annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 24 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29745 - 29/04/2020 09:55 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Tak for dit svar, hvor jeg ser, at du - nok som den eneste - lever dig ind i, hvordan jeg oplever verden.


Jeg skal gøre mit bedste. Du har jo også en del år på bagen og er sikkert erfaren med hensyn til, hvor skråsikker man selv og andre kan være på nogle holdninger og overbevisninger. Jeg forstår godt, hvis der på et tidspunkt opstår en "resignation" i forhold til at stå for skråsikkert. Og med resignationen en bevægelse hen mod et mere ydmygt og agnostisk ståsted.

Citat:
Men når du kommer til "årsagen til verdens eksistens" - "den første årsag" kunne man vel kalde det - så er min fornemmelse, at vi allerede dér trækker, hvad jeg kalder "miraklet" - dét at verden er - ned på et plan, som vi mennesker kan forstå, men som er alt for lavt i forhold til sandheden - sandheden, som vi mennesker ikke er begavet til at fatte.


Jeg kan godt leve mig ind i, at en dyb undren - filosoffens rygrad hvis jeg må indskyde det - giver en enorm glæde. Tænk at være til i noget som er så meget større end en selv!

Men jeg vil også forsvare dem, som "gransker og spekulerer". For også dette kan gøres med stor kærlighed. Og når de kristne filosoffer gør netop dét, så sker der ikke det, at de "trækker Gud ned". Tværtimod, de priser ham, vel vidende at sprogets modus er for snæver en dragt at iklæde de store mysterier i. Herfra glider de gerne over i poesi og kunst.

Ja, tænk bare på din egen ikon-oplevelse. Kunst! Det er faktisk en måde at "tale om Gud" på. Vel vidende at Gud overgår vores fatteevne kryber vi ydmygt nærmere for at hylde ham med det, vi har at hylde ham med. Hele vores væsen og hvad vi har af filosofi, poesi og kunst.

Citat:
I øvrigt er - i menneskeforstand - alternativet til at verden er skabt vel, at verden er evig.


Når man taler om årsager, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man taler om kronologisk tid. En evig verden - såfremt den er kontingent - må stadig have en årsag, hvis vi ikke vil påstå, at den beror på intet (nu undgår jeg med vilje at sige "skabt af", da du måske forbinder det med det temporale).

Citat:
Ja, for mig er det frækt storhedsvanvid at søge - at analysere - men helt rigtigt at ære, hvad der er bag - og i - verdens væren - og så i øvrigt at bruge alle vore gode givne evner her i verden bedst muligt - mens vi kan.


Det kommer vel an på, hvordan vi analyserer. Når jeg "analyserer" (et ord jeg ikke selv ville bruge), så står jeg overvældet af Guds storhed, som jeg erkender når langt ud over mine "analyser".

Transcendent, Immanent, nuvel. Selv om du ikke bruger ordene, så gør du dig stadig antagelser. Du mener fx - ellers må du korrigere mig - at vi ikke kan komme til nogen erkendelse af Gud overhovedet. Gud er derfor for dig "fraværende vores erkendeevne", som så gerne vil i kontakt med ham. Eller Gud er en væren som ikke selv "rækker ud" mod sine skabningers erkendeevne. Dette er også en (om end uudtalt) påstand om Gud og verden og menneske.

Men jeg tror på, at Gud er kærlighed, og at han vil tilfredsstille vores dybeste længsel, nemlig at blive ét med Gud i den - efter Huxley - forenende erkendelse.

Var Jesus arrogant, da han kaldte Gud sin Far?
Var Buddha arrogant, da han påstod at være Oplyst?

Samtidig forstår jeg dig godt, Arne. Der er for mange opblæste, som påstår at vide. Jeg har selv været en af dem. Det håber jeg ikke, at jeg er længere.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#29746 - 29/04/2020 10:02 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: ABC]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg kan se at branderten løb af med mig - du skrev jo ikke noget om sandsynlighed i det indlæg som jeg reagerede på ler Men du skrev dette:

Citat:
Men når du kommer til "årsagen til verdens eksistens" - "den første årsag" kunne man vel kalde det - så er min fornemmelse, at vi allerede dér trækker, hvad jeg kalder "miraklet" - dét at verden er - ned på et plan, som vi mennesker kan forstå, men som er alt for lavt i forhold til sandheden - sandheden, som vi mennesker ikke er begavet til at fatte.

Er der gået lidt storhedsvanvid i den? Hvad med lidt åbenhed overfor vores fatteevne? Hvad baserer du din udtalelse på? At du ikke er stødt ind i sandheden? Derfor denne udtalelse? Måske skulle du holde lidt igen med sådanne udtalelser blinker

Hvorfor har du iøvrigt ikke forholdt dig til dette:

Citat:
Måske vi må nøjes med at tænke over tingene? Vi kan jo ikke så godt slå os selv ihjel for at få besvaret spørgsmålet? Det synes ikke at være vejen frem? Hvordan gribe tingene an?

Det undre mig bare...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29747 - 29/04/2020 13:06 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Har helt fået overset eller glemt dit indlæg i farten...

Tror du har spurgt mig om det før (har vi ikke talt sammen om kristendom tidligere? Vandrer mod Lyset? Forsoningslæren og Genvejen? Bibelen?)? Eller også var det HansKrist som spurgte mig om det med Serotonin?

Men nej...jeg er ikke Serotonin, så...

Jeg vil forsøge at få fat på den danske udgave af bogen (den evige filosofi) og vil gerne læse den sammen med dig (giver besked når jeg har fået anskaffet mig den).

Ja, der er rigeligt at gå igang med:

https://ccel.org/home3/search?text=The+Imitation+of+Christ+&genreID=&orderBy=Relevance

Måske vi kan tage den bagefter den evige filosofi...

Skal også have fat i denne bog igen og læst den færdigt:

https://www.amazon.com/Inner-Engineering-Yogis-Guide-Joy/dp/0812997794

Sadhguru har også fået skrevet en anden bog som skal læses:

https://www.amazon.in/Death-Inside-Story-those-shall/dp/0143450832

Den nye hjemmeside bliver nok noget lignende denne hjemmeside som jeg allerede har lavet:

http://thebeginning.one/

Kan ikke selv lave en hjemmeside som denne:

https://isha.sadhguru.org/global/en

Skal nok holde dig opdateret med den nye hjemmeside - tænker den bliver bedre og sværere at lave end den første ler Det hele synes desuden at gå op i en højere enhed - som sådan er du ankommet på det rigtige tidspunkt yeah

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29748 - 29/04/2020 13:28 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Hej Gerth

Citat:
Derfor er det evige selv noget andet end jeres religioner.


Jeg kender ikke nogen - ikke én eneste faktisk - som sætter lighedstegn mellem Det Evige Selv og religionerne. Efterhånden har jeg været i dialog med rigtig mange kristne fra forskellige lande, og de har det tilfælles at være alt andet end dogmatiske i forhold til deres religion.

Engang tordnede jeg imod religionerne. Især de kristne og deres "religiøsitet". Nu ser jeg, at jeg alt, hvad jeg gjorde, var at bilde mig selv ind, at jeg havde Sandheden.

Citat:
Jeg synes, at du opfører dig ligesom Hans K, hvor du fordømmende pludseligt dukker uvidende op på en overdrevent belærende måde uden kendskab til alle vores tidligere tekster, hvor du ikke med nysgerrighed spørger analytisk ind til vi andres overbevisninger.


Jeg har været her siden 2008. Velkommen til, Gerth, og undskyld hvis jeg har været for sløv til at byde dig behørigt velkommen lidt før.

Citat:
Du fortæller heller ikke din personlige mening om eksempelvis mine skriverier i forskellige tråde som ´Gerth Drost´ og OPLYSTHED (ny version). Det er ellers svaret på dit spørgsmål til mig ved tråden ´spørgsmål´ om hvordan, at jeg har det og hvad jeg laver til hverdag. Jeg gider ikke gentage alt dette igen til dig og mange andre i genfortælling som min livshistorie.


Jeg forsøgte på bedste manér at invitere til dialog ved at spørge ind til dig frem for at analysere dine mange skriverier. Jeg fandt det mest passende at gå frem på den måde.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#29749 - 29/04/2020 14:23 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du er en gave for det her sted Thomas. En gevinst for Arne og ja Gerth og ja mange andre der måtte læse med.

Og som du kan sige tingene og drøfte, samtale, med folk.

Jeg har været her siden 2008. Velkommen til, Gerth, og undskyld hvis jeg har været for sløv til at byde dig behørigt velkommen lidt før.

Havde du ikke skrevet det, havde jeg.

-0-0-0-0-0-

Gerth løber ingen steder hen, som han konstant skriver han gør. Godt nok er Gerths bevidsthed ikke klar over det her steds ressourcer og høje standard hvis vi er her allesammen og hænger i, men Gerths underbevidsthed har for lang tid siden opdaget at han her er noget vigtigt for ham at blive ved og deltage i om han ønsker større fremskridt.

Mange kærlige hilsner HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 24 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk