionen og de kristne stammer i Syrien, der allierede sig med jøderne, planlagde et angreb mod ham. Alligevel fik dette ikke Mohammed til at fordømme bogens folk.
Vi vil afslutte denne korte undersøgelse med forherligelsen af krigerne af den hellige kristne mester, Paul af Tarsus, der bekræfter i den bog, der tilskrives ham (Hebr 11: 32-34): "
Tiden vil jo slippe op, mens jeg fortæller om Gideon, Barak, Samson, Jefta, David og Samuel og om profeterne, alle dem, som ved tro besejrede riger, øvede retfærdighed, fik løfter opfyldt, stoppede løvers gab, slukkede voldsom ild, undgik truende sværd, blev styrket, når de var svage, blev stærke i krig og slog fjendtlige hære på flugt
Det er derfor ved troen og for opfyldelsen af de guddommelige løfter, at disse profeter-mujahedin udførte alle disse bedrifter og ødelagde deres fjender, skønt de ofte begik barbariteter og dræbte de spædbørn, der ikke 'ikke havde begået nogen fejl (som er forresten forbudt i islam).
Kristne burde bruge mere tid foran deres bibler og studere den i stedet for at følge forudfattelser, der i sidste ende giver bagslag
Dit forsvar på dommensdag | Søndagsdars
https://www.youtube.com/watch?v=VB0_YOYX9vI&t=20s