annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 429 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 21 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29571 - 14/04/2020 17:40 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Egentlig synes jeg ikke, det er umagen værd at svare dig, men dit angreb på ateisme frister mig.
Jeg har en hel del forståelse for, at mennesker dropper "idéen om en gud", der bliver gjort til en faderskikkelse - i patriarkalske samfund modsat matriarkalske samfund, hvor guden ofte er af hunkøn - som er almægtig og god men alligevel tillader "det onde" - defineret af os mennesker: teodicé-problemet.
Dertil kommer præsteskabernes enorme synderegister.

Men at ateister ignorerer, at vi mennesker ikke forstår, "hvor verden kommer fra", det forekommer mig at være ret så primitivt - eller måske selvbedrag.

Jeg har forståelse for at mennesker vender sig mod religioner og deres dogmer i deres længsel efter "det højeste".

Jeg har også megen forståelse for, at mennesker - også jeg - vender ryggen til din form for kristendom, for du giver den jo ikke en chance, så svulstigt og intetsigende, som du - i mine - og åbenbart også andres - øjne - udtrykker dig.

Dertil kommer din - i mine øjne - mildt sagt arrogante opførsel, som har medført, at jeg læser eller skimmer dine indlæg med et gran salt - ja faktisk ofte - som her - med rigtig meget salt blinker

Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29572 - 14/04/2020 20:19 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Du kan sgu da hverken læse eller forstå mig eller Paulus eller ortodoks kristendom. Hvordan pokker skal du så være kvalificeret til at sige at jeg, at Paulus, er svulstige og intetsigende. Du kan ikke engang læse os med forståelse, så klap da i mand med en anmeldelse og vurdering noget du ikke forstår. Jeg ville sgu da aldrig gøre mig klog på noget jeg ikke har evnerne eller viljen til at forstå og få lidt indsigt og forståelse af.

Du har aldrig vist du kan. Og var det ond vilje, er det værst for dig selv at du ikke kan læse Paulus eller HansKrist og fx Tillich og tusindvis af andre dygtige teologer.


Citat:
Men at ateister ignorerer, at vi mennesker ikke forstår, "hvor verden kommer fra", det forekommer mig at være ret så primitivt - eller måske selvbedrag.


Jeg forstår ikke hvad det er du prøver at sige i citatet ovenfor.

Hvor verden kommer fra er fløjtende ligegyldigt såvidt menneskets religiøse spirituelle liv, som handler alene om helbredelse (selvkærlighed og næstekærlighed) og at vores i forvejen livlige psykiske sjælelige liv kan igennem et spirituelt engagement mangedoble dets kræfter og energier, såvel som gejst/spirit humør og gåpåmod. Du forbinder naivt det religiøse spirituelle med noget astrofyisk, det behøver slet ikke nogen astrofysisk videnskabelig forståelse, det er irrelevant, som evolutionsbiologien er irrelevant.

Det religiøse spirituelle har altid drejet sig om de muligheder mennesket har gennem en nær relation til Gud og det guddommelige, gennem at Guds Ånd er funktion af menneskets ånd. Mennesket har et så komplekst åndeligt liv at en skelnen mellem menneskets ånd og Guds Ånd, som mellem menneskets vilje og Guds vilje, vil ethvert menneske formå at magte, denne nødvendige skelnen for at komme i en åndelig, eller spirituel, proces og udvikling.

Det er ikke så svært, men du Arne, og ja bibelfundamentalisterne, I gør det hele så idiotisk og så dumt. I har ingen SPIRITUEL INTELLIGENS, som man ved eksisterer som nu en af Howard Gardners de 9 intelligenser. Så den er blevet anerkendt efter de syv første fundne menneskelige intelligenser.

Men du afviser alt, fandeme ALT, Arne, mennesket kan intet, INTET. Men det er direkte usandt, og idag kan forskningen bevise at dine påstande om at mennesket ikke har et erfaringsrigt spirituelt liv er usandt. Det har mennesket, og det er ikke falsk som du og Tikka påstår (som når han/hun kalder det hele hjernespind) det hviler ovenikøbet på et rigt neurovidenskabelig grundlag. Man kan direkte bevise at mennesket har et komplekst åndeligt liv forbundet med det sjælelige og ja endda det fysiske legemlige, også derfor alle helbredelserne, der har haft sit udgangspunkt i det spirituelle åndelige der har rødder ned i vores sjælelige psykiske liv og her medfører gennem følelser at vores biologi ændrer sig. Lægevidenskab kan observere disse forhold, og er begyndt at forstå nogle af de bagvedliggende åndelige spirituelle dynamikker der påvirker os stærkt ind i det psykisk sjælelige og her gennem følelser bliver til fysiologiske biologiske forandringer og helbredelser gerne, alt efter om arketypen Gud har været med i det. Nemlig vigtigt er det at det er en central akt, og vores center er med, hvilket Gud er garant for, om man har Gud sig selv, HJERTET, med i det, og det ikke er det pjat I to altid omgør det religiøse spirituelle til, hvor I flygter ud af liv og eksistens og op i noget kun tænkt troet og forestillinger, noget mentalt kun.

På den måde kan I snakke herfra til evigheden uden nogensinde at forstå hvad pokker det dog drejer sig om. Det drejer sig om os i liv og eksistens, det har ikke at gøre med spekulation folkens, drop det og få jer et liv, også med et spirituelt religiøst engagement.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29573 - 14/04/2020 23:04 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


Man har længe vidst og ved hjernescanning kunne påvise aktivet i hjernen ved religiøs udøvelse.

Man bliver stillet en opgave samtidig med scanningen. Eksempelvis bøn.

Det spøjse er, at det ikke behøver være en bestemt gud, men blot den/det billede den pågældende som bliver scannet forestiller sig gud – Dog er der en forskel på en hverdagskristen og en troende ung indre missions udslag i scanningen efter deres bøn


” … vores evne til at indleve os i fantasier ...”
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-sker-der-i-hjernen-naar-man-tror-paa-gud

Og

”Fader Vor, du som er i hjernen
Har Gud sin egen plads i den menneskelige hjerne? Med en hjernescanner undersøger en ph.d.-studerende i religion, hvad der sker i hovedet på indremissionske unge, når de beder til Gud. ...”
https://www.information.dk/2007/07/fader-hjernen

Så jo, troen kommer af det som høres …

… og jo mindre kritisk hjernen er overfor udefra kommende information, jo større opleves samhørigheden med eksempelvis gud som virkeligt
Top Svar Citer
#29574 - 15/04/2020 02:34 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Jeg kender godt de der undersøgelser, men det er hjernespind der bliver undersøgt og bestemt ikke hvad jeg snakker om når jeg henviser til neurovidenskab,,, det er fuldstændig absurd måde videnskab og neurovidenskab griber tingene an på indimellem,

At undersøge indre misdionske og ja muslimske religiøse fantaster, er at undersøge religiøs hysteri, men det er ikke hvad jeg taler om eller hvad Tillich og Jung betragter som værende tegn på ægte religiøs spiritualitet

Og iøvrigt er hjerte og krop mindst ligeså vigtig hvis det skal gi mening når det er de spirituelle religiøse forhold der undersøges, da det selvfølgelig ikke er hjernespinds gøjl vi taler om som nogen primitive neurovidenskabsfolk griber tingene an på

Når jeg taler om neurovidenskab er det hele mennesket, hjertet, og ja hele legemet, alle organer, for det religiøse spirituelle er altså ikke fis i en hornlygte, var det dette, ville ingen helbredelser kunne indfinde sig såvel som ingen ville kunne erfare en omvendelse

Men det kræver jo neurovidenskabs forskere der magter at forstå tingene

Mentalitet og så liv og eksistens er to forskellige ting,,,

Og "Gud er død kulturradikalisme ateismen" der nu har hersket i ca 200 år gør selvfølgelig at mange videnskabsfolk ikke ved hvad der er tale om og hvordan man skal gribe tingene an for overhovedet at det er tegn på at nu undersøge vi på det religiøse spirituelle, ,

Der er ikke tale om at man tror og tænke og forestille, trosforestille, sig det ene og andet, dette er fuldstændig irrelevant som astrofysiske forklaringer på universets opståen,,, og som evolutionsteorien,,,, det er i den grad skudt ved siden af det religiøse spirituelle der ikke er beskæftiget med sådan noget ligegyldigt, men med hvad der sker når vi mennesker lever og er mest livlige,,,

Det er det livlige og forelskede og ekstatiske begejstrede menneske i dets former for henrykkelser hvor da især hjertet og vores lunger, åndedræt ændres og dermed hele vores biologi,,,

Overtro interesserer mig ikke, og neurovidenskabsfolks målinger på overtro fortæller ikke noget andet end hjernespind finder sted, men uinteressant, fordi dette ikke har noget at gøre med ægte spiritualitet som vi møder det fx hos Paulus og ja Jesus,,, gøjl og humbug og fis i en hornlygt ville de sige

Nej vi skal være her ifølge Luther når vi vil forstå den urkristne paulinske spiritualitet:

Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


Tag narkomanen der er ved at død, eller den kriminelle der er stofmisbruger, undersøg disse grundigt på alle måder også neurovidenskabeligt, undersøg fx et større antal og send dem på et spirituelt rehabiliterings forløb, og de der bliver vakt og får et nyt liv gennem at 1): Gud er født i dem nu og de har 2) fået en ny menneskelig fødsel i Gud også ---- måske kun dette sker for 20 - 30% af deltagerne,,, og sammenlign så når der er gået et år, de der 20 - 30% med de der har forsat deres syndige løbebane

Det er sgu noget der batter, for her er liv og eksistens når det er mest intenst og spirituelt,,

Kontrolforsøget kunne så være et ikke religiøst spirituelt opbygget rehabiliteringsforløb, men noget fuldstændigt neutralt såvidt enhver for for spirituel praksis,,, skulle der så være her 10% der lykkes med et nyt liv så sammenlign disse med de 20 - 30% fra det spirituelle rehabiliteringsforløb efter et år

Det ville fandeme være interessant

Og nu er vi der hvor Jesus og Paulus stod og gik og levede,,,, liv og eksistens og ikke indre missionske bibelkonkordantiske overtros praksis som Jesus og Paulus kun ville have foragt til overs for, da det er mentalt hysteri

Det religiøse spirituelle er hvordan vi står og ja går og ja trækker vejret og sover og elsker og arbejder i livet, i vores eksistens, det omfatter hele det levende menneske, og hvad det kan finde på af muligheder der bliver realiseret i kraft af Gud

Tiden er kommet til at vi forlader vores vildfarelser på området og begynder at forstå det som Paulus, Luther og Jung og Tillich, for at nævne nogle der forstod det religiøse spirituelle meget dybt og det dur bare ikke med dig Tikka og Arne og Simon, I magter simpelthen ikke at forstå hvad det religiøse spirituelle dækker over, og ja I er ateister af værste skuffe alle tre og I kløjs rundt i det, og det er skræmmende fordummende hvad I disker op med

Arne har en flig af noget, men da han er forlegen og genert tør han ikke stå ved det alligevel og det er endt i negativitet og ingenting, pseudo
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29575 - 15/04/2020 05:12 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret


Overfor den forstyrrede personage får du ikke et ben til jorden. Fyren ved alt og har studeret alt, hvad der er værd at vide noget om og de som er uenige ved intet.
Tossen er ikke værd at spilde sit krudt på, for ham handler det kun om at demonstrere sin 'overlegenhed' med alt vedrørende kristendom, filosofi og videnskab.
Desværre, for starutten, det eneste han får lagt for dagen, er sin uvidenhed og uredelighed.
Dette er ikke for at afholde dig eller andre fra at forsøge at kommunikere med tåben, men vær beredt på at få en skidtspand hældt i hovedet.

LB
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 21 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk