annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 10694596
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2084072
Et andet syn 1799284
Jesu ord 1381721
Den Evige Filosofi 1175131
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret ABC 108 gæster og 172 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 26 af 73 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 72 73 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30313 - 10/07/2020 23:36 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Det undrer mig, at du skriver til mig:
Citat:
Fornemmer du ikke at der er mere til livet end bare materie?
For jeg er da ikke materialist - tværtimod - jeg lever i den dybeste taknemmelighed over verdens - og egen - væren og i absolut ydmyghed overfor, hvad der ligger bag, som jeg ikke kender - og fornemmer at jeg heller ikke skal "snage" i.

Dét, jeg peger på, er blot, at jeg anser det for naivt at bilde sig ind, at noget af os - vores sjæl - eller hvad du nu vil kalde det - lever videre efter vores død.
Dét - tror jeg - virker også på den måde, at det gør tilværelsen til en "sovepude", hvor vi glemmer at hvert øjeblik er kostbart.
Der er jo kun en begrænset mængde af dem - øjeblikkene - så de skal helst ikke gå til spilde.

Om dét, der så er bag - og i - verdens væren - som Gerth kalder Helligånden, og som andre kalder Gud eller Nirvana - ved jeg intet - og jeg tror heller ikke, det er meningen, at jeg skal vide det blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30314 - 11/07/2020 07:16 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Du: "Religion betyder vistnok noget i retning af noget åndeligt, som man binder sig til.
Forstår jeg dig ret er ´det guddommelige´ for dig: ´Helligånden´ - men hvad Helligånden er, dér er du tavs. Der er jo den fare, at ordet Helligånden bliver tomt."

1. Jeg er ikke en tilhænger af religion, fordi dette er en afgud. Noget andet er, hvor du engang sammenlignede mit åbenbaring med det såkaldte - unio mystica - og på en eller anden måde er alle det samme som kun en´ eksistens. Religion idag har bureaukratisk forpligtende mange medlemmer som et sådan fællesskab i gudsdyrkelse for en konkret materiel organisation eller institution. Det har religiøst bygninger, ritualer, fysisk skriftkloge repræsentanter ved dens relaterede titler, påståede hellige skrifter om blandt andet bestemte sociale regler/love med deres etik-moralprædikener i den slags lektioner og andre ting, hvilket er et trossamfund.
Min spirituelle tro sker bevidst frivilligt uden en overmagt, hvor jeg opfatter, at alt er forbundet. Jeg er ikke tilknyttet en religion, men til dette siger jeg: "Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et." Det leder videre til det næste:

2. Nej! Det guddommelige og Helligånden er logisk nok to forskellige enheder om den førnævnte helhed, som er et nyt begreb, der ligner den kristne treenighed. Ligesom forskellige ord er Det guddommelige ´det guddommelige´ og Helligånden ´helligånd´. Både Det guddommelige og menneskeheden har Helligånden tilfælles. Helligånden har upersonligt en metaforisk (billedlig) betydning og dermed ingen selvbevidsthed. Ifølge Biblen blev mennesket skabt i Guds billede og derfor skal den heller ikke være et afgudsbillede. Du vælger det vel selv, hvis din overbevisning om dit liv er, at det bare virker tomt, ligegyldigt og intetsigende. Kroppen kan ikke leve uden sind og hjerte. Helligånden oplyser folk om, at meningen med livet handler om kærlighed, som jeg kalder for den åndeligt rige sjæl.

Biblen, NT - Paulus´ Brev til Efeserne (Guds og lysets børn): "Vågn op, du, som sover, stå op fra de døde, og Kristus vil lyse for dig. Se derfor til, hvordan I lever, ikke som uvise, men som vise. Brug det gunstige øjeblik, for dagene er onde. Vær derfor ikke tåbelige, men forstå, hvad der er Herrens vilje. Drik jer ikke berusede i vin, det fører til udskejelser, men lad jer fylde af Ånden."
#30315 - 11/07/2020 12:20 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg kan bare godt komme i tvivl om dit ståsted...

Citat:
Dét, jeg peger på, er blot, at jeg anser det for naivt at bilde sig ind, at noget af os - vores sjæl - eller hvad du nu vil kalde det - lever videre efter vores død.

Hvad basere du det på?

Citat:
Dét - tror jeg - virker også på den måde, at det gør tilværelsen til en "sovepude", hvor vi glemmer at hvert øjeblik er kostbart.
Der er jo kun en begrænset mængde af dem - øjeblikkene - så de skal helst ikke gå til spilde.

Du giver mig stress blinker

http://www.sistersufi.com/consciousness-science-god-relating-modern-religion-sprirituality/

Citat:
Om dét, der så er bag - og i - verdens væren - som Gerth kalder Helligånden, og som andre kalder Gud eller Nirvana - ved jeg intet - og jeg tror heller ikke, det er meningen, at jeg skal vide det blinker

Så må jeg hellere lade være med at gøre dig vidende ler

https://isha.sadhguru.org/in/en/wisdom/video/do-you-need-guru

Your friend forever

Jan
#30316 - 12/07/2020 00:05 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Arne

Tingene kan vel altid gøres bedre...

Jeg kan bare godt komme i tvivl om dit ståsted...

Citat:

Hvad basere du det på?

Citat:

Man bliver jo helt stresset blinker

http://www.sistersufi.com/consciousness-science-god-relating-modern-religion-sprirituality/

Citat:

Så må jeg hellere lade være med at gøre dig vidende ler

https://www.youtube.com/watch?v=G8HfNi5GzEE

Your friend forever

Jan
#30317 - 12/07/2020 13:02 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Citat:
Min spirituelle tro sker bevidst frivilligt uden en overmagt, hvor jeg opfatter, at alt er forbundet. Jeg er ikke tilknyttet en religion, men til dette siger jeg: "Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et."
På en flad logisk måde er du for mig umiddelbart forståelig, men det er jo tydeligvis en stor oplevelse, du har:
Citat:
Kroppen kan ikke leve uden sind og hjerte. Helligånden oplyser folk om, at meningen med livet handler om kærlighed, som jeg kalder for den åndeligt rige sjæl.
Dine ord siger mig, at du oplever, hvad du kalder Helligånden.
Jeg ønsker dig Til Lykke dermed!
Jeg oplever kun, at der er noget bag - og i - verdens væren. Det giver mig taknemmelighed og fører mig til kærlighed smiler
M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
annonce
Side 26 af 73 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 72 73 >

Seneste indlæg
hjertes og sjæls lykke i ramadanen
af ABC
31/03/2023 13:58
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
30/03/2023 13:12
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
30/03/2023 13:04
Kan man blive ven med Gud?
af ABC
27/03/2023 17:12
Så er der linet op...
af Gerth
27/03/2023 16:43
Nyheder fra DR
49-årig mand anholdt i drabssag fra Dra..
31/03/2023 14:49
Chatbotten ChatGPT begrænses i Italien
31/03/2023 14:23
Finanstilsynets direktør stopper i jobb..
31/03/2023 13:54
Danske forskere opdager fugle med nerveg..
31/03/2023 13:45
Wimbledon åbner for tennisspillere fra ..
31/03/2023 13:27
Nyheder fra Religion.dk