annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Solopgang med flot fuldmåne
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26669 - 05/01/2019 22:31 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Citat:
Det morede mig lidt, da jeg så Ateistisk Selskabs test, og her bl.a. fandt dette:

Hvis du ikke tror på guder, men er åben over for, at der er en form for energi eller kærlighed i universet, der holder os sammen – så er du ateist.

Ja, men dog - kærlighed i universet! - er det mon ikke dét, Simon kalder overtro blinker


Der er sikkert flere, der tager sig til hovedet over Arnes gentagne naragtighed i sine forsøg på at nedgøre Simon.

Enhver som klikker sig ind på AS's test vil se at det blot er det tilbagevendende fænomen af at definere, hvem der er ateist, nemlig: En person der ikke tror på guder ...

ER DU ATEIST? TAG TESTEN!

Hvis du er i tvivl om hvorvidt, du er ateist, så kan du tage vores lyntest her:

Spørgsmål 1: Tror du på en eller flere guder?

Hvis dit svar er “nej” – så er du ateist.

Det kræver ikke andet. Det handler ikke om, hvorvidt du kan lide religion eller ej. Det handler ikke om, hvordan du tror universet startede eller om du ved, at der ikke findes nogen guder. En ateist behøver ikke at være mere sikker på sit standpunkt end en teist (troende).

Hvis du fortsat er lidt på vippen med hensyn til, om du vitterlig er ateist og kan kalde dig selv det, så tag den udvidede ekstrapædagogiske tjekliste her:


Test

Budskabet i testen er:

Hvis du ikke tror på guder, så er du ateist.

Det er uendeligt ligegyldigt, hvad du ellers tror om hvad som helst, tror du ikke på guder er du ateist!

Mange ateister er overtroiske. En af de prominente ateister Annie Besant (1847 – 1933) var theosophist (Blavatsky) ...

Det at være ateist er ikke en beskyttelse mod overtro (astrologi, numerologi, homøopati etc. etc.)

Om ateisme


The position of the atheist is a clear and reasonable one. I know nothing about God and therefore I do not believe in him/she or it. What you tell me about your God is self-contradictory and is therefore incredible. I do not deny "God," which is an unknown tongue to me. I do deny your God, who is an impossibility.

- Annie Besant
Top Svar Citer
#26671 - 06/01/2019 08:44 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
Der er sikkert flere, der tager sig til hovedet over Arnes gentagne naragtighed i sine forsøg på at nedgøre Simon.
skriver - ja hvem? - det er ikke oplyst blinker

Jeg gribes af anger - får næsten tårer i øjnene - over naragtigt at have forsøgt at nedgøre stakkels forfulgte Simon.

Jeg trøster mig dog lidt ved at tænke på, at Simon - så vidt jeg husker - faktisk har omtalt netop idéen om "kærlighed i universet" - orker ikke at lede efter det.

Men det kan Simon jo nok selv bekræfte/afkræfte blinker

Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (06/01/2019 09:18)
Top Svar Citer
#26674 - 06/01/2019 18:16 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldbyrder, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absouttes, det helliges nærværelse. Uden denne erfaring tømmes fornuften for indhold. Paul Tillich.


Fornuften er forhåndsbetingelsen for tro, men i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Den menneskelige fornuft er endelig. Al kulturvirksomhed, teoretisk så vel som praktisk, bærer dette endelighedspræg, derfor er den aldrig ubetinget anliggende. Men fornuften er ikke bundet til sin endelighed. Den erkender den og hæver sig derved over den. Mennesket erfarer et tilhør til det uendelige, som dog hverken er noget af ham selv eller står i hans magt. Det må gribe ham, og hvis det gør det, bliver det ham et anliggende af uendelig vigtighed. Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldbyrder, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absouttes, det helliges nærværelse. Uden denne erfaring tømmes fornuften for indhold, og ender med at fyldes af irrationelt - dæmonisk - indhold, som sprænger den. Paul Tillich

Vi kender ekstasen, glæden, straks barnet er født, at se forældrene lege "titte bøh" og fangeleg med det lille barn viser os at de affektive, neuroaffektive ekstatiske arousal forhold har en hel central stilling i vi menneskers forhold indbyrdes. Vi ser det om noget i latteren og grinet, morskab. Menneskets høje bevidsthedsniveau og intelligens ville være ganske uforståelige udenom vores begejstring, ekstatiske begejstrings struktur, og neurovidenskab er begyndt at forstå forholdet og psykofarmaka bygger på denne viden.

Paulus er om nogen Åndens teolog, entusiasme, affekter og ekstase og glæde der griber os og gør os til kreative mennesker er den Paulinske KristusMystik og Spiritualitet fyldt med.

Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren


Tidens fylde, begivenheden Kristus ind i verden ved Jesus, som det er forgrebet, forventes i GT:

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.



I den Paulinske KristusMystik og Spiritualitet har menneskets humør forhold en hel central stilling. Vi kan idag gennem neurovidenskab og psykiatri trænge dybt ind i den Paulinske Spiritualitet, dens hvidglødende entusiasme, begejstring, ekstase og glæde, jubel.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26675 - 06/01/2019 20:32 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
At være humørforladt er at være ide og Åndsforladt - at være Gudsforladt.

Den indre død og nød, tomhed og fattigdom, fylder os med religiøs længsel.

Mangler vi humør, mangler vi Gud, mangler vi Ånden der gør levende.

At være humørforladt er også at være ideforladt og fantasiløs og ja Åndsforladt. Ånden eller Gud har forladt os.

Så simpel er det, her finder vi menneskets religiøse længsler og spiritualitet.

At være uden Gud er at være humørforladt. Og ja fantasiløs og ideforladt. Vi mennesker flest giver ikke op, vi bier på Herren vor Gud og vores entusiasme - vores i Gud væren - vores gode humør igen.

Et menneske uden glæde er et menneske der er forladt af Gud og det lever i mørket - et forfærdeligt mørke og en tomhed fyldt med livløshed og dødhed, ja glædesløshed.

Fornuften der har nok i sig selv er en dræber. Fornuften tømmes for indhold hvis det er uden begejstring (uden Gejst og Spirit - uden Gud), uden ekstatisk fornuft, uden følelser og emotioner og motivationer, ideer og motiver. Neurovidenskab har fundet ud af at det er sådan det forholder sig.

Mennesker kan være uden indre liv, uden sjæl, hjerte og kærlighedsløse, humørforladte og glædesløse, uden Ånden der gør levende - altså uden Gud - uden Spirit og Gejst. Men heldigvis tror og ønsker de fleste mennesker det anderledes, hvorfor vi søger Gud eller Ånden, den vores levendegørende Skønne Vidunderlige Humør Spirit Gejst.

Dette alene er hvad det religiøse spirituelle drejer sig om. Ikke andet, overhovedet ikke andet. Og sådan skal talen om Gud begynde i skolen i gymnasiet og de højere forberedelses klasser og ja på Universitetet.

Når vi mennesker ikke forstår hvor simpel og enkel, såvel som hvor altafgørende vigtigt, det er, for vores ve og vel, sundhed og lykke, hvordan det religiøse spirituelle skal forstås, så er det vi roder os ud i tonsvis af ligegyldigt ævl om Guds eksistens og ateisme og alt muligt bibelovertroisk alenlange snak uden den åndelige forståelse det vi snakker om og menneskers snak om det religiøse spirituelle vil så ingen ende tage. Men det skyldes at vi/folk ikke forstår tingene som jeg har forklaret det ovenfor.

Venlig hilsen HansKrist


PS:

Rart at I læser hvad jeg skrev om at flytte ud i yderste klitrække.

Tak for det Arne, Simon og anonym.

Håber Gud velsigner mig, vil være med mig derude, står mig bi, vil vandre med mig, holder hånden over mig, og ja, flytter med ind, indenfor derude. Hjælper mig med at få bygget et godt hjem op derude.

Alt for megen utryghed, frygt og angst vil kunne æde/dræbe min gode sjæl (psykisk set nedbryde mig) ødelægge mit indre liv og rigdom, gode humør og spirit/gejst, begejstring og motivation, mod og tro på tingene.

Ja jeg er lidt usikker på om det nu også er det rigtige jeg vælger. Uha uha, føler indimellem at jeg skulle have ladet være og være blevet i det kendte, sikre og trygge. For på mange måder har jeg det som blommen i et æg, og jeg tror ikke der kan være for meget tryghed i mit liv, da jeg vurderer mig selv til at være et menneske der har brug for rigtig megen tryghed, og kun ganske få udfordringer og kun en af gangen. Altså ikke som her, mange på en gang. Ja jeg tror faktisk jeg er meget skrøbelig, psykisk sårbar person. Og igen, at turde bede om hjælp bliver nødvendigt for mig at lære, at turde. Også må jeg lære at betale mig fra tingene, pungen op af lommen fra tid til anden.

Jeg vil tro at dersom I ikke får billeder i Galleriet med nogle kommentarer - så kan I regne med at jeg har fået min sag for og måske er i store vanskeligheder, mistrives.

Jamen Hans skulle Gud ikke kunne hjælpe dig??? Så bliver det ihvertfald igennem andre mennesker, jeg tror jeg fra tid til anden får brug for andre menneskers hjælp. Noget må jeg betale mig fra, håndværkere (visse former for vedligeholdelse) og nye hårde hvide varer fx. En stor fed tegnedreng og et menneske kan betale sig fra mange ting. Er mit økonomiske råderum stort nok, hvor meget magter mit budget af uforudsete udgifter, eller ønsker om forbedringer af boligen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26676 - 07/01/2019 23:25 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Jeg har læst dine to sidste indlæg - og fornemmer din begejstring.
Den gør mig lidt misundelig, og så snart jeg får lidt ledig tid, vil jeg dykke ned i det - dog uden det helt store håb om at kunne forstå dig blinker
Vi får se - og held og lykke med dine udflytterplaner tommelop

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Britiske fodboldfans advares om stærke ..
28/03/2024 03:30
Nyheder fra Religion.dk