annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 11810404
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2161837
Et andet syn 1856552
Jesu ord 1428091
Den Evige Filosofi 1224644
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 46 gæster og 193 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 10 < 1 2 3 4 5 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28377 - 18/10/2019 22:32 Re: Frihed ... ? [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Simon: ”Tankens frihed, er ikke frihed fra existensmæssige forhold, og dog er tanken fri - en befriende tanke, ikke sandt...;) ”

- Tanken er hverken fri eller ufri, men viljen kan hjælpe til at flytte fokus fra tanker man lader sig holde fast af, eller ønsker at bevare ...

... men når man holder fast i tanker man vil bevare - eller lader sig holde fast af tanker - er man vel ufri frivilligt

Simon: ”Det er med friheden til at tænke, tankefrihed, at du ka' rette dine tanker mod forhold, og i refleksioner skabe vilje til at ændre eller fastholde, osv. ”

Hmm … ok …

Mennesket er bundet op på det at tænke, selv om det har frihed til at tænke, hvad det vil/kan

Tankevirksomhed sker på forskelligt plan 24 timer i døgnet og definere det at være menneske, samt påvirker det enkelte menneskes indre og ydre liv og dem de møder på sin vej.

Mennesket er først fri, når det dør, da livet ikke er frihed.

I livet er frihed som menneske noget man tager eller får, og frihed er et begreb som mennesker har forskellige holdninger til.

Er det frihed når man har mulighed for at ryge.
Ja. Vil nogle mene, og nyder denne frihed.
Andre vil kalde det, at trælbinde og ødelægge sig selv af afhængighed.

Frihed ligestilles ofte med ”grænseløshed” inden for mulighedens grænser, selv om mange nok er opdraget til frihed under ansvar og indordner sig efter landets love, samfundets og evt. religiøse eller andre grupperingers regler.

Tanken i sig selv - er hverken fri eller ufri men kan give begge følelser i et menneskes liv, da bevidstheden har en holdning til begrebet frihed mere eller mindre bevidst …

Ved refleksion kan viljen hjælpe til at handle efter det nye tankeindhold der opstår efter refleksion, men ellers kan viljen bare flytte fokus hvis man bliver bevidst om tankevirksomhed man ikke gider af en eller anden grund … eller man bare ønsker at tænke på noget selvvalgt.

… men uanset tankeindholdet agerer man på tankevirksomheden hvad enten den er bevidst eller ej.

Tankevirksomheden har en virkning på ens indre og ydre liv samt på andre … mere eller mindre synligt og bevidst.
Derved kan man blive ufri frivilligt - og - endda med glæde. Eksempelvis ved ansvarlighed fordi man ikke kan andet, grundet fastholdelse af en tanke om dette at være ansvarlig

Så når jeg skriver: Mennesket er først fri, når det dør, da livet ikke er frihed, er det fordi tankevirksomhed er dit fængsel uanset om du flytter fokus, eller ændre tankeindholdet ved refleksion - fordi tanken der fastholdes gør en ufri - selv om den i visse tilfælde kan give glæde.

Manglende evne til at flytte fokus fra en fastlåst tanke man ikke bryder sig om, bevirker folk doper sig selv med ”alt mellem himmel og jord”
Så - det giver følelsen af en hvis frihed, at kunne flytte fokus uanset hvilke midler eller teknikker der tages i brug …
… men tankeindhold der plager forsvinder ikke ved at viljen flytter fokus, kun en tid, da det med garanti dukker op en anden gang. Her er refleksion nødvendig.

Håber det giver mening.

Top Svar Citer
#28398 - 20/10/2019 04:50 Re: Frihed ... ? [Re: Tikka]
Gerth Offline
veteran
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Tikka: " Så når jeg skriver: Mennesket er først fri, når det dør, da livet ikke er frihed, er det fordi tankevirksomhed er dit fængsel uanset om du flytter fokus, eller ændre tankeindholdet ved refleksion - fordi tanken der fastholdes gør en ufri - selv om den i visse tilfælde kan give glæde."

Hej Tikka
Hans K har tit omtalt dig som en falsk kristen og internet trold. Jeg vil derfor helst ikke mere spilde for meget tid på dit fastlåste tankesæt, fordi hvad er så sandsynligheden for, at du giver vores velmenende kritik en chance? Dine ord om sindet, de lyder som en psykisk sygdom. Jeg behandler den måske uægte profil Somo på samme måde, hvor jeg ignorerer ham, som ikke vil hjælpes.

Den danske ordbog om Kristendommens frelse: " Udfri af synd, lidelse og død til et lykkeligt liv i den kristne tro. Jesus siger - Den, som tror og bliver døbt, skal blive frelst. - Omvende til den kristne tro."
Jeg har sjovt nok netop lige personligt uvidende om dit nyeste indlæg her i en anden tråd der forklaret noget om hvorfor, at jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave.
#28399 - 20/10/2019 09:26 Re: Frihed ... ? [Re: Gerth]
Tikka Offline
bor her

Gerth- HK/troll:
Citat:
”Jeg vil derfor helst ikke mere spilde for meget tid på dit fastlåste tankesæt, fordi hvad er så sandsynligheden for, at du giver vores velmenende kritik en chance?”

- Hæ hæ - Hvad du her skriver, er jo netop fastholdte tanker.

Som du ved, er det netop dem man ”handler” med hvis man vil give andre kritik, men er kritikken ikke forståelig og konstruktiv vil man næppe nå menneskets hjerte.

Gerth- HK/troll:
Citat:
”jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave.”

- Også her en fastlåst tanke.

De tanker som man identificere sig selv med skaber eget selvbilledet og verdensbillede.

Hvis ikke mennesket kan fastlåse/fastholde en tanke ville der for denne ikke findes nogen sandhed.

Top Svar Citer
#28401 - 20/10/2019 11:06 Re: Frihed ... ? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Gerth skriver:

Citat:
Gerth skriver:

Hvortil Tikka svarer:

-Også her en fastlåst tanke.

De tanker som man identificere sig selv med skaber eget selvbilledet og verdensbillede.

Det du Tikka præsenterer os for er socialkonstruktivisme som findes især indenfor humaniora uddannede, men folk af mere naturvidenskabelig objektiv nøgtern observans siger fra overfor en så ekstrem socialkonstruktivistisk tankegang.

Og man ved hvilke områder af hjernen der er med til at skelne vores mentale forestillingsevne og liv fra virkeligheden (et område der var særligt stærkt hos Einstein, måske ikke så mærkeligt). Virkeligheden, umwelt, har vi subcorticalt kropsligt sanseligt et suverænt (førteoretisk) umiddelbart forhold til.

Tænkning og intelligens på den ene side og virkeligheden på den anden side. Ihvertfald har virkeligheden eller burde virkeligheden have en primær stilling.

Når Gerth skriver:

Så refererers der til konkrete virkelige forhold, som endda kan findes neurobiologisk hardwired understøttet. Så det er ikke et menneskeligt goldt/abstrakt neocorticalt mentalt forestillingsprodukt. Også derfor langt om længe Howard Gardners de syv intelligenser nu er på ni, fordi den spirituelle religiøse intelligens er blevet tilføjet. Og denne intelligens kunne ikke tilføjes hvis ikke det religiøse spirituelle eksisterer på et neurobiologisk subcorticalt hardwired grundlag. Så ren socialkonstruktivisme er det på ingen måder hvad Gerth og vi andre refererer til i et udsagn som følgende: "jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave".

Stadig er tænkningen vigtig (1)*, men det er tænkning eller intelligens der relaterer til virkeligheden og der hvor liv og tænkning ikke står i et modsætningsforhold vil vores tænkning og tale påvirkes positivt af virkelighedens energier og kræfter.

(1)*:

Paul Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life.

Og man må sige Gerth, HansKrist og Paulus, Berdyaev og Tillich de tænker over deres spirituelle erfaringer, men det er ikke tænkningen der har konstrueret hvad vi møder i vores spirituelle erfaringer, men det er tænkningen der gør at vi formår at få et særligt stærkt og nært forhold til disse spirituelle kræfter og energier.

-0-0-0-0-

Bibelfundamentalisme og socialkonstruktivisme i skøn forening præsenterer du os for. Gerne det ateisterne måske kunne finde på, men det påstår du jo også du er.

Vigtigt er det at forstå at socialkonstruktivisme i dets gennemførte version ikke bliver godkendt at vi mere naturvidenskabelige opdragede og skolede. Videnskabsteoretisk er teorien værd at overveje.

-0-0-0-0-

PS:

Du burde droppe din bjørn troll psykose.

Anne (ALH), Treram, Kræn-p, Arne, Gerth, ABC, og HansKrist med flere er og kan ikke være troll. De står alle for det stik modsatte. Troll er anonyme profiler der ikke vil afsløre deres skjulte dagsorden såvel som hvem de er og arbejder sammen med.
#28402 - 20/10/2019 13:37 Re: Frihed ... ? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Citat:
Hanskrist:

Gerth skriver:

Citat:
Gerth skriver:

Hvortil Tikka svarer:

-Også her en fastlåst tanke.

Det du Tikka præsenterer os for er socialkonstruktivisme som findes især indenfor humaniora uddannede, men folk af mere naturvidenskabelig objektiv nøgtern observans siger fra overfor en så ekstrem socialkonstruktivistisk tankegang.

Og man ved hvilke områder af hjernen der er med til at skelne vores mentale forestillingsevne og liv fra virkeligheden (et område der var særligt stærkt hos Einstein, måske ikke så mærkeligt). Virkeligheden, umwelt, har vi subcorticalt kropsligt sanseligt et suverænt (førteoretisk) umiddelbart forhold til.

Tænkning og intelligens på den ene side og virkeligheden på den anden side. Ihvertfald har virkeligheden eller burde virkeligheden have en primær stilling.

Mennesket er et ubeskrevet blad fra fødsel, og ville sandsynligvis ikke overleve længe trods omsorg i opvækst - hvis ikke det fik en masse information gennem sproget overdraget.

- Livet ... Forståelsen af den virkelighed vi er sat i til at leve er os givet gennem opdragelse og kultur …

… og det vi kalder virkelighed starter med sproget.

Hvis sproget i talesætter, dét vi er mere eller mindre enige om er virkeligheden til noget andet, ændre denne virkelighed sig …

… men forståelsen af eget liv i det liv vi er sat i til at leve – uanset hvilken virkelighed fællesskabet har fastsat er vor egen, grundet vores måde at kunne behandle informationer på … der er kun en selv der kan leve ens eget liv, et liv man til de fleste tider tilpasser fællesskabets virkelighed for at overleve, når vi taler om det ydre liv.

Det indre liv er helt ens eget trods det, at indtrykkene til det kommer udefra ... ligesom sproget.

Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 10 < 1 2 3 4 5 ... 9 10 >

Seneste indlæg
Så er der linet op...
af ABC
26/09/2023 11:25
Hvem lavede Gud...
af ABC
26/09/2023 11:23
Er der mange bolde i luften...
af ABC
25/09/2023 19:34
Skal folkekirken fornyes...
af ABC
24/09/2023 21:20
Kaldet fra det høje...
af ABC
24/09/2023 20:53
Nyheder fra DR
Endnu flere, end man troede, kan have f..
26/09/2023 21:20
Med megafon og kasket tilslutter Joe Bid..
26/09/2023 21:03
Sagsøges af konkurrencemyndigheder: Ama..
26/09/2023 20:58
Det er ikke sikkert, offentligheden får..
26/09/2023 20:31
Formand for det canadiske parlaments und..
26/09/2023 20:29
Nyheder fra Religion.dk