| 
| 
	
 
| 0 
registrerede 
28 
gæster og
165 
søgemaskiner online. |  
| 
	Key:
	Admin,
	Global Mod,
	Mod
 | 
 |    | 
| 
| 
| #22713 - 12/02/2017 14:37  Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
Hej RM..
 Sjovt du i forbindelsen nævner Holberg, for det er da lige på kornet - korset på graven hvorpå der står: her ligger humoren begravet...
 
 Ja, filmen er så stærk og intens, med de mange menneskelige facetter der flyder rundt hinanden imellem i samtlige sociale lag og aldersgrupper, og i en tid der jo igrunden ikke er så svært forskellig fra nutiden som vi måske går rundt og bilder os ind. Men særlig de voldsomme dødsscener er enestående, samt selvfølgelig oplevelserne i så dobbeltbinded en voksenverden set fra 1 meters højde, hvor netop alt jo levendegør sig og kan blie så truende nær en følgesvend for resten af livet, at den eneste tilflugt må være teatrets forunderlige verden - og hvor ér det fint sagt af farmand-teaterdirektøren på juleaftensdag: herinde er den lille verden, og derude den store verden, som den lille verden engang imellem formår at afbillede og på en sådan måde, at den store verden...engang imellem, måske endog kun ganske få sekunder, kommer på tryg afstand...ja, det sir jo det meste: forståelsen af sin situation, der også er begyndelsen på et voksende mareridt i Fanny og Alexanders indre lille verden, sammenbruddet.
 
 Mange af Bergmans private barndomsskildringer skjuler sig i Alexander, der er omringet af de mange smukke kulisser, som Bergman udtrykkeligt kaldte for kulisser, hvad der jo ikke gør dem mindre smukke, men måske lidt farligere, idet de indgyder denne fascinerende forestilling om en tryghed, der i næste nu viser sit sande ansigt, og tæppet går op. Hans søgen efter tryghed var i sig selv en livsbeskæftigelse - læser man Tre Dagböcker af Maria von Rosen & Ingmar Bergman, træder hans kone Ingrid øjeblikkelig ind på scenen som moderen der skabte de trygge rammer. Livets erkendelser handler filmene om gang på gang, selvfølgelig hans egne: det at se barnet i sig, at se i sig det store barn der søgte en mor i sin egen kone, handler på ingen måde om en sentimental nedværdigelse af sig selv, eller af mennesket i sig, det er blot kulissernes fald, livets skinbarlige realitet, hvor det at gennemskue løgnene kun muligvis blir tilgangen til en ærligere kontakt med sig selv, hvilket jeg mener var hvad han søgte.
 Alle disse "spil" oprulles netop også i filmen Ved Vejs Ende, hvor den gamle professor Isak Borg, der skal til Lund for at blive æresdoktor, passerer hele sit liv i det smukkeste svenske landskab, hvori han nærmest genetablerer møderne med "jordbærstederne" (filmens rigtige tittel) og livets store skuffelser - den er i mine øjne en af de mest fremragende film, og så vidt jeg ved én han selv holdt meget af, med Victor Sjöström, Bibi Andersson, Gunner Björnstrand m.f. Men det er jo ikke sikkert du vil synes den er særlig storslået, det ska' jo så blie spændende at høre dig fortælle om..;)
 
 Jeg ved ikke hvad der befinder sig på Bonanza, det er mange år siden jeg sidst kiggede derind, det må ha' været i begyndelsen - jeg bryder mig simpelthen ikke om forringelsen DR er blevet til i kraft af en forsamling teenagere der grådigt hiver mill.lønninger ud af statskassen uden af besidde nogen form for kvalitative egenskaber; så jeg bruger slet ikke DR's såkaldte "tjenester"- men der må da være nogle af Bergmans film på bib., det ville da være mit forslag om stedet at søge?
 
 Bedste hilsner
 Simon
 
 
 Redigeret af Simon (12/02/2017 15:08)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #22714 - 12/02/2017 17:39  Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
P.s.: Jeg tror nu du vil elske filmen Ved Vejs Ende/Jordbærstedet, hvori understående digt optræder i en situation hvor en piges to venner skændes om hvorvidt gud findes - og da pigen senere åbner bildøren for de to kamphaner, spør' hun sarkastisk dem begge: nåh, fandtes gud så...
 
 Men ved et kaffebord påbegynder Isak Borg digtet:
 
 Sökandet efter Gud
 
 Var är den vän som överallt jag söker?
 När dagen gryr, min längtan blott sig öker;
 När dagen flyr, jag än ej honom finner,
 Fast hjärtat brinner.
 
 Jag ser hans spår, varhelst en kraft sig röjer,
 En blomma doftar och ett ax sig böjer.
 Uti den suck jag drar, den luft jag andas,
 Hans kärlek blandas.
 
 Jag hör hans röst, där sommarvinden susar,
 Där lunden sjunger och där floden brusar;
 Jag hör den ljuvast i mitt hjärta tala
 Och mig hugsvala.
 
 Likväl ett töcken mig från honom stänger:
 Min bön men ej min blick till honom tränger.
 Ack, såge jag hans anlet och mig slöte
 Intill hans sköte!
 
 Ack, när så mycket skönt i varje åder
 Av skapelsen och livet sig förråder,
 Hur skön då måste själva källan vara,
 Den evigt klara!
 
 O ljusets, fridens, salighetens källa,
 När skall för mig din rena våg uppvälla?
 Vem förer mig till dina friska flöden?
 Den stilla döden.
 
 Var tröst, min ande, hoppas, bed, försaka.
 Dig vännen vinkar: du skall se och smaka
 Hur ljuv han är och sjunka i hans armar,
 Som sig förbarmar.
 
 Snart till den strand där böljor sig ej häva
 Lik arkens trötta duva skall du sväva,
 Till herdens famn lik rädda lammet ila
 Och där få vila.
 
 - Johan Olof Wallin.
 
 mvh
 Simon
 
 
 Redigeret af Simon (12/02/2017 17:39)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #22716 - 13/02/2017 02:36  Re: Poetisk fryd..
[Re: Simon] |  
| 
|   bor her
 | Registeret:  02/05/2009 Indlæg: 1015
 |  |  
| 
Endnu et digt til runde ugleøjne i en sen nattetime ...
 Synet flod
 
 Jeg elsker at være midt ude
 i synets store flod
 som altid skyller
 gennem mine øjne
 med et mylder
 af stærke ting.
 Et vidunderligt
 drivtømmer
 af menneskers
 hverdagsagtige
 smaa, svedige
 skaarede, bulede
 mugne, forslaaede
 sterile, forrevne
 og oliesnavsede ting.
 Det blaa bundfald
 af trækronernes
 klirrende skyl
 er i synets flod,
 drejer mine
 hjernevindinger
 kastes til bunds
 i mine øjnes
 mægtige kar.
 Jeg elsker øjnene,
 øjnene, der ser
 landskabets hævede arme
 med korn paa de senede hænder.
 Lysene i gavlen paa den
 ensomme gaard.
 Pigen med askeansigtet
 helt nede i gadens skakt.
 Et øjebliks fortættede
 linier i hvidt sollys.
 Træer, huse, skorstene
 asfalt, en tremmet laage
 kolde netgrene
 gruset paa fortovet,
 det fossende lys
 over trætoppene,
 det hele svejset sammen
 i sort, glasurtungt jern
 som en staalbro
 med skarpe linier og vinkler
 midt i mit syn.
 Vidunderlige dage
 ligger paa spring i mit syn.
 Alt, hvad det har
 taget med i sin flod
 har jeg elsket
 med en stor, nøgen lidenskab.
 Alt, hvad der endnu vil komme
 fossende gennem øjnenes
 spinkle flodleje
 forbi sindets store,
 hvide sletter, som frugtbargøres
 af synets gødende vand.
 Her vokser gult korn
 op gennem vild, knugende
 asfalt.
 Endeløse gader
 mildt favnende marker,
 lyser og smiler paa
 sindets slette.
 Husk! det begyndte
 i den skramlende kupe
 ved barnets kupe-vindue.
 Husk! du sad mellem store,
 sorte skygger med flipper
 og flettede urkæder.
 Du sad og saa ud på landskabets
 første linier.
 Koen saa du og elskede den
 helt ind i den smørfligede
 mælks duftende moderbjerge.
 Barnets kupevindue.
 Sorte venteværelser.
 Ungdommens cigaretrøgfyldte
 kupeer med ren, ufordærvet elskov
 paa støvets plyds.
 Rækken af vinduer
 døre og rejsernes arabesk
 tegnet i synets klare vand.
 Turen frem og tilbage
 til byen med det
 fladtraadte arbejde.
 Margarine-reklamen paa gavlen,
 som vi saa hver dag og
 som aldrig ændrede sig.
 Drømmene om stien
 gennem granskoven ud
 til det store, lægende hav.
 Kedler, ømt haar
 og vaade trapper.
 Altid gemt bag mure.
 Sorte billeder og perspektiver
 og trange, visne profiler.
 Livet heftet op mellem
 gulve, støvede rammer
 og lysekroner af massivt
 klingende glas, er her
 lige langt fra havets
 violette spejl og urenes
 smaa altre.
 Ikke et løv har skyllet over
 disse mure, ikke en
 brændings lange, blæsende
 tunge har slikket disse
 følsomme trappesten.
 Der foregaar altid
 fordækte ting i
 entreerne.
 En ung mand kommer ind i
 stuen uden rødee drømme.
 Han har en grøn gren med nyligt
 tændte blade
 i haanden.
 Han gaar omkring og lader
 grenen glide over malerierne,
 billederne og de mange
 indskrifter.
 Det varer ikke længe førend
 der høres latter af
 klægt, graat ler.
 Den unge mands gren
 brænder ned.
 Aske, skygger, røg og letter
 lister omkring ved murene.
 Alt er i synet, byerne som
 menneskehedens sømærker,
 markerne og havene som
 vidunderlige reservoirer
 for fantasien, alt er i det
 store, grønne syn, der
 er digtets.
 Jeg elsker dets bundfald.
 Elsker det paa den raslende
 fart med det takkede udsyn
 fra kupeens vindue.
 Toget kører forbi en
 kirkegaardsmur med
 udsyn til marmorsokler
 og forstenede duer.
 Den nedgaaende sols delta
 bag kirkegaardstræerne
 flyder sammen
 med mit syns stridige flod,
 indtil mine øjnes
 flodleje er fyldt
 og træt af liv.
 
 Robert Corydon "Landskab med huse" 1953
 
 Natteligst til liv og go'e drømme
 RoseMarie
 
 Redigeret af RoseMarie (13/02/2017 02:38)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  annonce 
 
 |   |