annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 35 af 38 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30195 - 07/06/2020 19:46 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Citat:
Men i kristendommen er tanken faktisk, at Jesus kommer til os, hvorefter han overgiver alt til Gud, sin fader, som bliver alt i alle. I slutningen af Biblen får vi et billede af, at Guds nye by kommer ned fra himlen til jorden, for at Gud kan bo med menneskene.

Vores fader? Og vores fader i himlen har gjort vores broder til konge over os? Sådan forstår jeg slet ikke tingene...

Havde jeg levet på Jesu tid, så ville jeg have stillet ham en masse spørgsmål, og så havde vi stået med en helt anden historie end den vi gør i dag.

Hvis de altså havde kunnet huske samtalen....

Citat:
Tanken om at "komme i himlen" bygger ofte på en dualitet, som ikke eksisterer i den jødiske og kristne tænkning. Himlen og jorden er ment til at blive forenet. Det så du jo selv i videoen, som du fandt oplysende og god.

Jeg sagde bare at de forklarede tingene virkeligt godt i videoerne. Det betyder dog ikke at jeg giver dem ret i noget som helst. Bare så vi ikke misforstår hinanden.

Hvor befinder Jesus sig henne i øjeblikket?

Citat:
Prøv at læse Biblens 6 første kapitler.

Vi er vist nogle religiøse fantaster 🍺 Jeg læser en historie om Adam og Eva...

Citat:
Vi er Guds billedbærere, ment til at bære hans billede, reflektere hans væsen, ind i hans tempel, skabelsen. Da mennesket opgav sit kald at reflektere Gud ind i skabelsen, gik skabelsen af led med store konsekvenser for alt og alle.

Ifølge Vandrer mod Lyset blev mennesket skabt for ca. 5 millioner år siden og de var ingenlunde gode eller kønne at se på.

Har du et bedre billede af mennesket?

Citat:
Men når vi igen genoptager vores kald - og den proces er vi i nu med Jesu død og opstandelse og Helligånden - så vil skabelsen følge glad efter. Læs fx Romerbrevet, kap. 8.

Hvem taler du om? Adam og Eva? Mennesker som aldrig har eksisteret? Det lyder måske lidt angribende, men det er nu ikke så slemt ment...det er bare nogle opklarende spørgsmål ler

Citat:
Jeg kommer ikke til at læse Vandrermodlyset.

Det er dit valg - et valg som er truffet ud fra din nuværende forståelse af tingene - måske du ikke går glip af noget...

Citat:
Du stiller mange spørgsmål. Jeg er kun et æsel, som skryder i mørket. Mange er uenige med mig. Mange er enige. Vi er alle enige og uenige i noget. Jeg har læst meget, og nogle tanker inspirerer mig. Det er dem, jeg deler med dig. Men fortæl mig nu helt ærligt: Hvorfor stiller du mig så mange spørgsmål og refererer til VmL, som jeg jo fortæller dig, at jeg ikke vil læse? Lad mig vide lidt om manden og hans motiver, så det bliver mere meningsfuldt at svare ...

Manden? Mig? Svært at tolke...

Hvordan kan vi have en samtale om forsoningslæren, hvis du ikke vil forholde dig til denne afhandling:

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

http://vandrermodlyset.dk/m-fog-s1.htm

Det tager dig 30 minuter at læse den.

Jeg har ikke længere aktier i noget som helst. Som sådan mener jeg bare, at der eksistere et Højeste væsen, som vil alle det godt.

Selvfølgelig er jeg præget af Vandrer mod Lyset. Andet ville da være mærkeligt. Men jeg stiller spørgsmålstegn ved dens beskrivelsen af universet osv. Det kan jeg takke Arne for blinker

Håber du vil være med til at løfte samtalen op heart

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30197 - 07/06/2020 21:22 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Vores fader? Og vores fader i himlen har gjort vores broder til konge over os? Sådan forstår jeg slet ikke tingene...


Ja. Gud er Jesus' og vores fader. Fader Vor ...

Og Jesus er Kristus, Messias, Den Salvede, Konge.

Citat:
Ifølge Vandrer mod Lyset blev mennesket skabt for ca. 5 millioner år siden og de var ingenlunde gode eller kønne at se på.

Har du et bedre billede af mennesket?


... Og sagde du ikke, at mennesket dengang parrede sig med alle mulige dyr, hvorved alle mulige væsener opstod?

(Hvad i alverden vil du dog med det vås?).

Citat:
Hvem taler du om? Adam og Eva? Mennesker som aldrig har eksisteret? Det lyder måske lidt angribende, men det er nu ikke så slemt ment...det er bare nogle opklarende spørgsmål


Men har vi ikke været igennem dette nogle gange allerede? Adam og Eva er efter min opfattelse ikke historiske personer. Det tror jeg heller ikke, at de var ifølge forfatterne til fortællingen.

Til og med Noah har vi at gøre med Israel's founding myths. Det er, hvad jeg har lært. Det er en genre, som ikke er nøgtern historie-skrivning, men som alligevel fortæller os noget om Gud, mennesket og verden, hvis vi vil fordybe os i billederne.

Citat:
Selvfølgelig er jeg præget af Vandrer mod Lyset. Andet ville da være mærkeligt.


Hvorfor? Hvorfor er du selvfølgelig præget af VmL? Hvorfor ville andet da være mærkeligt? Hvad er din historie med denne tekst?

Citat:
Håber du vil være med til at løfte samtalen op


Det tvivler jeg på, at jeg kan. Jeg havde håbet, at det, jeg har lært om kristendommen, ville inspirere dig til at læse det Nye Testamente med større glæde og indsigt. Omvendt ser det ud til, at du håber på, at jeg vil respondere på VmL, hvilket ikke kommer til at ske. Der er vist noget 'resistance' fra begge sider ... Hvordan kommer vi videre med dialogen? Hvis vi altså bør komme videre?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#30198 - 07/06/2020 22:11 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Ja. Gud er Jesus' og vores fader.

Vrøvl!

Gud/Faderen er større end Jesus!


I har hørt, at jeg har sagt til jer: Jeg går bort, og jeg kommer til jer. Hvis I elskede mig, ville I glæde jer over, at jeg går til Faderen, for Faderen er større end jeg. Nu har jeg sagt det til jer, før det sker, for at I skal tro, når det sker. Jeg skal ikke tale meget med jer mere, for verdens fyrste kommer; og mig kan han intet gøre, men det sker, for at verden skal forstå, at jeg elsker Faderen og gør sådan, som Faderen har påbudt mig
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/14


***
Top Svar Citer
#30199 - 07/06/2020 22:44 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas
Det er nu altså skønt at samtale med dig yeah

https://www.youtube.com/watch?v=4ZtihFRxK28

Her sidder jeg og drikker Irish Coffee og skal være med til at løfte samtalen op på et højere plan ler

Jeg tilkalder snart Arne bomstærk blinker

Men vil han deltage?

Citat:
Ja. Gud er Jesus' og vores fader. Fader Vor ...

Så nu er Jesus blevet til vores fader eller er vi ovre i treenighedslæren:

https://www.vandrermotlyset.net/Treenighetsdogmets%20utvikling.html

Denne afhandling er - mig bekendt - ikke skrevet af en Vandrer mod Lyset mand, så...

Er det bare mig som skal læse alt hvad du kommer med?

Citat:
Og Jesus er Kristus, Messias, Den Salvede, Konge.

Hvorfor er han så det...

Citat:
... Og sagde du ikke, at mennesket dengang parrede sig med alle mulige dyr, hvorved alle mulige væsener opstod?

(Hvad i alverden vil du dog med det vås?).

Havde du nu læst Vandrer mod Lyset, så ville det nok ikke have lydt så mærkeligt. Som sådan fremmer overdrivelse nogle gange forståelsen...hmmm....vi må vist have Lene på banen hjælp

https://www.youtube.com/watch?v=4qmPIQaCKzs

Hvad siger du 🍺

Citat:
Men har vi ikke været igennem dette nogle gange allerede? Adam og Eva er efter min opfattelse ikke historiske personer. Det tror jeg heller ikke, at de var ifølge forfatterne til fortællingen.

Men hvad er dit billede af de første mennesker? Gode og kønne mennesker?

Citat:
Til og med Noah har vi at gøre med Israel's founding myths. Det er, hvad jeg har lært. Det er en genre, som ikke er nøgtern historie-skrivning, men som alligevel fortæller os noget om Gud, mennesket og verden, hvis vi vil fordybe os i billederne.

På hvilken måde? Forklar gerne din forståelse...

Citat:
Hvorfor? Hvorfor er du selvfølgelig præget af VmL? Hvorfor ville andet da være mærkeligt? Hvad er din historie med denne tekst?

Det er en lang og indviklet historie stortchock

Citat:
Det tvivler jeg på, at jeg kan. Jeg havde håbet, at det, jeg har lært om kristendommen, ville inspirere dig til at læse det Nye Testamente med større glæde og indsigt. Omvendt ser det ud til, at du håber på, at jeg vil respondere på VmL, hvilket ikke kommer til at ske. Der er vist noget 'resistance' fra begge sider ... Hvordan kommer vi videre med dialogen? Hvis vi altså bør komme videre?

Vil du bare have ret i dine ting? Kan du ikke tage fejl længere? Hvis du ikke vil tale om forsoningslæren, så er det fint med mig, men så bliver det da lidt svært at læse det Nye Testamente? Skal jeg bare se bort fra Paulus breve? Alt der har med forsoningslæren at gøre?

Måske vi må have HansKrist indover...dette fyrtårn ud i kristendommen heart Hvordan kommer vi videre?

Jeg vil gerne læse det Nye Testamente, og jeg glæder mig virkelig til at læse Paulus breve, så...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30200 - 07/06/2020 22:46 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka

Citat:
Vrøvl!

Gud/Faderen er større end Jesus!

I har hørt, at jeg har sagt til jer: Jeg går bort, og jeg kommer til jer. Hvis I elskede mig, ville I glæde jer over, at jeg går til Faderen, for Faderen er større end jeg. Nu har jeg sagt det til jer, før det sker, for at I skal tro, når det sker. Jeg skal ikke tale meget med jer mere, for verdens fyrste kommer; og mig kan han intet gøre, men det sker, for at verden skal forstå, at jeg elsker Faderen og gør sådan, som Faderen har påbudt mig


Nemlig. Og jeg skrev jo netop (og du citerer det endda):

Ja. Gud er Jesus' og vores fader.

Kan du derfor eventuelt uddybe, hvad du mener, er noget vrøvl? Eller overså du i al enkelthed genetiv?

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 35 af 38 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 38 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk