annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 13 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29508 - 05/04/2020 14:27 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Dyr er også sjælelige væsner Gerth!

Det psykisk sjælelige må vi dele for en stor dels vedkommende med dyrene.

Ikke at vi ikke også adskiller os fra dyrene på flere punkter og at dette medfører at vi har et forskelligt fra dyrene mere komplekst sjæleliv og især højere former hvor selvbevidsthed går ind og udvikler på os som levende psykiske sjælelige biologiske væsner, men desværre også med muligheder for et mere perverteret ondt og sygt psykisk sjæleligt liv. Dyr fejler ikke i den grad mennesker kan fejle og gå galt i byen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29510 - 05/04/2020 23:34 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du vrøvler og taler som du har forstand til Gerth, men det er bare ikke nok i den her sag,,,,

Jeg talte ikke om personlighed, jeg talte om hvorvidt dyr har det psykisk sjælelige bevidsthedsmæssige og det siger alle der har seriøst fagligt været beskæftiget hermed at det må vi dele for en stor del med dyrene,

Hvis du iøvrigt læste hvad jeg skrev ville du ikke kunne svare som du gjorde,

Du kan ikke projicere hvad der gælder for os mennesker over i dyrene, men det psykisk sjælelige bevidsthedsmæssige dyrene har, har vi mennesker dog også i rigt mål fået, og iøvrigt nedstammer vi fra dyr, men det var du måske ikke klar over? Har du hørt om vores arvemasse og kender du til hjernens anatomi, og hvorfor tror du at medicinske forsøg og eksperimenter foregår ofte i første omgang på mus rotter grise og aber og derefter undersøger man om det samme ikke skulle gælde os mennesker hvilket det ofte viser sig at gøre.

Det er ikke nok at kunne sætte ord sammen og så lystigt fantasifuldt vidtløftig aflevere en laaang smøre gang på gang, indimellem må man også have en begrebsafklarende analyse man bagefter respekterer når man redegøre for sammenhænge,,,

Iøvrigt er det et forfærdeligt vrøvlet svar, som slet ikke forholder sig til hvad jeg skrev, men alene er beskæftiget med hvad du tillægger mig af dit eget stof, det dur altså ikke,

Mærkeligt med dig Gerth, nogle gange er du nogenlunde præcis, klar og logisk tænkende og skrivende og andre gange tænker jeg på om du enten sjusker eller har sproglige vanskeligheder af en art, eller måske ikke de nødvendige forudsætninger til at beherske de temaer og emner og problemstillinger du kaster dig ud i,

Men Gerth er Gerth der er Gerth, det kan man ikke tá fra dig, som man kan med visse andre personer der ikke tør være sig selv dem de er,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29514 - 06/04/2020 15:07 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: ]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hej Gerth, har set dit indlæg, kommer tilbage til dig.
Top Svar Citer
#29515 - 06/04/2020 15:19 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: ]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hej Gerth, nu var Jesus ikke kun en profet, han var Guds søn, det er noget ganske andet, Den traditionelle oversættelse af det hebraiske ord nefesh og det græske ord psyche. Når man undersøger hvordan disse ord bruges i Bibelen, bliver det tydeligt at de slet og ret henviser til (1) personer, (2) dyr eller (3) det liv som en person eller et dyr har. (1Mo 1:20; 2:7; 4Mo 31:28; 1Pe 3:20; også fodnoter) I modsætning til hvordan ordet “sjæl” bruges i mange religiøse sammenhænge, viser Bibelen at både nefesh og psyche i forbindelse med jordiske skabninger henviser til noget der er materielt, håndgribeligt, synligt og dødeligt. I denne oversættelse er det hebraiske og det græske ord oftest gengivet med ord som “liv”, “skabning”, “person”, “alt i mig” eller ganske enkelt som et personligt stedord (for eksempel “jeg” i stedet for “min sjæl”), alt efter hvad de betyder i den aktuelle sammenhæng. I mange tilfælde er der en fodnote som indeholder den alternative gengivelse “sjæl”. Når ordet “sjæl” bruges, enten i hovedteksten eller i fodnoter, skal det forstås ud fra den ovenstående forklaring. Når der siges at man gør noget af hele sin sjæl, betyder det at man gør noget med alt hvad man har i sig, helhjertet, helt og fuldt. (5Mo 6:5; Mt 22:37) I nogle sammenhænge bruges nefesh og psyche om en levende skabnings længsler, ønsker eller appetit. Ordene kan også henvise til en død person eller et lig. – 4Mo 6:6; Ord 23:2; Esa 56:11; Hag 2:13.
Top Svar Citer
#29516 - 06/04/2020 15:26 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: ]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hej Gerth, har du mulighed for at skrive hvor i Biblen dine sitater står, så er det nemmere at sammenholde teksten.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 13 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk