annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 38 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29933 - 08/05/2020 20:21 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og ABC

Arne:
Citat:
På bjergets top er du nærmere himlen, sådan kan det i hvert fald føles - og mon ikke det er derfor vore kirker ofte ligger højt.


Det tror jeg, at du har ret i.

Jeg har hørt det fortalt, at Paradis-Haven også lå højt. Derfra flød en flod ud og delte sig og spredte sig i hele verden. Jeg forestiller mig, at denne flod var ment til at bringe alt godt med sig fra Paradis-Haven og ud i verden.

I Eden udsprang en flod, der vandede haven. Udenfor delte den sig og blev til fire strømme.
1. Mos. 2:10


Vi kan også læse mellem linjerne, at "vand" står for kaos, og at klippen er et sikkert sted (også i slutningen af Bjergprædikenen hører vi dette). Et højt sted er i sikkerhed og, som du siger, nærmere Gud.

Moses kom jo også til Gud ved at gå op på Sinai-Bjerget.

Selv om denne geografiske kosmologi kan synes os, ja måske ligefrem fjollet, i dag, så bringer den nogle utroligt smukke billeder frem i fantasien. Meningsfulde billeder som beriger den teologiske tænkning. Sådan har jeg det i hvert fald.

ABC:
Citat:
Det er en masse belæringer forfatteren har fået samlet sammen.


For mig at se, så rykker Jesus "ydre adfærdsregulering" dybt ind i hjertekulen. Ikke blot er mord forkert, vrede er også forkert. Jesus bruger billeder, som er ment til at nå os på et intuitivt niveau. Vi har derfor ikke at gøre med regler for ydre adfærd, specifikke handlinger eller deres forbud, men om en helt ny indstilling og en dybere forståelse, som må blomstre og komme til udtryk i det individuelle liv.

Med hensyn til dine spørgsmål om Fadervor-bønnen, så har jeg faktisk en hel bog om den af N.T. Wright, men jeg har ikke læst den endnu. Jeg tror, at Tikka kan have ret, når hun siger, at "fristelse" refererer til Jesu fristelse i ørkenen. Men det kan også forstås som en reference til den helt anden ende af evangeliet:

Da kom Jesus med dem til et sted, der hedder Getsemane, og han sagde til disciplene: »Sæt jer her, mens jeg går derhen og beder.« Så tog han Peter og de to Zebedæussønner med sig. Og han blev grebet af sorg og angst. Da sagde han til dem: »Min sjæl er fortvivlet til døden. Bliv her og våg sammen med mig!« Og han gik lidt længere væk, faldt ned på sit ansigt og bad: »Min fader, hvis det er muligt, så lad dette bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du vil.« Han kommer tilbage til sine disciple og finder dem sovende, og han sagde til Peter: »Så kunne I da ikke våge blot en time sammen med mig? Våg, og bed om ikke at falde i fristelse. Ånden er rede, men kødet er skrøbeligt.« Atter, for anden gang, gik han bort og bad: »Min fader, hvis det ikke er muligt, at dette bæger går mig forbi, men jeg skal drikke det, så ske din vilje.« Og atter kom han og fandt dem sovende, for deres øjne var blevet tunge. Han forlod dem igen, og for tredje gang gik han væk og bad den samme bøn. Da kom han tilbage til disciplene og sagde til dem: »Sover I stadig og hviler jer? Nu er timen kommet, da Menneskesønnen overgives i synderes hænder. Rejs jer, lad os gå! Se, han, som forråder mig, er her allerede.«
- Matthæus 26

"Fri os fra det onde" kan også forstås som den ondskab, der kan ramme de kristne, når de møder forfølgelser (se slutningen af Saligprisningerne), og som Jesus netop skulle til at møde efter at have bedt i Getsemane Have.

Skal vi fortsætte med kapitlerne 8-16?

Nå, ABC, nu skal du selv have lidt gang i den. Du er nok nødt til at kigge væk engang imellem, din uartige banan, men du kan jo nyde musikken yeah

https://www.youtube.com/watch?v=_NyrqGhWqNE&list=RDEM6esAIWfZMExToYkWxQRxSw&index=2

Kh Thomas
Top Svar Citer
#29934 - 08/05/2020 21:11 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5423
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Var man bare ung og med på noderne ler

https://www.youtube.com/watch?v=_NyrqGhWqNE&list=RDEM6esAIWfZMExToYkWxQRxSw&index=2

Af hensyn til min familie afholder jeg mig fra stoffer, men det trækker sgu i mig blinker

For mig er spørgsmålet ikke så meget, hvad vi har været, men hvad vi bliver...altså målet 🍺

Citat:
Skal vi fortsætte med kapitlerne 8-16?

Det er helt op til dig halvfuld

https://www.youtube.com/watch?v=2aK-ciz7mGI

Jeg har lært ikke at frygte noget heart

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29940 - 09/05/2020 11:05 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Jeg har faktisk aldrig taget stoffer. Ej heller har jeg røget cigaretter. Faktisk har jeg aldrig så meget som prøvet at ryge hash. Engang i min studietid talte jeg med en kammerat om det. Jeg foreslog, at det nok var under 1%, som havde prøvet at ryge hash. Hun var vist ved at falde bagover af grin. På det område har jeg nok altid været meget uskyldig.

Det gør mig IKKE til et bedre menneske. Det bilder jeg mig ikke ind. Det er jo ikke heri, per se, at kærligheden ligger. Men ønsker man at være der for andre, så bør man nok forsøge at holde en disciplin. Men det mener du vel også selv, eftersom du siger:

Citat:
Af hensyn til min familie afholder jeg mig fra stoffer


Min intuition om dig er da også, at du er et utroligt mildt og godt menneske. (Og vi alle kæmper med noget, også de hos hvem det ikke er synligt for andre).

Har du prøvet at meditere? Det kræver selvfølgelig, at man kan oprette og opretholde en rutine. Det er meget svært for mange. Det har det også været for mig gennem årene. Men jeg har i lange perioder mediteret regelmæssigt. Og det er jeg begyndt på igen. Jeg mediterer minimum én time hver dag. Det kan skabe ændringer i bevidstheden og oplevelsen. Selvfølgelig bør det ikke være et "fix". Men jeg må altså sige, at den ro man kan opleve under og imellem meditationerne er meget, meget værdifuld. Men derudover har det en lang række positive effekter.

Sig til, hvis du vil prøve.

I går gjorde musikken noget ved mig. Jeg elsker især to typer musik: Ambient og progressive psytrance. Begge dele er elektronisk, men man må sige, at tempoet er i hver sin ende. Kender du til ambient?

https://www.youtube.com/watch?v=nVRqq947lNo

Jeg kan også lide klassisk musik og medieval music. Prøv at lytte her:

https://www.youtube.com/watch?v=2MqLN3gOHaU

Og så er jeg ret glad for Hildegaard von Bingen, en kristen mystiker og læge hvis jeg ikke tager fejl. Musik som renser sjælen:

https://www.youtube.com/watch?v=Q8gK0_PgIgY

Og ja, indrømmet, jeg er glad for Scooter:

https://www.youtube.com/watch?v=qacdEJhtNeE

Ok, jeg er parat til at fortsætte med kap. 8-16. Hvis du kører på, så skal jeg nok følge dig.

Your friend forever, my beautiful Jan!

Kh Thomas
Top Svar Citer
#29943 - 09/05/2020 13:22 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Citat:
Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om det.

Derfor

skal I bede således:
Vor Fader, du som er i himlene!


led os ikke ind i fristelse,

men fri os fra det onde.

Fadervor er en mønsterbøn som Jesus lærte sine disciple, en henvendelse der skal rettes til deres fælles gud og far – vor far.


Når du skriver:
Citat:
"Fri os fra det onde" kan også forstås som den ondskab, der kan ramme de kristne, når de møder forfølgelser (se slutningen af Saligprisningerne), og som Jesus netop skulle til at møde efter at have bedt i Getsemane Have.

… så mener jeg ikke, dette er korrekt.

Først.

Du kan ikke dele sætningen op. Der jo komma.

led os ikke ind i fristelse,
men fri os fra det onde
.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/6

Sætningen taler om fristelse. Ikke om ondskab.
Når man fristes som kristen - giver efter - lader man sig ikke lede af guds ånd og ord og vender gud ryggen.

Det var guds ånd der ledte Jesus ud i ørkenen – for nu at bruge denne beretning som eksempel - men også den som friede ham grundet åndens ledelse via Jesu kærlighed til sin far og kundskab til skrifterne.
… og skrifterne siger jo:
Citat:
Gud er trofast; han vil ikke tillade, at I fristes over evne, men vil sammen med fristelsen også skabe udvej, så I ikke bukker under.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/10

… så når du eksempelvis henviser til slutningen af saligprisningerne:
Citat:
Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/5

…. er der ikke tale om fristelser, men ondskab …
… og dette - at hvis man lider ondt grundet Jesu navn, skal man glæde sig og være lykkelig fordi faderen i himmelen ser ens prøvelser og belønner dem som er trofaste.

Ang. Getsemane have som du fremhæver, fortæller jo flere ting ud over at disciplene fristes til at sove i stedet for at våge, men også om Jesu villighed – selv om hans: sjæl er fortvivlet til døden -
Villighed til at være trofast trods det, at det ville koste ham livet … Jesus bad 3 gange samme bøn for at få styrke:
Citat:
»Min fader, hvis det er muligt, så lad dette bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du vil.«

I øvrigt sker denne begivenhed længe efter undervisningen af bønnen fadervor ifølge skrifterne.

***

Top Svar Citer
#29944 - 09/05/2020 13:54 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5423
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Mange tak for et godt indlæg heart

Jeg har begået mine fejl gennem tiden, så...

Nu forsøger jeg bare at leve på en måde, som jeg kan stå inde for...har stadigvæk et megaproblem med gambling...håber det løser sig hen ad vejen...hvad skal jeg bruge min tid på?

Hvordan forholde sig til sådanne stoffer:

https://www.healingrejser.dk/ayahuasca/

Jeg kunne da godt tænke mig at prøve det, men man skulle jo helst ikke skade sig selv, så...

Men det lyder interessant.

Nu holder jeg mig bare til alkoholen og lader de andre om at ryge hash osv.

Det har jeg det fint med.

Har vist røget hash - siden jeg stoppede med det som 24 årig - 3-4 gange. Coke er det nogle år siden jeg har prøvet. Er ligesom vokset fra det. Vil hellere bare drikke noget alkohol. Det har familien det også bedst med - min datter er fuldstændig imod stoffer. Hun har dog selv prøvet at ryge hash, men det gør hun ikke længere, så...

Jeg har ikke rigtigt dyrket meditation, men jeg tror, at vi ville gøre børnene (og os selv) en tjeneste ved at indføre yoga/meditation i skolerne:

https://yogicbliss.dk/

Børnene skal selvfølgelig stadigvæk spille fodbold og alt sådan noget, men jeg tror, at det ville være godt for dem med lidt yoga/meditation.

Jeg vil såment gerne prøve at meditere, men jeg er ikke længere så god til det med rutiner, så...

Kan ikke engang tage mig sammen til at gå faste ture...

Min krop er i forfald blinker

Kender ikke noget til ambient, men jeg kan lide det meste musik, som du vist også kan ler

Så læser vi altså kapitel 8-16...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 38 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 13:28
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
K-profil vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Svindel under covid-19 udløser fængsel..
19/04/2024 14:06
Byret har afsat tre dage til 34 år gamm..
19/04/2024 14:06
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Nyheder fra Religion.dk