annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 24 af 38 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30096 - 23/05/2020 20:53 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

For mig er der ikke noget galt med at Sadhguru tager penge for tingene. Som sådan er det mit indtryk at pengene går til et godt formål:

https://isha.sadhguru.org/global/en

Det er nok ikke billigt at drive organisationen:

https://isha.sadhguru.org/center/isha-yoga-center-coimbatore/overview

https://en.wikipedia.org/wiki/Adiyogi_Shiva_statue

Han har også gang i vegetar restaurenter og mange andre projekter:

https://www.youtube.com/watch?v=tmcuXcuCmIc

Jeg var desuden inde og kigge på hjemmesiden for Sri Ramana Maharshi:

https://worldstore.sriramanamaharshi.org/

Og kan se at de også sælger ting.

Måske de har noget med Sri Ramana Maharshi på biblioteket...

Jeg synes iøvrigt, at du gør et godt stykke arbejde med at "indføre" mig i kristendommen - det er en fornøjelse at tale med dig om tingene tommelop

Nej, jeg bruger ikke facebook, men har fundet dette debatsted:

https://debatingchristianity.com/forum/index.php?sid=93738f3d0cd9cd41c1dbcb7ebb693a3e

Måske skulle jeg også stille mit spørgsmål derinde...er det ikke problematisk at vente på noget som - måske - aldrig sker? Hvordan kan vi vide at det ikke skete? At der var tale om en forkert tanke? Emnet måtte så være - vender Jesus tilbage?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30097 - 24/05/2020 00:32 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Thomas:
Citat:
Intet sted skriver Paulus, at de, som endnu er i live skal dø. De skal iklædes det uforgængelige, gøres udødelige.

Ja og når dette sker dør mennesket … du tror måske der er mennesker i himmelen hos gud?


De hellige som skulle befinde sig i live på jorden ved Jesu genkomst skal ikke først sove hen – altså de skal ikke i graven, fordi de bliver forvandlet i ét nu, hvor de dør som mennesker i forvandlingen.

Kød og blod kan ikke arve guds rige - og vi taler jo om arvingerne. Guds børn.

1. Korinther 15:50
Citat:
Men det siger jeg jer, brødre: Kød og blod kan ikke arve Guds rige, og det forgængelige arver ikke det uforgængelige


De for et evigt uforgængeligt liv som gud og Jesus har det.


Hvordan forvandlingen skal forstås forklarer Paulus med beretningen om kornet:

Citat:
Men nogen vil spørge: Hvordan opstår de døde, og hvad slags legeme får de? Tåbe! Det, du sår, får ikke liv, hvis ikke det dør. Og det, du sår, er ikke den plante, der kommer op, men et nøgent korn, enten af hvede eller af en anden slags. Men Gud giver det den skikkelse, han vil, og hver slags korn sin skikkelse.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/15

Så de som bliver oprejst til et himmelsk liv - også de hensovne i kristus - bliver en ny skabning.

De skal blive som englene - altså åndeskabninger.

Dog har englene ikke et evigt uforgængeligt liv ... engle kan dø, men skal ikke dø, hvis de er loyale i tjenesten for gud.

***

Top Svar Citer
#30098 - 24/05/2020 01:42 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Thomas:
Citat:
Gud er Livets Gud. Han skænker Livet. Ikke døden.

- Ja den gud vi taler om, Abraham, Isak og Jakobs gud, er de levendes gud, men han er da bestemt herre over døden.

Vi ser i beretningen om syndefaldet i Edens have, at han skænkede mennesket døden, da de var ulydige,

og - der er da en del beretninger i bibelen om, at gud udsletter menneskene, og det vil han jo gøre igen når jorden skal blive en ny jord i forståelsen af, at de ugudelig bliver udslettet.


og her i tusindårsriget ...

Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager? Ved I ikke, at vi skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold?

Og hvis du nu skulle finde på at skrive, at teksten ikke fortæller gud vil udslette nogen, så vil jeg lige sige, at når de hellige skal dømme sammen med Jesus i 1000 år, er det jo, som gud det vil.

Han har gjort sin søn til konge, og han har med sin ånd salvet de som skal være konger sammen med Jesus.

***

Top Svar Citer
#30100 - 24/05/2020 09:31 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan og Tikka

Jan, det var med vilje, at jeg ikke refererede til Ramana Maharshi-sidens og Sadhguru-sidens webshop. Ja, sådan en har de begge. Og den er sikkert ikke drevet af dem selv. Det er den i hvert fald ikke i Ramanas tilfælde, for han døde i 1950!

Nej, jeg taler om Sadhgurus "programs" 'beginner' og 'advanced' programs. Dette får mine alarmklokker til at ringe. Ramana tilbød ikke kurser, i hvilke man kunne deltage og gøre sig klar til det næste, mere avancerede, kursus, osv.

Hos Ramana kom man. Han boede på et bjerg. Og hvis nogen gav ham gaver, så tog han kun imod, hvis gaven kunne deles med alle andre.

Jeg har aldrig kunnet forbinde en spirituel tjenergerning med det at tage penge for den.

Forestil dig, hvis vi i evangelierne læste, at Jesus tilbød "programs" imod betaling. Det føles helt gak-gak, gør det ikke?

Tikka -

Jeg skrev: Intet sted skriver Paulus, at de, som endnu er i live skal dø. De skal iklædes det uforgængelige, gøres udødelige.

Du svarer så:

Citat:
Ja og når dette sker dør mennesket


På mig lyder det som om, at du sætter lighedstegn mellem at blive udødelig og at dø. Er det ikke en selvmodsigelse?

Citat:
du tror måske der er mennesker i himmelen hos gud?


Ikke kropsligt. Men det er jo heller ikke pointen. Pointen er, at på opstandelsens dag, så vil de døde blive gjort kropsligt levende, og de som lever ved Jesu genkomst, vil blive kropsligt forvandlet og gjort udødelige. Hvordan du kan oversætte det sidste til, at de rent faktisk dør, når Paulus siger, at de rent faktisk vil blive iklædt udødelighed, dét forstår jeg ikke.

Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles. For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt:

Døden er opslugt og besejret.

Død, hvor er din sejr?

Død, hvor er din brod?


Hvordan du får dette til, at de troende, som stadig er i live og skal forvandles, rent faktisk skal dø, dét forstår jeg ikke.

Citat:
De hellige som skulle befinde sig i live på jorden ved Jesu genkomst skal ikke først sove hen – altså de skal ikke i graven, fordi de bliver forvandlet i ét nu, hvor de dør som mennesker i forvandlingen.

Kød og blod kan ikke arve guds rige - og vi taler jo om arvingerne. Guds børn.


Ok, vi er enige om, at de ikke skal sove hen. Men vi er uenige om, hvorvidt man kan beskrive deres forvandling som det at dø.

"Kød og blod" er en teknisk term for den nuværende krops forgængelighed. Denne tilstand skal ophøre, idet kroppen forvandles og gøres uforgængelig. Men ligefrem at kalde dette "at dø" ... dér er jeg uenig. Jeg ser en forvandling fra én tilstand til en anden. Og at kalde det for, at mennesket dør i forvandlingen, dér er jeg også uenig. For vi ophører jo ikke med at være mennesker, selv om vi forvandles. Mennesket har jo en helt central placering i Guds verden.

Men jeg vil gerne understrege, at jeg tror på, at den forvandling, som vi vil gennemgå i overgangen til den kommende tidsalder, sandsynligvis er mere radikal, end mange forestiller sig. Det har jeg mange grunde til at tro.

Citat:
Men nogen vil spørge: Hvordan opstår de døde, og hvad slags legeme får de? Tåbe! Det, du sår, får ikke liv, hvis ikke det dør. Og det, du sår, er ikke den plante, der kommer op, men et nøgent korn, enten af hvede eller af en anden slags. Men Gud giver det den skikkelse, han vil, og hver slags korn sin skikkelse.


Her er der tale om to ting:

1. Et billede. Paulus bruger andre billeder. Han taler senere i kapitlet om, at det dødelige "iklædes" udødelighed, uden at det dog skal betyde, at der "inden under" stadig findes død og fordærv. I sit næste brev til Korintherne taler han om, at den nuværende krop er et telt, og at den nye krop er et hus. Igen et billede.

2. En kontekst. Korintherne havde svært ved at forstå, hvad en kropslig opstandelse vil sige. De troede på en evig sjæl, en ikke-kropslig tilstand. Derfor trækker Paulus på billedet om kornet og planten. Hvis vi skal være helt præcise videnskabeligt set (og insistere på det bogstavelige, som du ser ud til at gøre), så "dør" et frø ikke. Der er derimod tale om en proces, som er midlertidigt stoppet, og som nu fortsætter med at spire. Der er tale om forvandling.

Hvis du læser, at vi skal "vende den anden kind til", forstår du det så bogstaveligt? Der er så meget i den måde, som Paulus og Jesus og alle de andre bruger sproget på, som vi er nødt til at leve os ind i.

Citat:
Så de som bliver oprejst til et himmelsk liv - også de hensovne i kristus - bliver en ny skabning.

De skal blive som englene - altså åndeskabninger.


Ja, Paulus taler også om et "åndeligt legeme". Men dette betyder ikke, at det er ikke-kropsligt, som en slags psykisk tilstand som bare flyder rundt. Det betyder, ifølge Wright, at dette legeme drives af ånden. Legemet før opstandelsen er et "sjæleligt legeme", hvilket heller ikke betyder, at det er ikke-kropsligt. Det tænker jeg, at vi nok er enige om, men der er mange, som tror, at vi efter opstandelsen er uden krop. Men dette er en platonisk tankegang. Og det er dén, som Paulus forsøger at imødegå med sin metafor om frø og plante.

(... Som jeg har forstået det ...).

Kh Thomas
Top Svar Citer
#30101 - 24/05/2020 12:26 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Sådan noget kunne man jo spørge Sadhguru om? Mon ikke der er en god forklaring på tingene? Det lader ikke til at være noget andre tager anstød af?

Jeg tænker bare at pengene går til et godt formål. Som sådan har jeg tiltro til at Sadhguru bruger dem til gavn og glæde for andre heart

https://www.youtube.com/watch?v=IrGqd_fcI4k

Hvorfor skulle mennesker som har råd til at betale ikke betale for tingene? Skulle de hellere bruge pengene på burgere? Er det så ikke bedre at pengene lander hos Sadhguru?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 24 af 38 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk