annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28401 - 20/10/2019 11:06 Re: Frihed ... ? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Gerth skriver:

Citat:
Gerth skriver:

”jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave.”

Hvortil Tikka svarer:

-Også her en fastlåst tanke.

De tanker som man identificere sig selv med skaber eget selvbilledet og verdensbillede.



Det du Tikka præsenterer os for er socialkonstruktivisme som findes især indenfor humaniora uddannede, men folk af mere naturvidenskabelig objektiv nøgtern observans siger fra overfor en så ekstrem socialkonstruktivistisk tankegang.

Og man ved hvilke områder af hjernen der er med til at skelne vores mentale forestillingsevne og liv fra virkeligheden (et område der var særligt stærkt hos Einstein, måske ikke så mærkeligt). Virkeligheden, umwelt, har vi subcorticalt kropsligt sanseligt et suverænt (førteoretisk) umiddelbart forhold til.

Tænkning og intelligens på den ene side og virkeligheden på den anden side. Ihvertfald har virkeligheden eller burde virkeligheden have en primær stilling.



Når Gerth skriver:

”jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave.”

Så refererers der til konkrete virkelige forhold, som endda kan findes neurobiologisk hardwired understøttet. Så det er ikke et menneskeligt goldt/abstrakt neocorticalt mentalt forestillingsprodukt. Også derfor langt om længe Howard Gardners de syv intelligenser nu er på ni, fordi den spirituelle religiøse intelligens er blevet tilføjet. Og denne intelligens kunne ikke tilføjes hvis ikke det religiøse spirituelle eksisterer på et neurobiologisk subcorticalt hardwired grundlag. Så ren socialkonstruktivisme er det på ingen måder hvad Gerth og vi andre refererer til i et udsagn som følgende: "jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave".

Stadig er tænkningen vigtig (1)*, men det er tænkning eller intelligens der relaterer til virkeligheden og der hvor liv og tænkning ikke står i et modsætningsforhold vil vores tænkning og tale påvirkes positivt af virkelighedens energier og kræfter.

(1)*:

Paul Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life.

Og man må sige Gerth, HansKrist og Paulus, Berdyaev og Tillich de tænker over deres spirituelle erfaringer, men det er ikke tænkningen der har konstrueret hvad vi møder i vores spirituelle erfaringer, men det er tænkningen der gør at vi formår at få et særligt stærkt og nært forhold til disse spirituelle kræfter og energier.


-0-0-0-0-

Bibelfundamentalisme og socialkonstruktivisme i skøn forening præsenterer du os for. Gerne det ateisterne måske kunne finde på, men det påstår du jo også du er.

Vigtigt er det at forstå at socialkonstruktivisme i dets gennemførte version ikke bliver godkendt at vi mere naturvidenskabelige opdragede og skolede. Videnskabsteoretisk er teorien værd at overveje.

-0-0-0-0-

PS:

Du burde droppe din bjørn troll psykose.

Anne (ALH), Treram, Kræn-p, Arne, Gerth, ABC, og HansKrist med flere er og kan ikke være troll. De står alle for det stik modsatte. Troll er anonyme profiler der ikke vil afsløre deres skjulte dagsorden såvel som hvem de er og arbejder sammen med.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28402 - 20/10/2019 13:37 Re: Frihed ... ? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Hanskrist:

Gerth skriver:

Citat:
Gerth skriver:

”jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave.”

Hvortil Tikka svarer:

-Også her en fastlåst tanke.

De tanker som man identificere sig selv med skaber eget selvbilledet og verdensbillede.


Det du Tikka præsenterer os for er socialkonstruktivisme som findes især indenfor humaniora uddannede, men folk af mere naturvidenskabelig objektiv nøgtern observans siger fra overfor en så ekstrem socialkonstruktivistisk tankegang.

Og man ved hvilke områder af hjernen der er med til at skelne vores mentale forestillingsevne og liv fra virkeligheden (et område der var særligt stærkt hos Einstein, måske ikke så mærkeligt). Virkeligheden, umwelt, har vi subcorticalt kropsligt sanseligt et suverænt (førteoretisk) umiddelbart forhold til.

Tænkning og intelligens på den ene side og virkeligheden på den anden side. Ihvertfald har virkeligheden eller burde virkeligheden have en primær stilling.


Mennesket er et ubeskrevet blad fra fødsel, og ville sandsynligvis ikke overleve længe trods omsorg i opvækst - hvis ikke det fik en masse information gennem sproget overdraget.

- Livet ... Forståelsen af den virkelighed vi er sat i til at leve er os givet gennem opdragelse og kultur …

… og det vi kalder virkelighed starter med sproget.

Hvis sproget i talesætter, dét vi er mere eller mindre enige om er virkeligheden til noget andet, ændre denne virkelighed sig …

… men forståelsen af eget liv i det liv vi er sat i til at leve – uanset hvilken virkelighed fællesskabet har fastsat er vor egen, grundet vores måde at kunne behandle informationer på … der er kun en selv der kan leve ens eget liv, et liv man til de fleste tider tilpasser fællesskabets virkelighed for at overleve, når vi taler om det ydre liv.

Det indre liv er helt ens eget trods det, at indtrykkene til det kommer udefra ... ligesom sproget.


***

Top Svar Citer
#28403 - 20/10/2019 14:47 Re: Frihed ... ? [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tilføjelse:
og troen.


Det indre liv er helt ens eget trods det, at indtrykkene til det kommer udefra ... ligesom sproget og troen

Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Romerne 10:17
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/10

***
Top Svar Citer
#28404 - 20/10/2019 14:49 Re: Frihed ... ? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Tikka:

Citat:
Mennesket er et ubeskrevet blad fra fødsel



Nej nej, igen gys gys

Jeg ved ateisterne elsker tabula rasa teorien, men nej det holder bare ikke at betragte mennesket som et ubeskrevet blad fra fødslen. Selvfølgelig har socialkonstruktivismen brug for denne fordom. Og igen det er mest udbredt hos jer indenfor humaniora. Jeg husker det fra gymnasiet, denne store forskel på os der gik mat fys linjen og de der gik sproglig linjen. Som om vi opfatter virkeligheden meget forskelligt.

Jeg kommer fra landbrug og fra byggeri. Vi ved trods alt mere om virkeligheden end de intellektuelle fra humaniora fagene, fordi vi kun har virkeligheden at bøvle med hvis vi skal lykkes med at få smør på brødet, ellers er/var vi færdige. Det giver en meget stærk virkeligheds forankring.

Vi eller den klasse af mennesker, løser konkrete problemer fra morgen til aften og kan ikke tillade sig at blive væk i socialkonstruktivisme og andre ideer om at vores virkelighedsbillede skaber vi selv. Virkeligheden er en meget konkret størrelse. Også derfor Heidegger der lidt selv var samme type menneske, tiltaler en knægt som mig der kommer fra landbrug og byggeri, har mine rødder her.

Selvfølgelig hvis man lever beskyttet som intellektuel akademiker indenfor humaniora så kan man få tiden til at gå med mange abstrakte teorier der ikke har sin gang på jorden, andet end som et epifænomen til gold spekulativ neocortical virksomhed hvor man ikke behøver bevæger sig udenfor en dør, det hele er foregået indendøre i et elfenbenstårn kunne vi sige. Det subcorticale og den kropslige i verdens værens sanselighed er fraspaltet hos det store flertal af intellektuelle fra forrige århundrede, håber ikke det står så galt til længere, i vor tid.


Vigtig vi har naturvidenskab ellers havde min skolegang været forfærdeligt, for først da de naturvidenskabelige fag kom begyndte jeg at fatte interesse for undervisningen. Fx bibelhistorie og dansk som det foregår i mellemrummet sagde mig intet, jeg tænkte kun på at komme hjem til mine hunde og ud i skoven og senere at komme ud og cykle som cykelrytter.

At folk synes noget om litterære tekster og har fin smag har aldrig sagt mig noget, men at lære folk selv at skrive og formulere sig, det er straks en hel anden sag.

Vi er så forskellige pga opvækst mig på den ene side og du Tikka og RoseMarie og Simon. En forskel vi skal have med i vores overvejelser når vi har svært ved at forstå hinanden. Socialkonstruktivisme og at vi fødes som et ubeskrevet blad kan hos jer få fodfæste, aldrig hos os der kommer fra landbruget og byggeriet og er skolet naturvidenskabeligt, at det er her vi har vores interesser, mellemværende, og ikke i sproget kun.

At være som bønder og håndværkere prisgivet den barske virkelighed for at få smør på brødet gør noget ved folk. Og ikke mindst hjernen. Også derfor har man intet, INTET, fundet som løb og motion der hjælper på stress depression og andre psykiske lidelser og demens og endnu bedre ville et konkret arbejde virke.

At sidde og ose i sit eget hjernespind er sgu farligt. Og bibelfundamentalisme direkte skadeligt på sjæl og sind.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28405 - 20/10/2019 14:50 Re: Frihed ... ? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Det indre liv er helt ens eget trods det, at indtrykkene til det kommer udefra ... ligesom sproget.
Min kommentar:
Meget enig, men det gør en stor forskel, om man er fuld af fordomme, eller man er åben for indtryk.
Det er i hvert fald min erfaring - efterhånden som jeg opdagede nogle af mine egne fordomme blinker

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk