annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 202 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 24 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29785 - 01/05/2020 18:06 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Hej Gerth

Citat:
Du ved på den kristent uvidende måde ikke skrifternes fremstilling af Buddha, som ikke havde et behov for den slags selviske titel. Han påstod ikke, at han var oplyst, men andre omkring ham opdagede dette ved hans væren.


Når jeg læser diverse steder, så finder jeg, at Buddha i aller højeste grad erklærede sig oplyst. Men han påstod ikke at være en gud eller en søn af en gud eller deslige. Men oplyst, jovist. Og han viste andre vejen til det samme.

Citat:
Jeg har i mit liv været plaget af en hel del ældre og gamle mennesker. Det virker som, at i mest kun har så meget tid til læsning af ting, fordi i er gamle med måske impotens og jævnaldrende kvinder, som ikke er ungdommeligt sexede (ingen seksuelt attraktive med dejlige former og et smukt ansigt). Jeg ser derfor ofte modne mænd, der som et tidsfordriv istedet for vildt med pikken, så tænker de mageligt med hovedet?


Hvis du er ung og har den overbevisning, at du "kender sandheden" eller har den hellige ånd i dig, så ligner du mig for en del år tilbage. En god øvelse er da at genlæse, hvad du har skrevet. Det giver jeg dig hermed muligheden for. Når du skriver ovenstående for eksempel, er det så talt i Ånden?

Citat:
Jeg synes, at i undervurderer os, som er yngre end jer selv. Sophie Scholl minder på den måde om mig, Jesus og Buddha, som alle var/er under halvtreds års alderen.


Den kategori hører jeg også til. Og det i den grad. Der går mange år, før jeg fylder halvtreds.

Citat:
Biblen, NT - Mattæus (Jesus profeti om de sidste dages trængsler): "Hvor ådslet er, dér vil gribbene flokkes." Folks krigeriske kamp imod hinanden fortærer jer til, i brænder ud.


Det ord, du her nævner, handler sandsynligvis om år 70, hvor romerne ødelagde Jerusalem og Templet. Hermed var en gammel æra slut og en ny indviet.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#29786 - 01/05/2020 18:13 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Jeg har (afligevel) sat mig til at læse - Imitation of Christ:

https://ccel.org/ccel/kempis/imitation/imitation.ONE.1.html

Og det første problem synes at være mit manglende kendskab til bibelen - nye testamente - har ikke læst "den" fra start til slut, så...er det et problem? Husk desuden på, at jeg er "tidligere" Vandrer mod Lyset tilhænger...det kunne måske godt vanskeliggøre læsningen/forståelsen...

Hvordan skal vi læse denne bog sammen...som elev (mig) og lærer (dig)? Venner? Må jeg sidde og drikke mens vi læser den


Jeg er SÅ frisk på at læse den sammen med dig. Du siger, at du mangler at læse det Nye Testamente. Den kan vi da også godt læse, hvis du vil. Så har vi følgende tre (hvis du vil):

Det Nye Testamente
Kristi Efterfølgelse
Den Evige Filosofi

Har du lyst, så opretter jeg en tråd. Hvilken en skal vi læse først?

Citat:
Har du beskæftiget dig med Krishna bevægelsen? Det kunne være fantastisk at lave en hjemmeside som alle ville henvise til...ikke fordi jeg/vi ville blive berømte, men fordi alle så ville være på bølgelængde


I sin tid kiggede jeg ganske kort på det. Vi er nok helt tilbage i 2004. Jeg var interesseret i hinduismen og dens varianter - og det er jeg faktisk blevet igen!

Din hjemmeside ser fin ud. Den er i sin begyndende fase, korrekt?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#29788 - 01/05/2020 18:57 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym (Tikka?).
Så du mener, at når Paulus skriver: "ligesom jeg selv er kendt fuldt ud", så skal det forstås som: kendt af Gud.

Og du indvender selv, at alle er "kendt af Gud".

Jeg kan ikke se, det giver mening.

Og til Gerth:
Du peger på betydningen: Selverkendelse.

Ja, det er jo bestemt også en mulighed, men foreløbig ser det ud, som om der er stor forvirring og usikkerhed.

Og Hanskrist, der vil give mig tæsk og skriver side op og side ned om Paulus er nu lige pludselig tavs blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29789 - 01/05/2020 19:32 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Nej jeg har givet mit svar på det du/I der drøfter Arne -

Det indlæg hvor jeg sammenstiller Paulus og Jungiansk Psykologi

-0-0-0-0-0-

Jeg vil anbefale alle at læse det her indlæg, give det en chance, bruge tid på det. Det være Arne, Tikka, Gerth, Thomas og ja selv Simon.

Det er så principielt vigtigt og vi vil virkelig rykke os her på stedet om det blev forstået. Ingen ville kunne læse og forstå det indlæg uden at det igangsætter nogle vidunderlige HEALINGS PROCESSER, ingen af jer vil undgå dette indlægs HEALING POWER. Det er en kendt sag at religiøse tekster der læses og forstås kan medføre pludselige helbredelser.


-0-0-0-0-

I Rom 8 forklarer Paulus at Gud kender os og vores behov (dybeste anliggende her i livet) bedre end vi selv gør hvorfor det er vigtigt at vi overlader til Gud at bede i os, at vi lader Ånden (Guds Ånd) bede og arbejde i os (1)*, frem for at lade munden plapre, løbe. Da vil Guds Ånd åbenbare KRISTUS HEMMELIGHEDEN, hvem vi mennesker er i og med Gud fra tidernes morgen. Mennesket i Gud og mennesket med Gud, i naturens have med adgang til livets træ i midten = i center = cor = HJERTET.

Igen Jung forlanger det samme:

the conscious ego must surrender to a higher force, the Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche).

Jung forlangte eller havde som metode at vi skulle gå i proces med det ubevidste, hvor Gud os Selv er at finde.

The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.

Stevens postulates that the two million-year-old Self lives within the dark subterranean labyrinth of the psyche. He reveals how dreams illuminate the blackness of the primeval underworld, allowing us to discover the ageless Self in this prehistoric archetypal world.

an important and timely reflection on how we must befriend the two million-year-old within and put this ancient collective wisdom into action to save ourselves, our entire human family, and our earth. We need to realize that the two million-year-old Self will continue to survive only if we survive.


-0-0-0-0-0-0-

(1)*:

Vi ser det samme i 1 Kor 2 også her er det Ånden, Guds Ånd, der gør arbejdet for os og åbenbarer hvem vi mennesker er i og med Gud = KRISTUS HEMMELIGHEDEN = mennesket i og med og ved Gud.

Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.


1 Kor 2:

Citat:
Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. Men som der står skrevet:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.


-0-0-0-0-0-

Både Paulus og Jung hævder at vi mennesker ikke umiddelbart kender os selv, ved hvem vi selv er, men Gud kender os, vi er kendt af Gud, og Guds Ånd vil åbenbarer KRISTUS HEMMELIGHEDEN hvem vi mennesker er fra tidernes morgen i og med og ved Gud (før syndefaldet, før mythos og logos tvillingerne gik hver til sit, se (2)*) og Jung siger at ubevidste Gud Selvet gemmer på vores potentialer og hvem vi er i vores essens. The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.


(2)*:


Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).

Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);

- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29790 - 01/05/2020 19:35 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Indsendt af: Gerth
Anonym: "Man kan godt elske mennesket, men hade dets gerning."

Nej!

Biblen, NT - Paulus´ Brev til Efeserne (Kapitel 4): "Vold ikke Guds hellige ånd sorg, den, som I blev beseglet med indtil forløsningens dag. Al forbitrelse og hidsighed og vrede og råb og spot skal ligge jer fjernt, ja, al ondskab; men vær gode mod hinanden, vær barmhjertige og tilgiv hinanden, ligesom Gud har tilgivet jer i Kristus."

Apostlen Paulus Kolossenserbrevet: "Gud besluttede at lade hele fylden bo i Ham (Jesus) og ved Ham at forlige alt med sig, hvad enten det er på jorden eller i himmelen, idet han stiftede fred ved blodet på hans kors."

Vis nåde. Had er det modsatte af kærlighed. Had er had. Hader du fordømmende noget, er det stadig i dig selv, at dette onde er ligesom en psykisk sygdom, hvor du senere ubevidst bliver selvdestruktiv og/eller, at du afreagerer aggressivt ødelæggende mod nogen. Når i skændes imod hinanden, så er ingen af jer fornuftige. Sådan er det med had, hvor folk mister forstanden.


Når i skændes imod hinanden, så er ingen af jer fornuftige. Sådan er det med had, hvor folk mister forstanden.

Man skal ikke skændes!

Hvis man hader noget … tager afstand fra en andens eksempelvis løgn og utugt betyder det ikke, man ikke kan elske sin næste som sigselv og hjælpe denne på forskellig vis …

... og så skal man jo altid huske man selv er en synder – ikke er fejlfri - også selv om man står ren for gud i kraft af Jesu blod som kristen.


Jesus fordømte ikke kvinden i beretningen om kvinden der gribes i utugt - MEN han sagde:

Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.

Citat:
Men Jesus gik ud til Oliebjerget. Ved daggry var han atter på tempelpladsen; hele folket kom hen til ham, og han satte sig ned og underviste dem. Men så kommer de skriftkloge og farisæerne med en kvinde, der var grebet i ægteskabsbrud; de stiller hende foran ham og siger til ham: »Mester, denne kvinde er grebet på fersk gerning i ægteskabsbrud, og i loven har Moses påbudt os at stene den slags kvinder; hvad siger du?« Det sagde de for at sætte ham på prøve, så de kunne anklage ham. Men Jesus bøjede sig ned og gav sig til at skrive på jorden med fingeren. Da de blev ved med at spørge ham, rettede han sig op og sagde til dem: »Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.« Og han bøjede sig igen ned og skrev på jorden. Da de hørte det, gik de væk, én efter én, de ældste først, og Jesus blev alene tilbage med kvinden, som stod foran ham.
Jesus rettede sig op og sagde til hende: »Kvinde, hvor blev de af? Var der ingen, der fordømte dig?« Hun svarede: »Nej, Herre, ingen.« Så sagde Jesus: »Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/8
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 24 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nyheder fra Religion.dk