annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 38 < 1 2 3 4 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29833 - 03/05/2020 10:55 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg skal lige lære at læse teksterne på den "rigtige" måde...

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?t=37247

Var Jesus den førstefødte? Måske et dumt spørgsmål, men jeg ville også gerne vide, hvor mange børn Maria satte i verden?

Hvis Maria var en ung kvinde, så kunne hun vel have født et barn inden hun blev gravid med Jesus eller udelukker teksten det? Betyder det noget? Kan det ikke være lige meget om Maria fødte et barn inden Jesus?

Nu vil jeg læse kapitlerne igen og afvente noget input fra dig.

Your friend forever

Jan


Redigeret af ABC (03/05/2020 11:02)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29834 - 03/05/2020 12:38 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Du må hilse din far en masse vidunderlige gange og ønske ham en suveræn fødselsdag!! Syng ham en sang fra mig - den med instrumenterne: Piano, violin og didgeridoo. Helst med en grundstemning af ambient.

Har du en gave til ham?

------------

Ok, Jan, du er virkelig god til at stille spørgsmål. Du har allerede fået mig til at sidde og "studere" i lang tid nu. Det er bare super fedt. Super at have dig som studiemakker i læsningen af det Nye Testamente!

Det går op for mig, at jeg kan lære meget qua dine spørgsmål. Derfor må vi hellere tage lidt ad gangen. Og vi må aftale hen ad vejen, hvornår vi er parate til at gå videre med de næste kapitler (jeg foreslår kap. 5-7, Bjergprædiken). Men der er så meget guf i dine spørgsmål, at det i hvert fald er svært bare at storme derudaf med læsningen.

Citat:
Hvorfor begynde med en slægtsbog?


Denne slægtsbog er en opsummering af Den Store Fortælling indtil nu. Guds frelsesplan. Vigtige navne bliver nævnt og bringer tankerne tilbage til afgørende historier i det Gamle Testamente. Abraham og David som nogle helt store navne. Men også Jakob, som blev kaldt Israel, og Salomo, Davids søn, som byggede Templet i fredstid; Gud ville ikke lade David bygge det, da Davids sværd havde trukket blod!

Slægtsbogen lader os forstå, at historien om Jesus - som forfatteren til Matthæus-evangeliet fortæller os den - har rødder i noget virkeligt, i Israels vigtige historie indtil nu. Det skal ikke forstås som en sød, lille fortælling. Det er alvor det her. Det handler om Israels fortid, nutid og fremtid. Om Guds løfter som Gud vil indfri gennem Israel.

Det næste finder jeg meget smukt. Ligesom de vise mænd, som kom for at tilbede den nyfødte Jesus, var fra østerland - dvs. IKKE fra Israel - således finder vi også i slægtsbogen personer, som ikke er fra Israel, men som alligevel spiller en afgørende rolle! Vi har altså at gøre med et Israel, som - ideelt set - ikke lukker sig om sig selv i stolthed (som farisæerne gerne ville det), men som åbner sig ud mod verden og inkluderer. Rahab og Ruth var ikke israelitter. Det var Tamar og Batsebar sandsynligvis heller ikke. Tamar, Rahab og Batseba havde en skamfuld fortid; Rahab var prostitueret fra Kanaan, altså fra det land som Israel skulle ind og overtage efter deres udfrielse fra Egypten. Ja, denne skøge hjalp dem i erobringen af Jeriko. Og her er hun som en af forfaderne til Jesus! Batsebar blev forført af Kong David, som herefter sendte hendes ægtemand i døden!

... Og Ruth ... Hvad kan jeg sige? Læs bogen af samme navn. Jeg græder, hver gang jeg læser den. Det er så smuk og sørgelig en fortælling.

Forfatteren til Matthæus-evangeliet udelader mange generationer. Vi har derfor ikke at gøre med en rent historisk opsummering, men snarere en teologisk opsummering. David står i centrum:

Læg mærke til hvordan 14 slægtsled understreges. David består på hebræisk af tre bogstaver, som tilsammen giver 14: dalet (4), waw (6), dalet (4).

- Vi skal se Jesus gennem Guds løfte til David, Anden Samuelsbog kap. 7. En efterkommer til Kong David skal få en kongetrone, som grundfæstes til evig tid. Salomo byggede Templet af sten, men Jesus vil bygge det af levende sten - menneskehjerter. Slægtsbogen fortæller os, at Jesus virkelig er opfyldelsen af Guds løfte.

Bortførelsen til Babylon bliver nævnt i vers 11-12. Og forfatteren til Matthæus-evangeliet fortæller om Jesus gennem det vigtige tema: Eksil og tilbagevenden. Israel har været i eksil, og selv om de er tilbage i deres eget land, så er de stadig et undertrykt folk. De lever under romernes dominans. Og deres egen konge, Herodes, er heller ikke særlig rar. Men Jesus er kommet for at skænke ægte frihed.

Inspiration: https://www.thegospelcoalition.org/article/matthew-begin-genealogy/

Kh Thomas
Top Svar Citer
#29837 - 03/05/2020 14:07 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg skal hilse ham fra dig - er gjort, og han blev glad, og jeg skulle takke og hilse tilbage smiler

Har kun en lille gave til ham - bare nogle chokoladeflasker med alkohol i ler

Det er mest os børn som får (store) gaver af ham...

---------

Takker for de positive ord.

Du er så virkelig god til at følge op på tingene og samtale om dem.

Men nu står den på fødselsdag, så...

Jeg vender tilbage en af dagene med evt. spørgsmål.

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29843 - 04/05/2020 11:06 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Anonym
Bibel kommer af det græske biblos, som betyder bog.

Bibelen indeholder mange forskellige genrer, fx jura, historie, profeti og poesi.

Bibelen kan siges at være et helt bibliotek af bøger eller skrifter, som blev til over meget lang tid, og som består af det Gamle Testamente og det Nye Testamente. Det Gamle Testamente rummer 39 skrifter oprindeligt skrevet på hebræisk (enkelte passager dog på aramæisk). Det Nye Testamente rummer 27 skrifter oprindeligt skrevet på græsk.

Testamente betyder pagt. I det Gamle Testamente indgår Gud en pagt med Israels folk gennem Moses. I det Nye Testamente indgår Gud en ny pagt med mennesker gennem Jesus, hans liv og virke, død og opstandelse.

Her vil vi læse det Nye Testamente sammen og reflektere sammen.

Det anbefales at læse flere kapitler ad gangen for at få en vis sammenhæng og rytme i læsningen.

Jeg foreslår, at vi læser det Nye Testamente fra en ende af og begynder med Matthæus-evangeliet kap. 1-4.


Testamente betyder pagt. I det Gamle Testamente indgår Gud en pagt med Israels folk gennem Moses. I det Nye Testamente indgår Gud en ny pagt med mennesker gennem Jesus, hans liv og virke, død og opstandelse.

Mennesker?


Nu ved jeg ikke hvilken ny pagt, du tænker på, men med den nye pagt – som Jesus indgik med sine udvalgte disciple, er der vel stadig tale om guds udvalgte folk Israel. (?)

De var jo alle jøder og stadig Guds udvalgte folk Israel.(?)

***
Top Svar Citer
#29845 - 04/05/2020 12:41 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Gud går ikke død i og med og ved Jesus!

Måske det overhovedet vigtigste ved kristendommen og det OPSTANDELSEN BETYDER, OPSTANDELSESBEGIVENHEDEN KRISTUS betyder.

Gud går ej heller død i de kanoniske skrifter Bibelen, eller i trosbekendelserne.

Gud kan vi ikke begrænse, sætte grænser for.

Dogmatisk bibellærdom og skriftklogskab, er rungende malm, og har ikke del i Guds Kærlighed KRISTUS, som det ikke hører HELLIGÅNDENs liv og frugter og hensigter til, men er noget fanden og mennesker har opfundet, fundet på. Men kritisk tænkning, uenigheder og livlig debat og fri demokratisk samtale hører Ånden, også Gud til.

Dogmatisk bibellærdom og skriftklogskab er en menneskelig beskæftigelse som jeg tror vi alle ved hvordan Jesus og Paulus ville forholde sig til dersom de kunne komme til orde.

Selvfølgelig finder det forfængelige menneske stor fornøjelse i at dominere og jagte sin bror og søster, også derfor teologi burde være eller anbefales at være bøn, bøn, bøn = at lade Gud komme til orde, at det er Helligånden der taler igennem os.

Med dette i mente, jeg synes det er fint at du Tikka og Thomas drøfter tingene, men husk hvor stor risikoen er for at I glemmer alt om Ånden, Gud, og ikke mindst Guds Kærlighed KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus. Jeg synes dette råd passer på HansKrist og Tikka, men ikke så meget på Thomas, der synes at være manden der har forstået det med Ånden.

Der er en forfærdelige bibelfundamentalisme hårdhed (rungende malm tale) og trosbekendelse dogmatisme hårdhed, der ikke er i overensstemmelse med Gud Helligåndens frugter og hensigter.

Så med dette sagt, go debat til jer to. For sørme tænkning og debat, livlig debat, er også der hvor Ånden er, da det er tegn på den Frihed der altid er hvor Ånden er.


Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven......,,,,,,,,»Du skal elske din næste som dig selv.« Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde. Rom 13


Go debat til jer to!
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 38 < 1 2 3 4 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk