annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660879
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380393
Et andet syn 1989734
Jesu ord 1522509
Åndelig Føde 1515643
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 373 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 117 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27129 - 30/03/2019 17:32 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg kan ikke se noget galt i at ophøre med et eksistere - blive ikke-værende - hvis tilværelsen opleves uudholdelig.

Ligeledes mener jeg, det burde være muligt at få aktiv dødhjælp, men det er det ikke i Danmark (i modsætning til nogle andre vesteuropæiske lande - se her om aktiv dødshjælp).

Etisk Råd har en del overvejelser herom, men jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde en forklaring på på modstanden mod at behandle mennesker lige så godt son f.eks. hunde.
Dyreværnsloven §20 stk.2:
Citat:
En dyrlæge, der tilser et tilskadekommet eller sygt dyr, skal opfordre den ansvarlige til at lade dyret aflive, hvis det ikke kan helbredes, og det vil medføre unødig lidelse at lade det leve. Aflives dyret ikke, skal dyrlægen indberette forholdet til politiet.

Man kunne måske mene, at det er religiøse idéer, der hindrer, at vi behandler mennesker lige så godt som hunde.
I så fald ville det jo være naturligt, om Ateistisk Selskab meldte ud, at de går ind for aktiv dødshjælp, men det gør de - så vidt jeg ved - ikke.

En mulighed er jo - som allerede nævnt - at oprette et Livs-/Behandlingstestamente (kan gøres over nettet), og så i øvrigt at stille sig tilfreds med, hvad Helle Mathar skriver.

Men uderligt er det jo alligevel, som Kristeligt Dagblad bl.a. skriver:
Citat:
Folkeligt er der jo fortsat et stort flertal for aktiv dødshjælp, og selvom det kan lyde udemokratisk, må man håbe, at det flertal aldrig manifesterer sig på Christiansborg.
Jeg savner Kristelig Dagblads - og Etisk Råds - begrundelse for at handle udemokratisk.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27134 - 01/04/2019 08:13 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn' ABC..

"Mener du løsningen på vore problemer er den røde knap?"

- Ovenstående sætning er så åben på alle leder, at man ville kunne udlede hvad som helst derudfra. Du må præcisere spørgsmål.
Tænk fx på de mange unge mennesker som oplever følelsesmæssige problemer der akkurat virker uoverkommelige, fordi de ikke har værktøjer og selvforståelse i hænde. Og tænk i forlængelse herpå, hvad der sker når et samfunds politikere pludselig vil overtage samfundsborgernes private/personlige beslutninger...

"For mig er det en mulighed som ikke bare kan afskrives omend Arne gerne vil gøre dette med henvisning til at vi ikke har adgang til den og det har han selvfølgelig ret i."

- Der findes kun dig, dvs. det enkelte menneske selv, som afgørende beslutningstager om sin egen liv/død-beslutning.
Vi ka' ikke ansvarliggøre andre mennesker, og må derfor selv påtage os ansvaret, i den udstrækning vi har muligheden. Masser af mennesker tager stilling til disse spørgsmål, hvad der fx skal ske hvis pludselig de befinder sig i en livssituation de anser for uleveværdig. Hvorfor skulle mennesket ikke selv træffe beslutning derom? Dét er reelt det relevante spørgsmål at stille hverandre.
Hvad vi her taler om er naturligvis, når sygdom plager livet af os, og vi ikke har andet end smertefuld tid tilbage. Eller, når vore kære befinder sig i tilsvarende situation, men er ude af stand til selv at træffe beslutninger, og dét er her de svære beslutninger opstår, fordi de provokerer etikken i jus.
Arne stiller sig helt klar til spørgsmålet, jeg er enig med ham.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (01/04/2019 08:32)
Top Svar Citer
#27136 - 01/04/2019 13:24 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5428
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg synes det er et svært emne som reinkarnationstroende.

Går grænsen ved et hjertestop?

Engang kunne man ikke gøre noget ved sådan noget, men den mulighed har vi nu, så man må vel bare fortsætte, eller er det i orden at stille træskoene ved et hjertestop? Hvornår må man tage herfra? Her hjælper det ikke noget at tale med lægerne. Som sådan er det ikke dem som bestemmer dette.

Du laver en sammenligning med hunde, men er vi ikke mere end hunde? Kan vi ikke bruge lidelse til noget? Jeg tror lidelse kan gøre os til bedre mennesker. Dermed ikke være sagt at vi skal opsøge lidelse, men hvis den indfinder sig, så må vi få det bedste ud af den.

Jeg så en dokumentar om en lejemorder fra USA som slæbte et af sine ofre ind i en grotte og overlod vedkommende til en grum skæbne (at blive spist af rotter). Så foretrækker jeg altså lidelse på et hospital under ordnede forhold.

Skulle sådanne mennesker ikke selv udsættes for lidt lidelse? Måske får han næste gang et legeme som er forbundet med meget lidelse. Skal vi så ikke have medlidenhed med dem som lider? Selvfølgelig skal vi det...

Bare mine umiddelbare tanker om dette.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#27137 - 01/04/2019 17:23 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5428
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg tror ikke tingene er så ligetil.

I øjeblikket sætter mennesker bare børn i verden og håber alt går godt for dem. Men det går ikke godt for mange af dem og det må vi forholde os til. Hvis menneskene ikke selv kan finde ud af at stoppe med at sætte børn i verden, så må vi andre træde til, og trykke på den røde knap for dem.

Hvorfor skal børnene lide under forældrenes valg?

Lad os sige min datter tager på ferie i mexico og bliver kidnappet og tortureret af en psykopat, er det så ikke - i bund og grund - min skyld? Jeg vidste at der fandtes psykopater, så...

Skal jeg håbe det bliver dit barn psykopaten vælger?

Der var engang en kunstner som lavede en installation med en fisk i en blender. Måske kunstneren skulle have lavet en installation med en atombombe og så vise alle de ting som foregår i verden...

Du ved ikke om dit barn bliver kidnappet og tortureret eller dit barnebarn eller en anden i rækken. Hvorfor tage chancen? I danmark er sandsynligheden ikke særlig stor for sådan noget, men det er måske bare et spørgsmål om tid, og så får vi amerikanske tilstande.

De fleste (hvis ikke alle) mennesker lever i en teistisk verden. Dermed mener jeg, at der er en grund til, at der ikke er blevet trykket på den røde knap. Men her tager jeg måske fejl?

Det var ovenstående problemer jeg havde i tankerne.

Kan dette sættes i relation til det du skrev? Tillader vi ikke lidelse? Hvorfor skal vi ikke lide lidt også? Vi stoppede ikke andres lidelser, for vi ville hellere leve 5 sekunder mere?

Det er ikke alle som har mulighed for at stoppe deres lidelser...

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#27138 - 01/04/2019 17:27 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Når jeg læser, hvad du skriver, får jeg det indtryk, at du har den samme angst for at fremprovokere døden, som jeg synes præger danske autoriteter - dét uanset, at der er et folkeligt flertal for "retten til at sove stille ind".

Du stiller spørgsmålet, om ikke vi mennesker er mere værd end hunde.
Det kan jeg ikke få øje på en begrundelse for - og i dagens Danmark ser det tillige for mig ud som om respekten - og omsorgen - for et hundeliv er større end for et menneskeliv blinker

P.S.: Er du klar over, at i buddhistisk reinkarnationstro mener man, at Siddharta Gautama (den historiske Buddha) i et af sine tidligere liv var en hund? (Husker ikke, hvor jeg har set det) blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 117 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Satser på at åbne Knippelsbro inden my..
20/04/2024 15:02
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Nyheder fra Religion.dk