annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 29 af 34 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 33 34 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29473 - 31/03/2020 16:20 Re: Lyser på vej [Re: somo]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Takket være Paulus kan vi nyde rødvin til flæskestegen

Vi bliver opfordret til at synge og spille og skabe billeder på nethinden og på murværk og lærred

Vi får et direkte forhold, hver eneste af os, til Gud som Ånden der uformidlet, udenom præster og udenom Bibelen, suverænt meddeler sig til os

At kristendommen aldrig bliver nogen bogreligion, og at hvad der står i Bibelen aldrig bliver eller kan være troens genstand for kristne kan vi takke Paulus for. 2 Kor 3 og ja 1 Kor 2 og Rom 7 og 8 har for al fremtid umuliggjort at kristendommens trosliv og spiritualitet er bundet af hvad der står i Bibelen. I kristendommen går Gud ikke død i Bibelen, vi falder ikke i stave på linjerne gennem bogstavelige uåndelige læsninger.

Og kvinder kan være ikke bare overapostler, men endda kan hun være den ypperste af samtlige overapostler.

Paulus tænkningens skytshelgen og Åndens og Frihedens Apostel han er selvfølgelig ikke vellidt blandt religiøse fundamentalister om de er muslimske eller kristne.

Som Alain Badiou siger, den eneste i Nye Testamente man som moderne tænkende menneske kan holde ud at være i selskab er Paulus. Hvorfor, jo fordi vi ikke behøver giver køb på vores intellektuelle integritet.

Vi er så glad for at der opstod en stor tænker + mystiker i urkristendommens spæde begyndelse. Selv Dawkins siger denne paulinske linje har en positiv indflydelse på hvordan muslimer vil opfatte islam i Europa, altså på en mindre fundamentalistisk streng måde der udslukker, Ånd og Tænkning og Mystik, ægte spiritualitet.


Ingen bibelfundamentalist vil nogensinde kunne fange min interesse, såvel som ingen koranfundamentalist vil det. Derfor er dette indlæg ene og alene skrevet for begavede mennesker ude på sidelinjen der tilfældigvis skulle læse med.

Jeg drøfter ikke mere direkte med bogstavstroende, dette er under mit niveau.

Hvis vi vil videre her på trosfrihed må vi være konsekvente ellers går vi i stå i det samme ævl år efter år. Hvilket de ateister vi har på stedet også har været skyld i, evindelig barnligt ævl år efter år, fordi de, ateisterne (de to tre fire fem stykker, men især to) ikke kan skelne eller nuancere noget som helst, ja de forstår simpelthen ikke hvad religion og ægte spiritualitet er.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29479 - 01/04/2020 17:25 Re: Lyser på vej [Re: somo]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:

"messenger Muhammad han forbød hor, og drikker alkohol"

- De der engang overskrev de på den tid gældende moralske påbud, gjorde det jo så fra jødiske skrifter som GT. Forøvrigt ved jeg nu ikke hvor megen god moral der befinder sig i sådan at være fan af en mand, der angiveligt ikke ku' se forskel på små piger og kvinder...;)
Derudover er det såmænd morsomt nok at se en himmelnissefan lave grin med andre himmelnissefans, da særlig i betragtning af at stenen jo kastes af en der bor i glashus. Men så igen, sku' den "kulturbegivenhed" du føler så stærkt et behov for altid at reklamere for, en dag opleve en velkommen oplysningstid, da ville du vel være en af de første der meldte sig ind i foreningen til kristne himmelnissers fremme...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#29482 - 01/04/2020 18:01 Re: Lyser på vej [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du forstår ikke en hujende fis af noget

Og ufatteligt du gider blive ved med at opføre dig som en hjælpeløs idiot der bliver mere og mere uinteressant at høre på

Sjældent nu om dage man møder en ateist der ikke har forstået en bønne af det religiøse spirituelle

Du er ret isoleret med din ateisme og religionskritik, alle dem du beundrer er faldet væk fra din position for mange år siden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29483 - 01/04/2020 19:14 Re: Lyser på vej [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, når du skriver:
Citat:
Du forstår ikke en hujende fis af noget
så smiler jeg lidt, for er der overhovedet nogen, der gør det?

At klynge sig til Paulus, Kristus, Moses, Muhammed, Buddha m.fl. - og deres Guder eller Nirvana - er jo ikke forstand!
Og at klynge sig til naturvidenskab efterlader jo fortsat et hav af uvidenhed.

Min holdning er dyb ærbødighed for, hvad der for mig er et ufatteligt mirakel: Verdens væren - og heri - for en stund: Egen væren.

Jeg ser ingen mening i det umulige: at søge at forstå - og jeg er ikke i stand til at "omvende" mig til en tro - men jeg ser mening i at elske - denne væren - ydmygt, aktivt og så godt, jeg kan smiler

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29484 - 02/04/2020 12:29 Re: Lyser på vej [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg skrev til Simon at han ikke forstår en hujende fis af noget

Du svarer Arne:

Citat:
så smiler jeg lidt, for er der overhovedet nogen, der gør det?

At klynge sig til Paulus, Kristus, Moses, Muhammed, Buddha m.fl. - og deres Guder eller Nirvana - er jo ikke forstand!
Og at klynge sig til naturvidenskab efterlader jo fortsat et hav af uvidenhed.



Ja selvfølgelig forstår vi rigtig meget af det religiøse spirituelle, den vertikale dimension, væren i forhold til det værende, den horisontale dimension.

Og læser nogen mig vil de også konstant blive klogere, og få del i en vertikalitet, en religiøs spiritualitet, som vil få en positiv indflydelse på dem resten af deres liv. Om det er Edgar Morin, Nikolai Berdyaev, personalisme bevægelsen, eller Paulus og urkristendommens spiritualitet og Paul Tillich eller det er Jung. Ihvertfald bliver man ikke idiot af at høre på mig, men man får noget med sig, et udbytte, fordi jeg forstår den religiøse spirituelle dimension, jeg forstår religionsfilosofi og religionsvidenskab ud fra neurovidenskab.

Så modsat dig Arne og Simon som har givet op overfor spørgsmålet og har droppet ethvert forsøg på at forstå den religiøse spirituelle dimension, så er min tilgang bygget på en dyb dyb forståelse, tværvidenskabelig forståelse.

Ofte har jeg tænkt på hvorfor I ikke magter en forståelse. Jeg har altid sagt at jeg oplever en avis, I abonnerer simpelthen på en avis og dens holdninger om religion, som er skrevet i midten af forrige århundrede.

Jeg er ikke et barn af en avis og alle dens synspunkter, jeg har kun været interesseret i sagen selv, lærebøger og studier. Den avis jeg altid har fornemmet hos jer, allerede i 2003 på religionsdebatten, fandt jeg så endelig i slutningen af 2019 da det pludselig en sent aften gik op for mig hvem Simon er.

Fint nok at orientere sig i tidsånden fra midten af forrige århundrede gennem avislæsning, men vi skal også studere fænomener og gå i dybden med tingene.

At have meninger, og fx være ateist alene af den grund, uden at undersøge den religiøse spirituelle dimension naturvidenskabelig finder jeg idiotisk og trivielt i længden at lægge øren til.

At drøfte siden 2003 tro uden at udsætte tro for en kritisk undersøgelse finder jeg idiotisk, og hvor mange gange har jeg ikke sagt at før vi drøfter tro så må vi læse "Troens Dynamik" af Paul Tillich.

-0-0-0-0-

Jeg klynger mig ikke til Paulus, jeg forstår ham, for vi får aldrig Ånden udenom Frihed og sjældent udenom også forståelsen.

Paulus forbyder blind tro, derfor er der ingen der forstår Paulus som kommer i afhængighed manden og klynger sig til ham, fordi han gennem sin becifring og lovsang begivenheden KRISTUS gør os fri, også derfor han bliver kaldt Frihedens Apostel.


-0-0-0-0-0-0-

Der hvor Simon bliver idiotisk at høre på er hvor han behandler forskellige mennesker, hvis religiøse spirituelle standpunkter overhovedet intet har til fælles, ja endda er i direkte modstrid hinanden, ens.

Og så har han ingen religionsvidenskabelig forståelse den religiøse spirituelle dimension. Nøjagtig som Michael Rothstein fx og andre højrystede fjolser i Danmark. Så stor en del af den progressive ungdom i Danmark har overhovedet ingen forståelse af det religiøse spirituelle, og det skyldes en uheldig tradition i Danmark. Men efter internettet kan vi danskere ikke længere styres af en avis og elendig tradition på universiteterne indenfor religionsvidenskab og religionshistorie. Det er simpelthen uinteressant hvad vi her formår i Danmark.

Hvis man undersøger religion som et horisontal fænomen alene går man galt i byen og alt man begynder at docere bliver intetsigende vrøvl fra a til z. Selvfølgelig kan man undersøge religion som et horisontal fænomen, men så får man ikke spiritualiteten med. De vertikaler ekstaser og åbenbaringer der er altid spiller en afgørende rolle i alle menneskers liv, uanset om de er ateister eller religiøse.

Mennesket har Fornuft men også Ekstatisk Fornuft, for nu at anvende et af Paul Tillichs forsøg på at forklare fænomenet, den religiøse spirituelle dimension. Psykiatrien er nok den videnskab af alle der strander på Ekstatisk Fornuft. Psykiatrien er afhængig af at Ekstatisk Fornuft er tilfældet, ihvertfald på den måde de forstår psykisk sygdom og på den måde deres psykofarmaka tilkendes helbredende betydning.

Psykiatrien er afhængig af menneskets emotionelle motivationelle ekstatiske begejstrings struktur, den neo paleo limbic brain især, men også den ældre paleo limbic brain og ja dybere i systemet, ned på hjernestamme niveau, såvidt det autonome nervesystem, hvor "The Polyvagal Theory" af Stephen Porges vil revolutionere psykologien som Freud og psykoanalysen formåede det for godt hundrede år siden. Læser man Paulus i det lys, på det grundlag, så begynder vi at forstå hvad det er der grundlægger ur KIRKEN - de kristne samfund, fællesskaber.

Alt hos Paulus handler om menneskets emotionelle motivationelle ekstatiske begejstrings struktur. Denne ENTUSIASME = Gud væren = i KRISTUS Gud VÆREN

Åndsfriskhed og helbredelse og kreativitet og entreprenant prosocial virkelyst er hvorom alt gælder hos Paulus og hvad han har gjort for den vestlige verden i den sammenhæng er fuldstændig uvurderligt.

Mennesket er ikke tabula rasa! I så fald vi taber forbindelsen til det religiøse, til Arkeånden, til Gud og SELVET = os selv.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 29 af 34 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 33 34 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk