annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 30 < 1 2 3 4 5 ... 29 30 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29423 - 20/03/2020 23:05 Re: Klima- og Corona-krise [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du synes ikke om mit forslag:
Citat:
Vær god mod dig selv, så du kan være god mod andre - og verden - så får både du og verden det meget bedre.
som jeg tror, er bedre end at fordømme diverse dårligdomme.

Forslaget er jo beseret på min tro på "det gode" i alle mennesker - og min tro på at "det dårlige" eller "det onde" er, når det gode mislykkes - af en ene eller den anden grund. "Den onde" tror jeg ikke på.

Om et nyfødt barn kan være ondt - om det kan have arvet ondskab - det tvivler jeg på - men at uheldige vilkår kan skade et menneskes sind, det tvivler jeg ikke på.

Det er derfor, jeg tror på, at vi gør bedst i at være gode ved os selv - evt. med pårørendes, venners, psykologers eller psykiateres hjælp - for årtusinder siden var det nok shamanen - og det er det måske stadig nogle steder på denne klode - mens præsterne i vores del af verden nok ikke spiller den store rolle.

Og har vi det først selv godt, er jeg overbevist om, at vi helt naturligt ønsker vores omverden det godt.

Du stiller spørgsmål ved, hvad "det gode" er, og jeg er enig med dig i, at det skal - og kan - afklares.

Du skriver, at mine ord lyder som en reklame.
Det gør mig helt glad, for reklamefolk er dygtige til at formidle deres budskab.
Desværre er de næsten altid betalt - og styret - af erhvervsfolk, der ikke søger "det gode" men derimod egen profit - på vi andres - og klodens - bekostning.

Min drøm er, at din café kunne blive et sted, hvor mennesker kan finde ud af at have det godt med sig selv - og så tror jeg godheden udadtil kommer helt af sig selv - som en ren kærlighed til verden engel

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29424 - 21/03/2020 11:47 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
Jeg skrev et sted ovenfor om, at "evigheden står lodret".
Kan godt se, det lyder som "volapyk", men det er faktisk dét, jeg kan opleve: at evigheden står lodret - lige ned i nuet.
Og det er skønt, synes jeg



Spiritualitet er Vertikalitet, ingen i Danmark har som HansKrist beskrevet det sådan.

Så Arne vil du forstå mine skriverier så er det ud fra det du kalder volapyk som er nøglen til at åbne mine tekster, måske også derfor du ofte har kaldt det volapyk det jeg skrev. Men det glæder mig at du dog er nået frem til måske at ane hvad det drejer sig om.

Kristologiens vertikale spiritualitet har jeg drøftet intenst her på siden med ikke mindst jmp/Michael fx.

Fx en dimension jeg har savnet hos dig Arne og derfor efterlyst, især i forbindelse med din ikonoplevelse havde jeg håbet på lidt "volapyk" fra dig, men hellere sent end aldrig.

-0-0-0-0-0-

Nå anledningen til at jeg skriver det her indlæg er at jeg midt i en corona nyhedspause tilfældigt rækker ud efter en bog (1)* på sofabordet og bogen folder sig ud tilfældig på en side hvor der står:

Det vertikale nu, som er en del af den evige kristologiske orden, givet ved Kristi tilfældige/nødvendige inkarnation, fremhæves netop af Kristus, dvs Kristus lyser og skinner ind over den horisontale verdens nu, der udstrækkes i et kontinuum. Dette vertikale øjeblik, dette nu definerer så at sige nyskabelsen (og nydestruktionen).

Så Arne der er rigtig mange der har beskæftiget sig med det du kalder for "volapyk".

(1)*:

DET FLYDENDE KORS En metafysik om tiden og evigheden. Leif von der Wehl Mikkelsen.

Omslaget har en kort anmeldelse af min ven Søren Fauth som jeg mødte i Rødhus på stranden 2018. Han cyklede hen til mig og spurgte om jeg ikke var Hans-Kristian Hindkjær. Og du er Søren Fauth kunne jeg sige. Kun fra Facebook kendte vi hinanden.

Søren Fauth skriver:

Med "Det Flydende Kors" har Leif von der Wehl Mikkelsen begået et enestående værk, der føjer sig ind i en stolt filosofisk tradition. Samtidig indskriver "Det Flydende Kors" sig i en genre, som man sjældent, måske aldrig, har set i Danmark, nemlig udviklingen af en helt ny metafysik eller ontologi, der forener en religiøst betinget livs- og verdensopfattelse med en realistisk opfattelse af verdens objektive tilstand. Citat slut.


Leif von der Wehl Mikkelsen retter en stor og varm tak i forordet:

Til dr. phil Søren Fauth, som meget kompetent har læst korrektur og foreslået forbedringer af teksten, og hvis meget relevante kommentarer viser en usædvanlig dybtgående forståelse af mine teorier.

Iøvrigt skrev jeg en længere mail til Leif von der Wehl Mikkelsen om hvor begejstret jeg var for bogen, og så havde jeg et par spørgsmål til visse steder i teksten. Leif blev overrasket glad over min henvendelse, fordi der var så få der havde reageret, og ihvertfald hele den akademiske verden, var stort set forblevet tavs. Hvilket jeg fandt rystende, når efter min mening Leif havde skrevet et religionsfilosofisk mesterværk såvidt en Kristologisk ontologi. Leif ville kende min baggrund. Hvilket jeg fortalte ham, men det troede han ikke på, men det var jo korrekt nok de oplysninger jeg gav ham. Okay sagde han, så må du have selvstuderet, fortæl mig hvad du har selvstuderet. Det gjorde jeg så. Intet mindre end en imponerende dannelsesrejse du har været på svarede han tilbage, og efter disse oplysninger var han parat til en videre drøftelse mine kritiske spørgsmål til bogen.

-0-0-0-0-0-

Nå Arne om det du kalder "volapyk" er der skrevet i to tusinde år så meget spændende om.

Et kapitel hedder:

DEN VERTIKALE TID OG EVIGHEDEN.

-0-0-0-0-

HansKrist volapyk:

det religiøse og spirituelle omfatter vores vertikale noumenale spontane disperate diskontinuerte kreative ekstatiske skabelsesøjeblikke, Kairos øjeblikke, i vores liv. Disse strukturer er nøje beskrevet i enhver dyb religiøs spiritualitet og i kristendommen er det kristologien der er beskæftiget hermed.

Om begivenheden Kristus, den vertikale Kristus spiritualitet, skriver Luther:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29425 - 21/03/2020 14:13 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hans-Kristian Hindkjær.

Jeg har læst dine to sidste indlæg her i denne tråd, og jeg spekulerer lidt på, hvad det egentlig er, du vil.

Du bebrejder mig for ikke at læse og studere et snævert udvalg af forfattere grundigt nok - sådan som du fortæller, at du selv har gjort.
Og du bruger begejstrede udtryk for, hvad du fik ud af det.

Jeg tvivler ikke på, at du har haft stort udbytte af din fremgangsmåde, men jeg er lige så sikker på, at jeg ikke kan - og ikke vil - "kopiere" dig. Sådan er mit sind ikke.

Dertil kommer, at mit interesseområde ikke er begrænset til alene kristendommen.

Du har glæde af, hvad du gør, men hvorfor ønsker - ja næsten kræver - du, at andre skal gøre ligeså?

Jeg har da læst en del af - og om - Paulus, og dét, der især gør indtryk på mig her, er hans oplevelse "på vejen til Damaskus" og hans ord om: Tro, håb og kærlighed.

Men dét, jeg ikke finder ret meget af i kristendommen er sindets harmoni.
I stedet handler det om Gud og Satan og om det onde og det gode i evig indbyrdes kamp.

Som årene er gået, er jeg blevet mere og mere overbevist om, at vi mennesker gjorde bedre i at droppe vore forestillinger om højere magter - forestillinger, der efter min mening alligevel aldrig kan nå sandheden - og i stedet gør bedre ved at fokusere på vore evner til indre harmoni - og de deraf følgende gode aktiviteter - overfor vore nærmeste, vore medmennesker, naturen og kloden.

Corona-krisen gør os alle mere alene - åbner for at vi hver især kan fokusere på indre ro - og for at de af os, der overlever, kan begynde at overveje fremtidens samfund - i aktiv tro, håb og kærlighed blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29426 - 21/03/2020 14:34 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Jeg har læst dine to sidste indlæg her i denne tråd, og jeg spekulerer lidt på, hvad det egentlig er, du vil.

Du bebrejder mig for ikke at læse og studere et snævert udvalg af forfattere grundigt nok - sådan som du fortæller, at du selv har gjort.
Og du bruger begejstrede udtryk for, hvad du fik ud af det.

Jeg tvivler ikke på, at du har haft stort udbytte af din fremgangsmåde, men jeg er lige så sikker på, at jeg ikke kan - og ikke vil - "kopiere" dig. Sådan er mit sind ikke.


Altså fx din ikon oplevelse og det du kalder volapyk ville jeg gøre til genstand for meget grundige studier og undersøgelser.

Jeg ville gøre det til et ubetinget anliggende af ultimativ betydning for mig at finde ud af hvordan andre har beskrevet, "becifret", hvad jeg her har oplevet.

Du er temmelig sikkert ikke den første der har haft disse volapyk oplevelser Arne.

Hvorfor gør du ikke din Kristus ikon oplevelse og volapyk oplevelse til genstand for grundige omfattende studier?

Føler du måske ikke at det er det værd?

Er det ikke værd at bruge tid på?

Hvordan kan vi implementere dette det HELLIGE memisk i kultursfæren, noosfæren? Således at det kan blive alment menneskelig tilgængeligt, så vi kan videreformidle det guddommelige til andre mennesker.

Skal vi ikke finde frem til et fælles sprog. Bygget op omkring nogle nøglebegreber?

Skal vi ikke tænke sammen og videre med andre mennesker? Med traditionen og vor tids nyeste videnskabelige og tværvidenskabelige forståelse det vi snakker om. Min største anke i forhold til jmp/Michael og dig Arne og Gerth er at I ikke gider dette arbejde.

Kunne det tænkes at det du kalder volapyk, at du over tid vil blive bedre og bedre til at beskrive det forhold og forklare os det forhold, og vise os hvordan andre har beskrevet det og forklaret det?

Det samme kunne jeg sige til Gerth, kunne det tænkes at du Gerth år for år blev bedre og bedre til at forklare og beskrive dine tanker omkring det med Helligånden.

Det du kalder volapyk er måske livets vand for os mennesker, så hvis du skal hjælpe til med at stille og tilfredsstille, vores tørst, vores åndelige spirituelle behov så ville det jo kræve at du bliver bedre og bedre til at beskrive fænomenet.


Volapyk:

Citat:
Arne:

Jeg skrev et sted ovenfor om, at "evigheden står lodret".
Kan godt se, det lyder som "volapyk", men det er faktisk dét, jeg kan opleve: at evigheden står lodret - lige ned i nuet.
Og det er skønt, synes jeg



-0-0-0-0-0-

KristusMystikkens vertikale affektfulde emotionelle ekstatiske spiritualitet som jeg har erfaret og oplevet er for mig et ubetinget anliggende af ultimativ betydning, et religiøs anliggende. Det er for mig et kald at kunne beskrive og forklare forholdet så andre kan finde kilden til den ny skabelse og det nye liv i og med og ved begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus.

Jeg ønsker at mennesker når frem til idet mindste muligheden for at kunne iklæde sig KRISTUS og at KRISTUS kunne vinde skikkelse i og over vores liv, så KRISTUS kunne blive alt i alle.

-0-0-0-0-0-

Sørme jeg ønsker du og ja Gerth, I gør det på jeres måde. Men det jeg ikke forstår er at I ikke studerer det I taler om.

Hvis jeg var Gerth ville jeg studere hvad andre har sagt om Helligånden og var jeg dig Arne ville jeg studere hvad andre har sagt om det du kalder volapyk.

Nå, jeg er ikke krigerisk, men dig venlig stemt Arne.

Men du gør tingene på din måde Arne, hvor du jo også ligner andre, slægter andre enfødte naturer på, såvidt harmoni. Jeg er tydeligvis mere tvefødt splittet og sammensat, hvor harmoni ikke får lov til at dominere min tænkning. Også derfor jeg er så stor en kritiker af vor tids mindfulness buddhismen, hvor hypoton harmoni som en dogmatisk dyne kvæler fx alt liv, spontanitet og kreativ ekstatisk begejstring.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29427 - 21/03/2020 18:43 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skriver:
Citat:
Altså fx din ikon oplevelse og det du kalder volapyk ville jeg gøre til genstand for meget grundige studier og undersøgelser.
Mit svar:
Hvad den ortodokse kristendoms ikoner angår kan jeg love dig, at jeg har suget til mig, hvad jeg kunne v.h.a. adskillige bøger herom, så jeg bl.a. har lært at "læse" ikoners særlige symbolsprog.
Jeg har også mange ikoner i mit hjem, som jeg holder af, og jeg kender til ikonernes historie i kristendommen, samt hesykasmen.
Jeg har lært en græsk ikonograf (ikonmaler) at kende på den samme lille ø, hvor jeg mødte "min" ikon. Han var samtidig kirkesanger under liturgien og teologisk velbevandret.
Om Satan fortalte han mig om "den faldne engel" og alle de engle der også "faldt".
Det er så her, jeg mindes det dybt overraskende budskab fra "min" Kristus Ikon: Tag ikke dogmerne højtideligt.

Og jeg tror ikke på Satan som andet end en bekvem måde at lægge ansvaret fra sig på.
Dermed "falder" for mig selv den for mig bedste af de kristne kirker - i forhold til sandheden - som jeg ikke tror nogen kender - og som jeg heller ikke tror, det er meningen, at vi mennesker skal kende smiler

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 30 < 1 2 3 4 5 ... 29 30 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk