annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 38 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30005 - 13/05/2020 20:20 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Hvor gammel mon du er? På mig virker du som mellem 30-35?

Som du, vil jeg gerne udvikle mig heart

Jeg er lidt optaget andetsteds...hvad har jeg rodet mig ud i halvfuld

Vil bare leve og være glad 🍺

Måske en hjemmeside ikke er så tosset en ide...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30008 - 13/05/2020 21:25 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Thomas:
Citat:
Skal vi fortsætte med kapitlerne 8-16?


Mathæus 12:30-32

Citat:
Den, der ikke er med mig, er imod mig, og den, der ikke samler med mig, spreder. Derfor siger jeg jer: Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men bespottelsen mod Ånden skal ikke tilgives. Og den, der taler et ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/12

men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende.

Hvordan kan det forstås.

Får disse syndere en opstandelse, når synden ikke kan tilgives i den kommende verden?

Hvad er det i øvrigt man ikke må modsige/ bespotte?

Menneskesønnen havde jo ånden, og der kan man godt blive tilgivet hvis man taler ham imod, men Jesus sagde og gjorde jo kun sin far vilje stortchock

***

Top Svar Citer
#30012 - 13/05/2020 23:30 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Anonym
Uregistreret


Hvor gammel mon du er?

Hvad rager det dog dig?

yak

`
Top Svar Citer
#30031 - 15/05/2020 22:36 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Ordene var velfortjente tommelop

Din forklaring får en til at tænke over tingene...hvordan forstå beretningerne?

Jeg synes ikke rigtigt, at du forholdte dig til dette (Matthæus 16,24-28):

Citat:
Om efterfølgelse

V24 Da sagde Jesus til sine disciple: »Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. V25 Den, der vil frelse sit liv, skal miste det; men den, der mister sit liv på grund af mig, skal finde det. V26 For hvad hjælper det et menneske at vinde hele verden, men bøde med sit liv? Eller hvad kan et menneske give som vederlag for sit liv? V27 For Menneskesønnen skal komme i sin faders herlighed sammen med sine engle, og da vil han gengælde enhver efter hans gerninger. V28 Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige.«

Hvordan "læser" du det?

Hvorfor skulle Jesus iøvrigt vende tilbage? Og hvornår skulle det ske? Er det ikke bedre at efterlade sit legeme her på jorden og så drage til den anden verden og blive stillet til regnskab for sit liv? Det lyder da mere plausibelt end at Jesus skulle vende tilbage med alle de døde? Det kan jo hurtigt blive til 10.000 milliarder døde? Hvor skulle alle disse "mennesker" være henne?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30032 - 16/05/2020 10:12 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Hvor gammel mon du er? På mig virker du som mellem 30-35?


Det vil jeg tage som et kompliment. Jeg er 40 år. Hvor gammel er du?

Citat:
V27 For Menneskesønnen skal komme i sin faders herlighed sammen med sine engle, og da vil han gengælde enhver efter hans gerninger. V28 Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige.


Lignende ord kommer vi til mange gange i de synoptiske evangelier.

Menneskesønnen er en figur, som er taget fra Daniels Bog, kap. 7, i det Gamle Testamente. Menneskesønnen kommer på himlens skyer hen foran Gud, hvor han gives et evigt herredømme over alle andre riger.

Med himlens skyer kom en,

der så ud som en menneskesøn;

han kom hen til den gamle af dage

og blev ført frem for ham.

Herredømme, ære og kongerige blev givet ham;

alle folk, stammer og tungemål tjente ham.

Hans herredømme er et evigt herredømme,

som ikke skal forgå,

hans kongerige

skal ikke gå til grunde.


Vi hører også, at han repræsenterer Guds folk:

Men kongedømmet, herredømmet og magten i alle kongeriger under himlen bliver givet til den Højestes helliges folk. Dets kongerige er et evigt rige, og alle magter skal tjene og lyde det.


I år 70, da Templet blev ødelagt af romerne, blev det tydeligt for det Gamle Israel, at Jesus - som de forkastede - virkelig var blevet givet dette herredømme af Gud. De var jo selv Guds folk. Det var deres fortælling. Og nu gik det op for dem, at de havde forkastet deres frelser og selv blev dømt. (Se Jesu profeti i kap. 24).

Derfor kan han også efter sin tilfangetagelse indgå i følgende dialog med ypperpræsten i Matt. 26:

Så sagde ypperstepræsten til ham: »Jeg besværger dig ved den levende Gud: Sig os, er du Kristus, Guds søn?« Jesus svarede ham: »Du sagde det selv. Men jeg siger jer: Herefter skal I se Menneskesønnen sidde ved den Almægtiges højre hånd og komme på himlens skyer.«

Menneskesønnen og det at han kommer på himlens skyer er en måde at sige, at han er blevet givet den ultimative magt i himlen og på jorden. Og dette magt viser sig ved, at hans rige gror. Her kommer dit citat i spil:

Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige.

Citat:
Hvorfor skulle Jesus iøvrigt vende tilbage? Og hvornår skulle det ske? Er det ikke bedre at efterlade sit legeme her på jorden og så drage til den anden verden og blive stillet til regnskab for sit liv? Det lyder da mere plausibelt end at Jesus skulle vende tilbage med alle de døde? Det kan jo hurtigt blive til 10.000 milliarder døde? Hvor skulle alle disse "mennesker" være henne?


Jeg prøvede at forklare det. Men min tekst var måske for lang og uklar. Det korte svar er, at Jesus vender tilbage for at afslutte det projekt, Gud begyndte med Jesu død og opstandelse: At forny og frelse verden.

Jeg tror, at mange ser på kristendommens løfter som et computerspil. Man spiller en bane, hvorefter man kommer på highscore-listen. Spillet er slut, og man står tilbage med et vist antal point at pynte sig med.

Men i kristendommen er skabelsen ikke "en prøve" eller "en bane i et computerspil". Den er ikke et "værktøj", som blot er til for at "teste" menneskene og se, hvor artige de kan være.

Skabelsen er simpelthen til for at blomstre!

Og vi er den ypperste del af skabelsen. Vi er skabt i Guds billede for at reflektere Gud ind i skabelsen. Sådan er vi dybt forbundet med selve skabelsen. Vi står på tærsklen mellem jorden og himlen for at bringe himlens lys ned på jorden. Da Gudsbilledet i os blev ødelagt, blev verden også ødelagt.

Derfor kom Jesus for at genoprette Gudsbilledet i os. For når billedet i os igen stråler klart - og når vi er parate til at stråle Guds lys ind i Guds skabelse - så er skabelsen parat til at følge efter og fryde sig over, at vi er parate til at forvalte den, som vi altid var ment til at forvalte den, nemlig efter Guds vilje.

Igen: Skabelsen er ment til at blomstre. Og vi er dens gartnere.

Mennesket skal frelses, for at de kan indgå i det projekt at frelse selve skabelsen. Mennesket frelses ved at tage imod Jesu ånd, som også er Guds ånd. Og når vi - musikinstrumenterne - er gjort i stand, så kan Guds musik for alvor spille, Ny Skabelse!

Derfor er Jesus taget til Gud Faderen: For at han kan stråle sin ånd ind i ethvert troende hjerte, således at ethvert troende hjerte kan stråle ånden ud blandt andre og ud over hele jorden.

Derfor kommer Jesus tilbage: For at færdiggøre projektet og sikre, at alt hvad vi har gjort i hans navn, får betydning og virker i selve genfødelsen af hele verden. Derfor kan Paulus også sige til Korintherne: Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden?

Når Jesus kommer tilbage, trækker han så at sige himlen med sig ned over jorden, så de to bliver ét. Hele verden transformeres, og vi genopstår til nyt liv i denne nye verden. Vi opstår med udødelige kroppe i en udødelig verden.

Hele humlen er denne: Skabelsen har betydning! Gud er Skaberen med stort 'S'. Vi er her for at forvalte hans verden. Det gik galt med os, og derfor gik det galt med verden. Vi frelses, således at verden i sin helhed kan frelses. Da Jesus genopstod, genopstod han som førstegrøden af Ny Skabelse. Han er allerede dette totalt nye, som vi og resten af verden også skal forvandles til.

Giver det mening?

For mig gav det så meget mening, da jeg forstod dette perspektiv, at jeg simpelthen kunne hoppe ind i kristendommen og omfavne den.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 38 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk