annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26652 - 04/01/2019 11:03 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej allesammen og godt nytår 2019 vil jeg ønske for os alle

RoseMarie Simon Arne Tikka Thomas Gerth med flere

Og til Simon må jeg lige sige at du ikke skal gentage igen igen at Arne er rundet af eller stærkt påvirket og inspireret af Scientology. Det er ikke tilfældet.

Jeg kender Scientology rimelig godt, som jeg har fulgt Arne's debataktivitet igennem mange år nu, og jeg har aldrig kunnet spore et slægtskab mellem Arne's tanker og Scientology. Noget Arne jo også har redegjort for og påpeget overfor dig Simon.

Hvis der kom nye læsere ville de jo blive vildledt af at læse hvad du skriver Simon om Arne og Scientology. Og det tjener intet formål at sprede og gentage usandheder i en uendelighed, såvel som det er trættende for os andre at skulle læse igen igen.

Et nytårsforsæt for dig Simon kunne være at du stoppede med disse evindelige gentagelser af noget der ikke er korrekt.

-0-0-0-

Dianetik bogen er iøvrigt yderst interessant. Utallige mennesker er blevet fanget af den uden at de overhovedet har haft noget at gøre med Scientology organisationen.

Fx er jeg stødt på bogen hos en berømt dansk psykolog hvor den stod sammen med Harald Høffdings værker. Hvilket jeg blev ganske glædelig overrasket over da jeg dengang derhjemme hos mig selv også havde både Dianetik bogen og Harald Høffdings værker i samme bogreol. Hvilket jeg iøvrigt også har i dag går det lige pludselig op for mig i forbindelse med min eftersøgning Dianetik bogen.

-0-0-0-

Hvis I følger mig i galleriet kan I se at jeg opholder mig meget ved Vesterhavet nærmere bestemt Rødhus.

Og ja fra første marts flytter jeg derud permanent.

Jeg kommer som I kan se på billederne til at bo i storslået natur. Og kun i turist højsæsonnen vil jeg være omgivet af andre mennesker i større antal ellers bliver det meget et eneboer liv, langt væk fra alting, 8 km fx til nærmeste indkøb.

Selvfølgelig har jeg haft betænkeligheder i den sammenhæng at bo så isoleret og afsondret ene gamle mand, Hansemand.

Men ihvertfald elsker jeg at vandre løbe og cykle alene rundt i den vilde natur og det både dag og nat. Og det er så øde deroppe fx med masser af tønderland skov område. Og jeg elsker stranden og skoven om aftenen og natten. Jeg føler mig tiltrukket af at være derude også under nattens stjernehimmel.

Fra nu af og frem til langt ind i marts har jeg rigeligt at se til, men jeg håber at jeg i løbet af april begynder at falde til deroppe og der bliver ro på (så jeg får tid til kreative sysler), og så skal I nok få billeder og beretninger fra mit nye og meget anderledes liv.

Og Tikka det blev altså ikke Spanien jeg valgte men Vendsyssel Rødhus jeg valgte at slå mig ned. Apropos at vi har drøftet dette eller jeg fortalte dig at jeg tænkte at købe lejlighed i Costa Blanca Spanien.


-0-0-0-0-

Ofte tænker jeg på hvad Trosfrihed betyder for mig.

De fortrolige samtaler på chatten med Tikka har jeg som noget værdifuldt. Men jo også de gode samtaler ude på debatsiden som her har jeg altid nydt. Såvel som religiøse spirituelle spørgsmål interesserer mig, hvor specielt Paulus og urkristendommens spiritualitet fascinerer mig. Og dermed også de store tænkere der er rundet af Paulus's temperament og spirit, spiritualitet. Som fx Luther, Albert Schweitzer, R Steiner, Karl Barth og Paul Tillich og Alain Badiou med flere.

Hvad Trosfrihed betyder for os, har nok også ud over de gode samtaler og venskaber bekendtskaber der opstår så nok også en hel del at gøre med at vi ubevidst kommer til, eller er kommet til, at investere gennem vores aktiviteter på stedet her med hjerteblod og sjæls engagement, og så knytter vi os uanset om vi vil være ved det eller ej. Også derfor bølgerne i sin tid gik så højt her på stedet da vi blev "uvenner" ret for alvor.

Bevidst eller ubevidst hvad betyder Trosfrihed for jer?

Arne Tikka RoseMarie og Simon? Og I andre. Prøv at tænke lidt over det I mine venner eller bekendte gennem nu efterhånden mange år.

-0-0-0-

Endnu engang rigtig godt nytår 2019 til jer alle.

Venlig hilsen HansKrist

PS:

Straks I, Arne og Tikka, nåede frem til STÅSTEDER kom jeg til at tænke på Svend Brinkmann's bog med nøjagtig samme titel som jeg sidder med her foran mig. STÅSTEDER af Svend Brinkmann har undertitlen "10 gamle ideer til en ny verden".
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26653 - 04/01/2019 12:52 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg forsøger at svare dig - så godt jeg nu kan blinker

Du skriver:
Citat:
Hvorfor mener du, din bevidsthed opfatter naturen og virkeligheden på den rigtige måde?
Mit svar:
Det kunne jeg ikke drømme om at påstå, jeg fremhæver jo netop naturens/virkelighedens - for mig - uforståelighed, hvorfor jeg jo ikke har mulighed for at påstå hverken rigtig eller forkert.
Men når andre f.eks. hævder at naturen/tilværelsen er enkel og ligetil, så undrer det mig, at de ignorerer fundamentale eksistentielle spørgsmål, såsom: Hvor kommer verden fra? Er der en mening med tilværelsen? Hvad med døden? o.l.
Jo, det undrer mig, men jeg tager da bestemt ikke patent på sandheden blinker

Du skriver også:
Citat:
Og hvorfor mener du, der er forskel på den kærlighed du giver til livet, og den jeg talte om tidligere?
Mit svar:
Jeg formoder, at det er glæden ved at gøre godt for hvad/hvem, der er omkring en, du mener - og her ser jeg ingen forskel os imellem smiler
Men forskellen kommer vel frem i holdningen til de store eksistentielle spørgsmål, som nogle ignorerer - og andre tager alvorligt.
At rigtig mange tager disse spørgsmål alvorligt - og har gjort det i tusinder af år - formoder jeg er kilden til de mange religioner.

Endelig skriver du også:
Citat:
Hvorfor er min kærlighed et spinkel livsgrundlag og din et ståsted?
Mit svar:
For mig er det spinkelt at ignorere meningen med tilværelsen - og døden. Det er det så åbenbart ikke for dig - og det er jo din gode ret blinker

Til sidst skriver du:
Citat:
Jeg syntes, du kæder kærligheden til tilværelsen sammen med manglende svar på dens ophav.
Mit svar:
For mig er det ikke en sammenkædning. Det er blot at jeg ikke ignorerer.
Dine ord får mig igen til at være opmærksom på det forunderlige ved denne spontane kærlighed blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26654 - 04/01/2019 13:34 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Godt nytår!

Ja godt nytår får du lige igen selv om du var nævnt med alle de andre i mit forrige indlæg

-0-0-0-0-

Jeg har nævnt før at "hvor kommer verden fra?" ikke efter min bedste overbevisning er et eksistentielt spørgsmål.

Og efter min mening er det netop der du ofte går galt i byen, og får blandet det religiøse spirituelle sammen med teoretiseren og videnskabelig spekulation over astrofysiske forhold.

Dermed forvirrer og sammenblander du astrofysiske spekulationer med de specifikke eksistentielle spørgsmål (dilemmaer og konflikter) i menneskers liv som de religiøse spirituelle "praksisser" og mange bevægelsesretninger til alle tider har forsøgt at give svar på, hjælpe menneskeheden med.

-0-0-0-

Skal det være et eksistentielt spørgsmål så skulle du hellere spørge "hvor kommer mennesket eller vi mennesker fra?" fremfor "hvor kommer verden fra"?

Hvis noget skal være eksistentielt efter min mening så må menneskets liv og eksistens altid indgå i spørgsmået. Eksistentialismen bygger på at vi ikke må abstrahere menneskets liv og eksistens bort i spekulation og teoretiseren over abstrakte spørgsmål.

Menneskets i verden væren - vores dasein eller væren til, tilværelse, er et eksistentielt spørgsmål, uanset om det er Marx (den første og største eksistentialist overhovedet nok (ifølge Paul Tillich, den største kender af eksistentialismen))) eller Heidegger vi lytter til i den forbindelse. Selv (eller mennesket) og verden (omverdenen) må altid tænkes sammen. Subjekt og objekt eller det subjektive og objektive må aldrig adskilles. Enten ved at vi befinder os under fornuftens subjektive og objektive struktur, på grund af manglende høj bevidsthedsniveau, som fx ved psykoser eller indtagelser af bevidsthedsændrende stoffer (som Sam Harris er rundet af og derfor skabs buddhist et og andet sted). På almindelig fornuftigt (forstandigt ædruelig sobert) bevidsthedsniveau er det subjektive og objektive spaltet eller klart holdt adskilt (logos er gået fra mythos) også det Nicolai Berdyaev betegner som syndefaldet, uddrivelsen fra paradisets have, hvilket stemmer godt overens med Edgar Morin's tanker om menneskehedens tiltagende videnskabelige nøgterne tiltagende øgede bevidsthedsniveau. Men de religiøse spirituelle praksisser forsøge at ophæve denne spaltning så mennesket føler sig hjemme i verden igen. Ikke ved at bevæge sig ind i det subjektive kun eller objektive kun, men ved at få de subjektive og objektive forhold til at være samhørende og samtidige eller uadskillelige og her var Marx og Heidegger fremragende. Meget meget bedre end Kierkegaard hvorfor de er langt større og vigtigere eksistentialister end ham fra vores egen andedam.

Kierkegaard er alt for "apolitisk" og "aøkonomisk" (skulle jeg hellere skrive upolitisk og uøkonomisk) han beskæftiger sig alt alt for lidt med vores faktiske i verden værens politiske økonomiske materielle (og for den sags skyld kropslige korporlige) vilkår vi menneskers eksistens er underkastet. Og jeg er lidt enig med Bertrand Russell i at den kun subjektive tænker Kierkegaard ikke fortjener den berømmelse og anerkendelse han har fået i filosofihistorien. Det er simpelthen ikke brugbart til at ruste os på sund vis til eksistensen, at kunne klare os her.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26656 - 04/01/2019 15:57 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.
Når du skriver:
Citat:
Skal det være et eksistentielt spørgsmål så skulle du hellere spørge "hvor kommer mennesket eller vi mennesker fra?" fremfor "hvor kommer verden fra"?
så husker jeg jo, at du har bemærket dette før - men jeg har aldrig forstået dig.

For mig er planeten jorden på et tidspunkt opstået i universet, og senere er der opstået biologisk liv på denne planet - et biologisk liv, som på et tidspunkt bl.a. førte til dannelsen af homo sapiens - os mennesker.
Dette er jo ultrakort naturvidenskabens forklaring på, hvor vi kommer fra - som en detalje af verdens tilblivelse - og den forklaring finder jeg rimeligt troværdig - omend den første begyndelse jo er ukendt - og nok fortsat vil være det.
Men så er menneskets tilblivelse jo en del af den større tilblivelse: Universets - uforklarede - tilblivelse.

Så medmindre du anfægter naturvidenskaben her - gør du det? - kan jeg ikke se, hvordan man kan adskille menneskets tilblivelse fra universets tilblivelse.

Er der noget her, jeg har overset, som du vil pege på?

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (04/01/2019 16:06)
Top Svar Citer
#26658 - 04/01/2019 17:29 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej hønsemand..

Godt nytår ditto, og m.h.t. Scientology & lægprædikanten, har det aldrig været til at skelne JV'eren, scientologen eller bare himmelnisseforvrøvleren fra den lille verdensmystikers fantasiunivers; det er skam ét fedt af ren kreationisme og vrøvl fra ende til anden. Én ting ka' du være helt sikker på, han har lige så lidt som du jordforbindelse; ja i to er sku' et par kønne brødre ud i menigheden..;)

Men sørme, om ikke Vesterhavet synes at ha' gjort kål på endnu en romantisk jysker - smukt ja, naturligt ikke mindst, fremfor alt får du dit hus med at løbe benene af dig i sandet langs vandet; velsagtens vil du nok bare stå og slå rødder i sandet, mens du spejder i horisonten efter din gud, om ikke andet har bentøjet nok også godt af et hvil..;)

Godt nytår, du bette himmelnisse..;)
Simon


Redigeret af Simon (04/01/2019 17:30)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk