annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4742007
Et andet syn 1195283
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 968200
Jesu ord 831411
Spirituel omsorg 782333
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Gerth 62 gæster og 23 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 18 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29515 - 06/04/2020 15:19 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: Gerth]
Jørgen Primdahl Offline
godt igang
Registeret: 09/06/2015
Hej Gerth, nu var Jesus ikke kun en profet, han var Guds søn, det er noget ganske andet, Den traditionelle oversættelse af det hebraiske ord nefesh og det græske ord psyche. Når man undersøger hvordan disse ord bruges i Bibelen, bliver det tydeligt at de slet og ret henviser til (1) personer, (2) dyr eller (3) det liv som en person eller et dyr har. (1Mo 1:20; 2:7; 4Mo 31:28; 1Pe 3:20; også fodnoter) I modsætning til hvordan ordet “sjæl” bruges i mange religiøse sammenhænge, viser Bibelen at både nefesh og psyche i forbindelse med jordiske skabninger henviser til noget der er materielt, håndgribeligt, synligt og dødeligt. I denne oversættelse er det hebraiske og det græske ord oftest gengivet med ord som “liv”, “skabning”, “person”, “alt i mig” eller ganske enkelt som et personligt stedord (for eksempel “jeg” i stedet for “min sjæl”), alt efter hvad de betyder i den aktuelle sammenhæng. I mange tilfælde er der en fodnote som indeholder den alternative gengivelse “sjæl”. Når ordet “sjæl” bruges, enten i hovedteksten eller i fodnoter, skal det forstås ud fra den ovenstående forklaring. Når der siges at man gør noget af hele sin sjæl, betyder det at man gør noget med alt hvad man har i sig, helhjertet, helt og fuldt. (5Mo 6:5; Mt 22:37) I nogle sammenhænge bruges nefesh og psyche om en levende skabnings længsler, ønsker eller appetit. Ordene kan også henvise til en død person eller et lig. – 4Mo 6:6; Ord 23:2; Esa 56:11; Hag 2:13.
Top Svar Citer
#29516 - 06/04/2020 15:26 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: Gerth]
Jørgen Primdahl Offline
godt igang
Registeret: 09/06/2015
Hej Gerth, har du mulighed for at skrive hvor i Biblen dine sitater står, så er det nemmere at sammenholde teksten.
Top Svar Citer
#29522 - 07/04/2020 04:58 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: Hanskrist]
Gerth Online   content
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Hans K: " Men Gerth er Gerth der er Gerth, det kan man ikke tá fra dig, som man kan med visse andre personer der ikke tør være sig selv dem de er."

Tak! Hende den førnævnte fremmede person sagde også noget lignende om mig: " Jeg synes, det er modigt, at du offentligt skriver dine tekster i Facebook og på trosfrihed forummet. Der er jo for dig sådan en sårbarhed, hvor folk kan reagere på det med kritik." Øh, Et aspekt ved kærlighed i livet handler blandt andet om en åbenhed til en, nogen og/eller folket. Alligevel oplever jeg i min alenetid nu som en metaforisk guddommelig bjergoplevelse i mig selv, at jeg bliver åndeligt styrket mere og mere med tiden om mit kald til projekt OPLYSTHED´s spirituelle arbejde, der begynder lige efter Corona krisens nedlukning af det kulturelt sociale Danmark med mere.

Jeg ser til højre nyheden, at Hans K har deltaget i tråden ´Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed´. Jeg fornemmer, at der garanteret i denne tråd er noget relevant der om mit kald i sammenhæng med i min tråd mit seneste emne ´verdens lys´ også som mit seneste svar til Jørgen P om ordet - håb. Mit emne handler om min opfyldelse af glædebudskabet i Biblens NT og Helligåndens rolle i dette. Jeg citerede Biblen, (NT - Lukasevangeliet 4, 16-30) hvor Jesus blandt andet om Esajas bog sagde: " I dag er det skriftord, som lød i jeres ører, gået i opfyldelse." I tråden ´Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed´ citerede Tikka Hans K´s ord, der er: " Og da vi er i en jødisk kontekst om noget med Jesus der har en meget vovet modig italesættelse sig selv ud fra skrifterne, refereres der jo til disse." Tikka svarede til ham:" Det er jo logik, det er GT, denne Jesus oplæser og citerer fra i synagogen og blandt disciplene. Det kan man jo læse i NT – som der jo gøres en del ud af, for at bevidne han var guds søn, der opfyldte profetierne."
#29524 - 07/04/2020 08:10 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: Jørgen Primdahl]
Gerth Online   content
godt igang
Jørgen: " Men et håb der er gået i opfyldelse, er ikke et håb, for når man ser noget man har håbet på, bliver man så ved med at håbe på det? Vi håber dog på noget vi endnu ikke ser, og derfor bliver vi ved med at vente på det, ivrigt og med udholdenhed."

Jeg henviser til mit forrige svar til dig her i denne tråd på side seks om det med Jesus, som opfyldte en profeti. Hvad tror du, at nogen/mange følte, da de mødte ham som et levende eksempel på det håb? De fik sig vel enten en ny eller fornyet tro på et håb, da de så ham og/eller hans mirakler? Måske flere blev stærkere i deres tro på grund af det, hvilket betød meget mere håb i dem? Ligesom da han sagde: " Omvend jer for himmeriget er nær." Kald ham sådan for et lys i mørket. Han udtrykte synligt Helligånden, der blandt andet handler om frelsen som et håb. Og hvad så med de religiøse mennesker idag, som påstår en profeti om en nær fremtid vedrørende ´Menneskesønnens herlighed´ og for menneskeheden ´åndsudgydelsen´ som en synlig begivenhed i verden, hvor den slags håb kommer, der jo ikke forsvinder igen med det samme på dette tidspunkt? En persons forvandling til det gode med Helligånden sker ikke på kun en dag, hvor håbet i vedkommende hjælper igennem denne proces. Håb handler derfor ikke altid kun om bedre tider i fremtiden som en opfyldelse men også om en accept af den nuværende tilstands vilkår, der så forhåbentligt sker som et eller andet godt senere. Kender du ordsproget? " Hvor der er liv, er der håb." Som et levende vidnesbyrd på den guddommelige sandhed med Helligåndens kraft, hjælper jeg gerne folk med, at i fortsat klarer jer igennem livets prøvelser og udfordringer med især tro, håb og kærlighed. I nutiden minder jeg jer stadig om dette og fremover. Jeg ved med mine åbenbaringer som en indvielse, at der er håb, hvilket jeg deler med folket om Helligåndens betydning. Jeg accepterer nuet, fordi der er en mening med livet og derfor må jeg klare det så godt som muligt. Der er med Helligånden noget skæbnebestemt ved mit liv, hvor der derfor er håb i det. Jeg kan elske i både med og modgang, fordi Himmeriget er nu og her.
#29525 - 07/04/2020 09:28 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: Gerth]
Gerth Online   content
godt igang
P.s. - Læs min forrige kommentar her til Jørgen P.

Min fortolkning af Biblen er om den: Når folk så Jesus, var det altså netop ikke hans intention, at de skulle miste håbet. Istedet kom han som en bekræftelse på denne forventning.
Side 7 af 18 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 17 18 >

Seneste indlæg
glad Eid
af somo
25/05/2020 23:24
Vi læser det Nye Testamente
af ABC
25/05/2020 18:02
Kristnes Gudsliv - Åndsliv og SPIRITUALITET
af Hanskrist
25/05/2020 18:01
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Arne Thomsen
25/05/2020 13:23
Så er der linet op...
af ABC
25/05/2020 12:55
Nyheder fra DR
Danske læger stopper forsøg med malari..
25/05/2020 21:26
Teknikudvalg sætter fagfolk til at efte..
25/05/2020 21:13
Danmark har brug for 200 milliarder kron..
25/05/2020 21:05
LÆS SVARENE om hjemmearbejde efter coro..
25/05/2020 20:40
Top 10: Her er de største ansøgere til..
25/05/2020 20:26
Nyheder fra Religion.dk
Naiha Khiljee: Velgørenhed skal være b..
20/05/2020 06:08
Halal smelter sammen med bæredygtighed
19/05/2020 06:22
10 ting “Unorthodox” lærer os om ha..
18/05/2020 06:26
Knud Romer: Jeg har mistet mit kongerige..
15/05/2020 05:54
Serie: Hvordan forstår religiøse leder..
15/05/2020 05:51