annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 54 af 117 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27861 - 02/08/2019 18:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Men når regnskabet er gjort op: Hvad er jeg stolt af? - og hvad angrer jeg? - så ender det jo med dét at sige farvel til det at eksistere som et levende menneske.

Jeg mener ikke, stolthed er en god egenskab, men man kan jo godt være glad og tilfreds for, at livet har formet sig som det har gjort for en – og så må man forlig sig med sine fejltrin.
Er dette negativt gået ud over andre, og er de levende, må man mens tid er tale med dem om muligt, ellers må man klare det selv.

I bibelen står der:
Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig?

Og:

Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage. Mathæus 6:27 +34
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/6

Og:

kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer. 1. Peter 5:7
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Pet/5

Når der står man skal kaste sin bekymring på gud giver man slip.

Derfor. Har man gjort hvad man kunne for at løse problemet uden held, må man give slip på det.

Disse bibelord er kloge, også når de er taget ud af sin sammenhæng.

Så kan der vist ikke koges mer suppe på den pind smiler

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#27869 - 03/08/2019 15:23 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Dine bibelcitater:
Citat:
Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig?
og
Citat:
Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.
og
Citat:
kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer.
lyder for mig som kristne præsteskabers forsøg på at styre - og i nogle tilfælde også udplyndre - menighederne, ved at gøre deres Gud til en menneskelignende omsorgsfuld faderskikkelse, meget lig det lille og hjælpeløse barns omsorgsfulde faderskikkelse.

Dét, tror jeg, er for primitivt - og i forhold til det at ophøre med et eksistere som et menneske er det for mig værdiløst.

Om Nivana-idéen er relevant her ved jeg ikke, men man forholder sig dog i det mindste til jeg'ets forsvinden.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27870 - 03/08/2019 19:01 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig?
og
Citat:
Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.
og
Citat:
kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer.
Arne: lyder for mig som kristne præsteskabers forsøg på at styre - og i nogle tilfælde også udplyndre - menighederne, ved at gøre deres Gud til en menneskelignende omsorgsfuld faderskikkelse, meget lig det lille og hjælpeløse barns omsorgsfulde faderskikkelse.

Dét, tror jeg, er for primitivt - og i forhold til det at ophøre med et eksistere som et menneske er det for mig værdiløst.


SVAR: Uanset hvad du tror, mener eller har af værdier vil du dø ...

... men ang. bibelens kloge ord vedrørende bekymring som en plage, er det en kendsgerning, at når de er ”ude af verden” har man det bedre med sig selv og sine omgivelser. Så glem du bare præsterne.

I forhold til Mathæus 6:27+34 er der jo tale om Jesu ord, men de er måske ikke så autentiske som ”din” meddelelse fra træikonet af Jesus?


Arne: Om Nivana-idéen er relevant her ved jeg ikke, men man forholder sig dog i det mindste til jeg'ets forsvinden.

SVAR: Når du dør, forsvinder jeget også - helt af sig selv – Alt hvad der er dig dør.


Ved nirvana- ideen forsøger du allerede i levende live at udslukke jeget, og det vil i mit univers være det samme som, at arbejde på at blive levende død.

Jeg ser ingen fremskridt i buddhismen, men stilstand.

Der er tilgangen til det smertelige - og hvordan man takler dét i kristendommen mere fornuftig, da der vel er tale om menneskets modning til et kærligere væsen.

Åndens frugt er:

Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Galaterne 5:22-23
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/5


- Hvis du ønsker at afslutte dit liv uden dødskamp – og det er jo dét vi taler om nu - grundet indre samvittigheds kval kan nirvana- ideen hvis grundvold er genfødsel - ikke bruges, da troen på opløsning af jeget er en lang proces i den kultur. Flere liv siges det det tager.
Tilmed er der jo ingen garanti for denne tilstand. En tilstand som efter sigende kun de oplyste kan opnå.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27874 - 04/08/2019 09:36 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Jeg har udholdt 40 års pinsler - lidelser, så istedet for at tænke på døden som en sygelig frygt, vil jeg nu begynde at leve et godt liv og forholde mig til det med Helligånden. Gerth


For det sunde ego er seksualitet et udtryk for kærlighed. Det neurotiske ego ser seksualiteten som et middel til erobring og selvforherligelse. For det skizoide ego udgør seksualitet en mulighed for at opnå den fysiske nærhed og varme, der er en betingelse for dets overlevelse. For det skizofrene ego, som helt har løsrevet sig fra kroppen, har seksualitet overhovedet ingen mening. Alexander Lowen.

Da jeg læste det ovenfor af A Lowen kom jeg til at tænke på dig Gerth, dit forhold til seksualitet og HELLIGÅNDEN. Hvorfor jeg fandt at følgende omskrivning giver mening:


For det sunde ego er HELLIGÅNDEN et udtryk for kærlighed. Det neurotiske ego ser HELLIGÅNDEN som et middel til erobring og selvforherligelse. For det skizoide ego udgør HELLIGÅNDEN en mulighed for at opnå den fysiske nærhed og varme, der er en betingelse for dets overlevelse. For det skizofrene ego, som helt har løsrevet sig fra kroppen, har HELLIGÅNDEN overhovedet ingen mening.


Hvor er Gerth? Find Holger, Find Gerth.

For det sunde ego er Helligånden et udtryk for kærlighed, dette siger Paulus ihvertfald med tykke streger under og så siger han og ja kristendommen at de kristne der har Helligånden, eller at Helligånden, skal kendes på dens frugter.

Nå men ihvertfald Helligånden er meget vigtigt for dig Gerth.

Men jeg tror du fejler og kløjs i det, med den umodne barnlige krig du fører imod kristendommen. Du virker som om du går mere op i dig selv og de unge der tager afstand fra kristendommen, end du går op i at forstå kristendommen og dens tekster fx. Også når Arne prøver at forstå kristendommen virker det som selvforherligelse, mere end der gemmer sig oprigtig interesse i at sætte sig ind i kristendommen.

At du nok har sublimeret din seksualitet til Helligånd tror jeg ikke der kan være nogen tvivl om, ej heller du selv vil stille dette i tvivl. Men dette er jo ikke et nyt fænomen.

Og det skyldes nok at du ikke forstår at seksualitet er et udtryk for kærlighed som Alexander Lowen og Viktor Frankl er meget kendte for at sige.

Men indrømmet det kan være svært at have følelser med i den seksuelle akt og at turde erfare det som et udtryk for kærlighed, fordi vi mennesker er så bange, så bange, for at blive forkastet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27875 - 04/08/2019 12:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skrev:
Citat:
I forhold til Mathæus 6:27+34 er der jo tale om Jesu ord, men de er måske ikke så autentiske som ”din” meddelelse fra træikonet af Jesus?
Matthæus-citatet var:
Citat:
Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.
Mit svar:
Bortset fra at Matthæus-citatet på mig virker noget "snusfornuftigt", så er jeg jo ikke kristent troende, men inspireret af en side af kristendommen: kærligheden. Autenticitet er således ikke her relevant for mig.

Jeg skrev:
Citat:
Om Nivana-idéen er relevant her ved jeg ikke, men man forholder sig dog i det mindste til jeg'ets forsvinden.
Du svarede:
Citat:
Når du dør, forsvinder jeget også - helt af sig selv – Alt hvad der er dig dør.
Min replik:
Her er du vist ikke i overensstemmelse med kristendommen.
På nettet fandt jeg dette:
Citat:
Hvad Bibelen derimod er meget tydelig omkring er, hvad der sker på et ganske bestemt tidspunkt efter døden. Den dag, hvor Gud lader denne verden ophøre og skaber en ny verden, sker der noget afgørende med alle mennesker, lige meget hvornår de så dør: alle skal opstå og få et fysisk legeme igen.Derefter kommer dommen hvor menneskets valg i dette liv afgør, hvor det kommer til at være i evigheden. De mennesker, der er døde i troens livsforbindelse med Gud, vil leve i den nye verden, hvor der er endnu bedre end i Paradiset (frelsen). De andre mennesker vil leve en tilværelse borte fra Gud og hans lys og liv og glæde (fortabelsen).Dette er meget kort Bibelens og dermed kristendommens svar på, hvad der sker efter døden. Det kan lyde så koldt og faktuelt det med frelse og fortabelse, men hoved-pointen for de kristne til alle tider er netop at få fortalt om frelsens mulighed og at få så mange som overhovedet muligt til at vælge Gud!
men dine ord om den fuldstændige forsvinden, virker på mig mere overbevisende, og det er så dér, vi er tilbage til mit udgangspunkt: Er det muligt at forholde sig harmonisk til egen fuldstændige forsvinden?
Og jeg mærker allerede, at dét at have emnet i fokus, det hjælper! blinker
Gad vide, om det er dødens tabu, der er den store hindring for harmonisk død. Nirvana-idéen - fri af reinkarnations-idéen - er måske slet ikke så fjern og uopnåelig.

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (04/08/2019 12:42)
Top Svar Citer
annonce
Side 54 af 117 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk