annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 39 af 117 < 1 2 ... 37 38 39 40 41 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27693 - 12/07/2019 03:20 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Sov godt søvnig

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27694 - 12/07/2019 03:27 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse

Tak Tikka yeah men det bliver vist ikke lige nu blinker

https://www.youtube.com/watch?v=ru0K8uYEZWw

Namaste
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#27695 - 12/07/2019 07:30 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Der står nu en gang det, som der står i bibelen, som er grundlaget for kristendommen


Ha ha LOL

Bibelen eksisterede ikke da kristendommen blev grundet, eller opstod. Og igen du aner intet om hvad det var der greb folk, eller begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus.

Du mentaliserer kristendommen, som om man kunne maksimere sig frem til kristendommen (at blive iklædt Kristus) som om man kunne læse og studere sig frem til troen der er Kristus, begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus. Det har man aldrig kunnet, det er aldrig sket, for dermed var Gud sat ud af spillet, enhver spiritualitet var forsvundet.

Du kan ikke sætte Gud i dit liv ud af spillet ved at fastsætte spørgsmålet eller Gud, gennem hvad der passer jer bibelfundamentalister at læse, som I har lært udenad af andre, dette er menneskeværk og døder os som Paulus så flot igen igen illustrerer det for os.

Tro er ikke noget mentalt, tro er ikke identisk med tanker og forestillinger. Tro er ikke bibelkonkordantiske mentale forestillinger, dette er indbildt psykose.

Du lyver mand, Tikka, jeg kan finde hav af eksempler på at du har fraskrevet dig den kristne tro og kaldt det hjernespind det hele.

Kan man være troende, eller tro, uden en trosakt? Uden at være grebet af inspiration (Ånden) og entusiasme? Nej man kan ikke være i nærheden deraf, også derfor dine depressive tendenser der stammer fra den psykose du skaber når du forbobler virkeligheden gennem dine bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger. Dette er en sygdom og ikke i nærheden af den spiritualitet begejstring, grebethed og entusiasme (Ånd) der kendetegner troslivet. Disse så spontane livfulde suveræne livsytringer.

Mit problem med jer bibelfundamentalister, Jehovas Vidner er at I står og vidner fuldstændig livløse (åndløse) uden begejstring og entusiasme, I er tydeligvis ikke grebet og drevet af Kristus, af Ånden, men af mentale bibelkonkordantiske trosforestillinger. Og igen, troen, troslivet er ikke mentalitet. Som Luther siger, det virker ingenting og som Paulus siger det døder os. I den grad der mangler liv hos jer, som er blevet erstattet af bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger.

Hver gang man debatterer med jer, sætter I jeres humor, kærlighed og tænkning ud af funktion og roder rundt i jeres bibelkonkordantiske værker, også derfor jeg genkender dine automat reaktioner, hvad du hælder folk i hovedet af svar. Det er gyseligt at se hvor lidt liv og Ånd der er bag dine ord og din person der er syltet i bibelkonkordantiske mentale overindlærte trosforestillinger.

Du ødelægger dig selv og siden her.

Du vidner falsk, du render rundt og vidner om hvordan lige jeres sekt har valgt at forstå bibelen. Men selv ikke om der fandtes en korrekt forståelse bibelen, så ville dette ikke være tro, den kristne tro, det har ikke en dyt med sagen at gøre. Og det glæder mig at jeg har Paulus og Luther bag mig som ingen andre i hvad jeg her skriver.

Vi må ikke slå hinanden ihjel, døde hinanden og udslukke Ånden, fjerne begejstringen og vores entusiasme, de spontane suveræne livsytringer, vores i Kristus væren, vores kreative ekstase og ildglødende engagement. Vi skal være i den Ånd og ekstase, glæde og begejstring og livfulde kærlighed begivenheden Kristus ind i verden er ved mennesket Jesus, så vidner vi sandt, så er vi KIRKE i verden.


Kristendom har aldrig, ALDRIG, været i nærheden af bogstaver og sætninger i en bog, bibelen. Bogen kan måske inspirere (hvis man læser den i rette ånd, fanger spiritualiteten), som alt hvad jeg skriver er Kristus vidnesbyrd fra især Paulus ægte breve. Men vi skal ikke ned på linjerne og sætninger og bogstaver og så mentalisere dette. Dette er iøvrigt lig med depression og demens ved man, at sætte sin inspiration og motivation, vi er drevet af ud af funktion. Vores, vi kristne, store motivation, motiv, urbillede og ide, er Kristus arketypen, det Guds billede, motiv, motivation, vi er skabte i til.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27699 - 12/07/2019 09:02 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
PS:


Jeg opfordrer ikke til analfabetisme

Men man skal ikke tro det man læser, man skal forstå det

Og man skal ikke bare læse i bibelen, der er millioner af andre tekster der er værd at beskæftige sig med (som fx også hvad jeg skriver). Jeg går ind for forstand og forstandighed, men ikke at man tror og overtror hvad man læser, forståelsen er altafgørende og iøvrigt har ingen hjerne til at tro alt de læser, dette er en absurditet at begynde at beskæftige sig på den måde med Bibelen fx. At vi i det hele taget kan læse, skyldes at vi ikke tror hvad vi læser, men forstår hvad vi læser. Om noget er forstået viser sig i en øget tværvidenskabelig forståelse.

Der er alle de fagvidenskabelige felter som vi med fordel kunne øge vores forståelse af.

Vi må bekæmpe analfabetisme og vi må bekæmpe fanatisme (Bibel og Koran fundamentalisme), at kredse om en bog og ukritisk tro hvad der står her udenom enhver tværvidenskabelig forståelse, uden at kunne forstå dette og se det i sammenhæng med alt andet, alle andre fagvidenskabelige discipliner, vi kan lære om, burde vi, os i Europa ihvertfald, kunne magte og forlange af hinanden

Ånd eller forstand og ord, ordet, sproget, følges ad

Ikke at man ikke kan få forstand gennem et håndværks arbejde, men også her bruges sproget, ingen taler mere med hinanden om sagerne end dygtigere håndværkere, ja også de benytter sig af ordet, ord og tale for at tilegne sig deres håndværksmæssige kompetencer. Ofte sidder der en fantastisk god forstand på en håndværker.

Meget af vores ævle bævle kristendom (i årevis uden at få sagt noget (uden at vi flytter os, kommer ud af stedet)) skyldes en snert af analfabetisme og det ukritisk at tro og overtro det vi læser, frem for at forstå det

Tikka fx slås med dette, som Jehovas Vidner gør det og ja de mange andre bibelfundamentalistiske kristne sekter. Analfabetisme er svært at komme helt fri af.

Men det er fandeme for dårligt at oplyste mennesker i det 21 århundrede stadig præsenterer for os bibelfundamentalisme, og render rundt, repræsentere og fremmer, en sådan kristen tro. Heldigvis siger de fleste fra, men pga rodløsheden i vor moderne verden håber folk at der er en forankring for dem, fast holdepunkt, i bibelfundamentalisme og de sælger gerne ud af deres forstand og intellektuelle integritet.

Dette er utilgiveligt i det 21 århundrede, også derfor mit raseri imod Tikka og andre bibelfundamentalister.

Aldrig, ALDRIG, har vi haft mere brug for at forstå den religiøse spirituelle dimension, end i dag. Og intet ødelægger vores spiritualitet eller religiøsitet, som bibelfundamentalisme. Men heldigvis som også Gerth fortæller os, så gider unge mennesker flest ikke dette idag.

Der er håb.

Og som Kræn-p sagde, så behøver folk ikke hælde barnet ud med badevandet, for vi har jo HansKrist til at præsentere og repræsentere kristendommen for moderne videnskabelige højt skolede mennesker.

At der er SPIRITUALITET i kristendommen der endda overgår new age mindfulness buddhismen er jeg den første og største til at have redegjort for, og jeg overgår Sam Harris i at være interessant at høre på, ihvertfald kan jeg gennemskue hvor han kløjs i det, hvor han ikke har nogen dyb tværvidenskabelig forståelse tingene. Det er en lang historie hvorfor Sam Harris sidder og gør sig selv til grin, blotter sig selv. Allan Bloom's bog: "The Closing of the American Mind" giver noget af forklaringen og så at han har en fortid i østen med stofmisbrug, hvilket ville være fuldstændig utænkeligt at finde hos mellemkrigstidens kontinental europæiske eksistentialister.

At manden var skabs new age buddhist så jeg, eller kunne jeg høre og læse mig frem til førend han selv afslørede det med din fortid og syn på stoffer. Det siger sig selv at man så benægter ego karaketerstruktur og personligheds dannelsen, som ville være utænkeligt hos de kontinental europæiske eksistentialister i mellem krigstiden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27704 - 12/07/2019 12:33 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg spurgte dig #27683 - 11/07/2019 16:08:
Citat:
Hvordan kan du - forståeligt - også for mig, der jo gerne vil forstå - beskrive: "at blive født påny af Gud i Kristus"?
og
Citat:
Dit ord: GUD er for mig ét stort ubesvaret spørgsmål.
Jeg kan ikke komme det nærmere end: Noget, der måske ligger bag - og i - verdens væren.
Dit svar er for mig en lang og løs udenomssnak.
Havde jeg dit temperament, ville jeg nu skrive:
Kom dig til sagen mand!!!

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 39 af 117 < 1 2 ... 37 38 39 40 41 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk