annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 11810404
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2161837
Et andet syn 1856552
Jesu ord 1428091
Den Evige Filosofi 1224644
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 46 gæster og 193 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28415 - 21/10/2019 17:00 Re: Frihed ... ? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
For mig ligner Gud mest af alt det helt lille hjælpeløse barns far og mor, som jo er altafgørende for barnets overlevelse.

Skriver du Arne

Men heldigvis afslører det mere om dig end hvordan vi skal og kan forstå begrebet, størrelsen Gud. At give op overfor størrelsen og begrebet Gud af de grunde du nævner, afslører blot hvor lavt et niveau såvidt den spirituelle intelligens vi befinder os.

Den spirituelle intelligens er et faktum i menneskers liv (Howard Gardner) og et menneske der står af overfor guds billedet af os som Guds børn, og Gud som vores trøster og beskytter og hjælper, kan ikke have været ret langt inde i et positivt bønsliv såvel som liv med Gud.

Det er jo spirituelle vækstprocesser vi finder i forbindelse forholdet til os selv hvor Gud bliver en realitet i forbindelse vores selvforhold, som fx Jesu "søn fader" dialogiske bønslivs forhold. Er vi først her og har opdaget bevidsthedens kreative dynamiske udveksling med de ubevidste arketypeforhold vi har med os ind i livet som potentialer så får vi dagligt beviser for at alting samvirker til gode for os der relaterer positivt til begrebet og størrelsen Gud. Vi tænker jo ikke som et barn om de her forhold, men vi har voksne menneskers forstandige spirituelle forståelse hvad det hele drejer sig om. Ellers kan vi jo stadig læse 1 Kor 2, dette er jo ikke forbudt.

2 ting,

1): lad os nu ikke blive forskrækket, eller håne de her forhold, men lad os med oprejst pande og fri kritisk tænkning undersøge og eksperimentere med tingene. Vi må ikke være autoritetstro, vi må selv undersøge tingene og hvornår det gir mening at forstå os selv som Guds børn.

2): lad os droppe bibelfundamentalisme, lad os bevare vores forstandighed og intelligens. Vi kan ikke sætte vores kritiske og forstandige tænkning ud af kraft blot fordi vi har åbnet Bibelen og eller tror her findes Jesus uforfalskede ord og disse er magiske fordi vi bare overtror dem og tillægger dem en helt særligt magisk betydning fordi vi kortslutter i hovedet at ordene er fra ham. Det er nu stadig Gud der taler direkte til os, også gennem KRISTUS men altid udenom Bibelen, og er det bibelen vi forsøger at forstå så formår vi aldrig uden helligåndens hjælp, uden den spirituelle intelligens.

Men stadig venner, tá det lidt afslappet og se pragmatisk på de her ting, eksperimenter folkens og brug nu jeres forstand, meningen er jo ikke at vi skal miste vores forstand eller de her ting skal køre udenom vores forstand eller ligefrem ødelægge vores forstand, tværtimod er der intet der er så godt for fornuften som ekstatisk fornuft har neurovidenskab opdaget. De subcorticale forhold spiller en helt afgørende rolle for god neocortical funktion.

I har allesammen et alt alt for anstrengt og opstyltet forhold til det spirituelle. Som om I er bange for at undersøge og eksperimentere med tingene i praksis, som om der skal stærk overtro, bibelsk overtroenhed, med ind over eller den fjollede ide at vi intet kan vide og alt vi siger er for småt og dårligt. Begge disse standpunkter lige tåbelige og viser at vi ikke har forstået noget som helst og har givet op på spørgsmålet før vi har fået begyndt.
#28418 - 21/10/2019 21:07 Re: Frihed ... ? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.
Citat:
- guds billedet af os som Guds børn, og Gud som vores trøster og beskytter og hjælper -
Det vidste jeg ikke - at det er dér, du står.
Min respekt - og fred være med det - uanset at jeg står et andet sted.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
#28419 - 21/10/2019 22:39 Re: Frihed ... ? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Jeg er ikke bange for noget, går ikke af vejen for noget, jeg er ikke forlegen over det spirituelle som ikke er noget statisk, det har mange former og udtryk det var blot en af disse jeg beskrev som ikke være mig fremmed, men jeg kender et utal af manifestationer, former og udtryk, der er meget anderledes fx

Den Paulinske SPIRITUALITET: vores ekstatiske dopaminske (motivationelle) stærke forhjerne begejstringsstruktur. (KRISTUS der virker mægtig i os)

Den hvor vi opgir vores egen vilje og overgiver, hengiver, os til hvad det ubevidste vil, Guds vilje kunne være her, det afgør Ånden for os.

Hvordan vi skal bede i Rom 8, måske noget af det smukkeste hos Paulus når han er mere feminin, mindre dopaminsk, og Rom 8 om hvordan vi skal bede ville være godt at sammenstille med 1 Kor 2

Ja her en godbid, sammenstil Rom 8 om hvordan vi skal bede med 1 Kor 2 - jeg kan garantere for jer alle at der bliver hul igennem til noget stort - I kommer i proces med det ubevidste,

Den spirituelle diversitet er meget stor, måske jeg burde skrive en brugervejledning til en række af de vigtigste
#28420 - 21/10/2019 23:50 Re: Frihed ... ? [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
"Mennesket er bundet op på det at tænke, selv om det har frihed til at tænke, hvad det vil/kan"

Citat:
Simon: Er din tanke da stedbunden i "noget" udenfor den - et vigtigt spørgsmål at stille dig selv - om det du fx her skr. sker af tanketvang? ;)

- Tankemylder er menneskets lod, og tænkning gennem sproget definerer det at være menneske, og kører på autopilot når det ikke styres af viljen eller fastholdes bevidst eller ubevidst.

Tankens liv – det liv du gir den – eller det liv den giver dig er forbundet med tanker fra din fortid og tanker om fremtiden, alt imens der tilføres nye indtryk fra nuet.

tankens påvirkning på dig og dit liv afgøres derfor af hvordan du forholder dig til tankeindholdet - erfaringerne, kampene, drømme og håb og dette vil kendetegne dig som person, trods det du ikke er tanken.

Top Svar Citer
#28421 - 22/10/2019 00:15 Re: SLUT [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Da det jo er sproget der gør det muligt at dele erfaringer og tanker.

HK: ”Synes du strammer den,..................... ”

- Tekst er tanker, der som sådan er død, hvis ikke man levendegør den ved at forholde sig til den. Så det er jo logik, at en kage ikke bliver bagt, fordi man ser en opskrift der tiltrækker en.

Det samme gælder troen. Troen der kommer i kraft af Kristi ord.
Dette sker hvis man handler på Jesu ord og vejledning … og troens ægthed kendes ved den frugt den frembringer

Men jeg er enig i, at for meget tænkning kan være skadeligt – en talemåde: For lidt og for meget fordærver alt - og at det moderne menneske er fremmedgjort overfor naturen, vi er sat at leve i

men man kan også blive opfattet som skør, hvis ikke man evner at udtrykke sine tanker i et klart sprog - uden at være det – og derfor er den, som har ordet i sin magt også den som bedst kan videregive god information, hvis dette er tilpasset modtagerens niveau … eller han kan være en dygtig manipulator ...

dog er det tænkningen gennem sproget, der er årsag til menneskets fremskridt/”fremskridt”

- og det beror jo på, at mennesket gennem tid er blevet bedre til at overleve ... skaffe føden og varmen, så der også bliver tid/overskud til tanker og nye ideer – ideer som er et mix af erfaringer/tanker - og fantasi … som jo også er tanker.

Så sproget gør det muligt at dele erfaringer og tanker … og derfor ville du heller ikke kunne være i landbrug eller byggeri uden du var blevet overdraget information fra generationerne før dig … eller ej heller vide noget om det at ha´kristi sind

Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >

Seneste indlæg
Så er der linet op...
af ABC
26/09/2023 11:25
Hvem lavede Gud...
af ABC
26/09/2023 11:23
Er der mange bolde i luften...
af ABC
25/09/2023 19:34
Skal folkekirken fornyes...
af ABC
24/09/2023 21:20
Kaldet fra det høje...
af ABC
24/09/2023 20:53
Nyheder fra DR
Endnu flere, end man troede, kan have f..
26/09/2023 21:20
Med megafon og kasket tilslutter Joe Bid..
26/09/2023 21:03
Sagsøges af konkurrencemyndigheder: Ama..
26/09/2023 20:58
Det er ikke sikkert, offentligheden får..
26/09/2023 20:31
Formand for det canadiske parlaments und..
26/09/2023 20:29
Nyheder fra Religion.dk