annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 24 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29727 - 28/04/2020 12:42 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Tak for dit svar, hvor jeg ser, at du - nok som den eneste - lever dig ind i, hvordan jeg oplever verden.

Jeg tror, du har ret angående "den mystiske dimension" i de forskellige religioner, det er i hvert fald dér, jeg ser/oplever, hvad jeg kalder længslen efter det guddommelige som noget meget smukt.

Men når du kommer til "årsagen til verdens eksistens" - "den første årsag" kunne man vel kalde det - så er min fornemmelse, at vi allerede dér trækker, hvad jeg kalder "miraklet" - dét at verden er - ned på et plan, som vi mennesker kan forstå, men som er alt for lavt i forhold til sandheden - sandheden, som vi mennesker ikke er begavet til at fatte.

Og hvorfor skulle vi også være sådan begavet, når vi ser os selv evolutionsteoretisk.

I øvrigt er - i menneskeforstand - alternativet til at verden er skabt vel, at verden er evig.

Du bruger begrebet Gud, "virkelighedens kilde", og skriver:
Citat:
Men at Gud er altomfattende betyder også, at han ikke kun er Transcendent, men også Immanent. En intim del af vores væsen. Måske den mest intime del overhovedet.

Er det storhedsvanvid at søge Gud og at ære hans Skaberværk? Efter min mening er det vores Kald og ansvar.
Her er min kommentar:
Du bruger ordet Gud, et ord der i den grad er overbrugt/misbrugt til alverdens ting, og du forsøger at karakterisere Gud med udtrykkene "Han", "transcendent" og "immanent" samt "en intim del af vores væsen".
Det er meget smukt, men det er her, jeg får en fornemmelse af skamløs frækhed mod sandheden selv - som jeg mener vi ikke kender - og som jeg heller ikke tror, det er meningen, vi skal kende.

Så når du skriver:
Citat:
Er det storhedsvanvid at søge Gud og at ære hans Skaberværk?
så er mit svar:
Ja, for mig er det frækt storhedsvanvid at søge - at analysere - men helt rigtigt at ære, hvad der er bag - og i - verdens væren - og så i øvrigt at bruge alle vore gode givne evner her i verden bedst muligt - mens vi kan.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29728 - 28/04/2020 12:46 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Arne:


Citat:
Siden vi dengang debatterede her på Trosfrihed.dk, er der sket dét for mig, at det er gået op for mig, at "verdens væren" ikke er en selvfølge, men - som jeg oplever det - et mirakel.
Et mirakel, der er højt hævet over vi menneskers fatteevne, men som de mange religioner alligevel søger at begribe - hver på deres måde - men alligevel med mange lighedspunkter.
Det har egentlig ført mig til den opfattelse, at alle religioner er en art storhedsvanvid - et vanvid, som jeg egentlig holder af som udtryk for vi menneskers længsel efter den højeste - uopnåelige - sandhed.


verdens væren" ikke er en selvfølge, men - som jeg oplever det - et mirakel.
Et mirakel, der er højt hævet over vi menneskers fatteevne, men som de mange religioner alligevel søger at begribe -


NEJ og atter NEJ - ihvertfald beskæftiger kristendommen sig overhovedet ikke med det spørgsmål, det dit spørgsmål og undren har intet, INTET, at gøre med det kristne trosliv og dets spiritualitet.

Kristendommen er ikke et forsøg på en astrofysisk verdensforklaring.

Men hippie new age buddhismen der benægter menneskets ego-self akse struktur, vores personlighed og karakterstruktur, de talte i vildelse om kosmologiske astrofysiske forhold når de var syret og stive af stoffer eller små psykotiske af abstrakt meditation (og primitive unió mystica (1)* heroverfor er Paulus meget mere avanceret). Og tydeligvis er du Arne et barn af den tid, tidsånd, også pga din avislæsning, der er/var præget af kulturradikalismens Gud er død ateisme.

Kristendommen er ædruelig og forstandig, og spekulerer ikke i noget astrofysisk. Vis mig hvor i Nye Testamente?

Arne din astrofysiske tågesnakker. Prøv nu at mærke dig selv, frem for at gøre dig selv død og sløv, og apatisk i et forsøg på at du forsvinder og verdens væren og oprindelse bimler. Hold nu fast i netop din eksistens Arne, hvor hjertet er vores i verdens værens fornemste eksistensorgan, sammen med vores lunger og åndedræt. Vågn op Arne og forlad spekulation! Din eksistens er en fysisk kropslig biologisk sanselig i verden værens eksistens, hvilket er konkret (og det kristne trosliv og dets spiritualitet er konkret), og INTET har at gøre med astrofysisk abstrakt spekulation.

Brug dine sidste økonomiske og åndelige ressourcer på at få opbygget noget permakultur landbrug i Danmark. Lev og få noget til at blomstre! Som tænker er du for uinteressant og intetsigende, derfor tror jeg det var bedre om du udmærkede dig med noget praktisk.


(1)*:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


-0-0-0-0-0-

Mit håb er at du begynder at forstå noget principielt vigtigt såvidt dit eget ståsted Arne.

Og at du en dag vil forklare os andre hvad pokker ortodoks kristendom og din ikon oplevelse overhovedet har at gøre i dit "verdenssyn"?

Intet, det er falsk varebetegnelse, du skilter med noget du, dit syn på tingene, ikke overhovedet kommer i nærheden af.

Du narrer folk, som bibelfundamentalisterne, Jørgen Primdahl og Tikka også narrer folk, får det til at se ud som om de har noget med kristendommen at gøre, men det er et kætteri af værste slags, værre end ateisme siger Paul Tillich, også fordi det forvirrer folk, og folk får forkerte tanker om hvad kristendom er og er beskæftiget med.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29729 - 28/04/2020 13:18 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Hej Arne

Der er nogle huller i din tænkning som jeg håber går op for dig blinker Men interessant er det hvad du - i din tilstand - kan fremkomme med ler Er der nogen som lider af storhedsvanvid, så er det da dig stortchock rockon yeah halvfuld

https://www.youtube.com/watch?v=r6rxmJ86dbg

Your friend forever

Jan

Ps. Mon jeg er sat i skammekrogen eller sådan noget hjælp
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29730 - 28/04/2020 13:48 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Godt set JAN

Arne trænger til at få tæsk

Og nu han har Thomas at tale med, så tror jeg tidspunktet er det helt rigtige til at gå efter Arne, denne gudløse åndløse ufrie mand uden det mindste tegn på spontanitet og liv (spiritualitet)

Det ville være en katastrofe hvis det Arne står for bliver forbundet eller associeret med det religiøse spirituelle - der er ikke det mindste tegn eller spor af noget spirituelt hos manden,

Og med Arne og Jehovas Vidner Jørgen Primdahl og Tikka og Simon, stedet var drænet for SPIRITUALITET men fyldt med falsk tom intetsigende pseudospiritualitet

Dette er bare ikke tilfredsstillende på "15 -ende" år at vi ikke formår at diske op med noget interessant såvidt menneskets religiøse spirituelle natur og væsen.

Verden buldrer derudad såvidt den religiøse spirituelle dimension, men her er der intet, INTET, sket i 15 år.

Meget utilfredsstillende og frustrerende

Vores åndelige, religiøse spirituelle behov bliver jo overhovedet ikke mættet her på stedet hvis Arne Jørgen Primdahl Tikka og Simon sætter dagsordenen (for min skyld må de gerne være her, hellere end gerne) men deres dominans på stedet med deres ateisme og intetsigende pseudospiritualitet føler jeg nu vi er nogle stykker der har gjort oprør imod

Lidt en revolution

Vi vil ikke finde os i at blive spist af med ingenting og bare spekulation

Nu vil vi gå til sagen selv, til eksistensen, og livet, SPONTANITET og vores ENTUSIASME (i gud værens) Karismatiske kreative spiritualitet.

Det er ikke fladt og vi er ikke flade og vi lever ikke i bleg blodløs livløs rationalitet og tom spekulation

💓💓💓

Det er vores liv der er på tale og det må ikke skubbes ud i tom spekulation

Nej vi skal komme til os selv igen, vågne op, og modsætte os al den ligegyldige spekulation om oprindelsen til verdens væren - det kommer astrofysikerne ved men har intet at gøre med vores hvidglødende ENTUSIASME (i Gud væren) og SPONTANITET glæde at gøre.



Jeg ved godt Arne påstår min forkyndelse

-af den Paulinske urkristne "i Kristus" ENTUSIASME (i Gud Værens (far søn)) SPIRITUALITET - der er Helligånds Karismatisk Kreativ og jublende syngende i sit fornemste Gudstjeneste liv og praksis-

er svulstig (1)* og intetsigende.



Korrekt jeg sprogblomster (1)* og lovsynger om det, men jeg kan garanterer jer allesammen at jeg aldrig har sagt noget der ikke stemmer overens med moderne psykologi og neurovidenskabelig viden på området. Gjorde jeg, jeg ville hade mig selv.

(1)*:

Den eneste, der udskiller sig lidt fra det amatørteologiske snadrefad, er Hanskrist. Ikke at jeg er enig med ham (det er for øvrigt næppe muligt for nogen at være). Hans tankers vanvittige flugt til keyboardet er så sprælsk, at det må imponere. Det er næppe tilfredsstillende for ret mange at 'nøjes' med at iagttage disse verbale saltomortaler; men prøv med lidt tålmod og læsning af mere en et af hans indlæg; da vil du måske fatte lidt af denne vildmands ellers ret slørede ideer.

Når jeg nævner James Joyce i forbindelse med Hanskrist, er det, fordi begges udtryksforløb i ord og associationer ikke er så forskellige.
Hvor Joyce springer rundt sammen med sine personer, springer Hanskrist rundt sammen med sine tanker i noget, der til tider er miskmask, men til tider findes der ved åbenhed over for ordvulkanen et interessant syn.
Men sådan helt ligetil, det er han sgu ikke.



-0-0-0-0-0-

Arne har bevidst ignoreret mig, ydmyget mig, ringeagtet mig i 15 år, råbt op flere gange gennem årene at han ikke læste mig og spurgt om der var andre der gjorde.

Idioten så ikke hvad der foregik lige foran næsen på ham.

Manden er både blind og døv overfor det religiøse spirituelle.

For nogle uger siden bestemte jeg at nu var nok nok, og så gjorde jeg oprør, gad ikke mere den disrespekt og at stedet var domineret af folk (Arne, Jørgen Primdahl, Tikka og Simon) uden forståelse for SPIRITUALITET, den religiøse spirituelle dybdedimension ved menneskets liv

Nu skulle noget ske, vi skal kunne magte at gøre fremskridt, nu har vi især takket være bibelfundamentalisterne og Arne trådt i vande, stået stille i 15 år, uden overhovedet at komme ud af stedet, mens verden omkring os såvidt disse spørgsmål buldrer derudad
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29731 - 28/04/2020 14:19 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse

Du får mig sgu til at grine HansKrist griner

Der var desuden - desvære - kun 2½ øl tilbage, men så gik jeg ud på vores altan og fandt en flaske rødvin, så nu sidder jeg og nyder den, og tænker, at Arne nok vender stærkt tilbage med sit storhedsvanvid yeah kunne vi bare samle menneskeheden i et eneste menneske, så ville vi nok allesammen få nogle tæsk ud i det spirituelle halvfuld

Nå, min samtalepartner fra psykriatrien er lige ankommet, så fortsat god dag til dig heart

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 24 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk