annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28420 - 21/10/2019 23:50 Re: Frihed ... ? [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
"Mennesket er bundet op på det at tænke, selv om det har frihed til at tænke, hvad det vil/kan"

Citat:
Simon: Er din tanke da stedbunden i "noget" udenfor den - et vigtigt spørgsmål at stille dig selv - om det du fx her skr. sker af tanketvang? ;)

- Tankemylder er menneskets lod, og tænkning gennem sproget definerer det at være menneske, og kører på autopilot når det ikke styres af viljen eller fastholdes bevidst eller ubevidst.

Tankens liv – det liv du gir den – eller det liv den giver dig er forbundet med tanker fra din fortid og tanker om fremtiden, alt imens der tilføres nye indtryk fra nuet.

tankens påvirkning på dig og dit liv afgøres derfor af hvordan du forholder dig til tankeindholdet - erfaringerne, kampene, drømme og håb og dette vil kendetegne dig som person, trods det du ikke er tanken.

***

Top Svar Citer
#28421 - 22/10/2019 00:15 Re: SLUT [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Da det jo er sproget der gør det muligt at dele erfaringer og tanker.

HK: ”Synes du strammer den,..................... ”


- Tekst er tanker, der som sådan er død, hvis ikke man levendegør den ved at forholde sig til den. Så det er jo logik, at en kage ikke bliver bagt, fordi man ser en opskrift der tiltrækker en.

Det samme gælder troen. Troen der kommer i kraft af Kristi ord.
Dette sker hvis man handler på Jesu ord og vejledning … og troens ægthed kendes ved den frugt den frembringer

Men jeg er enig i, at for meget tænkning kan være skadeligt – en talemåde: For lidt og for meget fordærver alt - og at det moderne menneske er fremmedgjort overfor naturen, vi er sat at leve i

men man kan også blive opfattet som skør, hvis ikke man evner at udtrykke sine tanker i et klart sprog - uden at være det – og derfor er den, som har ordet i sin magt også den som bedst kan videregive god information, hvis dette er tilpasset modtagerens niveau … eller han kan være en dygtig manipulator ...

dog er det tænkningen gennem sproget, der er årsag til menneskets fremskridt/”fremskridt”

- og det beror jo på, at mennesket gennem tid er blevet bedre til at overleve ... skaffe føden og varmen, så der også bliver tid/overskud til tanker og nye ideer – ideer som er et mix af erfaringer/tanker - og fantasi … som jo også er tanker.

Så sproget gør det muligt at dele erfaringer og tanker … og derfor ville du heller ikke kunne være i landbrug eller byggeri uden du var blevet overdraget information fra generationerne før dig … eller ej heller vide noget om det at ha´kristi sind

***

Top Svar Citer
#28423 - 22/10/2019 06:54 Re: SLUT [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
dog er det tænkningen gennem sproget, der er årsag til menneskets fremskridt/”fremskridt”


Ingen har fremhævet dette forhold som jeg har her på siden, endda så meget at jeg fik jmp/Michael og andre på nakken fordi jeg konstant fremhævede sprogets betydning for vores tænkning, men også sprogets betydning for det spirituelle

Paul Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life.

Jeg har skrevet igennem årene om sprogets betydning for vores tænkning og intelligens som den eneste her på siden, så det vil være søgt hvis vi bliver for uenige her.

Jeg vil senere finde hvordan jeg har behandlet emnet gennem Edgar Morin's tanker.

Men kort, der findes også at tænke i billeder, forestillingsbilleder og symboler og myter som Arkeånden ( højre hjernehalvdel) og ikke vores diskursive moderne trip trap træsko logiske analytiske systematiske tænkning og intelligens benytter sig af (venstre hjernehalvdel). Vi finder her Jung og Morin og Einstein og mange andre. Denne lateralisering er ret ny i menneskehedens historie og kan ikke lade sig fuldt gennemføre uden skriftsproget, ja så ny en foreteelse er det.

Ud over Arkeånden eller det ubevidste, underbevidsthedens meddelelser til os i drømme og billeder til forskel fra den moderne sproglige diskursive intelligens, vil jeg også fremhæve Heideggers eksistential ontologiske undersøgelser, dasein analyser hvor vi finder learning by doing, og hvor vi er hele mennesker der er kropsligt sanselige tilstede i verden gennem altså de måder vi participerer i vores omgivelser kropsligt sanseligt. Jeg vil tro 80 - 90 % af vores tænkning er skizofren kropsløs og abstrakt, altså hvor liv og tænkning er gået hver til sit, er blevet adskilt.

Også her at mennesket er en helhed og eller totalitet, hvor det spirituelle ikke kan reduceres til noget sindsligt hjernespinds agtig som ved bibelfundamentalisme, der virkelig er fuldstændig uden krop og eksistens og liv. Ja intet er værre end bibelfundamentalisme, og hvor det glæder mig at bønder og håndværkere havde så meget selvrespekt at de rev sig løs af denne mentale malpraksis som nu kun findes i små ubetydelige sekter her i landet, men har fået lidt en renæssance også her i Europa desværre gennem højrepopulismen fra USA.

En stemme som HansKrist er så vigtig hvilket også et utal af mennesker har sagt til mig, fx Kræn-p ved flere lejligheder, men også lægfolk. At have en seende tænkende kristendom hvor vi ikke som idioter skal gå på kompromis med vores intellektuelle integritet er i Paulus's ånd. Tro og viden må ikke være i konflikt men i dialog og samarbejde og ihvertfald må troen ikke være blind overtroiskhed der endda tvinges ned over hovedet fordi man giver Bibelen en højere stilling end Gud Livets Ånd.

At du ikke er Jehovas Vidner tidligere Tikka og stadig slægter på, nægter jeg at tro, fordi jeg tilfældigvis faldt over nogle af dine gamle indlæg igår og det er godt nok tæt tæt op af Jehovas Vidners måde at argumentere på og der hvor du hidser dig op, hvor du tænder af, også det er på Jehovas Vidners mærkesager.

Jeg skal ikke sige om evangelist.dk som jeg må formode du også har eller har haft et forhold til også bibelfundamentalistisk tænker som Jehovas Vidner. For så kunne det jo være her hos dem at du har sat din intellektuelle integritet overstyr, og er begyndt bibelsk overtro, blind troslydighed der sætter vores forstand, intelligens og kritiske tænkning ud af kraft.

Du taler hele tiden mellem linjerne om at falde tilbage til noget tidligere, og jeg går ud fra det er en eller bibelfundamentalistisk sekt der er tale om.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28424 - 22/10/2019 10:38 Re: SLUT [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Manus manege: er du spirituel p1

Lyt til udsendelsen

Den religionsfilosofiske tænker der bedst forstår hvad det her program handler om er HansKrist

Hvis der er noget jeg har styr på så er det hvad den her udsendelse drøfter

Hvis I mener noget seriøst med de debatter vi har med hinanden, Tikka, Arne, Gerth, ABC - så burde I for saglighedens skyld lytte til den her udsendelse

Udsendelsen lige efter er om nøjagtig det samme

De højere magter - indisk visdom

Her møder vi den spiritualitet eller væren Arne er tæt på og som HansKrist har et reelt alternativ til uden at havne i kristen dogmatisk tænkning, og uden at havne i Bibelen, bibelfundamentalisme og overtroiskhed
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28425 - 22/10/2019 15:35 Re: SLUT [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
og hvor det glæder mig at bønder og håndværkere havde så meget selvrespekt at de rev sig løs af denne mentale malpraksis som nu kun findes i små ubetydelige sekter her i landet,


- Den industrielle verden i Danmark er kort. Set i bagspejlet er det jo netop bøndernes skolede børn der gennem Indre mission mfl. der har tvangskristnet ”os” - selv om landet lang tid forinden var erklæret kristent - kristendommen var først kongens og aristokratiets religion

Gennem skolegang og samfundsordenen blev vi holdt i stram tøjle, så man ikke kunne træde udenfor dette uden at blive udelukket

Og som du sikkert ved, var befolkningen meget ensrettet - og uden al den teknologi som vi kender idag - både på grund af statsreligion, men også fordi man var nød til at rette ind - selv om man ikke troede - og tilmed var underlagt social kontrol

Så jeg er ikke enig med dig, når du mener, det var bønder og håndværkere. der rev sig løs fra det etablerede kristne samfundssyn/orden … Det var ungdommen i 60'erne der rev op i ”det hele” hvor østens religioners indtog i landet tog fart … og kvinderne kom på arbejdsmarkedet for at finansierer velfærdssamfundet og tyrkiske fremmedarbejdere kom til landet grundet manglende arbejdskraft


***

Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk