0
registrerede
219
gæster og
115
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#30411 - 05/08/2020 17:26
Re: En tanke
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Du stiller spørgsmålet: Er det bevidstheden der er ånd? Mit svar: Det tror jeg ikke. Jeg tror ånd er noget langt højere. Du påstår: Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn. Min replik: Dermed udelukker du jo alle ikke kristne - måske med undtagelse af muslimerne, der jo opfatter Jesus som en stor profet. Det tror jeg ikke. Jeg tror ånd er noget langt højere.- Hvordan højere? … kan guds ånd blive højere end hans bevidsthed? Dermed udelukker du jo alle ikke kristne - måske med undtagelse af muslimerne, der jo opfatter Jesus som en stor profet.- Bibelen forkynder, at gud skaberen er den eneste sande gud, så de der tror noget andet, er stadig resultatet af han skaberværk – så hvis alle havde Helligånden – var født med den - ville menneskene vel alle gøre guds vilje – men mister derved egen frie vilje, med mindre man gør guds vilje af kærlighed … Kan man sige Adam og Eva ikke havde kærlighed til gud, eller de måske blot ikke påskønnede den. For kærligheden kommer jo fra gud ... Når mennesket er skabt i guds billede og flest ikke kan leve i kærlighed – gud er kærlighed siger bibelen – så genspejler mennesket jo ikke guds billede og kan ej heller være født med Helligånden - for så havde Adam og Eva vel ikke syndet … selv om det er guds ånd - Helligånden - som har givet mennesket livet. Måske det blot betyder at vi er skabt i og til kærlighed … … men guds kærlighed rækker jo kun så længe man adlyder. Adam og Eva blev bortvist, da de fulgte deres egen vilje og begær. Så hvad betyder det, når bibelen siger at mennesket er skabt i guds billede?***
|
|
Svar
|
|
|
#30413 - 05/08/2020 21:13
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
|
|
Du: "Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn."
Arne kommenterede til dig om Helligånden: "Dermed udelukker du jo alle ikke kristne. Måske med undtagelse af muslimerne, der jo opfatter Jesus som en stor profet."
Biblen, NT - Esajasʼ Bog 61:1-11: "Herrens Ånd er over mig, fordi han har udvalgt mig. Han har sendt mig for at bringe godt nyt til de afmægtige og genoprette dem, hvis hjerte er knust. Jeg skal forkynde frihed for de fangne og løse de bundnes bånd. Det bliver en tid, hvor Herren tager imod alle, som kommer til ham. Jeg vil glæde mig over Herren, juble over min Gud, for han har klædt mig i frelsens klæder og hyllet mig i retfærdighedens kappe. Jeg er som en brudgom i bryllupstøj, som en brud, der er smykket til bryllup."
Biblen, NT - Lukasevangeliet (Jesus egne ord om ham selv): "Herrens Ånd er over mig, fordi han han har salvet mig. Han har sendt mig .... for at udråbe et nådeår fra Herren."
Da profeten Esajas ånd kommer over Elias i GT, nævnes en kappe om dette. Esajas ånd er derfor den samme ånd som Jesus Helligånd. I NT nævnes igen i en profeti om blandt andet rytteren på den hvide hest med en kappe, der er dyppet i blod og hans navn er Guds Ord. I både GT og NT siges faktisk noget om ´Ordet´. Bemærk, Jesus´ lignelse om kongesønnens bryllup, hvilket dermed også minder om Esajas og han var jo ikke kristen, fordi han levede lang tid før Jesus og hans dåb.
Biblen, NT - Matthæusevangeliet (Helbredelsen af synagogeforstanderens datter og af kvinden med blødninger):" Men se, en kvinde, der i tolv år havde lidt af blødninger, nærmede sig Jesus bagfra og rørte ved kvasten på hans kappe. For hun sagde ved sig selv: »Bare jeg rører ved hans kappe, bliver jeg frelst.« Jesus vendte sig om, så hende og sagde: »Vær frimodig, datter, din tro har frelst dig.« Og fra det øjeblik var kvinden frelst." Muslimerne tror ikke på, at mennesket ligesom profeten Jesus har en guddommelig natur, der ligner Esajas som en israelit, hvor han var ligesom jøderne sådan. Esajas i GT skulle åbenbart ikke være denne type modige person, som afslørede en hellig trehed, der idag er kendt som treenigheden. Jesus istedet blev derfor i NT senere anklaget for blasfemi.
Jesus blev altså født med Helligånden af moderen Maria. Han advarede imod dem, som misbruger hans navn. Jeg tilbeder ikke mennesket Jesus, men jeg kender den, som sendte ham til jer.
|
Svar
|
|
|
#30414 - 05/08/2020 23:06
[Re: Gerth]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Jesus og Esajas var begge jøder, der tilhørte guds udvalgte folk.
Altså. Ingen af dem var kristne, men Jesus var den lovede messias - Kristus.
Esajas der levede længe før Jesus, var den sande guds profet, der blandt andet profeterede om messias.
I Esajas 61 som du henviser til, kan vi i Lukas 4:17-21 læse, at Jesus sagde: I dag er det skriftord, som lød i jeres ører, gået i opfyldelse.« … altså Esajas 61 handler om Messias – om Jesus.
Men det er klart, de begge – Esajas og Jesus – ifølge bibelen havde ånden så længe de repræsenterer deres gud, men jo ikke det samme som at være født med guds ånd … og det er der vist ingen, der har oplevet. Ej heller Jesus … det var jo Maria ånden var over, fordi hun var Herrens tjenerinde.
Jesus blev først salvet med guds hellige ånd, da han blev døbt af Johannes døberen og derved samtidig godkendt af gud som den udsendte og elskede søn.
Men, dit skriv forklarer ikke hvad det betyder, når bibelen siger, at mennesket er skabt i guds billede - det er dette som interesserer mig pt. måske du har et bud på det?
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|