annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 63 af 117 < 1 2 ... 61 62 63 64 65 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27981 - 22/08/2019 14:17 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg stillede dig et enkelt spørgsmål om, hvad ordet ekstase betyder for dig - bl.a. fordi det, som Den Danske Ordbog forstår ved dette ord, ikke synes at harmonere med, hvad du skriver.
Og dit svar? Det kom ikke!

I stedet kommer du igen her - for jeg ved ikke hvilken gang - med de samme uforståelige udtryk, som tydeligvis alene er for "de indviede", og som jeg vil mene er uforståelige for alle andre.

Hvis du havde bare en lille gnist af empatisk næstekærlighed i dig, tror jeg, du ville søge at gøre dig forståelig - men nej - i stedet er det åbenbart kun hån, der fødes i dig.

Den mytens elskende Kristus, jeg har mødt:
http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/galleries/5147/IKON_AF_KRISTUS.html (klik på billede)
er tydeligvis ikke dit bekendtskab i din "ekstase".

Den Kristus, du mener at have forenet dig med, forekommer mig mere at stå for pral og hån blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (22/08/2019 14:28)
Top Svar Citer
#27982 - 22/08/2019 15:05 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Religionernes dogmer ligner for mig mere og mere ren ondskab -

- Det må du uddybe


Gud er kærlighed for den som tror …

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Johannes 3:16-18 Min fremhævning

… er det så ondskab fra gud, at – den, der ikke tror, er allerede dømt -


En tanke:

Når bibelen siger kærligheden kommer fra gud, og man om samme siger han er livets skaber og opretholder, så kan man jo spørge hvem denne gud er, og hvorfor der er et liv før døden?


Hvis bibelens gud er livets skaber og opretholder – og er de levendes gud - er der så tale om en frugtbarhedsgud, for så er der vel ikke brug for et liv efter døden, som Jesu offer i følge skrifterne giver adgang til ved tro og gerning.

Jeg mener, hvis der i guds rige på jord er evigt liv for de mennesker som skal bebo den - og de døde skal opstå, hvor mange kan der så i al evighed sættes i verden af befolkningen til den tid …

… men måske der ikke skal fødes børn i guds rige på jord?

***
Top Svar Citer
#27983 - 22/08/2019 15:30 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
du har nok i dig selv Arne,,

du behøver ikke Kristus, de nye skabninger vi er i Kristus i kraft at Gud,,,

du er tilfreds med at være i dig selv, du behøver ingen former for religiøse spirituel ekstase, liv med Gud, Gudsliv,,,

dette er den store forskel på os to Arne,,,

jeg er også mig selv, men jeg har ikke nok i mig selv og mine synspunkter og betragtninger ud fra mit eget sindslige fornuftige niveau,,, jeg behøver Gud i mit liv, jeg behøver at have adgang til den religiøse spirituelle ekstatiske ekstraordinære dybdedimension,,, som jeg konstant vidner om,,,

og som dogmatisk forældet tænkning fordømmer som svulstigt og intetsigende, som pral,,, men jer om det, for religionsvidenskab og neurovidenskab fortæller os idag noget ganske andet,

at alt det religiøse spirituelle ikke er noget vi skal tro på, eller synes en masse om (mene en masse om), men at det er en konkret virkelighed vi mennesker har adgang til at opnå fuld participation i, er omfattet af,, og som vi skal bevidne overfor hinanden, snakker med hinanden om,,, og at det er fyldt med vidunderlige ting, som helbredelser, fornyet kreativ ekstatisk entusiasme, og prosocial empatisk næstekærligt engagement,,

for mig er det konkret virkelighed, for jer er det blot noget I tror og mener og synes en masse om,, men dette er fuldstændig irrelevant

for det drejer sig alene om en konkret virkelighed vi skal lære at få adgang til, hjælpe hinanden til alle at kunne få del i,,,

I er alle gjort fremmede overfor den religiøse spirituelle dimension,,, I har det ikke i jer som virkelighed, konkret virkelighed,,,

for jer er det noget man kan synes om, og mene noget om, og tro på, men det er ikke nogen konkret virkelighed man kan vide noget om gennem at man har adgang til denne virkelighed,,,

derfor kan I være her i hundrede år og der sker intet, INTET

I snakker og snakker, skriver og skriver,, men ikke et menneske bliver grebet af noget som helst,, I udveksler blot synspunkter og meninger,, og ikke en af jer bliver berørt og grebet af den virkelighed det hele alene burde gælde,,,

I er en stakkels generation af mennesker der slet ikke kan forbinde noget som helst med den religiøse spirituelle dimension,,, og hvilken konkret virkelighed vi mennesker der har til vores rådighed,,,

derfor mister jeg min tålmodighed med jer,, fordi ikke en af jer fortår at det er en konkret personlig virkelighed, noget virkeligt,, der fx kan undersøges naturvidenskabeligt om dette er hvad man ønsker,,

neurovidenskab er den videnskab der er kommet religionsvidenskab i møde,,,

spiritualitet er nu noget vi kan måle på i videnskabeligt forstand,,, hvorfor det kan forandre menneskers liv, hvorfor det har den helbredende kraft, hvorfor det gir os fornyet, liv og kraft, humør og gejst,, hvorfor det er fyldt med prosocial empatisk kreativ engagement,,,

hvad pokker er det der sker i spædbarnets ekstase og fryd når mor og barn leger "titte bøh" legen,,, hvor kommer denne fryd, ekstase og begejstring fra???? alt dette findes stadig hos voksne mennesker, men nu forstærket fordi vores biologi og nervesystem er fuldt modnet, og de neuroaffektive forhold understøtter en endnu større affekt entusiasme og ekstase, begejstring og grebethed,,,

vi taler om nogle voldsomme kræfter der forbinder sig til menneskets sjælsliv eller psykiske apparat og dermed åbenbarer en meget større og vital dynamisk kreativ skabende virkelighed, der mangedobler vores kræfter, sjælskræfter og åndskræfter og vitalitet, sundhed og kreativitet og lyst til prosociale empatisk kreativ legende eksperimenterende engagement, hvor vi hjælper og støtter hinanden,

arne og kirkens mørkemænd, der er skræmt fra vid og sans, hvis mennesket skulle få adgang til denne religiøse virkelighed, fordømmer det, kalder det svulstigt og intetsigende (uforståeligt snak) og pral og alt muligt andet,,, fordi de mener at mennesket er for intet at regne, det er enten Gud eller verdens væren eller noget andet ligegyldigt der betyder mest, og mennesket er for intet at regne,,

puberteten og forelskelsen er tegn på enorme stærke sjælskræfter og åndskræfter, men lige så stort er de voksne modne menneskers religiøse spirituelle fase,,, udviklingstrin, som først for alvor er ved at blive opdaget på et videnskabeligt grundlag, neurovidenskabeligt grundlag især,,

hvis der kan ske så meget med os i forbindelse puberteten og i forbindelse forelskelsens og den modne voksne seksuelle kærlighed mellem mand og kvinde,, så kan der nogle år senere i menneskets liv, når vi når frem til den religiøse spirituelle fase, udviklingstrin, sker lignende meget store nye vidunderlige ting der forvandler os, får os til at vokse,,


-0-0-0-0-0-0-

det der er vigtigt for mig er at blive færdige med jer, for jeg kan intet, INTET, lære af jer,,

I forstår ikke en dyt af den religiøse spirituelle dimension,,

ikke en af jer bevidner om hvad Gud har gjort for jer,, eller hvordan den Hellige Guds Ånd, Gud Helligånden, virker stærkt i jeres liv,,,

ikke en af jer bevidner om hvordan KRISTUS virker mægtigt i jeres liv, at alt hvad jeg taler om er en konkret legemliggjort virkelighed og væren inde i verden vi har fuld adgang til,, nemlig var det hvad der skete i og med og ved begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus,,

så hvorfor ikke slutte os til, der hvor Gud har arbejdet i mange år gennem sin Ånd, Gud Helligånd, her på jorden,,,

At være i KRISTUS, er at være KIRKE i verden, det er Gud Helligåndens værk med os,

det begyndte for ca 2 tusinde år siden,, og det forsætter og forsætter,,,

intet er smukkere end at være i KRISTUS, end at være KIRKE i verden, og det, KIRKEN og at være i KRISTUS er Gud Helligåndens værk


ved Helligåndens hjælp vi vil måske kunne forstå hvad det for mig idag vil sige at være i KRISTUS, at være KIRKE idag,, ja vi vil måske kunne forstå Paulus brevene,, det lykkedes mig,,,

jo mere vi tror og læser bibelen og tror hvad der står her, jo længere kommer vi væk fra hvad det hele drejer sig om,, det er først når vi har erfaret den virkelighed det hele drejer sig om at vi kan læse og forstå bibelen,, men ikke modsat, at vi læser og så tror,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27984 - 22/08/2019 16:03 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du vil have mig til at uddybe mine ord:
Citat:
Religionernes dogmer ligner for mig mere og mere ren ondskab - når jeg tænker på, hvor meget ondt de har afstedkommet her i verden.
Jeg tror dog, at alle kender noget til korstog, den spanske inkvisition, kirkelige dødsdomme, Islamisk Stat - og meget mere af samme skuffe - skabt af dogmer.

Dogmet om den dømmende Gud og præsternes salg af afladsbrevene ser jo heller ikke for kønt ud.

Mit drømme-scenarie er jo trosfrihed - frihed til at tro - og til ikke at tro - og gensidig respekt - både individuelt og religionerne, ateismen samt agnosticismen imellem.

Selve begrebet tro er jeg også lidt loren ved - især når det indeholder et krav om, at man skal "købe hele pakken" af dogmer i den pågældende religion, og at man allerede er dømt, hvis man ikke gør det, som du citerer evangelisten Johannes for.
For mig er det et ondt dogme, som jeg ikke tror mytens Jesus ville have godkendt.

Og dogmer om "noget efter døden", gætter jeg, er opstået, fordi mange gerne vil have noget at støtte sig til overfor udsigten til den meget sandsynlige totale udslettelse.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27985 - 22/08/2019 16:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du er tydeligvis religiøst begejstret, og du udtrykker det igen og igen - men på en måde, der for mig er intetsigende fraser.

Jeg ønsker dig lykke med din oplevelse - og håber, at den kommer både dig selv og dine omgivelser til gode.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 63 af 117 < 1 2 ... 61 62 63 64 65 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk