annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 38 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30083 - 22/05/2020 13:20 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Selv Tikka har rost dig Thomas


Og jeg må også gøre det igen igen

Og et og andet sted nyder jeg at I to, Tikka (+ ABC Arne Gerth og de på sidelinjen der læser med) og du Thomas læser i Bibelen.

Jeg ser ingen grænser for hvor store fremskridt du vil kunne gøre i KRISTUS

Irettesættelse er godt, men opmuntring er endnu bedre, og som sådan er du en stor pædagog Thomas

Du får virkelig det bedste frem i folk, om det er Tikka ABC Arne Gerth eller HansKrist

De evner har jeg slet ikke når jeg skal omgås folk på debatterne




-0-0-0-0-0-

Hold da op så positiv Berdyaev er overfor nok Orthodoxy Spiritualitet mere end den ortodokse kirke som om ikke den russiske revolution var kommet i vejen havde en retssag klar mod Berdyaev.

Han slutter af som jeg kender ham, med en go evne til at se styrkerne i begge de to tre store Kirker retninger.

The recognition of Orthodoxy's exclusive spiritual significance as a more pure form of Christianity must not engender self-satisfaction within it and lead to a rejection of the meaning of Western Christianity. On the contrary, we must aquaint ourselves with Western Christianity and learn many things from it. We must strive towards Christian unity. Orthodoxy is a good basis for Christian unity. But Orthodoxy suffered less from secularization and thus can contribute an immeasurable amount towards the Christianization of the world. The Christianization of the world must not mean a secularization of Christianity. Christianity can not be isolated from the world and it continues to move within it, without separation, and while remaining in the world it must be the conqueror of the world and not be conquered by it.

At Putin forsøger at alliere sig med Berdyaev er en kendt sag, men det er også sikkert og vist om Berdyaev havde levet i Putins Rusland var han for længst blevet gjort tavs, blevet henrettet under mystiske omstændigheder. Så Putin og Berdyaev er en søgt falsk forening.


-0-0-0-0-

Berdyaev slår til lyd for en kristen antropologi, KRISTOLOGISK ANTROPOLOGI og med Tillich og mine egne ringe åndsevner, jeg har opdaget kirkefædrenes store fejl, nemlig at kristologien kun gælder Jesus og ikke os alle i KRISTUS som det tydeligvis gør for Paulus, hvor der virkelig er tale om en KRISTOLOGISK Antropologi for alle i KRISTUS, de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Også derfor jeg kan begynde et af mine indlæg som følger:

Rudolf Steiner ❤️

Jørgen Braren Lauritzen taler heldigvis om Kristus-mystik eller Kristusbevidsthed ud fra Rudolf Steiner. Citat slut.

Jeg fandt en stor inspiration her.

Vi skal have større fokus på den KRISTOLOGISKE ANTROPOLOGI. Vi skal være på vagt overfor bibelfundamentalisme og Jesus-teologi og prøve at forstå Paulus SPIRIT CHRISTOLOGY.

-0-0-0-0-

Nu vi lige havde Kristi Himmelfartsdag igår og vi nærmer os pinse, så lad os få disse ord fra Berdyaev:

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture ; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch.

The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch.

The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch.

The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch.


💓💓💓

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity - its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch.

the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world.

the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world.

the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world.

heart heart heart


Her er Berdyaev noget mere radikal end i sit skrift såvidt ortodoks spiritualitet mere end nok den ortodokse kirke og hvad den stod for.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30084 - 22/05/2020 17:50 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg har ikke en længere debat i sinde, blot dette for at afklare:
Du skrev:
Citat:
Der er så mange charlataner inden for det religiøse. Derudover kommer alle de, som virkelig mener, hvad de siger - men som bare er "skøre" og i al enkelthed tager fejl af deres erkendeevne og viden.
Jeg svarede:
Citat:
Ja - og når vi piller alle dem fra, hvem bliver der så tilbage? - og hvordan kan vi vide, om vi kan stole på dem?
Alle stræber mod det guddommelige, men når de det? - og er det dét, vi skal gøre? - eller skal vi hellere erkende, at vi selv er en del af det guddommelige - men i en langt mere ydmyg rolle end end den, vi søger at tildele os selv?
Til dét skrev du:
Citat:
For mig ER det en ydmyg rolle, som kristendommen tildeler mennesket, når den hævder, at mennesket er skabt i Guds billede. For hvis Jesus er Guds udtrykte billede, så må vi jo afspejle os heri, det vil sige i ydmygheden selv. For dér hang han på korset og tilgav. Og han ville, at vi elsker hinanden i ydmyghed.

Jeg tror på, at vi har et ansvar for denne verden. Det er for mig ikke hovmod. Hvis det går hen og bliver hovmod, så mener jeg, at det må være fordi, at vi er blevet afsporet fra de egentligt kristne ideer.
Min replik:
Hverdan kan jeg vide, at kristendommen ikke også er "en charlatan", der hæver mennesket op til noget højere end alt andet i universet?
Når man ser på, hvad videnskaben fortæller os, er vi jo blot en biologisk art på en enkelt planet i et enormt univers - som måske endda kun er ét af mange universer - og så hænger det jo ikke rigtigt sammen med kristendommenes budskab om, at vi mennesker er det vigtigste - næstefter kristendommens Gud - "i hvis billede vi - af alt og alle - skulle være skabt" - her i verden.
Mennesket ophøjer sig selv - og påstår, at det er Guds vilje. Er det troværdigt?

Det, jeg ovenfor søgte at antyde, var jo den mulighed, at vi mennesker ikke er noget særligt - mere end at alt andet jo også er noget særligt - men at vi dog ER - omend som en næsten ubetydelig del af den værende verden, der i mine øjne er et ufatteligt mirakel, hvis årsag - hvis der er en årsag - vi mennesker ikke har mulighed for at "kloge" os på.

Det er dét, der spontant skaber kærlighed i mig til det værende - som jo ikke er en selvfølge - en kærlighed, der motiverer min tilværelse til at gøre det bedste, jeg kan for alt og alle - mig selv medregnet blinker

Dette blot for at du kan se baggrunden for, at jeg ikke følger dig i idéen om, at mennesket - ene af alt og alle - er skabt i Guds billede.
Igen glædeligt overrasket over så meget, det kan afklare, at begynde at skrive blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart


Redigeret af Arne Thomsen (22/05/2020 18:36)
Top Svar Citer
#30086 - 22/05/2020 19:20 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg har læst videre...

Kapitel 21-24

Hvad skal man mene om alt det her...

Indtoget i Jerusalem

Tempelrensningen

Forbandelsen af figentræet

Spørgsmålet om Jesu myndighed

Lignelsen om de to sønner i vingården

Lignelsen om de onde vinbønder

Lignelsen om kongesønnens bryllup

Spørgsmålet om skat til kejseren

Spørgsmålet om opstandelsen

Det største bud i loven

Davids søn eller Davids herre

Veråb over de skriftkloge og farisæerne

Dommen over Jerusalem

De sidste tiders tegn og Jesu genkomst

Måske du gerne vil kommentere på noget af det? Jeg vil bare forholde mig til det sidste, som du sagde ikke havde noget at gøre med Jesu tilbagevenden. Hvorfor give teksten overskriften "De sidste tiders tegn og Jesu genkomst" hvis den ikke handler om det?

For mig handler det om at få noget konkret på bordet som man kan forholde sig til...ala...sålænge der er fred på jorden kommer Jesus ikke tilbage? Må vi gerne lægge våbene væk? Skal vi forfølge hinanden? For min skyld må folk gerne være kristne, sålænge jeg bare kan få lov til at være mig selv 🍺

https://www.youtube.com/watch?v=IrGqd_fcI4k

Hvordan løfte menneskene op heart

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30087 - 22/05/2020 19:39 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
at jeg ikke følger dig i idéen om, at mennesket - ene af alt og alle - er skabt i Guds billede.


Kun mennesket har en religiøs spirituel kulturel diskurs, så Gud og mennesket har alle dage været en samhørende konstruktion eller opfindelse

Det du gør forkert Arne er at du blander naturvidenskab ind i det, i det religiøse spirituelle er det ikke naturen der er på tale, men mennesket som et spirituelt skabende væsen (og det kan naturvidenskab idag begynde at forske i), men det religiøse spirituelle skal ikke underkaste sig fx astrofysisk naturvidenskab eller zoologisk og biologisk videnskab,,, det religiøse spirituelle kræver sprog og høj grad af selvbevidsthed og avanceret kulturliv, skabende kulturel aktivitet der påvirker vores intelligens og sjælskræfter, livsenergier
og ingen dyr opfylder disse kriterier, ,

Du har placeret dig selv et skørt sted Arne, du er ikke spirituelt religiøst engageret og du blander Gud ind i astrofysiske forhold, noget Simon altid har sagt, men som jeg har benægtet du gør, men sørme, du skrev det sort på hvidt for ikke lang tid siden, du har en Gud der spøger, blot er han kædet sammen med astrofysisk naturvidenskab og ikke menneskets åndsliv og religiøse spiritualitet, som ellers er eneste sted Gud har gyldighed
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30089 - 22/05/2020 21:07 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Spekulerer på, om du er et ærligt menneske, der blot ikke kan - eller vil - udtrykke dig forståeligt, eller om du - som så mange andre - er en charlatan blinker

At ignorere verdens væren er for mig absurd.

Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 38 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk