annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 38 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29951 - 09/05/2020 18:09 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
mit spørgsmål går på hvorfor de skulle dø.
Mit svar:
Aner det ikke - noget guddommeligt ligner det jo ikke.
Svinene er vel blevet anset for at rumme ondskab, siden de kunne smitte mennesker med trikiner.
For mig svækker det beretningens troværdighed.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart


Redigeret af Arne Thomsen (09/05/2020 19:06)
Top Svar Citer
#29954 - 09/05/2020 19:51 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Der var meget at læse...

Kapitel 8-16

Jeg synes ikke det er nemt at læse tingene med mit kendskab til Vandrer mod Lyset:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a15.htm

http://www.vandrermodlyset.dk/m-ko15.htm

Måske du kunne læse linkene og kommentere på det? Har Vandrer mod Lyset fat i den lange ende her?

Blot et lille citat derfra:

Citat:
Flere af det gamle Testamentes "Undergerninger" ligger til Grund for nogle af de ovenfor nævnte Begivenheder. Alle Beretninger om disse Undergerninger er fremkommet efter Jesu Død, opdigtede af fanatisk troende Mennesker - Disciple af Jesus eller af Apostlene - for at bevise Jesu guddommelige Oprindelse. Efter som Aarene svandt og Fortællingerne gik fra Mund til Mund, voksede de i Overdrivelse og Usandsynlighed, indtil de antog den Form, hvori de kendes fra Evangelierne.

Til de Undergerninger, der refererer til virkelige Begivenheder, men som er gengivet i forvanskede Skikkelser, henhører Beretningerne om de manges Bespisning, Jesu Vandring paa Vandet, og hans Besværgelse af Elementernes Rasen paa Genezareth Sø, for hvilke Begivenheder her skal gives en nøjere Forklaring.

......


Hvordan forstår du beretningerne?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29957 - 09/05/2020 21:33 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka, Arne og ABC

Tikka:
Citat:
Mathæus 8:11
Jeg siger jer: Mange skal komme fra øst og vest og sidde til bords med Abraham og Isak og Jakob i Himmeriget, men Rigets egne børn skal kastes ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.« https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/8

Spørgsmål:
Hvorfor befinder Abraham, Isak og Jakob sig i Himmeriget … De er jo døde og ingen kommer i himmeriget før Jesu offer.


Jeg tror ganske enkelt, at Jesus ser frem til verdens fornyelse:

Jesus said to them, “Truly, I say to you, in the new world, when the Son of Man will sit on his glorious throne, you who have followed me will also sit on twelve thrones, judging the twelve tribes of Israel.
- Matt. 19:28

Når Jesus kommer igen, fra himlen til jorden, så genfødes verden, og vi får en ny himmel og en ny jord. Det er i dette rige, tror jeg bestemt, at vi igen skal samles. Det er det, Jesus taler om, tror jeg.

Men fandtes Abraham, Isak og Jakob overhovedet? Måske repræsenterer disse personer en tidligere kulturel udvikling. I så fald kan teksten, du citerer, forstås sådan, at hedningene vil respondere mere passende end det folk, som kom til på baggrund af den udvikling, Israel har gennemgået for at blive Israel.

Tikka:
Citat:
Hvorfor blev dæmonerne – de urene ånder uddrevet af de 2 besatte mænd og ført over i de urene svin så begge – svinene og dæmonerne døde.
Hvad havde svinene gjort forkert?


Denne hændelse skal vel næppe tages bogstaveligt. Det gør jeg i hvert fald ikke. Hvis de to mænd var sammen med svin, var de sikkert hedninge, for israelitterne havde ikke svin. Her ser vi så, at hedningene allerede møder Guds lys i Jesus, som ellers kun var sendt til de fortabte får af Israels hus (noget vi talte om tidligere). Dette ser vi flere steder i evangelierne: Hedningene responderer bedre end Israels religiøse elite. Og her bliver de endda skilt fra selve symbolet for hedningene (i denne kontekst i hvert fald), nemlig svin.

Arne:
Citat:
Aner det ikke - noget guddommeligt ligner det jo ikke.


Nej, ikke hvis hændelsen skal tages bogstaveligt. Men det tror jeg bestemt ikke, at den skal. Jeg finder symbolikken i den.

ABC:
Citat:
Hvordan forstår du beretningerne?


Jeg kender ikke til Vandrer mod Lyset. Men med hensyn til natur-miraklerne, så forstår jeg dem som teologisk imagination. Men jeg ser stadig positivt på dem; de skal bare ikke tages bogstaveligt, er min overbevisning.

Hvad med dig, HansKrist - gør du dig tanker desangående? Jeg kunne forestille mig, at vi er enige her (?) ...

Kh Thomas
Top Svar Citer
#29959 - 09/05/2020 23:22 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Hvorfor blev dæmonerne – de urene ånder uddrevet af de 2 besatte mænd og ført over i de urene svin så begge – svinene og dæmonerne døde.
Hvad havde svinene gjort forkert?


Thomas:
Citat:
Denne hændelse skal vel næppe tages bogstaveligt. Det gør jeg i hvert fald ikke. Hvis de to mænd var sammen med svin, var de sikkert hedninge, for israelitterne havde ikke svin. Her ser vi så, at hedningene allerede møder Guds lys i Jesus, som ellers kun var sendt til de fortabte får af Israels hus (noget vi talte om tidligere). Dette ser vi flere steder i evangelierne: Hedningene responderer bedre end Israels religiøse elite. Og her bliver de endda skilt fra selve symbolet for hedningene (i denne kontekst i hvert fald), nemlig svin.
* Denne hændelse skal vel næppe tages bogstaveligt *

- ??? mener du derved, at Jesus ikke kunne uddrive dæmoner?

Beretningen fortæller mig, at Jesus havde magt til at uddrive dæmoner, og at disse vidste, de en dag skulle kastes i afgrunden - (vel det sted satan skal være bundet i 1000 år (?)) … men de valgte - og Jesus tillod dem svinene som opholdssted, for at de kunne blive på egnen (?)

... men ja Jesus var i hedningeland, hvor der var svinebønder.

Spørgsmålet er, hvorfor Jesus tillod dæmonerne – faldne engle at besætte svinene så disse styrtede sig i døden?

Beretningen siger ikke noget klart om dæmonernes skæbne. Om de døde - men svinene omkom.


Jeg har Googlet på det, for umiddelbart er det jo uretfærdigt over for svinene, syntes jeg, men læs dette link.

Citat:


Top Svar Citer
#29962 - 10/05/2020 00:57 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Mathæus 8:11
Citat:
Jeg siger jer: Mange skal komme fra øst og vest og sidde til bords med Abraham og Isak og Jakob i Himmeriget, men Rigets egne børn skal kastes ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.« https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/8

Spørgsmål:
Hvorfor befinder Abraham, Isak og Jakob sig i Himmeriget … De er jo døde og ingen kommer i himmeriget før Jesu offer.


Thomas:
Citat:
Jeg tror ganske enkelt, at Jesus ser frem til verdens fornyelse:

Jesus said to them, “Truly, I say to you, in the new world, when the Son of Man will sit on his glorious throne, you who have followed me will also sit on twelve thrones, judging the twelve tribes of Israel.
- Matt. 19:28

Når Jesus kommer igen, fra himlen til jorden, så genfødes verden, og vi får en ny himmel og en ny jord. Det er i dette rige, tror jeg bestemt, at vi igen skal samles. Det er det, Jesus taler om, tror jeg.

Men fandtes Abraham, Isak og Jakob overhovedet? Måske repræsenterer disse personer en tidligere kulturel udvikling. I så fald kan teksten, du citerer, forstås sådan, at hedningene vil respondere mere passende end det folk, som kom til på baggrund af den udvikling, Israel har gennemgået for at blive Israel.

* Men fandtes Abraham, Isak og Jakob overhovedet? *

Thjaee ... hvis ikke - eksisterer skaberguden vel heller ikke.

Jesu far er Abrahams, Isaks og Jakobs gud.

Så hvis ikke de har eksisteret har mange levet på en løgn, og Jesus ofret sit liv forgæves.

Der er ingen håb om noget nyt – ej heller håb om evigt liv og ånden – gosh! - er også indbildning.

Men skal lige sove på det, for det må betyde noget de er i himlen … i himmeriget.

Vil lige vise dig noget – jeg har fremhævet det i teksten … Matthæus 22:23-33

Spørgsmålet om opstandelsen
Citat:
Samme dag kom der nogle saddukæere og sagde, at der ikke er nogen opstandelse, og de spurgte ham: »Mester, Moses har sagt, at dør en mand barnløs, skal hans bror gifte sig med hans hustru, fordi han er svoger til hende, og skaffe sin bror afkom. Vi havde et tilfælde med syv brødre. Den første giftede sig og døde uden at få børn og efterlod sin hustru til sin bror. På samme måde gik det også den anden og den tredje, ja, alle syv. Til allersidst døde kvinden. Hvem af de syv skal så være gift med hende i opstandelsen? De har jo alle været gift med hende.« Jesus svarede dem: »I er på vildspor, for I kender hverken Skrifterne eller Guds magt. I opstandelsen hverken gifter man sig eller giftes bort, men er som engle i himlen. Og om de dødes opstandelse, har I så ikke læst, hvad der er talt til jer af Gud, der siger: ›Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud‹? Han er ikke Gud for døde, men for levende.« Da skarerne hørte dette, blev de slået af forundring over hans lære.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/22

er ikke gud for døde.

Må vel betyde, at trods det at Abraham, Isak og Jakob var døde var/er de levende for gud.

Ellers er det vel også svært at oprejse mennesker, hvis ikke de er husket af gud.

***

Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 38 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk