annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 262 gæster og 298 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30119 - 25/05/2020 18:01 Kristnes Gudsliv - Åndsliv og SPIRITUALITET
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Kristne lever ikke i et bibelsk mentalt trosforestillings verden, dette har ikke noget med kristendom at gøre, men er en meget uheldig måde at være beskæftiget med Bibelen på, udenom bibelens åndelige spirituelle store betydning.

At være bibellærd øger ikke et menneskes kvalifikationer som kristen. Man kommer ikke nødvendigvis nærmere noget somhelst der har med kristendom at gøre, ja tværtimod ser vi ofte det stik modsatte, at Bibelfundamentalister sætter Gud og deres Gudsliv, Åndsliv, spiritualitet, ud af kraft og erstatte dette der ellers alene ville kunne kvalificere os som kristne, med bibelkonkordantiske mentale overtrosforestillinger. En bestemt udlægning af Bibelen som et sandhedssystem der overindlæres, kommer til at erstatte den hvidglødende entusiasme spiritualitet der tilskrives Jesus og kendetegner Paulus, som han flittigt i sine breve fortæller om sit Gudsliv, i KRISTUS Åndsliv og SPIRITUALITET.

Kristendommen er ikke funderet på viden om Bibelen. Viden om Bibelen bevæger sig udenom Guds Ånd, og er altså takket være menneskets mangelfulde ånd, blot menneskelig granskning en bog, og det kommer der ikke noget godt ud af.

Paulus afviser totalt en sådan form for kristen Gudsliv, i KRISTUS -Spiritualitet eller Åndsliv. i 1 Kor 2 og 2 Kor 3.

Bibelfundamentalisterne der opstod i det 17 århundrede og som paradoksalt nok stadig lever i vor tid, har ødelagt så meget at mange mennesker siger at de er SPIRITUELLE men de tror ikke, hvorfor de afviser kristendommen som det ulykkeligvis er lykkedes bibelfundamentalisterne at kæde sammen med at tro på Bibelen og en masse dogmer om disse er kirkens eller fx bibelfundamentalisterne dogmer, kongstanker og credo. Tænk at et kætteri og afguderi (Bibelen) er blevet så alment udbredt at det har fået store dele af befolkning til at identificere kristendommen med bibelfundamentalisme.

Dette er skræmmende og denne tråd har jeg oprettet for at få fokus på hvad det vil sige at være kristen, og at det som i alle andre religiøse retninger er funderet på menneskets Gudsliv, liv med Gud, gudstjenesteliv, og at dette er SPIRITUALITET når det er bedst. Vi kender det bedst fra Kirkernes sang og musik, som er det metafysiske bedste udtryk for hvad der kendetegner kristendommens SPIRITUALITET.

Kristne tror ikke på Bibelen, ja den fandtes overhovedet ikke da kristendommen med stor succes etablerede sig i verden. Hverken Jesus eller Paulus eller de øvrige disciple ville ane noget som helst om det bibelfundamentalisterne prædike idag, ja de ville løbe skrigende bort. Overhovedet ville de ikke kunne se sig selv heri.


DERFOR vil vi forstå Jesus og Paulus og de første kristne må vi afkode deres hvidglødende dynamiske kreative ENTUSIASME SPIRITUALITET - Guds Åndsliv - ÅNDELIGE LIV - gudstjenesteliv.

Deres SPONTANITET = FRIHED for der hvor Ånden er der er også FRIHEDEN. Deres gejst og begejstring, glæde, deres ekstatiske forhjerne begejstringsstruktur (neopaleo limbic brain hvor dopamin spiller en afgørende rolle). Den kristne SPIRITUALITET er dopaminsk (ekstrem ekstatisk, fyldt med stærk emotionalitet, stærke affekter der afføder alle de vidunderlige ekstatiske former for fryd, glæde og henrykkelser, hvorimod mindfulness buddhismen er hypoton og mere serotoninsk, her efterstræbes sindsro og sjælsro, hvilket er ganske uforenelig med de skildringer vi har af Jesus, personlighed og temperament, og de mange vidnesbyrd Paulus giver os om hans kompleks sammensatte personlighed og temperament, intelligens og humor, glimt i øjet.

Vi må ha fat i deres person og ansigt, da deres SPIRITUALITET er et brain face heart system. Ansigt og personlighed betyder alt i den kristne spiritualitet, nøjagtig som vi kender fra den forklarelse og herligheds stråleglans der kommer over forelskede menneskers ansigt og øjne.

Måske for første gang religionshistorisk at menneskets ansigt og personlighed erklæres at være gudgivet unikt og helligt. Hvorfor da også Berdyaev erklærer at kristendommen er kærlighedens religion pr se, fordi vi alle er udstyret med vores gudgivne unikke ansigt og personlighed der er hellig for Gud, hvorfor også vi mennesker burde lade være med at synde imod næstens unikke gudgivne ansigt og personlighed. Det skønne og det smukke her, det Guds billede vi er skabte i.

-0-0-0-0-

Kladde og brainstorm vil de fleste indlæg være og så måske vil der komme indlæg der samler op på det hele, sammenfatter hvad der er mest principielt vigtigt for at forstå hvad det vil sige at være kristen, altså grebet af samme Ånd, Guds Ånd, som Jesus og Paulus var, samme ENTUSIASME og SPONTANITET og GLÆDE - HENRYKKELSE og - BEGEJSTRING (humør, emotionalitet og motivationalitet og ellers ekstatiske affektforhold).


Den vågne læser genkender Paulus meget stærke karismatiske HELLIGÅNDS form for kristendom, som vi finder i det 20 århundredes mest succesfulde nyere kristne bevægelser, hvor pinsekirkerne er de mest kendte, men der er andre former for nyere karismatiske kristne strømninger i moderne tid, som har en fantastisk succes i den tredje verden.

En bibelfundamentalist kan forestille sig Bibelen efter deres mening korrekte sandhedssystem forfra og bagfra uden at vi kan se det på deres ansigt, og det skyldes at det blot er sindsligt mentalt, altså hjernespind og det er ikke som hos Jesus og Paulus et udtryk for liv og følelser og affekter og henrykkelser der kommer til udtryk synligt i vores brain face heart personlighedssystem, som Darwin fx identificerede som et tværkulturelt fænomen.

Kristendommens SPIRITUALITET er billedligt, det er sang og musik, det er fyldt med HENRYKKELSER - EKSTATISK i en sjælden grad set nogensinde samtidigt med at dette at lovsynge med forstanden er helt central, det må ikke være dumt, gerne lidt skør (tænk på de tolv apostle) da det er den måde kærlighed og tilgivelse gerne kommer til udtryk. Men ikke dumt, idiotisk, overtroisk.

Det Paulinske aftryk på den kristne SPIRITUALITET er ikke til at komme udenom. Og den karismatiske form for SPIRITUALITET har også været hos Jesus, ellers er det lykkedes Paulus at ændre de kristnes SPIRITUALITET, temperament og gudstjenesteliv, hvilket er historisk utænkeligt kunne ske, så derfor Jesus ligner Paulus, eller rettere Paulus ligner Jesus i SPIRITUALITET.

FIND DERFOR JESUS HOS PAULUS!
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30124 - 26/05/2020 17:20 Re: Kristnes Gudsliv - Åndsliv og SPIRITUALITET [Re: Hanskrist]
Thomas
Uregistreret

Hej HansKrist

Hvor glad jeg end er for Biblen, og hvor meget jeg end ønsker at forsvare den i tykt og tyndt (sjovt nok tror nogen, at jeg angriber den, fordi jeg ikke tager alt bogstaveligt), så må jeg nok give dig ret. Og ironisk nok finder jeg - foruden det du bringer fra Paulus' breve - også samme tanke i Johannes-evangeliet, kap. 5:

I gransker Skrifterne, fordi I mener, at I har evigt liv i dem; og netop de vidner om mig. Og dog vil I ikke komme til mig og få liv.

Skriften er et vidnesbyrd om Jesus. Og dog bliver nogle med hovedet i bogstavet og gransker, om jorden er flad eller rund, om der findes leveregler for dit og dat, osv.

Du udfordrer helt bestemt mit Bibel-syn. Måske står jeg foran endnu en større forandring i mit perspektiv på det hele.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
By i Slovakiet i alarmberedskab efter fl..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Nyheder fra Religion.dk