Tror du på, at du har en Sjæl?

Indsendt af: Anonym

Tror du på, at du har en Sjæl? - 04/06/2014 16:25

Mit spørgsmål kommer naturligt (for mig) efter et helt formidabelt kursus i sjæl og ånd i den forløbne week-end. ...

Hvis du tror på, at du har en Sjæl - kunne det naturlige spørgsmål måske være:

Hvad tror du, Sjælen vil med dig - og hvordan giver den sig til kende i dit liv?

Hvad er vigtigst: Krop eller Sjæl - eller er de ligeværdige?

Foreløbige spørgsmål, som måske kunne inspirere andre - som de har inspireret mig. smiler

Glædelig pinse - lige straks - ønskes alle på debatten. smiler

m.v.h.
Zenia
Indsendt af: Michael

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 05/06/2014 02:09

Hej Zenia.

Hvis man spørger om man har en sjæl og hvad sjælen vil med én, så skaber man afstand. Afstand mellem det, som man kalder sin sjæl og én selv.

Nej Zenia, du HAR ikke en sjæl. Du ER en sjæl.

Se dig omkring. Der er levende sjæle allevegne.

Se den lille frække gråspurv som kigger på dig. Se katten, som er på jagt efter gråspurven.

Se den lille dreng, som ensomt lusker hjem efter skolen hvor han er blevet moppet.

Der er ingen grund til at tro eller ikke tro. Der er levende sjæle allevegne omkring dig.

Og du er selv en af dem. smiler

Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 05/06/2014 09:54

Kære Zenia,

Først et smukt vers fra salmernes bog:

Som hjorten skriger
ved det udtørrede vandløb,
sådan skriger min sjæl
efter dig, Gud.
(Salmernes bog 42, 2)


Og så et skriftsted der vidner om Jesu skelnen mellem sjæl og legeme:

"Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede. Sælges ikke to spurve for en skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres fader er med den. Men på jer er selv alle hovedhår talt. Frygt derfor ikke, I er mere værd end mange spurve."
(Matthæus 10, 28-31)


Så ja, jeg tror på, at vi har en sjæl!

God dag til dig, kære Zenia smiler
T.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 05/06/2014 14:38

Tak til Michael og til Thomas for svar her. ...

Først til Michael - ja, jeg er også dér, hvor jeg oplever alt levende som i besiddelse af et sjælepotentiale. ...

Har man stået overfor en afdød, kan man jo ikke undgå at mærke, at Sjælen har forladt det. ...

Min forståelse er imidlertid, at rigtig mange af os nulevende ikke er i fuld balance med vor Sjæl, og det - som den ville kunne bibringe vort liv, hvis vi "lukkede" op for mere sjælspotentiale. ...

Jeg tror på, at fra livets start var der balance mellem krop og sjæl, men mange forskellige faktorer i løbet af livet - og måske oftest det, som man når til qua opdragelse, oplevelser m.m. giver os en følelse af aldrig helt at kunne slå til, og det fjerner en del af Sjælens virke i os, således at vi står med følelsen af, at der mangler noget på et eller andet område. ...

Energimæssigt er alt i universet svingende i frekvenser. Kroppen er lavere-svingende, mens Sjælens langt lettere og højere svingende frekvenser kunne gøre SÅ meget godt for mange af os, hvis vi gav den lov?

Kære Thomas:

Hvis du læser ovenstående med interesse, har jeg lyst til for dit vedkommende at tilføje en yderligere gevinst, som Sjælens forøgede indflydelse kan bevirke i vore liv:

En grounded-hed, som giver en øget forståelse for, hvilke virkemåder, man bedre kan "trænge igennem med", når man har så meget på sinde, som du har. ...

Det handler vel egentlig om, at vi alle er forskellige, men ingen af os kan undværes?

Men det handler vel i lige så høj grad om at få lov at være det hele menneske, man er, uden at "rende panden alt for meget imod" i forhold til sine medmennesker. ...

Glædelig Pinse
Zenia
Indsendt af: Simon

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 07/06/2014 01:49

Måske digtet her vil appellere til netop din livsanskuelse Zenia. Det er skabt af en mand i tid, hvor viden om naturen i som udenfor mennesket for alvor begyndte at true et overnaturligt menneskesyn religioner længe havde genereret, og hvor poesi længe havde været brugt til sentimental agitation af netop naturen som det guddommelige skaberværk - mennesket aldrig ville kunne forstå, og helt i tråd med også Arnes view. Almindeligvis søgte folk dog at skabe sig en levefod inde i eller tæt på byerne, kun få som Thoreau søgte at slå rødder i naturen, fjernt fra byerne, måske i en form for antagonisme, sameksistens er jo heller ikke altid noget kønt syn, og der kan være god grund til flugt og ønsker om en bedre selvforståelse på et praktisk livsgrundlag. Uanset er mange digte i Walden (hvorfra dette kommer) smukke og indtagende beskrivelser af oplevelser, hvor netop idéen om ”sjælen” figurerer en del:

Men say they know many things;
but lo! they have taken wings, -
the arts and sciences,
and a thousand appliances;
the wind that blows
is all that any body knows.

- Theoreau.

Mvh
Simon
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 07/06/2014 09:21

God-smuk-morgen Simon:

Tak for denne her ... og vil du tro, at den får mig til at tænke på Helligånden. smiler

Glædelig pinse lige snart
Zenia
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 07/06/2014 11:53

Tak, Simon smiler

Citat:
Men say they know many things;
but lo! they have taken wings, -
the arts and sciences,
and a thousand appliances;
the wind that blows
is all that any body knows.

- Theoreau.


Dejligt digt! Mig minder det om ydmyghed.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 07/06/2014 14:08

En hyldest til forhjernen, til forstanden (begrebstænkningen, til filosofien og videnskaben).

Prolog:

Vi må aldrig lade sjælen (subcorticale fylogentiske forhold vi ontogenetisk råder over takket være vores fantastiske hjerne) undfly vores forhjernevirksomhed, vores forstandighed. For nemlig har vi forhjernen til at begribe det sjælelige (de subcorticale forhold), så vi undgår sjælens ubevidste himmelflugt (indholdsløs intensitet) og tågesnak uden nogen begrebsbestemmelse med inde over. At kunne autonomt i forhjernen, i forbindelse vores forhjernevirksomhed, forstanden, begribe det sjælelige (åndelige) er det samme som at formå at give det et udtryk, lade det komme til udtryk i vores liv, hvor vi på emergent vis formår at manifestere de sjælelige theonome lovmæssigheder og sandheder konkret i handling og form (således er vi i Kristus mere fysiske end fysiske, mere fysiske end vi almindeligvis forstår ved at være fysiske (noget enhver topatlet ved alt om, at når vi er i form, topform, er vi allermest fysisk levende tilstede i verden)). Et forsvar for at få begreb og krop på det sjælelige, gøre det konkret og præcist, som at kunne manifestere det i handling, i fysiske udtryk, fysisk udtrykke det. Og ja som Regin Prenter siger, uden kroppen ville vi ikke kunne handle og alle sjælelige eller åndelige forhold og sandheder ville være ligegyldige som potensløse hinsidige forhold uden relevans for os og vores liv.

Derfor en hyldest til forhjernen, til forstanden (begrebstænkningen, til filosofien og videnskaben).

Og en hyldest til en religionshistorisk enestående person aldrig set før eller siden, en mystiker der peger på at vores lovsang med forstanden skal stå over den med Ånden (som at han advarer imod blind tro). Albert Schweitzer påstår at Paulus religionshistorisk set er enestående i den sammenhæng, hvorfor han også kalder ham for tænkningens skytshelgen, denne på samme tid Åndens Apostel per se, som mystiker i en særklasse for sig, og ja, fald bare ned af stolen, denne Tænkningens Skytshelgen, den vestlige kulturs grundlægger.

Vi ved fra neurovidenskab at begrebstænkning (analytisk såvel som syntetisk) primært har hjemme eller fysisk sæde i forbindelse vores forhjernevirksomhed. Forhjernen symboliserer vores forstandighed, det særegne specifikke ved Homo Sapiens, vores evne til at tænke i videnskabelige begreber (1)*. Demens, som alzheimer demens og nedsatte cognitive evner som vi almindeligvis kan se det ved den aldrende hjerne er stærkt relateret til vores forhjerne (populært kaldet forstanden), dens organiske biologiske tilstand såvel som funktionsduelighed og kompleksitet.

(1)*:

Citat:
Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.




Personligt vil jeg advare imod vores egen Søren Kierkegaard (hans tåbelige ide om at noget kan være et paradoks som kors for tanken (Kierkegaard bliver aldrig voksen, en voksen mand i troen som Paulus taler om det; han forbliver stående udenfor ægte trosliv (mange intellektuelle i danmark siger at de grundet det religiøse må stå af overfor Kierkegaard, jeg siger i tråd med Hegels ånd/intention og ifølge Jungs ord, stik modsat, at det religiøse, eller den religiøse dimension fuldstændig mangler hos Kierkegaard, og at jeg modsat mange intellektuelle i danmark altså må sige fra overfor Kierkegaard fordi den religiøse dimension slet ikke eksisterer hos ham i tænkende moden mands form som Paulus forlanger det af os, når han forlanger at troen skal være tænkende og seende))). I stedet Kierkegaard vil jeg altså fremhæve Paulus, Hegel og Jung, såvel som Tillich, såvel som Andrew Newberg.




Indledning til at Hegel får ordet:

Det med blåt er Hegel's egen position (det Hegel blåstempler som repræsenterer) og det med rødt er den position han kritiserer. Så til en begyndelse vil de to farver indgå, indtil vi bliver sporet ind på Hegels pointer som hans egen position.


Hegel:

Citat:
At Sandheden alene har sin rette eksistensform i begrebet (hvad er det samme som at Sandhedens sande skikkelse er i videnskabeligheden).

Heroverfor står:

at Sandheden nemlig kun skal eksistere i det, eller måske snarere som det, som snart hedder anskuelse, snart umiddelbar viden om det absolutte, Religion, Væren - ikke i den guddommelige kærligheds centrum, men selve dette Centrums Væren - så kræves dermed samtidig det modsatte af begrebets form af den filosofiske fremstilling. Det absolutte skal ikke forstås, men føles og anskues, og det er ikke begrebet om det, men følelsen og anskuelsen af det, som skal føre Ordet, og som skal fremstilles.

den selvbevidste ånd er i sin position i nutiden, kommet ud over det substantielle liv, som den tidligere førte i tankens element. Den er kommet ud over denne umiddelbarhed i sin tro, ud over vishedens tilfredshed og sikkerhed, som var i bevidstheden om Åndens forsoning med Væsenet og dettes almene, indre og ydre virkelighed. Den (den selvbevidste ånd i vor nutid) er ikke blot gået ud over dette til det andet ekstrem, som er den substansløse refleksion over sig selv i sig selv, den er også gået herudover. Den har ikke blot mistet sit væsentlige liv; den er sig også dette tab og det endelige i sit indhold bevidst. Idet den vender sig fra svineæden, bekender og smæder sin usselhed, forlanger den nu ikke så meget en Viden af Filosofien om, hvad den selv er, som at få genoprettet sin substantialitet og sin virkeligheds indre værd gennem den. Over for dette behov skal den altså nu ikke så meget bryde substansens isolation og hæve den til selvbevidsthed, den skal ikke bringe den kaotiske bevidsthed tilbage til tankens orden og begrebets skelnen og vække en følelse for væsenet. Den skal ikke så meget give indsigt som opbyggelse. Det skønne, hellige, evige, religionen og kærligheden er den lokkemad, som skal vække appetitten. Det er ikke begrebet, men ekstasen, ikke sagens køligt fremadskridende nødvendighed, men den gærende begejstring, som skal bestemme holdningen og være ledetråden ved udbredelsen af substansen rigdom.

Og svarende til dette krav har vi de anstrengte bestræbelser, som med en næsten irriteret travlhed vil rive menneskene ud af deres nedsunkethed i det sanselige, i det jævne, i detaljerne for at løfte deres blik mod stjernene. Som om de stod ved det punkt, hvor de var ved helt at glemme det guddommelige for ligesom ormen helt at stille sig tilfreds med støv og vand. Tidligere havde de en himmel, som var udstyret med en omfattende rigdom på tanker og billeder. Altings betydning lå i den lysende tråd, som knyttede det til himmelen. I stedet for at dvæle ved det nærværende gled blikket langs denne tråd ud over det til det guddommelige væsen, op til et hinsides nærværende, hvis man kan bruge et sådant udtryk. Åndens øje måtte med tvang rettes mod det jordiske og holdes fast ved det. Og en lang tid har været nødvendig til at indarbejde den klarhed, som ellers kun det overjordiske havde, i den dumphed og forvirring, som herskede i opfattelsen af det dennesidige, og til at vække en opmærksom interesse for det nærværende som sådant, det, som nu blev kaldt for erfaring. Nu synes vi at have den modsatte elendighed, hvor sindet er så fast forankret i det jordiske, at der skal den samme kraft til for at hæve det derover. Anden siger sig at være så fattig, at den overhovedet kun synes at længes efter den fattige følelse af det guddommelige til sin vederkvægelse, som vanderen i sandørkenen efter en enkelt drik vand. Ved det, som Ånden nu nøjes med, kan man måle størrelsen af dens tab.

Den, som kun søger opbyggelse og længes efter denne ubestemte nydelse af dette ubestemte guddommelige, idet han hyller livets og tankens jordiske mangfoldighed i tåger, han kan selv se til, hvor han finder det. Han vil let finde midlerne til at foregøgle sig noget og gøre sig til af det. Men filosofien må vogte sig for at ville være opbyggelig.

Endnu mindre må denne nøjsomhed, som giver afkald på videnskaben, gøre krav på, at begejstringen og uklarheden skulle stå højere end videnskaben. Denne profetiske tale mener, at den sandelig forbliver i midtpunktet og i dyderne, den ser foragtelig på det præcise (Horos) og holder sig med hensigt fjernt begrebet og fra det nødvendige som udspringende af den refleksion, som kun har til huse i det endelige. Men lige som der er en tom bredde, således er der også en tom dybde; lige som der findes en udstrækning af substansen, som udgyder sig i en endelig mangfoldighed uden kraft til at holde denne sammen, således findes der også en indholdsløs intensitet, der, som blot kraft uden udbredelse, er det samme som overfladiskhed. Aandens kraft er kun så stor som dens virkning udadtil, og dens dybde er kun så dyb, som den har mod til at brede sig ud og miste sig selv i sin udbredelse. Og når denne begrebsløse, substantielle viden foregiver at have neddykket selvets særegenhed i det væsentlige og at filosofere sandt og helligt, så skjuler den for sig selv, at i stedet for at hengive sig til Gud, lader den snart indholdets tilfældighed råde i sig selv, og snart laden den sin egen vilkårlighed råde iindholdet, fordi den forsmår mådehold og bestemthed. Idet de overgiver sig til substansen ubændige gæren, tror de, at de er Guds egne, hvem han giver visdommen i søvnen, når de tilhyller selvbevidstheden og opgiver forstanden.



mange kærlige hilsner HansKrist

der med min pande eller autonome forhjernevirksomhed har formået at begribe de sjælelige åndelige, Hellig-Åndelige, evigt gyldige theonome sande forhold der gælder for os og vores liv, lidt som der fortælles om det i apostlenes gerninger,,, Tunger som af Ild, der fordelte sig og satte sig på hver
enkelt af dem eller som det lyder med Hegels ord:

denne umiddelbarhed i troen som vishedens tilfredshed og sikkerhed, der lå i bevidstheden om Åndens forsoning med Væsenet (Kristus) og dettes almene, indre og ydre virkelighed.

En hyldest til Åndens Apostel, HelligÅndens Apostel, over dem alle, Paulus, denne forhjernemonster, Helligånds forhjerne -monster Apostel over alle, Paulus, denne Pinsens Apostel over alle.

Jeg har ikke noget imod mystik, men det skal være tænkende mystik, altså mystik der kan omsættes til noget konkret og koncist, altså som på emergent vis skal kunne manifestere sig i handlinger og i noget fysisk, som fx healing og helbredelse, som et livsmod og en ukuelig kreativ virkelyst som gåpåmod i verden. Jeg vil se resultater, det skal kunne demonstreres og manfesteres konkret i handlinger, i body, det skal kunne legemliggøres, være en legemliggørelsens ny virkelighed vi taler om, som netop Kristusvirkeligheden ind i verden, vores ny væren og virkelighed i Kristus er

Også derfor Paulus kan sige: alt formår jeg i HAM, KRISTUS, som giver mig kraft.

I Esajas hører vi:

Citat:
Drenge bliver trætte og udmattede, unge mænd snubler og falder.

Men de, der håber på Herren, får nye kræfter, de får vinger som ørne.

De løber uden at blive trætte, de vandrer uden at udmattes.


Alle disse forhold udforsker Neurotheologien idag på videnskabelig grundlag, spændende spændende, og ja jeg glæder mig vildt til at følge med de næste mange år, det fryder en mand som mig af neuropsykoanalytisk dannelse.
Indsendt af: Simon

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 07/06/2014 15:44

Tak tak Zeni og ilm ;)


"og vil du tro, at den får mig til at tænke på Helligånden".

- Sir du det...;)

Ja man ka' sige mange pæne ting om Thoreaus natursyn ud i div. digte, men mon også ikke Robinson Crusoe dér pludselig havde befundet sig i gabestokken, såfremt han også måtte vrisse ad moder natur som flugtruten væk fra de ”friserede samfindere" – om ikke andet ku’ han da skrige til himlene og ”helligånderne” derude i hytten, over de stride madammers mange meninger om den skæbne han trods alt forsøgte at ta’ på sig ;)
Det var jo også i en tid hvor Brugsforeninger, Kvickly og Irma m.m. endnu ikke havde invaderet ”samfindernes” madkultur, og man derfor måtte opfinde lækkerierne selv, hvis man som han netop ikke havde en lille kone til at påtage sig arbejdet; så han har virkelig udsat sig og haft sit at se til, den gode mand. At der skulle komme pæn poesi ud af dét, havde ingen vel heller gættet sig til, ”samfinderne” har nok nærmest anset ham som en skør kugle og lagt et godt ord ind for ham under aftenbønnen. Jeg gætter på han de par år fik tilpasset sig livet som eremit til Ug med kryds og slange, hvorefter naturen i ham atter drev ham ind til ”samfinderne”, der jo så kunne sige pæne ting og den pæne poesi, hmm…jaja, pænt var det, ikke et ondt ord om pænheden, selv om jeg nu foretrækker én som Mark Twain, den vildbasse ;)

God sol & pinse,
Simon
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 09/06/2014 11:34

Nogle principielle metatheologiske overvejelser såvidt vores ego/sjæl, dens stilling, i forhold til the ground of being (Friheden); Gud Skaberen; absolute unitary being.


Skal det overhovedet give nogen mening at tale om at mennesket har en sjæl, da må følgende gælde:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

nemlig at vores absolut unitary being, one with God, nirvane, eller hvordan man nu benævner det indenfor megatheologien, at dette mystiske forhold, denne mystiske erfaring som kontakt, ikke svækker vores sjælelige mangfoldighed og spraglethed, vores unikke og særegne spraglede individualitet og personlighed som udfoldes konkret i forbindelse de mange muligheder eksistensen tilbyder os; altså må gælde:

there is no loss of self/soul but an enriching of it

Denne dynamiske dualitet eller polaritet, at mennesket/egoet/Sønnen/sjælen og Gud/Faderen/Ånden kan sameksistere er det Kristologien dogmatiserer eller slår fast en gang for alle. Altså indenfor kristendommen er der intet der kan udslette menneskets individualitet, sjæl, personlighed, ego. Hvilket også betyder at indenfor den kristne kulturkreds takket være Paulus, vi finder en farvestrålende mangfoldighed af meget forskellige personligheder, med hver lige netop deres særegne unikke karakteristikaer, dette dukker op i moderne tid med renæssancen og kulminerer med eksistentialismen.

Altså er spiritualiteten (den paulinske Kristologiske) ikke en asketisk perfektionisme hvor diversiteten og mangfoldigheden, som det særegne og helt unikke ved vores personlighed, sjæl, eller ego, udslettes eller svækkes i mødet eller kontakten med Gud, absolut unitary being, eller ultimate reality (nirvane fx).

Derfor findes der indenfor den paulinske Kristus mystik, en heroisk eller triumferende spiritualitet, fordi mennesket i Kristus er sikret at det ikke opsluges, opløses eller svækkes af Gud, som noget forskelsløst udifferentieret ubevidst værens noget der slører vores højt differentierede bevidste identitet og person, ja for: "there is no loss of self/soul but an enriching of it".

Altså den religiøse spirituelle mystiske transcendens erfaring af Gud, absolute unitary being, hvor vi bliver os selv frie og løse, betyder ikke at vi mister os selv, vores ego/sjæl, identitet, individualitet som de særegne unikke personligheder vi er, nej tværtimod styrkes denne mangfoldighed, multiplicity of human personalities.

I nirvane østens spiritualiteten er egoet, sjælen, vores særegne unikke personlighed og individualitet med alle dets mangefold af karakteristika, the multiplicity of human personalities, et onde, eller noget negativt, der skal overvindes, og ja gerne udslettes eller i det mindste opløses til sidst (som en dråbe i havet). Men altså helt modsat er dette i den vestlige paulinske Kristus Mystisk, Kristologiske Mystik, hvor alle disse forhold i Sønnen/Kristus er guddommeliggjort, eller guddommelig sanktioneret, har Guds JA.

Spørgsmålet er kort og godt, tør vi tro på os selv, som en livsbekræftende eksistentiel udfoldelse af os selv i differentieret konkrethed (1)*? Og det gør man og har man rigtig god grund til, guddommelige grund til, at gøre i en vestlig paulinske spirituel kontekst, også derfor renæssancen; reformationen og humanismen (reformatorerne støttede humanisterne på en lang række punkter); liberalismen (forstået som den personlige frihed (ikke nødvendigvis økonomiske)); sekularisme og eksistentialismen; det moderne vesten, den moderne vestlige kultur, som vi kender idag, og som hele verden øsnker og kræver at få del i, hvorfor det idag er et globalt fænomen, hvor som Søren Mørch siger, der findes kun den vestlige civilisation. Og efterfølgende digt af Benny Andersen, illustrerer hvilken eksistentiel kreativ friheds drik eller spiritualitet vores sjæl tørster efter, det alle mennesker jorden over længes efter:



I dag skal der leves, folkens!
Vi er allerede i gang
startede tidligt i morges
vand i ansigtet
kaffe i halsen et rask skænderi
og lidt morgenavis.
Vi mangler stadig latteren
arbejdet
kærligheden
og et par måltider til
mere kul på, folkens!
Nye ideer modtages gerne

Hvad med uden forklaring
at gi grønthandleren et kys
eller ta frakken omvendt på
Det skal mærkes at vi lever
Musik må der til
og blomster til alle
hvem ved, en enkelt banan måske
Øs hele din sjæl og opfindsomhed ud
hold kroppen i gang så den damper
thi hellere dampe end støve

Skriv tredive breve og plant et træ
efterlign et par fuglestemmer
tillæg din kone en frygtelig last
og tilgiv hende på stedet
det er alt sammen tegn på liv
Endnu er dagen spæd
du kan nå en masse
inden du segner livstræt om
for i dag skal der sørme leves.
overdriv for en gangs skyld:
Thi kendes for ret:
Du er dømt til at leve!
Du må ikke kassere din skæbne
tværtimod tage den på dig
Fyld den ud
som din hud!
Bid livet i låret
Find fremtiden frem
Rut med planer
og visdomsord
Brug store ord i massevis.


fremragende digt,, suverænt, takker RM for at gøre opmærksom på hvor fremragende en digter Benny Andersen er

enhver der har læst mig gennem årene, vil se hvordan den paulinske spiritualitet passer som fod i hose med hvad digtet her ovenfor siger, udtrykker, som enhver vil kunne se hvordan arne, zenia, michael og T. thomas, er tiltrukket og rundet af en ganske anden form for spiritualitet, også derfor mine mange kontroverser med disse mennesker gennem årene, ikke mindst mich


det bedste ved trosfrihed er at vi begynder at få øje på vores forskellige positioner, men dette kræver religionsfilosofisk dannelse, at kunne se vi længes efter noget forskelligt, som at vores spiritualitet medfører at vores liv og skæbne vil udforme sig forskelligt for os, nogle vil gå i en retning med paulus og andre vil med new age opløse sig selv i noget guddommeligt, altså en spiritualitet der svækker vores selv/ego personlighed og individualitet og ikke mindst vores eksistentielle fylde og rigdom, diversitet



derfor lyder min slutreplik som den gør, nemlig: pas på, pas på med hvad I leger med, for måske det slet ikke er fra Gud


mange kærlige hilsner HansKrist.

PS:

bemærk at jeg både nævner megatheologi og metatheologi. De må ikke forvirres med hinanden, blandes (så det er ikke en stavefejl fra min side)
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 30/03/2020 15:36

Første Mosebog 2:7. Der stod at Gud dannede menneskets legeme af jordens støv. Derefter gjorde han det levende og satte åndedrættet i gang for at livet kunne opretholdes. Og hvad var resultatet? Ifølge Guds eget ord ’blev mennesket til en levende sjæl [hebraisk: næʹfæsj]’. (1 Mosebog 2:7, 1871-oversættelsen) Adam fik ikke en sjæl, men han blev til en sjæl. Denne lære fastholdes konsekvent gennem hele Bibelen. Mange hundrede år senere citerede apostelen Paulus Første Mosebog 2:7, idet han skrev: „Det første menneske, Adam, blev til en levende sjæl [græsk: psychēʹ].“ — 1 Korinther 15:45.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 30/03/2020 17:11

Selvfølgelig har vi mennesker et sjæleligt psykisk liv og her spiller åndedrættet en central rolle, hvilket al neurovidenskab, fx såvidt det autonome nervesystem, kan bevise med al tydelighed.

Vi skal kunne snakke vores sjæleliv, og udforske vores sjæleliv, uden overhovedet at vi dermed behøver inddrage Gud eller noget med sjælens udødelighed.

Men vi mennesker fødes jo ikke som tabula rasa, vi har så meget fylogenetisk arvet stof eller indhold (arketype indhold) med os ind i livet, at der selvfølgelig er tale om et meget rigt indre liv, hvilket vores drømme og trance dagdrømmerier bekræfter. Jung var rystet over at positivistisk naturvidenskabelig psykiatri og psykologi var lykkedes med at tømme mennesket for indre liv, for sjæl og psykisk liv.

Selvfølgelig er ethvert menneske et hel univers eller verden i sig selv, et sjæleligt mikrokosmisk væsen er vi.

Heidegger taler om værensglemsel og hjemlængsel, disse tanker kunne skærpes ved at påpege at vi har tabt vores indre sjælelige mikrokosmiske univers, og havde vi haft dette intakt ville vi have protesteret vildt imod de overgreb vores civilisation konstant begår imod naturen, som vi ødelægger i skræmmende hast uden at vi protesterer. Havde vi haft vores indre sjælelige mikrokosmiske univers, verden, intakt, ville vi aldrig have tilladt disse overgreb på naturen vi konstant udfører.

Og det har rigtig rigtig meget at gøre med vores gamle lugtehjerne og åndedrættet, altså sanselighed og åndedrætslighed. At vi taber denne sans vil medføre en stigning i alzheimer er min hypotese. Det er vores kliniske og abstrakte livsførelse der medfører alzheimer breder sig og som medfører at monogami, tosomhed, ægteskabet, opløses og folk foretrækker single livet. Hvordan vil du forklarer dette Hans? Jo for til monogami hører at vi gider bruge vores gamle lugtehjerne i forbindelse med den seksuelle akt hvorved vi udsættes for oxytocin og at vores åndedræt bliver Guds åndedræt med mulighed for en go orgasme.

Jeg behøver ikke tro på at jeg har en sjæl, jeg ved jeg har et sjæleligt rigt indre liv, sjælelig rigt mikrokosmisk indre liv.

Jeg tror heller ikke på Gud, jeg kender Gud. Så det er ikke noget jeg render rundt og skal holde oppe, holde kørende, gennem mentale tros antagelser, for jeg har et erfaringsnært konkret liv med Gud. Så jeg gider slet ikke disse drøftelser, som Jung ej heller gad bruge sin tid på sådan noget, vi har den mest intime erfaring med.


Menneskets humørsvingninger kan kun forstås ud fra at der findes et sjæleligt mikrokosmisk liv og verden, univers, der kan blive slået i stykker, gå i stykker. Selvfølgelig er der et samspil mellem vores sjælelige mikrokosmiske liv og makrokosmos, vores umwelt. For at barnets indre sjælelige mikrokosmiske univers er intakt spiller moderen en central rolle og for at mandens ditto fungerer spiller kvinden i hans liv en central rolle, så meget at Jung har teorien om anima og ja vice versa animus for kvindens vedkommende.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 01/04/2020 12:03

SJÆL
[hebr.: næʹfæsj (נֶפֶשׁ); gr.: psychēʹ (ψυχή)].
Grundordenes anvendelse i Bibelen viser at en „sjæl“ i bibelsk forstand er en person eller et dyr eller det liv som en person eller et dyr har.
Det erkendes i stigende grad at de inspirerede bibelskribenter ikke lagde samme betydning i det hebraiske og det græske grundord som de fleste mennesker i dag lægger i ordet „sjæl“. Efter en grundig analyse af brugen af næʹfæsj skrev professor C. A. Briggs allerede i 1897: „Ordet ’sjæl’ i nuværende engelsk sprogbrug indeholder sædvanligvis en helt anden betydning end det hebraiske נפש [næʹfæsj], og hvis læseren ikke er på vagt, kan han nemt tage fejl.“ — Journal of Biblical Literature, bd. XVI, s. 30.
Da The Jewish Publication Society of America udsendte en ny oversættelse af Toraen, de fem Mosebøger, erklærede oversættelseskomiteens formand, H. M. Orlinsky fra Hebrew Union College, at ordet „sjæl“ stort set var undgået i denne oversættelse fordi „det pågældende hebraiske ord her er ’Nefesh’“. Han tilføjede: „Andre oversættere har tillagt det betydningen ’sjæl’, hvilket er meget unøjagtigt. Bibelen siger ikke at vi har en sjæl. ’Nefesh’ er selve personen, hans behov for føde, selve blodet i hans årer, hans eksistens.“ — The New York Times, 12. oktober 1962.

Sjælen er altså selve livet og ikke bare en form af indre sjæleliv som nogen syntes at forestille sig .
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 01/04/2020 12:20

SJÆL
[hebr.: næʹfæsj (נֶפֶשׁ); gr.: psychēʹ (ψυχή)].
Grundordenes anvendelse i Bibelen viser at en „sjæl“ i bibelsk forstand er en person eller et dyr eller det liv som en person eller et dyr har.
Det erkendes i stigende grad at de inspirerede bibelskribenter ikke lagde samme betydning i det hebraiske og det græske grundord som de fleste mennesker i dag lægger i ordet „sjæl“. Efter en grundig analyse af brugen af næʹfæsj skrev professor C. A. Briggs allerede i 1897: „Ordet ’sjæl’ i nuværende engelsk sprogbrug indeholder sædvanligvis en helt anden betydning end det hebraiske נפש [næʹfæsj], og hvis læseren ikke er på vagt, kan han nemt tage fejl.“ — Journal of Biblical Literature, bd. XVI, s. 30.
Da The Jewish Publication Society of America udsendte en ny oversættelse af Toraen, de fem Mosebøger, erklærede oversættelseskomiteens formand, H. M. Orlinsky fra Hebrew Union College, at ordet „sjæl“ stort set var undgået i denne oversættelse fordi „det pågældende hebraiske ord her er ’Nefesh’“. Han tilføjede: „Andre oversættere har tillagt det betydningen ’sjæl’, hvilket er meget unøjagtigt. Bibelen siger ikke at vi har en sjæl. ’Nefesh’ er selve personen, hans behov for føde, selve blodet i hans årer, hans eksistens.“ — The New York Times, 12. oktober 1962.

Sjælen er altså selve livet og ikke bare en form af indre sjæleliv som nogen syntes at forestille sig .
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 01/04/2020 17:52

Enig mennesket er en levende sjæl

Og for at det ikke skulle misforstås skrev jeg netop:

Selvfølgelig er der et samspil mellem vores sjælelige mikrokosmiske liv og makrokosmos, vores umwelt.

Men da vi ikke kan se hvad der foregår af sjæleligt liv fylde og rigdom i andre mennesker eller hos andre mennesker, er det praktisk at tale om vores indre sjælelige psykiske liv. Hvilket betyder der er dette liv, ikke at vi render rundt med en sjæl fx adskilt det legemlige fysiske.

Vi må respektere andre menneskers indre sjælelige psykiske liv. Påstår vi mennesker ikke har et sådant liv, rigt indre sjæleligt psykisk liv, har vi reduceret mennesket noget så grusomt og gjort det stor fortræd. Det er et overgreb.

Men det behøver ikke ha noget med Bibelen at gøre. Hvis Gud er den levende Gud, er Gud ikke gået død i Bibelen. Gud gir os mennesker til stadighed både ny skabelse men også ny visdom og indsigt og meget er kommet til siden den bog blev skrevet.

Og som med Tikka, så gælder også dig Jørgen jeg gider ikke drøfte bibelfundamentalisme. Også derfor somo ej heller har min interesse. Gud går ikke død i bøger, Gud er den levende Gud vi alle kender direkte som Paulus har slået det fast for al fremtid. Vi er ikke afhængig af en bog.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 02/04/2020 14:53

Det er nok muligt at du ikke tror på hvad der står i Biblen men den kan jo godt være sand af den grund, det er i hvertfald beviseligt at de ting der står i den og har stået der i tusinder af år, nyelig er blevet opdaget u nyere tid, og profetierne er gået i opfyldelse til punkt og prikke endtil nu.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 02/04/2020 15:52

Mit liv er ikke baseret på Bibelen, men som Paulus, på Gud og Guds Ånd, og især som Guds Ånds kraft og healing og i det hele taget karismatiske åndsgaver, i og med begivenheden KRISTUS ind i verden.

Min tro er stærk

Bibelfundamentalister har en svag tro, i takt med deres overtroiske bogstavelige læsninger. Ja Bibelfundamentalister behøver slet ikke Gud i deres liv, slet ikke at have Guds Ånd, de må nøjes med bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger der er skabt tilfældigt af mennesker, et tilfældigt menneskelig logisk forståelsessystem af hvordan Bibelen skal læses, der udslukker Ånden, Guds Ånd.

Det er Gud i vores liv der er vigtig, ikke Bibelen.

Men jeg er taknemlig for Bibelen og påskønner den.

Og Bibelen er en alt alt for vigtig bog til at den skal læses bogstaveligt.

Vi må lære at forstå hvad der står, hvordan det skal forstås og her er vores erfaringer med Guds Ånd så vigtige, for kun derigennem, igennem hvad der også er BØN kan vi forstå hvad der er på spil og hvordan vi kan forstå fx begivenheden KRISTUS ind i verden. Det er ved HELLIGÅNDENS HJÆLP at vi overhovedet er i stand til at læse Bibelen.

For kristne er der sørme mange andre ting at være beskæftiget med end at rende rundt og slå hinanden i hovedet med Bibelen og bibelcitater, ja HELLIGÅNDEN eller Guds Ånd sætter os i mange andre bevægelser og gir os mange andre ideer og tanker end lige det at rende rundt og have en bibelkonkordantisk mental overtroisk forestillingsverden.


Jeg fornemmer noget Tikka her, måske vi nærmer os en forståelse af hvem Tikka er. Tikka der sagde at Jehovas Vidner aldrig kunne finde på at debattere her på trosfrihed mens hun debatterede med dig Jørgen. Meget mistænkeligt, hvorfor sagde Tikka det? Hvor er Tikka, hvem er Tikka. Og hvorfor holder Simon hånden over Tikka. Nærmer vi os en forståelse. Får vi nogensinde en forklaring. Simon ved hvem Tikka er, ellers ville han ikke have holdt hånden over hende, men jordet hende på sædvanligvis som han gør med folk der ikke underkaster sig hans elendige dårlige hjælpeløse ateisme ståsted.

Og hvorfor hver gang vi drøfter Tikka påvirker det så RoseMaries måde at være aktiv på Trosfrihed.

At Tikka er i ilden burde jo ikke påvirke RoseMarie, men det gør det tydeligvis, såvel som de bruger samme tegnsætning og engang den ene kom til at svare for den anden.

Hvilket også ville besvare hvorfor Simon holder hånden over Tikka.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 04/04/2020 00:32

Hvordan kan du lære Gud at kende hvis du ikke kan læse om ham ?
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 05/04/2020 13:34

Jørgen Primdahl spør

Citat:
Hvordan kan du lære Gud at kende hvis du ikke kan læse om ham ?


På samme måde som jeg har lært min mor og far at kende uden overhovedet at have læst om dem.

Vh Hans-Kristian Hindkjær -
-der ved hvad han taler om og som taler med stor autoritet, sagt efter en begravelse hvor jeg holdt en tale. Man kan høre på dig at du har erfaringer og forståelse det du siger, det er ikke som når præsterne tvinges til at gengive hvad de skal sige.

Iøvrigt siger Paulus det 1 Kor 2 at vi har Guds Ånd. Ingen mennesker kan overhovedet være religiøse om de ikke kan skelne mellem menneskets ånd og Guds Ånd, ja stort set al religion er grundlagt på det faktum at vi mennesker kan kommunikere med Gud og det guddommelige og ja gribes og besættes af Gud, Guds Ånd og Guds Ånds Kræfter og energier.



Hvis jeg læser Bibelen læser jeg om andre menneskers vidnesbyrd om deres livs kærligheds drama med Gud, men dette er ikke nødvendigvis aktuelt for mig som menneske der hvor jeg er, ja jeg bliver på ingen måder mere kristen eller bedre kristen som jeg ej heller lære Gud bedre at kende gennem at kunne Bibelen forfra og bagfra, ja der er endda utallige eksempler på det modsatte.

Bibelen er kun noget værd hvis man forstår ud fra egne personlige erfaringer virkeligheden mellem Gud og mennesket.

1 Kor 2:


Citat:
hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.


-0-0-0-0-

Det med at jeg sagde mennesker har et rigt indre psykisk sjæleligt bevidsthedsliv, kaldes også i psykologien "Theory of mind". Indre betyder ikke at det er inde i os på en sådan måde at vi ikke er et med vores omgivelser, ja ofte er vores i verdens værens tilstedeværen endnu stærkere jo flere af vores sjælskræfter der er aktiveret som fx ved frygt (hvilket soldater kan berette om) eller forelskelsen hvor vi ser verden forklaret og vi karismatisk stråler og er et lys i verden.

Vi kunne også sige at for det fysiske øje er det psykiske sjælelige righoldige liv usynlig (men måske mindre for det empatiske spejlneuron intelligente menneske), på samme måde som Gud er usynlig, men bestemt ikke af den grund mindre virkelig. Ja menneskets virkelighed med Gud er af alle beskrevet som det vildeste og mest livsbekræftende.

-0-0-0-

Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!

Pas på!

Bibelfundamentalisme skal man ifølge Paulus passe på, da det er menneskeværk, hvad man ellers skal passe på er religiøs underkastelse og ellers for bedre forståelse hvad vi skal passe på, vogte os for, læs Galaterbrevet.

Pas på, går også på hvad jeg sagde om at vi mennesker skulle kunne skelne mellem menneskets ånd og Guds Ånd. Her skal man udvikle sine skelneevne og intelligens.

-0-0-0-0-


PS:

Den vågne læser vil opdage at jeg hverken tar udgangspunkt i bibelfundamentalisternes overtros forestillingsverden, hvorfor min interesse for at drøfte med disse vil være stærkt begrænset, hvis det ikke kan have et konstruktivt formål for et begavet menneske der læser med på sidelinjen,eller fx ateisten Simons misforståelser det religiøse spirituelle, hvad det dækker over i menneskehedens historiske liv.

Jeg tror den vågne læser har opdaget at Simon overhovedet ikke magter at begribe og forstå den religiøse spirituelle dimension hos mennesker. Hvilket dog de fleste begavede ateister magter til en vis grad. Fx Dawkins, der hele tiden øger sin forståelse det han undersøger fordi han er naturforsker eller strengt naturvidenskabelig skolet modsat Simon der hele livet har været beskæftiget med meninger synspunkter og trosforestillinger (jeg har sagt hele tiden, at læse Simon er som at abonnere på en avis og dens holdninger (også derfra hans ateisme hysteri stammer)), hvilket ofte er sagen selv irrelevant. Sagen selv, mennesket som et religiøst spirituelt væsen, kreativ skabende selvorganiserende opbyggende og selvhelbredende væsen, takket være de spirituelle kræfter vi råder over, har som potentialer, muligheder med os ind i livet. Hvilket stort set alle religioner vidner om.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 05/04/2020 13:51

Siden du nu hele tiden nævner - Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på! Hvad mener du så med pas på ? der står i Romerne 8:18-25 De lidelser jeg gennemgår nu, betragter jeg derfor som ingenting i sammenligning med den herlighed der vil blive åbenbaret i forbindelse med os. 19 De der er skabt af Gud, venter jo med spændt forventning på at Guds sønner vil blive åbenbaret. 20 Skabningerne blev nemlig underlagt håbløshed. Det var ikke af egen fri vilje, men gennem ham der lod det ske. Samtidig blev der dog givet et håb 21 om at skabningerne vil blive befriet fra slaveri under forgængelighed, og at de vil opnå Guds børns herlige frihed. 22 Vi ved jo at alle skabninger indtil nu har sukket og stønnet sammen under svære lidelser. 23 Og ikke nok med det, men vi der har fået Guds ånd som et forskud på vores arv, sukker og stønner også mens vi ivrigt venter på at blive adopteret som sønner, på at blive befriet fra vores krop ved hjælp af løsesummen. 24 Ja, dette håb reddede os. Men et håb der er gået i opfyldelse, er ikke et håb, for når man ser noget man har håbet på, bliver man så ved med at håbe på det? 25 Vi håber dog på noget vi endnu ikke ser, og derfor bliver vi ved med at vente på det, ivrigt og med udholdenhed.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 05/04/2020 14:27

Dyr er også sjælelige væsner Gerth!

Det psykisk sjælelige må vi dele for en stor dels vedkommende med dyrene.

Ikke at vi ikke også adskiller os fra dyrene på flere punkter og at dette medfører at vi har et forskelligt fra dyrene mere komplekst sjæleliv og især højere former hvor selvbevidsthed går ind og udvikler på os som levende psykiske sjælelige biologiske væsner, men desværre også med muligheder for et mere perverteret ondt og sygt psykisk sjæleligt liv. Dyr fejler ikke i den grad mennesker kan fejle og gå galt i byen.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 05/04/2020 23:34

Du vrøvler og taler som du har forstand til Gerth, men det er bare ikke nok i den her sag,,,,

Jeg talte ikke om personlighed, jeg talte om hvorvidt dyr har det psykisk sjælelige bevidsthedsmæssige og det siger alle der har seriøst fagligt været beskæftiget hermed at det må vi dele for en stor del med dyrene,

Hvis du iøvrigt læste hvad jeg skrev ville du ikke kunne svare som du gjorde,

Du kan ikke projicere hvad der gælder for os mennesker over i dyrene, men det psykisk sjælelige bevidsthedsmæssige dyrene har, har vi mennesker dog også i rigt mål fået, og iøvrigt nedstammer vi fra dyr, men det var du måske ikke klar over? Har du hørt om vores arvemasse og kender du til hjernens anatomi, og hvorfor tror du at medicinske forsøg og eksperimenter foregår ofte i første omgang på mus rotter grise og aber og derefter undersøger man om det samme ikke skulle gælde os mennesker hvilket det ofte viser sig at gøre.

Det er ikke nok at kunne sætte ord sammen og så lystigt fantasifuldt vidtløftig aflevere en laaang smøre gang på gang, indimellem må man også have en begrebsafklarende analyse man bagefter respekterer når man redegøre for sammenhænge,,,

Iøvrigt er det et forfærdeligt vrøvlet svar, som slet ikke forholder sig til hvad jeg skrev, men alene er beskæftiget med hvad du tillægger mig af dit eget stof, det dur altså ikke,

Mærkeligt med dig Gerth, nogle gange er du nogenlunde præcis, klar og logisk tænkende og skrivende og andre gange tænker jeg på om du enten sjusker eller har sproglige vanskeligheder af en art, eller måske ikke de nødvendige forudsætninger til at beherske de temaer og emner og problemstillinger du kaster dig ud i,

Men Gerth er Gerth der er Gerth, det kan man ikke tá fra dig, som man kan med visse andre personer der ikke tør være sig selv dem de er,
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 06/04/2020 15:07

Hej Gerth, har set dit indlæg, kommer tilbage til dig.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 06/04/2020 15:19

Hej Gerth, nu var Jesus ikke kun en profet, han var Guds søn, det er noget ganske andet, Den traditionelle oversættelse af det hebraiske ord nefesh og det græske ord psyche. Når man undersøger hvordan disse ord bruges i Bibelen, bliver det tydeligt at de slet og ret henviser til (1) personer, (2) dyr eller (3) det liv som en person eller et dyr har. (1Mo 1:20; 2:7; 4Mo 31:28; 1Pe 3:20; også fodnoter) I modsætning til hvordan ordet “sjæl” bruges i mange religiøse sammenhænge, viser Bibelen at både nefesh og psyche i forbindelse med jordiske skabninger henviser til noget der er materielt, håndgribeligt, synligt og dødeligt. I denne oversættelse er det hebraiske og det græske ord oftest gengivet med ord som “liv”, “skabning”, “person”, “alt i mig” eller ganske enkelt som et personligt stedord (for eksempel “jeg” i stedet for “min sjæl”), alt efter hvad de betyder i den aktuelle sammenhæng. I mange tilfælde er der en fodnote som indeholder den alternative gengivelse “sjæl”. Når ordet “sjæl” bruges, enten i hovedteksten eller i fodnoter, skal det forstås ud fra den ovenstående forklaring. Når der siges at man gør noget af hele sin sjæl, betyder det at man gør noget med alt hvad man har i sig, helhjertet, helt og fuldt. (5Mo 6:5; Mt 22:37) I nogle sammenhænge bruges nefesh og psyche om en levende skabnings længsler, ønsker eller appetit. Ordene kan også henvise til en død person eller et lig. – 4Mo 6:6; Ord 23:2; Esa 56:11; Hag 2:13.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 06/04/2020 15:26

Hej Gerth, har du mulighed for at skrive hvor i Biblen dine sitater står, så er det nemmere at sammenholde teksten.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 11/04/2020 13:37

Hvad mener du med at Himmeriget er nu og her.Den Danske Ordbog siger. sted i himlen hvor Gud og englene tænkes at opholde sig, og hvortil de frelste sjæle menes at komme efter døden
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 12/04/2020 16:32

Guds rige er midt iblandt jer, Hvad mente han med det da han talte med de skriftkloge ?
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 16/04/2020 03:49

Du skriver, Hans K gider ikke spilde hans tid på dig, fordi han synes, at du opfører dig sekterisk.

Ja jeg har lagt mærke til at han føler sig lidt ophøjet, men ham om det, sådan er der mange der tænker når de står over for Jehovas Vidner.

Men hvad mener du med trickspørgsmål ?
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 17/04/2020 15:22

Ja jeg kender godt svaret på det spørgsmål, men gør du ? D snakker tit om den hellige ånd, mener du at du er blevet skænket den ? Det vil jeg mene at Bibelen kan svare påDEN HELLIGE ÅND
Guds hellige ånd er den stærkeste kraft i universet. Jehova Gud brugte sin ånd, eller virksomme kraft, til at skabe himmelen og jorden og til at lede nedskrivningen af Bibelen. Ånden var også den kraft der stod bag alle de mirakler vi indtil nu har læst om, deriblandt det største af dem alle — Jesu Kristi opstandelse til liv som en mægtig åndeskabning. — 1 Mosebog 1:2; 2 Samuel 23:2; Apostelgerninger 10:38; 1 Peter 3:18.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 17/04/2020 16:38

Citat:
Guds hellige ånd er den stærkeste kraft i universet.


Hvis det er korrekt er der ingen grund til at fundere på Bibelen

Og da Helligånden virkede kraftigst var der ingen bibel

Ingen mennesker kan begrænse Gud med Bibelen, isåfald var Gud en svag Gud

Menneskets erfaringer med Gud Helligånden kan aldrig være betinget af Bibelen. Tværtimod er det Bibelen og menneskets læsning af Bibelen der er afhænger og er betinget af Gud Helligånd.

Gud Helligånd har alle dage virket også før Bibelen blev skrevet, og i alle kulturkredse, ikke kun den kristne.

Men Jehovas Vidner og andre bibelfundamentalistiske sekter kender ikke til Gud direkte, ja de tror slet ikke på Gud, men på det de læser i Bibelen med deres egne menneskelige ufuldkomne altid mangelfulde læseevner. Stakkels jer, men sådan er det fordi I selv har valgt det, valgt Gud fra i jeres liv og valgt en sekt, menneskeopfundne ideer og tanker om Gud. Her var det bedre om I levede med Gud og den vej igennem blev klogere, men I lever under tyrannisk menneskeskabt system der trodser Guds Vilje og ja ikke er i overensstemmelse med Gud Helligåndens virke og vilje, som I har erstattet med læsninger og på forhånd fastlagte fortolkninger og således kan Gud ikke nå jer. Dybt dybt tragisk, men alle dage har man set disse eksempler, vi kender det også fra somo her på siden, og ja Tikka også.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 17/04/2020 20:17

Citat:
Og da Helligånden virkede kraftigst var der ingen bibel

Hvorfra ved du dette? ... Fra bibelen måske?
.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 17/04/2020 21:28


smiler... Ja der ville ikke være mange kristne uden bibelen …

.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 17/04/2020 21:53


1 Peter 3:18 skriver du, som lyder:

Citat:
For også Kristus led én gang for menneskers synder, som retfærdig led han for uretfærdiges skyld for at føre jer til Gud. Han blev dræbt i kødet, gjort levende i Ånden,

Spørgsmål: Hvis kød/krop vandrede Jesu rundt i, efter han opstod og i 40 dage vandrede rundt på jorden før himmelfart - når han blev gjort levende i ånden?

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 02:44

Man får sgu da ikke Helligånd af at læse om ham! (og ham har ikke noget med kønsvæsen at gøre).

Jehovas Vidner og Bibelfundamentalister vil slet ikke kendes ved Gud Helligånd, og de benytter sig ikke af Helligånden. Tikka har haft en ivrig indsats her på stedet om at bekæmpe Gud Helligånd.

Der er skrevet en million gange mere om Helligånden i andre bøger end Bibelen.

Jeg har sagt Bibelen er en uhyre vigtig og betydningsfuld bog jeg skatter højt, men den er alt for vigtig og betydningsfuld til at den (og kristendommen) må voldtages i bogstavelige læsninger, hvilket Paulus slår fast for al fremtid i 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og andre steder. Det siger alle teologer har forhindret kristendommen i at blive en bogreligion. Dermed er det ikke Bibelen men Gud og ja i den sammenhæng også Gud Helligånd vi kristne tror på.

Nej vi tror på Bibelen, og måden vi læser den på, hvordan vi opfatter tingene der, og ikke på Gud, ja sådan kløjs JV og Bibelfundamentalister rundt i det. Også de to grupper med svagest SPIRITUALITET - dynamisk åndsliv og åndelig liv. Det er sekterisk og de bliver ej heller talt med som ægte kirkeretninger i verden. Igen apropos JV og Tikka der hader Kirken, enhver kan selv læse begyndelsen på den tråd. Arne gør også og er også meldt ud af folkekirken uden som JV og Tikka at tilhøre en anden Kirke.

Derfor kort og godt det er selvfølgelig ikke kristendom!
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 03:00

Jeg har aldrig sagt at vi ikke skal have skrifter om den kristne tro og Bibelen er en af disse mange skrifter og det ældste vi kender til. Jeg er netop stor tilhænger af at troslivet, det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET når frem til sproget (en sprogliggørelse, at vi sætter ord på, så vi kan få en diskurs herom).

Det jeg benægter er de der bogstavelige læsninger og at vi tror mere på Bibelen end Gud.

Ej heller findes der belæg for at Bibelen er det sidste Guds Ord. Gud taler altid til os, ellers var Gud død og kristendommen ikke eksisterende. Så var der ihvertfald først ingen kristne i verden, Bibelen til trods. Vi må jo også huske at Bibelen ingen rolle spiller de første mange mange år fordi den ikke eksisterede. Og at den udelukker andre skrifter som "kanon" betyder jo ikke at disse skrifter ikke er vigtige, for nogle måske vigtigere, men blot er de ikke med i kanon.


Bibelen er en SPIRITUEL bog ifølge Paulus (udenom Gud Helligånden kan vi slet ikke bevidne begivenheden KRISTUS,( hvilket Paulus siger flere steder) ja ifølge ham er det gennem Gud Helligånden. Og evangelierne som er skrevet i symbolik og som teologiske biografier og er ikke i nærheden af at være rene dokumentariske biografier om Jesu liv.

Vi må sgu da vokse fra vores barnligheder og trang til hypnose og hjernespind.

Vil Tikka ikke logge ind længere? Har du opgivet dobbelt profil måske eller hvad er årsagen hertil.

-0-0-0-0-

Man kunne være kristen uden Bibelen på Jesus tid og tiden efter Jesus død. Og man kan altid være kristen uden Bibelen. Jesus og Paulus kunne og så kan vi selvfølgelig også. Ånden og Ordet hører sammen for menneskets vedkommende fordi vi er tænkende væsner og der er sørme andre Guds Ord at være beskæftiget med end lige bibelens udvalgte.

Paul Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life.

Mit store problem er faktisk at JV og bibelfundamentalisten Tikka ikke har ord, tanker og begreber, begreb om kristendommen, men i stedet for bibelkonkordantisk krydshenviser de blot til Bibelen og netop på den måde afslører de at de ikke har en selvstændig forståelse, som kun kommer gennem vi får ord, og tanker og begreb om en sag, et spørgsmål, en problemstilling. Altid i skolen er det eleven der forstår selvstændig der får den højeste karakter, ja man kan slet ikke få højeste karakter ved at remse udenadslære op direkte fra lærebøgerne. Lærerbøgerne skal give eleven forståelsen der gør at han kan bruge den viden selvstændig og tá med ud i verden. Personligt har jeg aldrig kunnet lære noget udenad, Bohr og Einstein havde iøvrigt lidt de samme vanskeligheder, uden at jeg kan og skal sammenlignes med dem, men vi kan så noget andet og det er at forstå tingenes sammenhænge dybt.

Paulus standser ikke ved traditionens lære og standpunkter og Luther og Tillich ej heller, vi må vise vi kan tænke videre, da kristendommen, Åndslivet, Gud Helligånds livet, ikke går død i Bibelen, men er en levende tro der knytter sig til livet og menneskers eksistens og eksistentielle vilkår som konstant ændrer sig og nye spørgsmål kommer til over tid.

Gud går ikke død i Bibelen og havde Tikka og ja Arne magtet at læse Paul Tillich og andre fremragende moderne teologer havde de sikkert været kristne idag. Nu vil de kun frasige sig kristendommen og voldtage kristendommen så meget at man kalder det hjernespind. Jamen så stop dog med den voldtægt, det kunne jo være årsagen til ateisme og hjernespind at der ikke er tænkt selvstændigt over tingene og at den åndelige spirituelle forståelse aldrig har været der men Bibelen er blevet læst som en fra a - z entydig bog med kun en forståelse. Men Bibelen er flere bøger og disse er ikke entydige i bogstaveligste forstand.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 10:00

Dav igen til dig Hanskrist, nå vil du lige nedverdige dig til at tale med sådan en ukristelig fyr som mig, ja ja så må vi jo håbe det ikke går for hårdt ud over dine sarte nærver.
Ja ja ved du i øvrigt hvad en sekt er ? Det tror jeg nemlig ikke du gør, det er bare et fy ord du slynger ud, og vi er her vel ikke for at svine hindanden til, jeg er ikke i hvert fald.
Jeg har lagt mærke til at du har en masse imod Bibelen, men hvorfor tror du at Gud lod skribenterne inspirerer til at nedskrive den, det kan jeg svare dig på, det er ikke som du siger for at dunke folk oven i hovedet, det ved jeg godt at nogle har gjort, men det var ikke Guds mening, hans mening var at Bibelen skulle være en brugsanvisning til hans skabninger.
Helligånden er Guds virksomme kraft, og jeg kan forsikre dig for at Jehovas Vidner tror på Gud, og vi læser Bibelen efter hvad der står i grundteksten af de tekster som er fundet i de verse klippehuler og klostre i de områder de er skrevet i, så mangelfulle er vores læseevner ikke, og vi lever bestemt ikke efter menneskeopfundne ider, men efter Guds skrevende ord, og der er bestemt ikke noget tyrani hos os, det siger du kun for at kaste smuds på os.
Jeg ved ikke hvor du får din frihed fra.Pas på!
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 14:10

Fremragende HansKrist ❤️💓💌

Bølgerne går højt og du får tingene ridset op og har skrevet et vidunderligt indlæg om bibelens stilling og betydning igen

Du gør det mesterligt


Citat:
Den eneste, der udskiller sig lidt fra det amatørteologiske snadrefad, er Hanskrist. Ikke at jeg er enig med ham (det er for øvrigt næppe muligt for nogen at være). Hans tankers vanvittige flugt til keyboardet er så sprælsk, at det må imponere. Det er næppe tilfredsstillende for ret mange at 'nøjes' med at iagttage disse verbale saltomortaler; men prøv med lidt tålmod og læsning af mere en et af hans indlæg; da vil du måske fatte lidt af denne vildmands ellers ret slørede ideer.

Når jeg nævner James Joyce i forbindelse med Hanskrist, er det, fordi begges udtryksforløb i ord og associationer ikke er så forskellige.
Hvor Joyce springer rundt sammen med sine personer, springer Hanskrist rundt sammen med sine tanker i noget, der til tider er miskmask, men til tider findes der ved åbenhed over for ordvulkanen et interessant syn.
Men sådan helt ligetil, det er han sgu ikke.

"En løber, en skribent, en gejst af rang!! Sikke en stamina!!"

Hej Hanskrist

Jeg har sagt det mange gange før, men bliver nødt til at sige det igen:

Du er et troens kraftværk, hvis lige jeg aldrig har været udsat for før, og sandsynligvis aldrig bliver det igen.

Det er positivt ment, og jeg håber, at det kan blive positivt opfattet.

Kære Hanskrist

Jeg kender ganske enkelt ingen, der som dig kan give kristentroen et så kraftigt udtryk.

Man bliver jo nærmest blæst ned af kontorstolen, og det er ganske givet sundt ind i mellem at blive vækket på den måde.

Tak for det. Flemming Vang.


Bravo, Hanskrist!

Et uhyre interessant og spændende indlæg - og der er overhovedet ingen ironi indeholdt heri.

Her taler Hanskrist, og det er rent ud sagt en befrielse at høre


De roser (bare et lille udpluk) der kom for en del år tilbage men debatten har slet ikke samme høje niveau idag (og uden modspil er mit niveau jo dalet også, men dog stadig principielt vigtigt hvad jeg skriver). Og det skyldes blandt andet Arne der slet ikke kan løfte den opgave at læse andre tekstnært og give dem et kvalificeret medspil modspil. Det kunne folk før i tiden, vi var mange, flere ihvertfald, og vi var på et højt niveau, noget højere end idag. Arne's indlæg de sidste dage har været under niveau, manden tror sgu der er tale om hankønsvæsner. Når jeg læser sådan en gang bavl kan jeg mærke fortvivlelsen og sorgen og får lyst til at opgive, føler alt er spildt, ihvertfald at drøfte med Arne gir ikke et værdigt modspil. Jeg er så glad for at stå for det stik modsatte alt hvad han står for. Og det har intet at gøre med personen Arne, men alene med det han skriver, repræsenterer og står for.

Pseudoreligiøs ateisme og new age buddhisme med stofmisbrugeres ambitioner om at forstå astrofysiske forhold. Jeg'et var en illusion og så tog man stoffer som Sam Harris for at få vores ego/jeg personlighed til at forsvinde, og så troede folk sgu de var beskæftiget med hvad der var bagved verdens det værende, og de var opslugt af at det religiøse kun kunne være astrofysisk relateret nøjagtig som Arne.

Kristendommen er stik modsat hertil, en fuldstændig anderledes religiøs metafysisk grundantagelse, og begyndelse. Steiner har også forklaret dette. Men selvfølgelig mange andre, og da især HansKrist har set og forstået forskellen så han ikke faldt på røven for noget ævl og bavl, fordi en generation ikke kunne holde sig selv ud.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

-0-0-0-0-0-

Jørgen Primdahl:

Citat:
Hanskrist : Du skriver, Tror mere på Bibelen end på Gud,vell sådan kan man slæt ikke stilde tingene op, for hvis der ikke var en Bibel så kendte du slæt ikke Gud.
Og hvis Gud ville have at vi mennesker skulle have mere kundskab om ham end det der står i Bibelen så havde han nok sørget for at der blev skrevet noget mere.



Jo selvfølgelig, som Paulus og Jesus kendte Gud uden nogen bibel overhovedet havde set dagens lys.

"Og hvis Gud ville have at vi mennesker skulle have mere kundskab om ham end det der står i Bibelen så havde han nok sørget for at der blev skrevet noget mere."

Wåt to fåg 😱🙃🤔

Der er skrevet millioner og atter millioner af fremragende afhandlinger der er relateret til vores kundskab om Gud, at begribe os med Gud, ja fik lige nu en pr mail og får vel to tre stykker hver dag.

I skulle lige vide hvad der foregår.

Se nu at få hovedet op fra bibelen engang imellem. Gud gik ikke død i hverken Jesus eller Bibelen, han står lige så stærkt idag som hos Jesus og Paulus mange mange år før bibelen blev vedtaget.


-0-0-0-0-0-0-

😂😭 Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde

Men I sætter min tålmodighed på prøve

Jeg kan ikke se mig selv i det her

Jeg gider ikke mere nu, jeg kan bruge min tid og evner bedre andre steder
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 14:41

Hanskrist : Du skriver, Tror mere på Bibelen end på Gud,vell sådan kan man slæt ikke stilde tingene op, for hvis der ikke var en Bibel så kendte du slæt ikke Gud.
Og hvis Gud ville have at vi mennesker skulle have mere kundskab om ham end det der står i Bibelen så havde han nok sørget for at der blev skrevet noget mere.
I øvrigt kan jeg forstå på dig at du mener at Helligånden er Gud selv, jeg ved ikke hvor du har den mening fra, det er ikke Bibelen i hvert fald, og det er den eneste bog der hævder at den er inspireret af Gud og som vi så må regne for at være sandru.

Du siger at vi være kristen uden bibelen, hvor ville kristendommen så være, det er Bibelen der fortæller helt fra de Hebreriske skrifter om Kristus og forudsagde hvordan han ville fremstå og hvordan han ville blive taget op til Gud på den tredie dag, og hvorfor han kom til jorden, nemlig for at løskøbe menneskeheden fra døden.
Men du har jo en selvstændig forståelse som du mener andre mennesker ikke har.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 15:11


Citat:
Man får sgu da ikke Helligånd af at læse om ham!

Guds hellige ånd – helligånden – talsmanden gives af faderen i Jeus navn –

Jesus anmoder faderen om at sende den til den som beder om den i Jesu navn.

Denne ånd er en hjælper for Jesu disciple og kan i sagens natur kun virke som gud det vil – og det er jo kun dem som Jesus kender den gives til.
.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 15:19

Citat:
Jo selvfølgelig, som Paulus og Jesus kendte Gud uden nogen bibel overhovedet havde set dagens lys.

De havde jo de hebræiske skrifter
.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 18:51

gab gab gab

stop Tikka
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 18:51

gab gab gab

stop Tikka!

fåg det bliver kedelig og er meget lidt inspirerende,,,,

I skulle se de teologiske afhandlinger jeg får 2 - 3 stykker om dagen af,,,,, I vil få et chok hvis I læste hvor spændende der kan skrives om kristendom

to forskellige verdener, I er sgu lidt småt begavede, træls vi ikke formår at gøre det bedre, mere interessant og vi viser at man som kristen også kan noget andet end rende rundt og slå andre i hovedet med bibelen

log ind Tikka
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 21:04

Fremragende HansKrist ❤️💓💌

Bølgerne går højt og du får tingene ridset op og har skrevet et vidunderligt indlæg

.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 18/04/2020 21:16

Indsendt af: Hanskrist
gab gab gab

fåg det bliver kedelig og er meget lidt inspirerende,,,,

I skulle se de teologiske afhandlinger jeg får 2 - 3 stykker om dagen af,,,,, I vil få et chok hvis I læste hvor spændende der kan skrives om kristendom

to forskellige verdener, I er sgu lidt småt begavede, træls vi ikke formår at gøre det bedre, mere interessant og vi viser at man som kristen også kan noget andet end rende rundt og slå andre i hovedet med bibelen

bla bla bla

hyg dig med de teologiske afhandlinger nu vi er lidt småt begavede …

måske du med din store viden skulle lave en tråd ang. 1 Kor 2 og 2 Kor 3
.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 02:25

Tikka:

Citat:
måske du med din store viden skulle lave en tråd ang. 1 Kor 2 og 2 Kor 3


1 Kor 2 har jeg haft flere skriverier om og tænkte jeg forleden har alt hvad jeg står for og ja Jung. Paulus ridser Jungs psykologi op her såvidt arbejdsprogram og metode. Og heldige de kristne der forstår det og bliver sendt i den retning.

-0-0-0-0-0-

Din position Tikka er at jo mere bibellærd et menneske er, jo mere kristent er det, jo stærkere et kristent trosliv med dets tilhørende SPIRITUALITET har det.

Men ingen, INGEN, bibellærde stiller det sådan op. At være bibellærd er et universitets fag. Men for alle disse dygtige bibellærde, gælder ikke din logik, at jo mere bibellærd et menneske er jo stærkere et kristent trosliv og spiritualitet har det. Et menneske kunne ligesåvel være ingeniør eller jurist, ja at være bibellærd siger nøjagtig lige så lidt om et menneskes kristne trosliv og spiritualitet som ingeniør og jurist. Troslivet, det kristne trosliv og dets spiritualitet, er ikke knyttet til et bibelsk tankeunivers som du og JV gør det til. Og bibellærde vil ej heller godkende lige jeres forståelse.

Så der er noget du har misforstået, jo også derfor du kalder det hjernespind og erklærer dig selv for ateist, for der er jo ikke ÅND og LIV og forståelse i det I skriver. Og det skal der være forlangte Paulus, ellers vil folk tro vi er småt begavede, og det må vi ikke ende op i.

Albert Schweitzer (bibellærd mere end du og JV)::

Paulus, Tænkningens Skytshelgen sikrede for al fremtid tænkningen, at kunne tænke videre og ud over traditionens tro, en plads i kristendommen. Og de der vil føre alting tilbage til, begrænse alting til fortiden og Bibelen må gemme sig for Paulus og takke sig heldig for at han er død, ikke kan drøfte med dem.

Læs forøvrigt Ole Nyborg på nettet om Paulus.

Det strider mod selve kristendommens væsen at ville begrænse den til og henvise den til kun bibelkonkordantisk snik snak, ja det er blasfemi ifølge Jesus og Paulus, fordi herved kommer man til at se bort fra Ånden. Derfor bekender kristne også at de tror på den hellige almindelige kirke (2 Kor 3 siger det samme) og ikke den hellige almindelige bog Bibelen. Det er en bespottelse mod Ånden bare at gentage bibelens ord ufordøjet, uden den åndelige forståelse som Ånden gir os. Vi skal ikke kendes på citaterne fra fortiden, men på de frugter vi sætter her og nu. Bibelen er jo ikke sandheden, Bibelen henviser ikke til sig selv når den taler om sandheden.

Det strider mod Ånden at gøre Bibelen til en Bibelkonkordantisk lukket kredsløb vi ikke kan komme videre fra og ud af. Det er de evindelige bibelkonkordantiske gentagelser, der strider mod den levende ånd, og vores intelligens og forstand, fordi gentagelserne gør ordene til fortid og Helligånden bliver hjemløs og skubbet til side og vi får derfor ingen relevant tale ind i vor tid, aktuelt for det moderne menneskes verdensbillede og eksistens med vor tids dilemmaer og udfordringer. Igen Gud døde ikke i Bibelen, Gud udåndede ikke i bibelens tekster, som blot er en mikroskopisk my, uendelig lille del, af hvad der findes af Guds meddelelse og tale til os mennesker. Ofte vil Gud slet ikke have at vi overhovedet skal koncentrere os om Bibelen i et væk, men sender os mod andre horisonter og opgaver.

Igen det menneske der forstår 1 Kor 2 et af Paulus helt store erkendelsesteoretiske kapitler vil erfare at her er gemt udkastet til hele Jungs Psykologi. Det er oplagt ud fra 1 Kor 2 at gå igang med det arbejde Jung er påbegyndt. Og som vi hele tiden kan føje ny erkendelse og viden til om, fordi Ånden Gud stadig taler til os, ikke om fortiden eller en bog men om vores liv, livets åndelige lovmæssigheder som disse kæmper for at komme til ret udtryk i vores liv, og i vor tid, og i vores liv med hinanden.

Ville være interessant at bede dig berette hvad 1 Kor 2 siger dig, nu vi kender fx Jungs (og ja Freuds) forståelse af nøjagtig hvad Paulus her ridser op for al fremtid, hvad der er gældende for den kristne spiritualitet og bønsliv. Hvordan ville du forstå det? Det der er så trist er at Bibelfundamentalister ingen forståelse giver udtryk for, men straks i bogstaveligste mentalt forstand begynder at spinde ordene ind i et bibelkonkordantisk logisk uendelig spil.

Men desværre tror jeg skaden er sket, for har man først en gang forbundet kristendommen med bibelfundamentalisme og ikke på Gud og Ånden i vores liv, som I jo ikke behøver kende, men som dog jo netop er hvad kristendommen er funderet på, nemlig Guds Vilje med os, hvordan Ånden driver os og kommer over os, inspirere og motiverer os, hvilket den nyeste neurovidenskab ved en hel del om, hvor vores neo paleo limbic brain spiller er afgørende rolle. Hvad man har fundet her af et kraftcenter for inspiration og motivation der giver vores liv fokus og retning, forklarer den urkristne paulinske spiritualitet. Den paulinske KRISTUS SPIRITUALITET trækker på de mest ædle driv og motiv kræfter i menneskets fylogenetiske arv netop takket være vores neo paleo limbic brain, om vi forstår ret at benytte os af denne vores fornemste del af vores limbiske hjerne, med dets vidunderlige muligheder den giver os, hvis vi formår at realisere disse.

Skal vi holde os åndsfriske og intelligente spiller den del af hjernen en væsentlig rolle og den paulinske spiritualitet er et udtryk for høj centrering og aktivitet her. Troens Dynamik af Paul Tillich kan også forklares i det neurovidenskabelige lys, men jo ikke så mærkeligt da han siger at hans Systematic Teologi bygger på Paulus.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Igen vi er i vores neo paleo limbic brain og ellers forhjernen. Vi er til ude i front med Paulus og demens vil være utænkeligt med en sådan livslang KRISTUS spiritualitet.
Indsendt af: Simon

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 05:29

"Ja ja ved du i øvrigt hvad en sekt er ? Det tror jeg nemlig ikke du gør, det er bare et fy ord du slynger ud"-


- Der findes næppe noget mere fjoget end at se en JV’ers forsøg på at ophøje det sekteriske til noget spændende! – det nærmeste man kommer noget så hylende komisk, er vel når lægprædikanten forsøger at fjerne opmærksomheden fra sin kreationistiske tankegang – der i den grad minder om denne JV’ers – ved at ville forklare enkle ords betydning med sine henvisninger til Wikipedia….;)

Nej, der er ikke meget der er mere umoralsk, end at se sekterikere misbruge medmenneskers frygt for sygdom og død med deres dommedagsfantasier, og der er bestemt intet storsindet eller behjælpeligt i forsøget på at hverve medlemmer til en forening af lutter religiøse fanatikere, i en tid hvor så mange mennesker ængstes. Det svarer stort set til at banke døre ind på sygehuse, fordi man så udmærket ved at uligevægtige mennesker kan være lette ofre!

Der er noget både komisk og bekymrende ved mennesker der foregiver at være rådgivere, når disse end ikke er i stand til at skelne fantasi og virkelighed fra hverandre, da ikke mindst når de som vi her ser, forsøger at ansvarliggøre et litterært produkt som ’guder’ med ren og skær kundskabsløshed!

mvh
Simon
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 08:59

Hej Gerth, du skriver:

"Jeg synes også, at det er spild af min tid med mine skriverier på trosfrihed, når ingen kommenterer dem Jeg synes også, at det er spild af min tid med mine skriverier på trosfrihed, når ingen kommenterer dem alligevel." Citat slut

Du skrev noget for en uge til to siden, hvor jeg gerne ville have svaret dig, men pga betændelse i øjet jeg havde fået måtte jeg ikke opholde mig ved en skærm.

Jeg så godt der var noget interessant fra dig jeg burde have reageret på. Men av av mit øje dengang, de dage, men nu skulle jeg ikke være enøjet mere. Tihi

Dine tekster er blevet noget mere struktureret og mere læsevenlig dansk. Tror du nogle gange vil sige alting eller for meget, i hver sætning. Men jeg kan dog godt nok li din indimellem fortættede skrivespil hvor du gir alle dine mange tanker lov til at få indflydelse på samme tid, hvilket dog presser dit sprog, dine sproglige formuleringer og vendinger.

Du er ihvertfald ikke bibelfundamentalist, ret befriende engang imellem at fornemme selvstændig tænkning og forståelse (iøvrigt også af hvad vi finder interesant i Bibelen).

Det der glæder mig er at konstatere du fandeme kan læse noget Paulus og forstå det og du har opdaget det gir mening for dig her og der hvad denne Åndens Apostel har skrevet.

Din originalitet er det fint du holder fast i.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 14:22

Hej Gerth, nej hvorfor skulle det være forbudt ? Udvalgt til hvad Gerth ?Hvor står de ting i Bibelen ?
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 14:26

Simon: hvem var det til ?
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 14:33

Hanskrist: Jamen det er da det du skal så. Men jeg kan ikke lige se hvad jeg har skrevet der kan fornærme dig. Andet end sandheden.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 14:52

Hanskrist : er du Spiatist?
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 15:03

Gerth: Du skriver, Helligånden kom ikke bogstaveligt talt pludseligt dalende ned over profeten Jesus som en due. Helligånden sker istedet som et guddommeligt kald i mennesket, fordi den er en naturlig del af mennesket.
Når du skriver det, så tror du da ikke på Bibelen, vel ?
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 15:53

Jørgen Primdahl til Gerth:

"Hej Gerth, nej hvorfor skulle det være forbudt ? Udvalgt til hvad Gerth ?Hvor står de ting i Bibelen ?" Citat slut.

Fy fy Gerth, du har sagt noget der ikke står i Bibelen.

Anonyme Tikka og Jørgen Primdahl - disse to Bibelfundamentalister er stille og roligt ved at overtage stedet og dræbe enhver intelligent debat.

Tikka og Jørgen Primdahl: HVOR STÅR DET I BIBELEN og står det ikke der så er det ikke sandt.

At I tror på Bibelen og funderer jeres tro på jeres egen bogstavelige læsekapacitet har vi opdaget, også at det åndelige ikke er for de åndelige.

Vi kristne funderer vores tro, trosliv og spiritualitet på Gud, som vi kender gennem bøn og Gud Helligåndens Inspiration og Motivation af os, når vores Guds Vilje med os liv tillades en betydelig plads og indflydelse i vores gudstjeneste liv, kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Vores spiritualitet er en jeg søn og Gud Fader intim kreativ dynamisk suveræn uimodståelig relation, ja Gud er ofte os nærmere end vi er selv nær, Gud er der hele tiden også når vi føler os gudsforladte og åndsforladte (ubegavede og uinspirerede og umotiverede). Her "kirker" vi i verden og på frugterne vil vi sørme gerne kendes.

Idag er der så meget neurovidenskabelig forskning igang såvidt menneskets trosliv og spiritualitet. Gud Helligåndens Healing Power indflydelse som evne for omvendelse af mennesker fanget i deres gamle uheldige vaner og adfærd, der døder dem på sigt fordi det ikke stemmer overens med livets åndelige lovmæssigheder. Paulus redegør smukt herfor i Rom 7 og 8. Igen Rom 8 smukt som 1 Kor 2 og når man først har forstået det i dets rette åndelige betydning, så niver man sig selv i armen over hvor smukt det er og hvor meget det stemmer med psykoanalysen og moderne neurovidenskab.

Anonyme Tikka og Jørgen Primdahl vores bibelfundamentalistiske ægtepar siger: HVOR STÅR DET I BIBELEN?

Godaw med en økseskaft - men sådan er det hele vejen igennem med de to: HVOR STÅR DET I BIBELEN?

Hvor dum kan mennesker tillade sig selv at optræde. HVOR STÅR DET I BIBELEN?

Tikka har læst at enden er nært forestående og lært at hende og Jørgen Primdahl overlever og vi andre der tror/lever på og med Gud går til grunde, for kun de der tror på Bibelen vil det gå godt. Gud stoppede med at være Gud da Bibelen blev skrevet, her blev vi pludselig svigtet, men så var det da godt vi kunne læse og stille spørgsmålet: "HVOR STÅR DET I BIBELEN" til folk der stadig holdt fast i deres liv med Gud.

SPØRGE JØRGEN og TIKKA i kor:

HVOR STÅR DET I BIBELEN

HVOR STÅR DET I BIBELEN

HVOR STÅR DET I BIBELEN

HVOR STÅR DET I BIBELEN

HVOR STÅR DET I BIBELEN


KAN I SE HVOR RETARDERET MENNESKER KAN FINDE PÅ AT OPTRÆDE?

Ikke så mærkeligt TIKKA kalder det hele HJERNESPIND

Når bibelens åndelige budskab ikke forstås men bliver trådt under fode af kluntede naive barnlige bogstavelige læsninger ender mennesker som omvandrende idioter, der ikke magter at lovsynge med deres forstand. Intet er mere ødelæggende for kristendommen, hvorfor det også betegnes som sekter og sekterisk. Det er så langt fra hvad Jesus og Paulus stod for, deres spiritualitet og ENTUSIASME "i Gud Væren" ja hvor Ånden er der er også altid FRIHEDEN samme Frihedens Apostel der krævede at vi magtede at profitere og lovsynge med vores forstand. Sørme ikke det Jørgen Primdahl og Tikka overhovedet forsøger sig med.

Paulus kan slet ikke med sådanne naive barnlige typer og på samme måde med Jesus, begge mistede de deres tålmodighed og blev vrede og talte hårdt til disse typer og det samme må vi selvfølgelig gøre, da det ikke kan være meningen at vores samtaler og debat med hinanden skal foregå på så uhyggeligt lavt niveau. Intet er mere ødelæggende for Ånden, vores kreativitet og intelligens, vores kristne åndsliv og spiritualitet, hvor vi i og med begivenheden KRISTUS ved mennesket Jesus, som KIRKE i verden, er blevet valgt af Gud til noget meget større og meget mere livsbekræftende. Derfor er vores Gudstjenester så fyldt med ekstase og glæde, sang og musik, og kreativ højlydt kaos. Kun musikken og sangen og saligprisning og takke Gud bønsformerne og jublen formår at gengive vores i KRISTUS ENTUSIASME (i Gud Væren) og INSPIRATIONEN og MOTIVATIONEN fra Gud, ÅNDEN og FRIHEDEN fra Gud i og med og ved begivenheden KRISTUS ind i verden.
Vi KIRKER - er i KRISTUS takket være HELLIGÅNDEN - musik og sang er vores vigtigste given udtryk herfor sammen med et billedligt rigt visionært forestillingsliv.

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.


AT VÆRE KIRKE I VERDEN ER FULDSTÆNDIG FANTASTISK OG DE KRISTNE KIRKER GØR DET GODT OG FÅR EN RENÆSSANCE.

Jo mere jeg lytter til Bibelfundamentalister som Jørgen Primdahl og Tikka jo mere får jeg øjnene op for FOLKEKIRKEN i Danmark, Wauu det er sgu slet ikke så tosset hvad der foregår, og da slet ikke med tanken på at alternativet kunne være bibelfundamentalisme og demens, åndsvaghed. Manglende åndsfriskhed og SPIRITUALITET med alderen.

HVOR STÅR DET I BIBELEN

😱😱😱😱

Ja Hans hvor står der i bibelen

Jeg spør bare hvor dum kan et menneske tillade sig at være

HVOR STÅR DET I BIBELEN

Vogt jer for bibelfundamentalisterne Tikka og Jørgen Primdahl - de er åndeligt set, spirituelt set stendøde, hjernedøde. Tikka indrømmer det er HJERNESPIND - så jeg det fra hende/ham selv.

Rom 7-8 og 1 Kor 2 og 2 Kor 3 - og hvor Guds Kærlighed Kristus er, hvor Ånden er der er også altid Friheden.

💓💌❤️

Det er så smukt det hele når man først begynder at forstå tingene i dets rette åndelige betydning

Den paulinske kristne spiritualitet er mageløs 😍💋💓

Ofte er jeg ved at tude over det, så smukt er det når man først har forstået hvad der er på tale


Vi må ikke lade TIKKA og Jørgen Primdahl forhindre vores fremgang, i vores hver isærs private liv og ej heller deres ødelæggelse af enhver forstandig intelligent udbytterig indbyrdes debat med hinanden her på Trosfrihed. De kan dræbe enhver debat før den rigtig får begyndt.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 16:51



#29629 - 19/04/2020 05:29 Re: Tror du på, at du har en Sjæl? [Re: Jørgen Primdahl]

[...]


Brug øjnene!

.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 17:28


Citat:
KAN I SE HVOR RETARDERET MENNESKER KAN FINDE PÅ AT OPTRÆDE?


Her ser man hvordan et retarderet menneske gang på gang optræder; er det sådan et uforskammet individ, man bliver som paulinsk kristen?

Virker det, som denne person er i besiddelse af de egenskaber, man tillægger en kristen?

Intet kan da virke mere ødelæggende for kristendommen end denne persons ubehøvlede optræden.

Hvor dumt kan et menneske tillade sig selv at optræde?

Vogt jer for denne selvbestaltede prædikant, han er åndeligt set, spirituelt set stendød, hjernedød.

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 19/04/2020 20:36

Hvor står det i bibelen Tikka

😂😂😂

Nå det er dit første forsøg på selvstændig tænkning, hvilket tydeligvis er nyt for dig

🙃

Bedre held næste gang

Livet er svært for dig udenfor din bibelkonkordantiske kravlegård Tikka. 😂
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 20/04/2020 00:04


Jeg tror, du tager fejl Hanskrist.
Jeg tror ikke, det er Tikka blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 20/04/2020 01:05

Indsendt af: Jørgen Primdahl
Ja jeg kender godt svaret på det spørgsmål, men gør du ? D snakker tit om den hellige ånd, mener du at du er blevet skænket den ? Det vil jeg mene at Bibelen kan svare påDEN HELLIGE ÅND
Guds hellige ånd er den stærkeste kraft i universet. Jehova Gud brugte sin ånd, eller virksomme kraft, til at skabe himmelen og jorden og til at lede nedskrivningen af Bibelen. Ånden var også den kraft der stod bag alle de mirakler vi indtil nu har læst om, deriblandt det største af dem alle — Jesu Kristi opstandelse til liv som en mægtig åndeskabning. — 1 Mosebog 1:2; 2 Samuel 23:2; Apostelgerninger 10:38; 1 Peter 3:18.

Jeg tillader mig at gentage mit spørgsmål endnu engang.

1 Peter 3:18 skriver du, som lyder:

Citat:
For også Kristus led én gang for menneskers synder, som retfærdig led han for uretfærdiges skyld for at føre jer til Gud. Han blev dræbt i kødet, gjort levende i Ånden,

Spørgsmål: Hvis kød/krop vandrede Jesu rundt i, efter han opstod og i 40 dage vandrede rundt på jorden før himmelfart - når han blev gjort levende i ånden?

***
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 20/04/2020 12:14

Ja måske en go ide om du kan komme på selvet.dk igen

Men igen jeg kan sige dig at Jesus og Paulus ikke lagde låg på deres frustrationer og vrede, og stod de overfor bibelfundamentalisme ville de begge tænde fuldstændig af da det strider imod Ånden i alt de stod for, længere kan man ikke bevæge sig væk fra hvad Jesus og Paulus stod for, bibelfundamentalisme er en kæmpe eklatant misforståelse det Gudsliv, den Helligåndens Gudsliv ind i verden med begivenheden KRISTUS ved mennesket Jesus.

Nej så må man sørme sige bare fx folkekirken gør det tusind gange bedre. Så godt vi har disse universitets uddannede præster

Om kristendom har langt langt de fleste et moderne syn på tingene som jeg har hvor Ånden kan rigtig udfolde sig

Dog har Kirken altid brug for religionskritik, det sørgede Paulus for, og jeg mener selv jeg har et spændende bidrag, som jeg burde seriøst påtænke at få udgivet på skrift.

Allerede nu ser jeg at mine synspunkter vinder frem indenfor new age mindfulness buddhismen, vores dages folkereligiøsitet. Hvad jeg begyndte at spå ville og måtte ske indenfor disse miljøer er begyndt at ske. Det er 30 år siden jeg sagde præcist hvori deres fejl bestod og at disse miljøer blev tvunget til at ændre på mange ting, af deres dogmer.

Jeg har et vældigt bidrag til det kristne trosliv og dets ENTUSIASME (i Gud Værens) SPIRITUALITET hvis vi går ned og kigger på Jesus og Paulus, ikke så meget Bibelen, men mere på den ENTUSIASME - i Gud Værens - SPIRITUALITET de to personligt praktiserede. Hvor meget har vores gudstjeneste kirke liv af dette formået at tage til sig og hvor kunne vi gøre det bedre. Måske fastholde det liturgiske traditionsbestemte faste form om søndagen og så åbne op for den mere personlige stærke ENTUSIASME SPIRITUALITET om onsdagen og lørdagen.

Nedsætte grupper under folkekirke regi der seriøst studerede og praktiserede HELLLIGÅNDENS ENTUSIASME SPIRITUALITET - måske udarbejde plancher og oversigtskort hvor den nyeste neurovidenskabs forståelse forklarede hvad pokker det er der sker i forbindelse helbredelser, recovery og omvendelser, hvor folk får en ny retning for deres liv der er meget mere livsbekræftende kreativ og produktiv.

Den paulinske spiritualitet er meget sekulær og er at finde i udtalt grad i kulturlivet og de mange fritidstilbud der eksisterer og ja i socialdemokratismen finder vi den. Så den paulinske spiritualitet har sejret ad helvede til sig selv ihjel. Dette er kun godt og skal vi fandeme være glade for her i Vesteuropa med EU fx, men der begynder at ske noget farligt politisk i verden, Putin Erdogan Trump og brexit og det knager og det kan gå rigtig galt, så den urkristne paulinske spiritualitet må ha en renæssance og tá kampen op med den højre populisme der nu bryder frem.

Højre populismen misbruger kristendommen og her er en forståelse den ENTUSIASME SPIRITUALITET Jesus og Paulus og de første kristne praktiserede vigtig. Etik og moral skal ses i lys af SPIRITUALITETEN, stik mod vor tids tendens til at tro kristendommen er primært etisk moralsk, men nej den er primært den ENTUSIASME SPIRITUALITET i KRISTUS hvor vi er nye skabninger og så affødt deraf følger Guds vilje handlingerne, Guds retfærdighed, retfærdige adfærd.

Det menneske der i KRISTUS er fyldt af Gud, af ÅNDEN af hvidglødende ENTUSIASME SPIRITUALITET behøver ikke loven, for han gør nu den liv Gud til enhver tid har nedlagt i hjertet af det menneske der tilhører Gud og Livets Træ midt i haven, cor = hjertet, hvor vi er i overensstemmelse Livets Åndelige Lovmæssigheder som Paulus omtaler i Rom 8. Her kan kristendommen matche new age spiritualiteten, hvilket ikke mange rigtig har opdaget.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 20/04/2020 12:47

Det er ikke forbudt at læse i nye testamente Gerth, såvidt Jesus og Paulus livlige temperament, som har været kendt og berygtet religionshistorisk altid, det er enestående at personlighed og temperament ikke udslettes eller forsvinder i forbindelse med vores gudsliv og spiritualitet, også derfor du passer bedre på selvet.dk og jeg skrev det kunne være en go ide om du blev optaget derover igen.


Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Gerth er Gerth der er Gerth, men du er stadig for new age syret i hovedet og mangler nogle forstands strukturer til at du helt forstår den vestlige kristne kultur og spiritualitet. Også derfor som sagt jeg sagde selvet.dk ville være et godt sted for dig, da du er meget religiøs som de er det.

Du svinger meget i kvalitet bedømt på dine skriverier, men du kan godt ser vi i glimt formulere dig rimelig struktureret så vi kan læse hvad du skriver. Og dine indslag om skjulte homoseksuelle tilbøjeligheder dem har jeg mere tænkt på som noget selvbiografisk knækprosa som udtryk for din usikkerhed såvidt din seksuelle identitet, men ligefrem at grundlægge en universel café værested hvor dine skæve skriverier er en del af program erklæringen, det vil du ikke lykkes med, såvel som din religions kritik af kristendommen er en tynd kop te og amatør agtig barnlige, og kun kan skabe endnu større fordomme hos ungdommen end de i forvejen lider under.

Du må ikke lide af menneskefrygt og angle så meget efter andres anerkendelse at du skifte standpunkt efter hvilken vej vinden blæser i social sammenhæng. En vis usikkerhed spores, såvel som du tækkes alle vor tids ungdoms fordomme. Også en svaghed du må kunne hæve dig over i takt med at dit eget ståsted bliver solidt funderet, ikke mindst på en vis grad af viden og videnskabelig forståelse.

Du er ung og har næsten 50 år til at udarbejde dine tanker hvis vi sammenligner dig med Arne og Simon fx, så mon ikke du kan nå langt på de 50 år, hvis du har lidt visdom med inde over din livsbane, udvikling.

Ca 40 år gammel og du har samtaler med HansKrist, Simon, Arne, Tikka og Jørgen Primdahl og du er flabet overfor os og er gået i kødet på os, det lover godt for din fremtid. Ihvertfald ikke alle på ca 40 år der ikke har en højere uddannelse, fx universitets uddannelse, der ville turde det. Såvidt jeg har forstået har du ikke gået vildt meget i skole, på de videregående uddannelser. Men af andre veje har du tilegnet dig en masse viden selv om dit liv var mørkt og smertefuldt helt op til i nærheden af de 40 år.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 20/04/2020 13:22

Ja Arne sådan tænkte jeg også men valgte at kalde vedkommende for Tikka mest for at få Tikka der har været her i så lang tid, og skrevet så meget, til at logge ind.

Det er en uskik af Tikka pludselig at gøre sig anonym, før eller siden bliver hun/han genkendt på travet. Selv logget ind som Tikka er hun/han anonym. Mere end Simon er. Ved du Arne hvem Simon er? Jeg spør fordi efteråret 2019 faldt alle brikker på plads og jeg vidste hvem Simon var (ikke fordi jeg overhovedet har stræbt efter at finde ud af det, det kom bare som en pludselig erkendelse og med det rigtige billede jeg kunne samle et puslespil der gik 100% op, alt, fandeme alt passede på manden). Det var meget mærkeligt når jeg tænker på vores voldsomme angreb på hinanden, men især hans forgølgelse intimidering og latterliggørelse mig, mine skriverier og person. Har taget en drøftelse med mine venner om forholdet og de synes det var meget sjovt at jeg i alle disse år havde troet Simon var en stor idiot, hvilket han jo ikke er når alt kommer til alt.

Nå tilbage til at du Arne ikke tror det var Tikka. Og hvis det såikke var Bjørn så har vi sørme en enkelt mere der læser med på sidelinjen, ellers tror jeg ikke vi har nogle der gider læse os, og Simons og RoseMaries tanke om at hvad de skriver er blevet læst ca 4 millioner gange, skyldes søgemaskiner i hele verden der fanger deres kendte digte og forfatter digte navne, det er ikke personer med interesse for hvad de skriver der har været der. Der er nok ingen in real life mennesker overhovedet der læser med. For var der ville ihvertfald nogle af disse give sig til kende overfor RoseMarie og Simon.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 20/04/2020 16:37

Til Hanskrist : du skriver, Anonyme Tikka og Jørgen Primdahl - disse to Bibelfundamentalister er stille og roligt ved at overtage stedet og dræbe enhver intelligent debat.

Du mener da vel ikke at det du laver er en Debat, det er da kun en Ordflom og intet andet, det skulle da lige være en evig kretik af alle andres mening.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 20/04/2020 17:12

SE NU AT FÅ NÆSEN OP AF DEN BIWEL

Verden buldrer derudad såvidt forståelsen af menneskets religiøse spiritualitet, og det skal vi kunne tale up to date om, intelligent om, ellers hægter vi os selv af,

Verden gik ikke i stå for 2000 år siden.

Når vi drøfter religiøse spirituelle forhold må vi ikke som du Jørgen Primdahl og Tikka spørge:

HVOR STÅR DET I BIBELEN?

Der er virkelig mange ting der ikke skal tilbageføres til Bibelen men ihvertfald først forstås. Evolutionsteorien er der heller ikke noget om i Bibelen, der er rigtig meget der ikke er i Bibelen fordi bibelen aldrig har været tænkt som en naturvidenskabelig verdensforklaring, men en spirituel bog om menneskets liv med Gud, gudsliv og dets i og med begivenheden KRISTUS, KIRKE, ENTUSIASME (i Gud Værens) SPIRITUALITET og bønsliv og gudstjeneste liv.

Hvad der skrives dagligt herom på en klog måde der viser at kristendommen kan man leve med og tænke videre med, forstås på en korrekt videnskabelig måde, er ikke småting, og Bibelen udgør en forsvindende my del, af hvad der udkommer på skrift hver dag. Måske vi skulle engang imellem løfte hovedet fra den biwel som Tikka også påstår er lig med hjernespind at læse bogstaveligt hvert ord.

Vi kan ikke være tjent med at jer Bibelfundamentalister uden Gudsliv og Spiritualitet, dræber enhver samtale med at docere jeres sekteriske form for kristendom, som ikke har nogen bred opbakning hos teologerne. Der er så mange vilkårlige tåbelige fejl i jeres gamle Russell udlægning af tingene.

Så prøv lige at opfør jer lidt civiliseret. I er slet ikke repræsentative for hvad kristendom er, og hvis I så begynder at dræbe enhver intelligent samtale straks i opstarten, så bliver stedet jo ihvertfald ikke attraktiv for intelligente tænkende mennesker.

Spør Tikka, hun har prøvet det du er en del af Jørgen og hun/han kalder det hjernespind. Snak i to tosser sammen med hinanden om hvorfor I havde brug for færdigsyede svar på alt fra en bog der aldrig har været tænkt at skulle give en verdensforklaring, nej bibelens ærinde er et andet ærinde som Paulus er inde på det i 1 Kor 2, og sådan skal det være fremover siger Paulus. Bogen er en spirituel bog, ikke en bog der fandeme har en forklaring på alt som du og Tikka tror.

Jeres læsninger af Bibelen er pivfalsk siger den teologiske videnskab, man kan slet ikke tillade at udlede hvad I udleder af hvad I læser i Bibelen og det den er tiltænkt at være får I sket ikke med, nemlig hvad den er beskæftiget med, menneskets Gudsliv, liv med Gud, den særegne kristne spiritualitet. Det mangler I totalt, undertrykt som det er blevet af jeres ikke åndelige forståelse læsning Bibelen.

Det er bare ikke godt nok hvad I leverer.

Det skal jo også være tilfredsstillende for intelligente tænkende mennesker at være her, for hvem jeres bogstavelige læsninger af Bibelen aldrig kan være interessant og værd at beskæftige sig med. Det er så uÅNDET og så ulig alt hvad Jesus og Paulus stod for og brugte og ofrede deres kiv til. Og som Albert Schweitzer siger, I er heldige med at Jesus og Paulus ikke kan tale idag, for da ville I få røven på komedie og I vil få en medfart noget mere barskt end den jeg gir jeg.
Indsendt af: Anonym

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 20/04/2020 20:02


Jørgen Primdahl skrev:
Citat:
Du mener da vel ikke at det du laver er en Debat, det er da kun en Ordflom og intet andet, det skulle da lige være en evig kritik af alle andres mening.


Her kan man kun være enig —

... man får let den tanke at udover nogle få kapitler denne anonyme skribent, kaldet Paulus, har begået, har krisioten simpelthen ikke selv læst bibelen.

- manden er for uciviliseret til at indgå i sammenhænge med andre mennesker, medmindre de synger hans pris.

Da det sammenrodede vrøvl han leverer i svulstige vendinger, ikke kalder på andres anerkendelse, skamroser han til fulde sig selv og tror så at andre køber denne selvros, mens han blot udstiller sin dumhed som bl.a. giver sig udslag i at han ikke kan afgøre om en person er af han eller hunkøn og mener man kan tillade sig at kræve at deltagerne skal logge sig ind, hvilket ret beset ikke vedkommer ham.

Fyren er så uintelligent at han for alvor tror at ved at blande en masse fremmedord og teologiske floskler, kan bilde læserne ind at han griber emnet videnskabeligt an...

Ingen bliver klogere af at blive spammet af Academia.edu —

Ingen intelligente tænkende mennesker gider at læse jesioten for alvor, man skimmer ham for at få sig et godt grin og lader det så være ved det. Denne manglende respons får så gutten til at komme med vilde historier om alle de personer, der bakker ham op, bedrifter han har udført etc. etc.

De realistiske deltagere har da også opgivet dette forhenværende forum og bruger det nu til sjov og hygge, debattere gør man andre steder...


.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Tror du på, at du har en Sjæl? - 20/04/2020 21:22

Jamen dog du forsmåede Bjørn nu vil du være med

Tør du ikke logge ind?

Du vil ikke stå ved din gamle profil Bjørn

Vi ved du har det hårdt, du lagde din sjæl i stedet og havde nogle vilde ambitioner, men så svigtede øverste etage for dig da du fik den ide at du skulle udrydde dine egne paranoia ideer om troll

Men du anede ikke en skid om troll

Nå men fint du er hos dig selv nu, hvor du havde millioner af læsere 😂😂😂

😂😂😂😂😂