annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 38 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30052 - 18/05/2020 23:45 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Tak for infoen - tænkte nok at det ikke kunne være sådan, men jeg søgte på...elias johannes døber reinkarnation...og fandt dette:

http://www.detevigeliv.dk/425374259

Hvad har andre at sige:

https://www.biblen.info/Selvmodsigelse.php?id=98

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30053 - 18/05/2020 23:56 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Det kan du meget vel have ret i...at det er sådan det skal forstås tommelop

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30054 - 19/05/2020 00:57 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Thomas:
Citat:
”Dette gælder selvfølgelig ikke fortidens helte, som har bragt Guds virke til at bære i verden; Abraham, Isak, Jakob, osv. Disse VIL naturligvis også "sidde til bords" i Ny Skabelse. Det samme vil hans disciple:


"Sandelig siger jeg jer: Ved verdens genfødelse, når Menneskesønnen tager sæde på sin herligheds trone, skal også I, som har fulgt mig, sidde på tolv troner og dømme Israels tolv stammer." (Matt. 19:28)”


”Himmeriget skal ikke forstås som himlen, hvor Jesus er lige nu. Himmeriget er en anden måde at sige Guds Rige,”


”Jeg tror bestemt, at jeg forstår dig.”


Hmm … eller måske jeg ikke forstår dig.

Derfor vil jeg gerne pointere, at jeg mener, Abraham, Isak og Jakob ikke får et himmelsk liv, da ingen døde før Jesu offerdød kan komme i betragtning til dette, da det netop er hans død der åbner vejen til et himmelsk liv.

De var jo ej heller udvalgte disciple af Jesus.

Nå, ... som sagt - ikke sikkert jeg har forstået dit indlæg, men

Guds rige og himmeriget er det samme sted, hvor gud med Jesus ved sin højre hånd - en belønning grundet hans offerdød - er sammen med alle åndeskabningerne.

Guds rige og himmeriget er også det sted alle de hellige og udvalgte vil befinde sig sammen med Jesus, når han ved sin genkomst tager de sidste levende udvalgte med til himlene i ét nu.

De udvalgte omtales også som guds børn og arvingerne, hvortil Paulus regnede sig selv.

Altså.
De udvalgte hellig og frelste som kan opnå et evigt himmelsk liv, er de, som i skriften af Paulus omtales som guds børn og arvingerne ...

... og der er er ingen, der ifølge skrifterne er opstået til et himmelsk liv før Jesus.

Han er førstegrøden og den som banede vejen til himmelen grundet sit offer.

Jesus blev udsendt af sin himmelske far til at vidne om sandheden og for at frelse de fortabte får af Israels hus, men siden gjaldt invitationen også til alverdens mennesker fordi jøderne som folk mistede deres status som guds udvalgte ...

... og de – Jesus og de frelste/hellige - skal selvsagt regere over nogen, nu han er konge, og de frelste som har fulgt ham skal sidde på troner ...

... og det fortælles der om 1. Korinther 6:2-3 - Dette, at de frelste skal dømme englene (de som den opstande Jesus forkyndte for - Satan er jo dømt, trods det han stadig er hersker over luftens rige)

Ligeså skal de også dømme menneskene på jord.

Citat:
Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager? Ved I ikke, at vi skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold?
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/6

... og det harmonerer med fadervor –
Citat:
ske din vilje 

som i himlen således også på jorden;
https://www.folkekirken.dk/om-troen/fadervor

Altså 2 steder hvor guds vilje skal råde. I himlene og på jord, der begge bliver renset, så guds navn kan blive helliget.

Citat:
Fadervor, 
du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,





Løftet til Abraham, Isak og Jakob inkluderede ikke de skulle ha et himmelsk liv - og fortidens troshelte kan jo ikke tages med ved Jesu genkomst, da de for længst er døde, men de vil få en kødets opstandelse.

Desforuden er det kun Jesu udvalgte disciple, Jesus ville gøre en plads klar til hos faderen, og fortidens troshelte var ikke udvalgte disciple af Jesus.

Citat:
I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/14

... og disse udvalgte – som også blev købt dyrt ved Jesu blod ... får et himmelsk liv ifølge skrifterne …

... men - der vil også være en kødets opstandelse - for retfærdig og uretfærdige - som kan resultere i evigt liv på jord.

Dette er gældende for de som er døde før Jesu offerdød.

Disse opstandne – retfærdige som uretfærdige - skal bevise de elsker gud, og de som ikke gør vil blive udslettet ...
... som satan vil når de 1000 år er omme.

Abraham, Isak og Jakob var retfærdige, men ikke hellige eller frelste og de kendte ikke Jesus og kunne derved ikke tro på ham, som jo er et krav.

Johannes 3:16-18
Citat:
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/3

Så alle bliver altså ikke frelst, for så var der jo ingen grund til alle de troskampe.

I øvrigt giver det vel sig selv, når der ingen tilgivelse er for at spotte den hellige ånd hverken i denne verden eller i den kommende.

Jesu offer dækker ikke denne synd – hvad den så måtte være ...

... og er der ingen tilgivelse, er der heller ingen frelse ... Frelsen fra synd og død.

Kun de trofaste vil blive frelst, de som helliger guds navn og derved gør hans vilje i kærlighed til ham.

Denne mulighed får trosheltene også, når de får en kødets opstandelse.

Så angående om Abraham, Isak og Jakob får et himmelsk liv er svaret nej, som vel også fremgår indirekte af:

Matthæus 11:11
Citat:
Sandelig siger jeg jer: Blandt kvindefødte er der ikke fremstået nogen større end Johannes Døber. Men den mindste i Himmeriget er større end han
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/11
Johannes døberen døde før Jesus, og hans opgave var, at bane vejen for Jesus.

Han fik ej heller et himmelsk liv og det gør Abraham, Isak og Jakob så heller ikke fordi: Blandt kvindefødte er der ikke fremstået nogen større end Johannes.

***
Top Svar Citer
#30056 - 19/05/2020 14:55 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC og Tikka

Der er kommet en anonym til, kan jeg se! Hyggeligt.

ABC:
Citat:
Lad os tale lidt om forklarelsen på bjerget...

Min tilgang har været denne:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a16.htm

http://www.vandrermodlyset.dk/m-ko16.htm

Hvordan forstår du tingene? Du tvivler jo lidt på Moses eksistens, så...

Hvad med Elias som skulle have været Johannes Døber - reinkarnation?


For mig er det helt fint, hvis Moses var en historisk person. Eller en gruppe af personer. Eller måske bare personificeringen af en kulturel revolution (jeg tror nemlig ikke på, at så mange mennesker vandrede ud af Egypten, igennem ørkenen og med vold og magt indtog et andet land på Guds befaling).

Hvis forfatteren til Matthæus bruger Moses i sin fortælling om Forklarelsen på bjerget, så er det ikke et krav for mig, at det skete nøjagtigt som beskrevet. For mig at se kan det meget vel betyde, at Jesus og hans disciple blev bekræftet i, at Jesus er den nye Moses, den egentlige frelser. Jesus er Kristus, Kongen, højdepunktet af Guds frelsesplan som begyndte i fordums tid. Det er dét, vi ser bekræftet i denne lille historie.

Reinkarnation? Jeg tror IKKE, at Bibelens forfattere gik ind for reinkarnation. Derfor tror jeg heller ikke, at det er dette, som ordene om Johannes Døberen er ment til at fortælle os.

Men hvorvidt reinkarnation rent faktisk er et princip for livet ... tja, tjo ... jeg er ikke afvisende.

Hvis du også læser mit svar til Tikka, så vil du finde nogle videoer nederst, som handler om noget af det, vi har talt om.

Tikka:
Citat:
Derfor vil jeg gerne pointere, at jeg mener, Abraham, Isak og Jakob ikke får et himmelsk liv, da ingen døde før Jesu offerdød kan komme i betragtning til dette, da det netop er hans død der åbner vejen til et himmelsk liv.

De var jo ej heller udvalgte disciple af Jesus.


Jeg ser det sådan, at Jesu offerdød gør Ny Skabelse mulig. Ny Himmel og Ny jord. Dette venter vi stadig på. Og jeg tror, at denne genfødelse af verden er for alle. Jeg kan ikke se, hvorfor mennesker før Jesu tid skulle blive afvist adgang. Både dem før og efter Jesus venter på det, han har gjort muligt, Ny Skabelse.

Tikka:
Citat:
Guds rige og himmeriget er det samme sted, hvor gud med Jesus ved sin højre hånd - en belønning grundet hans offerdød - er sammen med alle åndeskabningerne.

Guds rige og himmeriget er også det sted alle de hellige og udvalgte vil befinde sig sammen med Jesus, når han ved sin genkomst tager de sidste levende udvalgte med til himlene i ét nu.


Jeg ser Guds Rige på denne måde: Det er her allerede nu blandt dem, som gør Guds vilje. Det vil være i fremtiden i fuldkommen forstand, når hele kosmos/verden genfødes og transformeres til et vidunderligt sted.

Det, jeg har lært, er, at Jesus ikke kommer for at "hente" os eller "tage nogen tilbage til himlen" - men at han derimod kommer til os og tager bolig hos os. Ja, at Gud selv tager bolig hos os.

Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet findes ikke mere. Og den hellige by, det ny Jerusalem, så jeg komme ned fra himlen fra Gud, rede som en brud, der er smykket for sin brudgom. Og jeg hørte en høj røst fra tronen sige:

Nu er Guds bolig hos menneskene,

han vil bo hos dem,

og de skal være hans folk,

og Gud vil selv være hos dem.

Han vil tørre hver tåre af deres øjne,

og døden skal ikke være mere,

ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.

Thi det, der var før, er forsvundet.

Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt!«
- Fra Joh. Åb. 21


Citat:
Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager? Ved I ikke, at vi skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold?


Dette citat forstår jeg sådan, at alt, hvad troende gør i dette liv, vil få indflydelse på deres næste liv, men også på selve verden. Vi er med til at forme verden, altså også den kommende verden, som Guds billedbærere.

(Jeg tror også, at det er derfor, at englene nævnes).

Citat:
Løftet til Abraham, Isak og Jakob inkluderede ikke de skulle ha et himmelsk liv - og fortidens troshelte kan jo ikke tages med ved Jesu genkomst, da de for længst er døde, men de vil få en kødets opstandelse.


Troen på genopstandelsen kom først til senere i Israels historie. Nogle mener endda, at Israel blev inspireret i deres eksil af Zoroastrianismen. Derfor hører vi ikke om genopstandelsen tilbage, hvor løftet blev givet til Abraham. Så vidt jeg ved, hører man lidt om det i apokryferne før det Nye Testamente, dog uden at tanken var udviklet på samme måde som i kristendommen.

At de for længst er døde ser jeg ikke som et problem. Mange efter Jesu liv på jorden er jo også døde, før han kommer tilbage.

Citat:
I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er.


Jeg tror ikke, at pladsen hos Jesus er reserveret de få omkring den sidste nadver. Det var blot dem, han talte et trøstende ord til.

Og hvorhenne er disse pladser? Wright mener vist, at det er tiden FØR Ny Skabelse, hvor Jesus sikrer de døde en hviletid hos ham og Faderen. Andre mener vist, at der er tale om, at Jesus sikrer de troende plads i Ny Skabelse, genfødelsen af Kosmos. Jeg hælder til det sidste.

Citat:
Så alle bliver altså ikke frelst, for så var der jo ingen grund til alle de troskampe.

I øvrigt giver det vel sig selv, når der ingen tilgivelse er for at spotte den hellige ånd hverken i denne verden eller i den kommende.

Jesu offer dækker ikke denne synd – hvad den så måtte være ...


Ja, det er virkelig interessant. David Bentley Hart forklarer faktisk, hvorfor absolut alle bliver frelst (så kan man være enig eller uenig). Han viser mange Paulinske passager, hvor det nævnes direkte og ligeud. Passagerne i evangelierne kommer han også godt omkring. Nogle af dem skal forstås mere evokativt end bogstavelige, hvilket deres interne inkonsistens også afslører. Det er måske lettere at tage dem, når de kommer.

Men lige netop synden at spotte den hellige ånd. Godt spørgsmål. Det skal jeg lige søge svar på.

Jan og Tikka: Her er nogle videoer, som forklarer, hvordan jeg ser på det med Skabt i Guds Billede og Ny Skabelse og Himlen og Jorden som to dimensioner af Gud skabelse. De er korte og visuelle.

https://www.youtube.com/watch?v=YbipxLDtY8c&list=PLH0Szn1yYNec-HZjVHooeb4BSDSeHhEoh&index=17

https://www.youtube.com/watch?v=Zy2AQlK6C5k&list=PLH0Szn1yYNec-HZjVHooeb4BSDSeHhEoh&index=10

Og så tre med Wright:

https://www.youtube.com/watch?v=NE_-5zJCOEs

https://www.youtube.com/watch?v=AQC--9XXpaw

https://www.youtube.com/watch?v=HIUc4Kng1SQ

Kh Thomas
Top Svar Citer
#30057 - 19/05/2020 15:13 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Anonym
Uregistreret


Har ikke læst dine link, men "kender" godt
Martin Hagstrøms's hjemmeside

https://www.biblen.info/Selvmodsigelse.php?id=98 ... som stiller bibelen i et andet lys og mener at Bibelens Jesus er taget fra fortællingerne om Elias - altså Bibellens Jesus er opdigtet

Dejligt hjemmesiden har fået en søgefunktion
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 38 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk