annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 273 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 117 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27120 - 27/03/2019 12:43 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.
Den sprøjte, du skriver om, som kan befri dig for dine sidste lidelser, den får du jo ikke - med mindre du har udtrykt og fået registreret dit Livs-/Behandlingstestamente:
Citat:
Hvis du ikke har registreret dine ønsker i behandlingstestamentet, vil lægerne som udgangspunkt gøre, hvad de kan for at holde dig i live.
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27121 - 27/03/2019 13:21 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Hej Arne

Det var jeg ikke klar over fandtes.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#27123 - 28/03/2019 18:11 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Tak for svar - omend det for mig fortsat er temmelig uklart - som når du skriver:
Citat:
Jeg tror dog på følgende som en mulighed, men uden at tænke for meget over det: Alt er en del af Guds uendelige bevidsthed men, hvor virkeligt er så det skabte og alle i den ? Jeg opfatter derfor livet eksempelvis blandt andet ligesom et spil, maleri, roman, leg, film og drøm. Her er det om Gud som, at hvad skaberen udtrykker i dybden med detaljer, det handler om sig selv, hvor der på den måde er en mening med det hele. Det onde er således en egoistisk illusion, der intet har med virkeligheden at gøre for evigt.
dog tror jeg, du har fat i noget væsentligt, når du kalder "det onde": "en egoistisk illusion".

Jeg hæfter mig også ved, at du skriver: "kender jeg ikke til hele planen om min fremtid", samt dine ord:
Citat:
Jeg håber, at jeg kommer til at hjælpe folk som noget ægte på en eller anden tilsyneladende realistisk måde.
"Hatten af for dét!" smiler - og bedste ønsker for, at du når dine mål.

Du har oplevet åbenbaringer, som aktiverer dig - og jeg har kun opleveret væren som modsætning til afgrundsdyb ikke-væren - men motivationen peger vel alligevel nogenlunde for os begge frem mod: uselvisk kærlighed blinker
Jeg vil dog ikke fortie, at uselvisk kærlighed så jeg første gang udtrykt i denne (klik på "denne") Kristus Ikon (Agapó)- (klik på et af billederne) - helt udenom alle dogmer blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (28/03/2019 18:12)
Top Svar Citer
#27126 - 29/03/2019 15:08 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej ABC..

”Jeg ville nok også bede om en sprøjte, hvis jeg bare skulle ligge og lide, men jeg ved ikke om det ville være det rigtige at gøre...
Som reinkarnationstroende mener jeg vi har sagt ja til at leve her på jorden. Nogle får en krop som er forbundet med meget lidelse...
Hvad skal vi gøre ved det?”

- Spørgsmålet forinden må være, hvorfor sådanne idéer (der i bedste fald kun ka’ kvalificere sig som hypoteser) om livet, overhovedet kommer i betragtning til vurdering af dit livsforhold?
Idéer med tilhørende moralske påbud om livet, skabt af mennesker tilbage i samfundsindretninger så væsensforskellige fra dit, viser ikke meget om dit liv og din tids etiske påbud; du ka’ vurdere dem, sammenligne deres tankeindhold med tanker skabt i din levetid, men er skam ikke tvunget til at efterligne og efterleve dem. Ej heller er du tvunget til at følge din samtids uafhængighedserklæringer fra tidligere religiøse kongstanker om livets betydning, men du er ligesom alle andre mennesker tvunget til at tænke over dit liv og dets indhold i vores levetid, med tanke på hvad vi vil overlade vore børn og børnebørn ud i eftertiden. Det er med tanker vi skaber indretninger for vort liv, hvorfor disse tanker må tage sit udgangspunkt i livet. Man må spørge sig selv, med hvilken rimelig grund man kan gå udfra at evt. livssyn udsiger noget om livet, idet livssyn meget vel kan vise noget om tankeslotte, ikke sandt?

Livet kan ikke undgå også at byde på lidelse, andet vil være utænkeligt. Spørgsmålet er og blir, hvor stor en mængde lidelse hvert enkelt menneske kan tåle. Med hvilken ret (etik) vil Hansen ku’ pålægge Larsen sin egen smertetærskel? Det er faktisk dét der sker.
Du siger, at du forstår mennesker der på et tidspunkt får nok, og derfor afslutter deres liv. Men kan du det?
Spørgsmålene herover er ment at anskueliggøre hvorfor det er vigtigt at respektere hvert enkelt menneskes stilling og valg udfra dennes kvalitetsvurdering af sit liv – der selvfølgelig ikke udelukker forpligtelsen til at afhjælpe sygdom og lidelse hvor det er muligt.
Selvkærlig trosonani og trasken rundt i hælene på moralister, har sjældent været nogen til hjælp - hjælpen findes blandt mennesker med faglige kompetencer, der ikke har så travlt med egen navle og spejlinger i snirklede trosopfattelser.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#27128 - 29/03/2019 15:40 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg vil tænke over det du skriver - er slet ikke afklaret om særlig meget.

Mener du løsningen på vore problemer er den røde knap?

For mig er det en mulighed som ikke bare kan afskrives omend Arne gerne vil gøre dette med henvisning til at vi ikke har adgang til den og det har han selvfølgelig ret i.

Men lad os sige vi havde...skulle vi så trykke på den?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 117 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nye slagteri-kollegaer vækker ikke bege..
18/04/2024 17:31
Seks anholdt for røveri, bedrageri og t..
18/04/2024 17:26
Festival fik sjældent underskud: 'Selvf..
18/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk