annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 486 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Hej HansKrist.

Tak for svar.
Du skriver:
Citat:
Kristendommen er koncentreret om gennem kraftfuld spiritualitet at frelse og helbrede det enkelte menneske såvel som samfundet, eller dette at skabe nye samfund hvor social ansvarlighed gælder og hvor grådighed og profit ikke er målet, og hvor der skal være høj etik og moral i alle sager.

Kristendommen som sådan har ikke sit udspring i en menneskeskabt klimakatastrofe og forurening, miljøødelæggelse, der skader biodiversiteten katastrofalt.

Vi kristne skal heller ikke forsøge at omgøre eller gradbøje kristendommen som om det centrale i dens spiritualitet direkte har med dette at gøre.

Men effekterne af den kristne spiritualitet, er kreativitet og høj intelligens og stor social ansvarlighed og i det hele taget etisk ansvarlighed, og der er nogle dyder eller dødssynder som grådighed, havesyge. Så på den måde vil kristendommen være på miljøets side.
Det forstår jeg sådan, at kristendommen ikke direkte skal tage del i klimakrisen, men i stedet generelt vil motivere mennesker til "social og etisk ansvarlighed".
Der bliver altså ikke nogen tilføjelse til de ti bud:
Citat:
1. Du må ikke have andre guder end mig
2. Du må ikke misbruge Herren din Guds navn
3. Du skal holde hviledagen hellig
4. Du skal ære din far og din mor
5. Du må ikke slå ihjel
6. Du må ikke bryde ægteskabet
7. Du må ikke stjæle
8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste
9. Du må ikke begære din næstes hus
10. Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til
á la:
Du må ikke mishandle kloden ved at være for mange og for griske blinker men kun tilføjelsen fra Jesus om, at du skal elske Herren, din Gud, alt hvad du kan - og din næste som dig selv.

Du bebrejder mig for ikke at forstå dine ord, såsom: iklædning Kristus og ord fra store kristne, og jeg gætter, at du antager, at jeg ikke ønsker at forstå.
Man sandheden er, at jeg netop anser det for vigtigt at forstå alle religioner - og så sandelig også kristendom - mest og bedst muligt.
Imidlertid er de ord, du bruger, for mig, uklare og forvirrende.
Det er jeg ked af, men jeg kan ikke finde noget at gøre ved det, og jeg kan ikke lade være at tænke på, om det skulle være muligt for dig at udtrykke dig mere forståeligt.

Aktiv omsorg for kloden - en væsentlig del af "skaberværket", som det vel må hedde i kristen tankegang - er så tydeligvis hverken Tikka's eller din holdning, hvis jeg forstår jer ret.

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil ..
28/04/2024 16:36
MitID er oppe og køre igen
28/04/2024 16:28
Nyheder fra Religion.dk